Hvorfor er tale over IP tungt men hurtigt ~
Fra : stu08387

Dato : 18-08-02 19:57

Jeg er ingeniørstuderende og undres over at det går hurtigt når man sender
tekst over Internettet men at det går langsomt med lyd, når det på f.eks. en
WAP telefon forholder sig lige omvendt. På en WAP telefon går det jo
knaldstærkt med tale, mens "trådløs tekst" tager sin tid at sende.
Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at få afklaret dette spørgsmål
?
Med venlig hilsen
/stud. ing. Gösta Schwarck

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-08-02 20:34

"stu08387" <idb2519c@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sender
> tekst over Internettet men at det går langsomt med lyd, når det på

En telefon opretter en kredsløbskoblet forbindelse hvori lyd umiddelbart
kan sendes, mens tekst må omkodes.
På internettet sendes pakker, hvorfor lyd skal omkodes til disse pakker

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : stu08387

Dato : 19-08-02 07:53

Tak, Martin, for det hurtige og letforståelige svar.
Så vidt jeg har forstået er GPRS bygget på pakkekoblingsprincippet. Vil det
sige at man vil få samme "problem" på GPRS som ved alm. Internet ?
/mvh Gösta

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-08-02 09:08

> Så vidt jeg har forstået er GPRS bygget på pakkekoblingsprincippet.
Vil det
> sige at man vil få samme "problem" på GPRS som ved alm. Internet ?

Læs lige www.makr.dk/?quote
GPRS anvendes kun til internettrafik fra telefonen. Alm tale kører
stadig i kredsløbskoblede forbindelser

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats