Frøer og tudser
Fra : Engel

Dato : 18-08-02 18:38

Hej alle

Jeg har et stort problem. Jeg er panisk angst for frøer og tudser, og da vi
har en meget stor have er det meget irriterende at jeg i perioder slet ikke
tør gå ud i haven, uden min kæreste går ved siden af med en skovl. I kan jo
sikkert ikke hjælpe mig af med angsten, men måske komme med et husråd, der
kan holde størstedelen af frøer og tudser væk fra haven. Kan man strø noget
i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

På forhånd tak

Diana Kristensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-08-02 19:05

Engel skriver:

> [...]
> i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Jeg tror at du har bedst af at få noget behandling.
Der er ikke noget ondt ved frøer og tudser.

Ellers flyt i en lejlighed.

Fra : Egon Svane

Dato : 18-08-02 19:06

Frør og tudse holder af fugtighed og skygge, så hvis det findes i eller i
nærhed af jeres have, så fjern fugten og skyggen.
Ellers er frøer faktisk kun af det gode. Jeg er meget glad for de tre-fire
stykker jeg har i drivhuset, og sørger for at de netop trives med fugt og
skygge.

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-08-02 19:36

"Engel" <kristensen@e-mail.dk> wrote in message
> [...]
> i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Prøv at tale med en psykolog, han kan sikkert gøre noget ved din fobi.
mvh
Preben

Fra : Bent E.

Dato : 18-08-02 20:03

> [...]
man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Hej Diana
Prøv at kysse en af dem, måske er du heldig .

Mvh
Bent E.

Fra : rundude

Dato : 18-08-02 20:00

uanset hvad du finder ud af - så husk at padder og krybdyr er totalfredede i
Danmark - så bed kæresten om at lægge skovlen fra sig og bed ham tage et
stort glas eller en spand til at samle ind i.
Husk at sætte dyrene ud igen når I er færdige med havevandringen......

Jeg kan ikke forstå folk der slår dyr (frøer/edderkopper osv.) ihjel fordi
de synes de er ulækre eller er bange for dem?!?!

mvh
Rundude

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-02 00:56

rundude <rundude@ofir.dk> skrev i en
> uanset hvad du finder ud af - så husk at padder og krybdyr er totalfredede
> Danmark - så bed kæresten om at lægge skovlen fra sig ....

Nej, han skal da bruge den til at give kæresten én oveni. Det kan da være
det hjælper
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : MM

Dato : 22-08-02 22:08

> [...]
>
> Jeg kan ikke forstå folk der slår dyr (frøer/edderkopper osv.) ihjel fordi
> de synes de er ulækre eller er bange for dem?!?!

Nu kunne det jo være, at han rent faktisk bare samlede frøen op på skovlen
og bar den et andet sted hen...Det gør jeg selv tit, ved vores frøer (som vi
har MANGE af), men det er for at de ikke skal blive kørt ned af
græsslåmaskinen.
Venlig hilsen Mia

Fra : rundude

Dato : 23-08-02 16:13

godt ord igen, nu kender jeg jo til nogen der er hysterisk bange for
edderkopper - hun vil heslt ha de skal slås i hjel, menjeg tager dem med et
glas og ud i haven med dem.....
sådan, men da der ik blev skrevet hvad skovlen skulle bruges til formodede
jeg at hun krævede dem slået ned.... sorry selvfølgelig kan hendes kæreste i
realitetn bare have taget dem væk med dem......

mvh
rundude (der kun er bange for skattevæsnet for de kan ikke tages med en
skovl eller glas....)

snip snap --------

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-02 20:55

> [...]
> i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Hold da op, I er heldige at have nogle. Vi ville gerne have flere tudser til at
æde sneglene.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mari

Dato : 22-08-02 20:39

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hold da op, I er heldige at have nogle. Vi ville gerne have flere tudser
til at
> æde sneglene.

Også her....... vi går faktisk og holder øje med, at de ikke går
på besøg andre steder - men "bliver hjemme".

Hvis Diana havde ligeså mange snegle som vi - så ville hun sætte
stor pris på at få tudsernes hjælp med at holde bestanden nede.

En frø eller tudse søger aldrig nærkontakt......... så hvoraf udspringer en
sådan fobi....

Mari

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-08-02 21:29

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> writes:

> En frø eller tudse søger aldrig nærkontakt......... så hvoraf udspringer en
> sådan fobi....

Det gør slanger som regel heller ikke, i hvert fald ikke de slanger vi
møder i Danmark. De er mere bange for os end vi er for dem, og med god
grund! Derfor er der alligevel rigtig mange danskere der er bange for
slanger. Det samme kan siges om edderkopper.

Nu kan man jo argumentere med at edderkopper og slanger kan være
farlige for mennesker, men det kan frøer så sandelig også være. Godt
nok ikke dem der lever i baghaven, men alligevel.

http://www.hensonrobinsonzoo.org/a002.html
http://allaboutfrogs.org/info/species/poison.html

Jeg ved ikke hvorfor nogle mennesker får fobier med nogle ting. Selv
er jeg sådan rimelig bange for edderkopper, men frøer og slanger har
jeg ikke de store problemer med. Min mors puls og blodtryk stiger bare
hun hører tale om slanger. Min veninde var ved at besvime fordi der
sad en lille frø i hendes sko. Sådan har de fleste af os vel sine små
særheder.

Måske er der nogen der ved hvorfor mennesker får fobier? Her mener jeg
ikke fobier udløst af depressioner, medicin, sygdomme, oplevelser i
barndommen osv, men de fobier man simpelthen er født med som et
instinkt. Er det bare af samme grund som at vi er født med gener til
f.eks. kropsbehåring vi egentlig ikke har brug for mere, altså at
sådan er det bare?

Mvh Trine

Postet både i dk.fritid.hus-og-have og dk.videnskab.psykologi, FUT til
dk.videnskab.psykologi

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-02 21:20

"Engel" <kristensen@e-mail.dk> writes:

> [...]
> i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Du er ikke alene om problemet. Jeg har en veninde der også er
hysterisk bange for padder. Desværre hjælper det ikke noget på
problemet.

Jeg tror ikke man kan gøre noget for at holde dem ude af haven og i
drivhuset er der vist kun som løsning at holde døren lukket.

Jeg vil foreslå dig at prøve at vænne dig til dem. Du behøver ikke
ligefrem kunne lide dem, men bare acceptere at de altså kan være i
haven. Du kan evt. starte med at gå en tur, sammen med din kæreste, et
fugtigt sted. I skovene omkring Gråsten er der lige nu en molliard små
frøer. De mindste er ikke engang en centimeter lang. Du kan så måske
starte med at se din kæreste holde en i hånden og gradvist øge "modet"
til at røre ved den. Så prøver I med en lidt større frø osv.

Det er den metode man ser "rigtige" fobipsykologer bruge, og jeg må
indrømme at jeg efterhånden er nået et stykke med edderkopperne på den
måde.

Og som der er en anden der har nævnt, husk at alle padder faktisk er
fredede i Danmark.

Jeg håber at du finder en løsning på dit problem, for sjovt er det
ikke.

Mvh Trine

Fra : Marlene

Dato : 19-08-02 09:07

Engel <kristensen@e-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5fdc2e$0$27873$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> i haven som frøer og tudser ikke kan lide?? Og hvad med drivhuset kan man
> gøre andet end holde døren lukket hele tiden??

Hej Diana.

Jeg har faktisk haft det sådan indtil for et par måneder siden; jeg kunne
simpelthen stå og skrige og næsten begynde at græde, fordi jeg var så bange
for de frøer i min have (og jeg er snart 33!!!). Men eftersom der er
dræbersnegle i området (er dog ikke kommet ind i vores have endnu), syntes
jeg lige pludselig, at de var velkomne. Jeg sad så også og så på den, frøen,
i lang tid nede ved vores bassin (nu har vi ikke mere en 10 stykker) og
begyndte at "snakke" lidt til frøen, og nu er jeg faktisk ikke bange for
dem. Det, der gør, at man bliver panisk angst er jo, at man ikke er vant til
dem, at det er noget ukendt, og når man først har vænnet sig til det/dem, så
virker det som en dagligdags ting og slet ikke så slemt.

Men slanger, puha, dem vænner jeg mig aldrig til...........

Held og lykke.

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-08-02 12:17

On Mon, 19 Aug 2002 10:07:18 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Jeg har faktisk haft det sådan indtil for et par måneder siden; jeg kunne
>simpelthen stå og skrige og næsten begynde at græde, fordi jeg var så bange
>for de frøer i min have (og jeg er snart 33!!!). Men eftersom der er

Jeg vil ikke sige jeg er direkte bange for frøerne, men jeg skal så
absolut ikke røre ved dem. Hvis jeg pludselig ser en frø eller tudse
hvor jeg er ved at flytte såkasser eller noget, så trækker jeg pr.
refleks hånden hurtigt til mig.

Til gengæld kan jeg vældig godt li' at sidde nede ved dammen og så på
frøerne, det ser ret skægt ud når de lige svinger tungen ud og fanger
fluer i flugten Og de er også hyggelige at høre på.

Altså, så længe jeg ikke skal røre ved dem .-)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 19-08-02 14:26

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:clk1mucvcsi2iiu6dohtec0d95m7bjj13g@4ax.com...
> [...]
> fluer i flugten Og de er også hyggelige at høre på.
>
> Altså, så længe jeg ikke skal røre ved dem .-)

Uhha, nej jeg skal sørme heller ikke røre ved dem! Så langt er jeg dog ikke
kommet - endnu........

Mvh. Marlene.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-08-02 17:39

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse news:ajqrp6$19u$1@news.cybercity.dk...

> Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Uhha, nej jeg skal sørme heller ikke røre ved dem! Så langt er jeg dog ikke
> kommet - endnu........

Dem vi har i haven (mudderbrune, om det er frøer eller tudser ved jeg rent faktisk
ikke), er meget bløde at røre ved, slet ikke ubehagelige, og jeg får ingen vorter
på hænderne (overtro?).

Jeg må jævnligt hjælpe nogle op af vores kælderskakt, og de skulle jo ikke gerne
komme til skade. Derfor foregår det pr. nænsom håndkraft.

Jeg synes det er mere ulækkert at samle snegle.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-02 17:44

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> writes:

[snip om at røre ved frøer]

> Jeg må jævnligt hjælpe nogle op af vores kælderskakt, og de skulle jo ikke gerne
> komme til skade. Derfor foregår det pr. nænsom håndkraft.

Jeg er altid så bange for at komme til at tabe dem, så jeg kan faktisk
ikke lide at skulle samle dem op. Jeg gør det naturligvis hvis det
skulle være nødvendigt.

> Jeg synes det er mere ulækkert at samle snegle.

Det kan jeg altså bare heller ikke! Heldigvis, lige i det tilfælde,
bor vi pt. på anden sal, så der er heller ikke så mange af slagsen.