Min erfaring/beretning (117kg->99kg på 3 u~
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 18-08-02 17:34

Hejsa!

(et par guldkorn er samlet i bunden, hvis du ikke gider læse hele min
beretning). Jeg vil være MEGET glad for respons/input/fejlrettelser af mine
postulater osv.

Jeg har næsten først lige opdaget denne gruppe, og det virker da meget
hyggeligt. Anyway, jeg synes lige det kunne være interessant at fortælle hvad
jeg selv har gjort af erfaringer - og måske give inspiration til andre.

Jeg gik igang med at tabe mig for knap 3 uger siden, tirsdag 30. juli var første
dag jeg gjorde noget. Jeg måler cirka 185cm og hoppede på vægten: 117 stærke
skreg den (og her kan så tilføjes undskyldninger om at jeg havde tøj på osv )

Jeg gik igang med at træne, fedtforbrænding var mit mål nummer 1, så jeg hoppede
på motionscyklerne (fra TechnoGym) og cyklede på dem til den store guldmedalje.
Den første uge trænede jeg 5-6 gange, næsten kun cykeltræning, og svedet
sprøjtede fra mig (så jeg skal bruge en del tid på at gøre cyklen ren bagefter).
Jeg cyklede roligt på lavt niveau, men steg hurtigt - dog ville jeg hellere
gennemføre en "mission" på 24 minutter på niveau 7, end at gå død efter 15
minutter på niveau 8. Jeg cyklede normalt i 48-60 minutter (med 2-3 pauser
indlagt). Jeg fulgte blot de programmer der ligger fast på cyklerne (24 og 18
minutters stræk).

Da jeg havde trænet en uge, anbefalede en kollega at jeg også begyndte at
styrketræne, da det dels var "sjovt", og dels øgede min forbrænding konstant
(også i hviletilstand) så det gik jeg igang med. Igen helt roligt, således at
jeg i "bænkpres" kun tog 30kg, i tre sæt af 15 løft. Trænede mennesker tager
normalt mange kilo, i tre sæt af 10 løft, men som nybegynder risikerer man
nemmere skader på den konto, så det var der ikke noget ved. Så bare stille og
roligt gik jeg igang og prøvede forskellige maskiner.

Jeg blev helt grebet af det, og i går (lørdag 17. august) sagde den samme vægt
som havde dødsdømt mig før: 99kg!!!!!

Og det vel at mærke uden at jeg havde ædt vilde piller, pulver, fået dikteret af
andre hvad jeg skulle spise osv osv. Der er naturligvis en del væske der har
været oplagret i kroppen, men alligevel er det et vægttab hvoraf der nok skal
være kommet en del fra sidebenene (hvilket venner og kollegaer også gør
opmærksom på, at de kan se).

Herunder vil jeg lige prøve at opsummere hvad jeg har lavet den seneste uge:

Træning/Motion:

Mandag:
Trænede knap 2 timer inden jeg skulle på arbejde ½ times cykling og resten af
tiden styrketræning.

Efter arbejde trænede jeg cirka 1½ time, ½ times cykling og resten
styrketræning.

Tirsdag:
Samme som mandag

Onsdag:
Slappede jeg af om morgenen, om aftenen cyklede jeg en tur ud til Gladsaxe (via
Utterslev Mose (rigtigt godt og flot cykelnaturområde)) - en stille tur på knap
17km, uden de vilde bakker eller noget.

Torsdag:
Samme træning som mandag, dog trænede jeg 2 timer om aftenen med lidt mere
belastning end normalt og cyklede en del mere end jeg plejer i centret.

Fredag:
Slappede af om morgenen og om aftenen cyklede jeg en tur om Bagsværd Sø, en
frisk tur på godt 27km med lidt mere kuperet terræn (i hvert fald, da jeg kørte
inde i skoven).

Lørdag:
Stod tidligt op, og tog ud og trænede i centret igen, 42 minutters cykeltræning
og så 1½ times styrketræning.

Søndag:
Stod lidt senere op, og steg på cyklen - cyklede til Roskilde og retur (57km i
alt) på lige godt 2 timer. En tur der ville have været umulig for mig for 3 uger
siden.

Alle hverdage (og lørdag) cyklede jeg ud til mit arbejde/centret - en lille tur
på 6,3km hver vej.

Mad:

Hver morgen inden jeg gør noget andet, spiser jeg en enkelt stor portion
havregryn eller Special K med skummetmælk.

Alle hverdage spiser jeg til frokost cirka 400 gram grøntsager (revet gulerod,
tomat, agurk, majs, ærter og rød/grøn/gul peber). Dertil kommer et lille stykke
kød (fjerner alt synligt fedt) og en del ris eller kartofler (150 gram).
Derudover spiser jeg cirka 3 frugter (æble, pære, appelsin) hver eftermiddag,
mellem 12 og 17.

Om aftenen har jeg f.eks. fået pastasalat (med masser af grønt), kylling,
tortellini/falaffa/fettucini, laks og i torsdags fik jeg en monsterhakkebøf på
godt 250 gram (der var lidt rød indeni, yums) - lavet af tatarkød.

Desværre spiser jeg lidt ofte sent, men ellers tager jeg mig et stykke frugt om
aftenen hvis jeg føler sult.

De dage hvor jeg har trænet om morgenen, har jeg udover havregryn/Special K
spist 1-2 stykker franskbrød med lidt syltetøj og drukket ½ liter skummetmælk
efter træning.

Hver gang jeg har trænet spiser jeg en banan lige efter (eller under træningen)
og fjerner dermed kroppens følelse af sult (man skal spise den lige efter
træning).

Og så drikker jeg vand i stor stil. Vand, vand, vand. I løbet af 1½ times
træning bliver det til cirka 2 liter, og fra 9-17 på arbejdet bliver det normalt
til 2-3½ liter (det er varmt, men det er stillesiddende kontorarbejde jeg
laver).

Jeg er derudover begyndt at tage nogle Livol Multi vitaminpiller, blot for at
være helt sikker på at jeg får alle nødvendige vitaminer og mineraler.

GULDKORN (i mine øjne, ud fra mine erfaringer):

Man kan hvad man vil:
Jeg ønsker ikke at tabe mig for andres skyld. Jeg vil tabe mig for min egen
skyld. Jeg er ret egoistisk - jeg vil kun tabe mig for at jeg får det bedre med
mig selv og øge mine chancer på kødmarkedet - og så måske for at kunne bestå
politiets optagelsesprøve.

Derfor:
Du behøver ikke sætte dig et målbart mål "Jeg vil tage 5kg de næste 2 måneder" -
for hvis du ikke gør det, kan det være man trøstespiser igen, og hvis man gør
det kan det være man tænker "Jeg har bevist overfor andre at jeg kan, så må jeg
gerne tage på igen".

Du skal ikke tabe dig for andres skyld, men for din egen - uanset hvor egoistisk
dit formål er.

Det er ikke svært at ændre kostvaner:
Tro mig, jeg har været vandt til minimum 1½ liter rigtig cola og minimum 1 pose
chips, gerne suppleret med en pose slik, om dagen de seneste 3 år. Men jeg har
aldrig følt mig så propmæt som jeg har gjort i disse uger - den store mængde
frugt og grønt gør simpelthen at man ikke kan klemme mere ned. Jeg har i de knap
tre uger drukket i alt 75cl coca cola light, og spist cirka 100 gram slik (én
enkelt aften). Og så har jeg drukket lidt øl i festligt lag alligevel, men været
opmærksom på det (og givet en ekstra skalle dagens efter til træning).

Det er dyrere at købe sundt, men på den anden side - er det ikke værd at bruge
et par hundrede mere om ugen, og så kunne købe tøj med rejst pande?

Derfor:
Hvis nogen siger "Spis 350 gram grøntsager" så glem det - hvis du ikke er mæt
efter 350 gram grøntsager, så spiser du bare noget mere. De fleste kører
alligevel lige igennem systemet.

Føler du dig lækkersulten - så vent 15 minutter, er du stadigvæk sulten så spis
et stykke frugt.

Giv 15 kroner mere og få noget 6% kød istedet for 12% kød.

Det kan være sjovt at motionere:
Jeg har altid tænkt på sportsfolk som nogen idioter "hvorfor løber der 22
mennesker rundt efter en bold til 99,95?" - men det kan faktisk være meget
sjovt, især når man begynder at konkurrere med sig selv.

Man skal bare tage motionen stille og roligt og ikke overbelaste kroppen, og så
hellere træne 2 gange på mellem-intensitet, end 1 gang rigtigt hårdt og så
aldrig møde op igen.

Hvis man ikke bryder sig om at se "alle de andre er bedre end mig i centret", så
træn på et tidspunkt hvor der ikke er andre folk - eller træn i et privat center
(hvis jeres firma f.eks. har et). Ellers kan man i Form&Fitness ved Scala træne
døgnet rundt - og der er ikke mange derinde klokken 5 om morgenen, så vidt jeg
ved (jeg har aldrig selv været der).

Derfor:
Første gang på cyklen afbrænder man x antal kalorier (der står et tal på den),
anden gang er det y antal. Næste gang er man opsat på i hvert fald at forbrænde
flere og giver den så lige en ekstra skalle - når man så opnår det, så kan man
glæde sig over sejren - og tage en tur mere

Hvis man skal træne i et center med andre superduperveltrænede folk, så tænk på
at man selv kan komme i nærheden af dem - hvis man har viljen. Og 10. gang man
møder op i centret med smil over hele hovedet, så tager de hatten af for en - da
de ikke regnede med at se en efter første gang.

9 ud af 10 stopper med at træne igen - sørg for at du er nummer 10.

Hold gejsten oppe:
Jeg prøvede for nogle måneder siden at træne lidt med en kammerat - desværre
forsvandt gejsten hurtigt. Vi havde aftalt at træne 3 gange om ugen, men hurtigt
blev det sjældnere og sjældnere, og så var vi lige vidt.

Derfor:
Træn hellere lidt hver dag, end meget hver 3. dag. Det sikrer at du er inde i en
rytme og bare ved at du skal ned i centret til morgen eller aften.

Jeg ser personligt frem til hver gang jeg skal i centret nuher - det er bare
blevet en del af min rytme, og fordi jeg har trænet så tit har jeg også hurtigt
kunnet se resultater - hvilket har boosted min gejst helt vildt.

Træner man kun 2-3 gange om ugen, går der 3 måneder inden man ser resultater af
træningen - det eneste man får ud af det er en krop der er helt træt og smadret
hele ugen igennem.

Sidst men ikke mindst: Forkæl dig selv. Jeg kan ikke beskrive hvad jeg følte da
jeg i en tøjbutik i går skulle se på en skjorte og ekspedienten sagde "Jeg tror
du skal have en Large", hvor jeg før altid har været vant til "Uhm, tjaeh, øhh,
jeg tror vi skal op i en, øhm, uh, X-Large" - sagt viskende nærmest
undskyldende.

Håber nogen kan bruge mine erfaringer til noget - jeg er meget lydhør overfor
kritik.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Helle Nielsen

Dato : 18-08-02 19:12

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message
> [...]
> undskyldende.
>
> Håber nogen kan bruge mine erfaringer til noget - jeg er meget lydhør

WOW det må jeg sq nok sige! Det er fandme flot! Hvor får du al den vilje til
det henne? ja man har altid tusind undskyldninger men efter at have læst din
beretning gav det mig lige et lille kick til at komme igang.

SKIDE FLOT af dig og tillykke med det meget store vægttab!

Kærlig hilsen Helle

Fra : Niels Henriksen

Dato : 18-08-02 20:06

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!

[klippeliklip en lang beretning]

Kanon flot Anders... jeg kender det med at være på cola og chips i årevis
.... Har dog selv kun tabt 20 kg på 6 mdr, men det var mit mål at smide
dem på 12 måneder... så nu er jeg på vej mod de sidste 20 kg.

--
Niels Henriksen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-08-02 09:54

In article <3d5feff6$0$27698$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Niels Henriksen claimed the following:
> "Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
>>
> [klippeliklip en lang beretning]

Den blev lidt længere end først antaget

> Kanon flot Anders...

Tak tak!

> jeg kender det med at være på cola og chips i årevis

Jeg tror det er kvalificerende som en arbejdsskade for udviklere som os

> Har dog selv kun tabt 20 kg på 6 mdr, men det var mit mål at smide
> dem på 12 måneder... så nu er jeg på vej mod de sidste 20 kg.

Ikke de sidste 20 kg, men de næste 20 kg

Fra : KatjaStrofen

Dato : 18-08-02 20:51

Anders Vind Ebbesen <spam@boomer.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnalvj48.1r1g.spam@prozac.boomer.dk...
> Hejsa!

Hej og jeg har tilladt mig at klippe din historie væk!

Jeg må erkende jeg er imponeret! Synes du er superdygtig! - og tilykke! :) -
er især imponeret af vægttabet.. da du jo faktisk har smidt mere end 18 kilo
fedt.. fordi du har jo nok også fået opbygget pænt mange muskler.

Mit spørgsmål er nok til din ellers meget detaljerede og forståelige
fortalte historie! er..

Hvordan så det ud med motion i den første uge ? - jeg mener er man ude af
form - er man jo ved at dø.. efter fem kilometer på cyklen ? - og hvor
hurtigt kunne du ligesom fornemme en forbedring af din form! - for jeg synes
det er vildt du kan træne så meget på en dag.. uden at dratte om af et
hjertestop *GG*

Katja

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-08-02 11:22

In article <ajots1$103k$1@news.cybercity.dk>,
KatjaStrofen claimed the following:
> Anders Vind Ebbesen <spam@boomer.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:slrnalvj48.1r1g.spam@prozac.boomer.dk...
>>
> Hej og jeg har tilladt mig at klippe din historie væk!

Det er helt fino.

> Jeg må erkende jeg er imponeret! Synes du er superdygtig! - og tilykke! :) -

Tak tak tak tak, jeg er også meget glad selv (og har fået højere selvværd og
alt muligt)

> er især imponeret af vægttabet.. da du jo faktisk har smidt mere end 18 kilo
> fedt.. fordi du har jo nok også fået opbygget pænt mange muskler.

Der er blevet opbygget nogle muskler, men så vidt jeg husker er det først efter
8 ugers træning at musklerne begynder at vokse for alvor (men så vokser de også
rigtigt meget).

De 3 kilo er vist noget "hvilevand" eller hvad man nu kalder det, som man har
i kroppen generelt hvis man ikke dyrker motion.

Men ja, der er da røget nogle kilo, hvilket omgangskredsen også gør opmærksom
på, så det er rart at blive bekræftet.

> Mit spørgsmål er nok til din ellers meget detaljerede og forståelige
> fortalte historie! er..

Mængden af superlativer i dit indlæg får mig helt til at rødme

> Hvordan så det ud med motion i den første uge ? - jeg mener er man ude af
> form - er man jo ved at dø.. efter fem kilometer på cyklen ?

Efter 5 km var jeg en stort prustende flodhest, med gennemsvedt skjorte og en
aroma der ikke lader stinkdyr noget tilbage. Men på den anden side, vidste jeg
også at det måtte være et tegn på at jeg havde ydet noget.

Jeg havde lidt den samme stille fremgangsmåde, at jeg hellere ville cykle hele
turen med 20km/t, end cykle med 25km/t og så være nødt til at stoppe halvvejs.

> - og hvor
> hurtigt kunne du ligesom fornemme en forbedring af din form!

Efter 5-6 dage kunne jeg mærke, at jeg pustede væsentligt mindre når jeg gik
op af nogle trapper, omend jeg stadigvæk trækker vejret lidt kraftigt nuher
hvis jeg blot skal gå to etager.

Men jeg registrerede at min hvilepuls også faldt ret hurtigt, efter 4-5 dage
var den gået fra cirka 65 til cirka 60.

> - for jeg synes
> det er vildt du kan træne så meget på en dag.. uden at dratte om af et
> hjertestop *GG*

Hehe, ja, det er ret meget, men hvis man bare gufler godt med mad indenbords
overlever man. Og så er der det med motivationen - hvis man "kun" træner 2-3
gange om ugen, går der måske 1 måned inden man ser det første kilo drasle af.
Men når jeg efter en uge kunne se adskillige færre kilo, blev det hurtigt en
motivationsfaktor, som gjorde at man bare så frem til næste gange man skulle
ned og træne (og på vægten).

Angående træning, er en anden af mine kæpheste at man ligesågodt kan træne
alene som sammen med en ven - i modsætning til hvad mange eksperter siger.
Jeg prøvede for nogle måneder siden at træne med en kammerat, men det gik
hurtigt i sig selv igen, eftersom jeg følte at det var for hans skyld at
jeg skulle cykle 18 minutter mere, for hans skyld jeg skulle lave 15
mavebøjninger, selvom jeg ikke kunne mere efter 2 osv osv osv - altså, man
følte en masse nederlag, selvom han var opmuntrede.

Så hellere træne alene, og for sig selv tage 18 minutter mere på cyklen,
for sin egen skyld tage 3 mavebøjninger osv osv.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-08-02 11:12

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Håber nogen kan bruge mine erfaringer til noget - jeg er meget lydhør overfor
> kritik.

Først tillykke med tabet.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er (det har jeg sikkert fået at vide på
et tidspunkt) eller hvad du laver til daglig (jeg mener at kunne huske,
at det var dig der gik på handelsskolen i Haderslev for et par år siden
og ville læse HA i København).

Hvis det sker det samme for dig (det er jo ikke sikkert, at det gør det
efter du har læst det ), som det skete for mig, så kan du læse min
"lideleleshistorie" her:

Jeg har for ni år siden lavet så'en cirka samme nummer som du: 20 kg på
4 mdr (ca. 110 -->> ca. 90).

For mig holdte det desværre kun i halvandet år, da sjælen ikke fulgte
med lægnere.

Jeg aner ikke, hvilke fælder (vilde fester (og tilhørende
afslutnings-schawarma), hvor nemt det er at få fat på pizza,
indkøbsvaner mv) du kommer til at møde i din dagligdag, men det der gik
galt var, at jeg kom til at sidde på min flade i 7½ år uden at røre mig
synderligt.

Min hverdag blev desværre styret af, at jeg ikke rigtig gad at røre mig
plus at pasta og kødsovs (selvom det var det gode kød, som du anbefaler)
og anden nemtlavet studentermad, så det betød at bukserne "krøb i vask"
og hvad jeg ellers begyndte at undskylde det med
(for det var jo ikke mig der har taget på. At det så også viste sig, at
min badevægts ene "sensor" var godt i stykker og derfor viste, at jeg
ikke har taget på, tja det fandt jeg ud af, da jeg kom på min læges
vægt. Ups sagde jeg og kampen mod kiloerne begyndte).

Jeg prøvede forskellige "ganske videnskabelige tilgange" til vægttab.
Jeg satte mig for, at jeg ikke ville lave noget pille-, pulver-,
vidunderkur.
Jeg forsøgte mig med kostpyramiden. Jeg forsøgte at minimere
kalorie-"indtægten". (læs via google om min kamp. Man skal søge tilbage
til 1999 og emailadressen var dengang carstenr@groenjord.dk). Det gik da
også vældig i de par måneder, men så mistede jeg sjælen igen. Og vupti,
så røg kiloerne på igen.

Først da jeg her i år2002 udvidede kalorie-"udgiften", så skete der ting
og sager. Fra at sidde stille begyndte jeg at cykle to-tre timer i
døgnet (som avisbud hos Jyllands-Posten, så det var vejrafhængigt). Der
røg 9 kilo på to måneder.
Desværre minimerede jeg ikke "indtægten" (faktisk røg der et par pizzaer
ned en gang i mellem, der ikke gjorde før), så det på en eller anden
måde blev hængende på de 115 deromkring.
Og ja, jeg ved godt, at det var Pizza'en der gjorde det.

Nu forsøger jeg mig med "den omvendte forretningsmodel".
Jeg vil minimere mine "indtægter" og udvide mine "udgifter", så jeg på
den måde får et underskud på kalorie-opgørelsen.
Derudover vil jeg til benchmarking for at evaluere de resultater jeg
selv mener at jeg er kommet frem til.

Moralen af hele historien:

For at tabe sig: forbrænding større end indtaget.

Start ikke før sjælen følger med.
Projektet "tabe sig" er en dødssejler, hvis ikke sjælen er med.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Jan A Hansen

Dato : 19-08-02 14:04

> [...]

osv )

> Jeg blev helt grebet af det, og i går (lørdag 17. august) sagde den samme

Først et tillykke med din kur og vægttab.

Dernæst kan jeg ikke lade være med at spørge mig selv. Hvis du virkelig har
tabt 18 kg. på 18 dage kan det så være særligt sundt ?
Er du helt sikker på vægttabet ? dit resultat villle stadig være meget flot
og mere troværdigt hvis du havde tabt de 18 kg. på 3 mdr.

Du kan nok høre at jeg er lidt skeptisk over dit resultat, 1 kg pr. dag
lyder af utroligt meget.

Jan

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-08-02 14:27

In article <3d60ed1a$0$94724$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Jan A Hansen claimed the following:
> [...]
> osv )

> vægt
>
> Først et tillykke med din kur og vægttab.

Takker.

> Dernæst kan jeg ikke lade være med at spørge mig selv. Hvis du virkelig har
> tabt 18 kg. på 18 dage kan det så være særligt sundt ?

Jeg synes selv at det virker ret sundt, alt taget i betragtning, altså, der
har jo ikke været tale om en hokus-pokus kur, hvor man gufler noget bestemt og
så taber sig helt vildt som følge af at kroppen mangler nogle bestemte
næringsstoffer.

> Er du helt sikker på vægttabet ? dit resultat villle stadig være meget flot
> og mere troværdigt hvis du havde tabt de 18 kg. på 3 mdr.

Jeg er helt sikker på vægttabet - og ved det drejer sig om 3 uger og ikke 3
måneder - og jeg er selv mindst ligeså forundret som dig.

Men vægten jeg vejer meget på er da ikke verdens allerbedste, men den giver
vist et nogenlunde fornuftigt billede.

> Du kan nok høre at jeg er lidt skeptisk over dit resultat, 1 kg pr. dag
> lyder af utroligt meget.

Jepsen, jeg synes også det er ret markant. For et par måneder siden hoppede jeg
på en "rigtig" vægt (alá den type læger har) og der sagde den 116 (jeg kan fint
have taget 1kg på siden) og for en uges tid siden var jeg på en anden "rigtig"
vægt som sagde 105, så jeg tror samlet set nogenlunde på resultatet.

Men ja, 1kg om dagen lyder af ufatteligt meget.