Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teknisk spørgsmål om flash
Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 18-08-02 12:45

I går diskuterede jeg med en af mine venner. Han mente, at et flashglimt er
resultatet af en høj strømstyrke, hvor jeg tror at det drejer sig om stor
voltage. Eller måske begge dele.

Hvis der er nogen her, der ved en masse om det - øs endelig ud af jeres
viden!

Hilsen Jacob
http://jacobwaage.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 18-08-02 12:52

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> skrev i en meddelelse

> I går diskuterede jeg med en af mine venner. Han mente, at et flashglimt er
> resultatet af en høj strømstyrke, hvor jeg tror at det drejer sig om stor
> voltage. Eller måske begge dele.

Jeg har selv været ved at rode med at bygge en studeiflash i faget elteknik på HTX,
og fik da også lavet hele styringen til denne. Her skulle jeg bl.a. bruge en
tændspole og et flashrør. Sidstnævnte skulle bruge en spænding på 8.000 volt - så ja,
du har ret, det er en meget stor voltage/spænding der skal til.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 18-08-02 13:14

....med en tilsvarende minimal ampere. Forhåbentlig da :)

Fra : Sparre

Dato : 18-08-02 13:20

Av for helvede det ku du godt ha sagt lidt før ! :D

Fra : Claus Frølund

Dato : 18-08-02 13:42

Men små ampere/stor voltage kan altså også gøre nas!

Jeg fik for nyligt en defekt Braun flash forærende af min svoger. Der sad
fire 1,5V batterier i, men jeg kom ved et uheld til at røre printet, og av
for s..... Jeg fik den til at virke igen, men min fingerspids virkede ikke
de første minutter efter.

Claus

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 19-08-02 09:48

"Claus Frølund" <frolundFJERN@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> for s..... Jeg fik den til at virke igen, men min fingerspids virkede ikke

Af samme grund er et engangs-kamera m. flash også et hit blandt de
drillesyge i folkeskolerne - når kameraet er slidt op er der stadig et par
100 "højspændte" overraskelser tilbage i det lille print .. så med en lille
ledning på i stedet for flash'en, så kan det godt få ens kammerater til at
hoppe. (Og lærerne til at se tilsvarende rødt naturligvis ..)

- Det er lidt mere potent en den der med at gøre det samme m. tænderen fra
en elektronisk engangslighter.

// Steffen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-08-02 14:34

"Jacob W. Jensen" wrote:

> [...]
> det drejer sig om stor voltage. Eller måske begge dele.
>
> Hvis der er nogen her, der ved en masse om det - øs endelig ud af jeres

Der er ikke noget endegyldigt svar på dit spørgsmål.

Gammeldags flaschanlæg anvendte f.eks. væssentligt højre voltstyrker
end moderne anlæg, deres blitsrør var nogle snoede spiraler, der
udfoldet målte mellem en halv og en hel meter, et flasch-glimt fra et
højvoltsanlæg er exstremt kort, helt ned til under en 1:20.000 del sec.

Moderne flaschanlæg arbejder med en væssentlig lavere voltstyrke, men
der er til gengæld flere ampære, det giver sammenlagt et meget
kraftigere flasch-glimt, da varrighedden af glimtet er helt oppe på
omkring 1:300 del sec., et modene flaschanlægs rør er typisk 10 - 15 cm. langt.

Små batteridrevne elektronblitz der er indbygget i, eller sættes oven på
kameraet, er lidt en mellemting mellem ovennævnte løsninger, det at de
er kompacte og drives af batterier, sætter selvsagt begrænsninger for
hvor mange ampære de kan opbygge i deres kondensatorer.

FODNOTE:
Et flaschrør virker på den måde, at der sidder en elektrode i begge
ender af røret, hvor den spændig der er opbygget i kondensatorerne
konstant står over. Flaschrøret er fyldt med en luftart der ikke ledende
under normale forhold, men den kan gøres svagt ledende med et
magnetfeldt, dette etableres ved hjælp af en tynd tråd der er snoet
omkring flaschrøret, det er ved at sætte en svag spænding over denne
tråd at man udløser flaschen.

Nogle flaschrør er ikke omviklet med en tråd, de er i stedet coatet med
en ultra tynd metalfim som triggerspændingen sendes igennem.