APG!!!
Fra : Micky

Dato : 18-08-02 11:25

Hej i gruppen..

Jeg har modtaget et brev fra APG som lyder følgende

Vedr. request af rejseholdet afsnit 17-25 og 29

På vegne af antipiratgruppen tillader vi os herved at rette henvendelse til
dig i forbindelse med, at vi har konstateret, at du efterspørger ulovlige
kopier af film via Internettet.

Indledningsvis skal vi orientering oplyse at antipiratgruppen er en
organisation, som har til formål at bekæmpe ulovlige kopiering og/eller
distribution af ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil samt
film. IFPI Danmark, nordisk copyright bureau (NCB), KODA, dansk musik
forbund, dansk artist forbund, multi medie foreningen (MUF) og foreningen af
danske videogramdistributører (FDV) er alle medlemmer af antipiratgruppen,
som således repræsenterer ophavsrettighederne til størstedelen af de i
Danmark mest almindelige forekommende musiknumre, computer- og konsolspil
samt film.

Når vi retter henvendelse til dig nu, skyldes det, at vi har konstateret, at
du via alt.dk.warez har efterspurgt en ulovlig kopi af en film til download.
Dette fremgår af din "request" af 29 juli 2002

Kopiering og/eller distribution af musiknumre, computer- og konsolspil
og/eller film eller medvirken hertil uden rettighedshavernes samtykke er i
strid med ophavsrestloven, og er i medfør af nævnte lov forbundet med straf-
og erstatningsansvar for krænkeren

Enhver form for downloadning af musiknumre, computerspil og/eller film uden
rettighedshaverens samtykke indebærer en ulovlig kopiering og distribution
af det pågældende musiknumre, computer- eller konsolspil og/eller film er i
strid med ophavsretsloven.

Som følge heraf må vi således kræve, at du inden 10 dage skriftlige
bekræfter, at du fremover vil afstå fra at efterspørge, kopiere og/eller
distribuere ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller
film i strid med antipiratgruppens medlemmers rettigheder i henhold til
ophavsretsloven.

Endvidere må vi kræve, at du skriftlig bekræfter at have slettet alle
ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og /eller film, som
du på tidspunktet for modtagelsen af nærværende E-mail måtte være i
besiddelse af

Såfremt du måtte have spørgsmål til nærværende skrivelse, er du naturligvis
velkommen til at kontakte os.

Hvordan skal jeg forholde sig til det brev???

Og hvis nu man skriver tilbage.. skriver man så under på at man har lavet
noget ulovligt????

Håber at få svar fra nogen da man ikke må være alene om det brev, da der
bliver request 15-20 ting hver dag på alt.dk.warez..

MHV

MIT.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-08-02 11:43

"Micky" <mit@mail.tdcadslFJERN.dk> writes:

<snip>

> [...]
> ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og /eller film, som
> du på tidspunktet for modtagelsen af nærværende E-mail måtte være i

Hvilke sanktionsmuligheder har APG hvis ikke Micky skriftlig bekræfter
at have slette sine ulovlige ting og at han aldrig mere vil være en
slem dreng?

Det han har gjort sig skyldig i, er vel opfordring til kriminalitet?

Er det sket at APG har fået en ransagningskendelse på baggrund af en
request på usenet?

Ellers kan de vel ikke gøre meget andet end at anlægge et civilt
søgsmål mod de formodede skyldige. Er det sket og hvad endte det med?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-02 11:57

Micky wrote:

[Brev fra APG klippet væk]

> Og hvis nu man skriver tilbage.. skriver man så under på at man har lavet
> noget ulovligt????

Nej, men du skriver under på, at du ikke fremover vil efterspørge,
kopiere og/eller distribuere ulovlige kopier. Og at du har slettet
ulovligt materiale, du måtte have liggende.

Brevet er en skriftlig advarsel. Hvis du sletter dine ulovlige kopier og
ikke fremover kopierer ulovligt, har du ikke noget at frygte.

Hvad siger eksperterne? Vil han risikere en større erstatning i en
eventuel senere sag, hvis han skriver under og alligevel fortsætter med
at efterspørge, kopiere eller distribuere ulovlige kopier? Og er det i
det hele taget ulovligt at efterspørge ulovlige kopier (hvis man altså
ikke henter dem)?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 17:22

Kim Ludvigsen skrev i news:3D5F7D77.3D39@mail.dk

[klip]

> Hvad siger eksperterne? Vil han risikere en større erstatning i en
> eventuel senere sag, hvis han skriver under og alligevel fortsætter
> med at efterspørge, kopiere eller distribuere ulovlige kopier?

Større end?

> Og er
> det i det hele taget ulovligt at efterspørge ulovlige kopier (hvis
> man altså ikke henter dem)?

Næppe.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Birkelund

Dato : 18-08-02 17:29

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message

> Nej, men du skriver under på, at du ikke fremover vil efterspørge,
> kopiere og/eller distribuere ulovlige kopier. Og at du har slettet
> ulovligt materiale, du måtte have liggende.

Et lille spørgsmål, det ville have været lovligt at optage serien ned på et
videobånd eller på en DVD, men det er ikke lovligt at downloade en serie (et
afsnit) som fx dr eller en af de andre startioner som man har betalt licens
har sendt?

--
Morten

Fra : hansen#

Dato : 18-08-02 19:11

Med de oplysninger de gir dig lyder brevet som et helt almindelig
truselbrev, uden hold i noget som helst.
Du skal hermed trues til under pres og trusler at tilstå at du har gjort det
de beskylder dig for.

Se længere nede.

"Micky" <mit@mail.tdcadslFJERN.dk> wrote in message

> [...]
til
> dig i forbindelse med, at vi har konstateret, at du efterspørger ulovlige

Konstateret forespørgsel.....

Hvori er det ulovlige?

> [...]
> som således repræsenterer ophavsrettighederne til størstedelen af de i
> Danmark mest almindelige forekommende musiknumre, computer- og konsolspil

OK

> [...]
download.
> Dette fremgår af din "request" af 29 juli 2002

Konstateret efterspørgsel af film til nedlæsning d. 29 juli 2002! OK og...

> [...]
> og/eller film eller medvirken hertil uden rettighedshavernes samtykke er i
> strid med ophavsrestloven, og er i medfør af nævnte lov forbundet med

fair nok

> [...]
> af det pågældende musiknumre, computer- eller konsolspil og/eller film er

Fair nok...

> [...]
og/eller
> film i strid med antipiratgruppens medlemmers rettigheder i henhold til

Formodet skyldig indtil det modsatte er bevidst. ..."inden 10 dage
skriftlige bekræfter, at du fremover vil afstå...." Dette begynder at ligne
en sag om at retfærdiggøre deres ekiststens. De skal producere.

> [...]
> ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og /eller film, som
> du på tidspunktet for modtagelsen af nærværende E-mail måtte være i

Formodet skyldig indtil andet.....
Svarer til at jeg købte en 6 guldøl, la dem i bagagerummet, kørte bil, blev
stoppet af politiet og blev bedt om at underskrive på at jeg aldrig IGEN
ville køre spirituskørsel.

> Såfremt du måtte have spørgsmål til nærværende skrivelse, er du
naturligvis
> velkommen til at kontakte os.

Hvis det var mig...så ville jeg gøre følgende
Skrive et høfligt brev til dem og bede om...
1) At få fremlagt beviser for at du har brudt deres regler.
2) At dokumentere at det er i strid med ophavsretsloven at efterspørge det
der nu er erfterspurgt. (nu har jeg ikke læst hele loven, så jeg ved ikke om
dette er udspecificeret deri - men jeg tvivler stort)
3) Hvis ikke brevet var underskrevet af en medarbejder - et menneske, så
bede venligst om at hvis/når de skriver igen SKAL der være underskrift på,
ellers ville jeg ikke betragte brevet som seriøst. Jeg skriver stort set
aldrig til maskiner, virksomheder eller grupper - eksempelvis
'antipiratgruppen' (var det virkelig med lille forbogstav i originalen?).
Man skal vide hvem man taler/skriver med - fordi det bl.a. har noget med at
gøre dem individuelt ansvarlige for det de lukker ud.
4) Jeg ville forsøge at forklare dette menneske (afsenderen, gruppen)
hvorfor jeg finder at formuleringen af deres brev er krænkende, behæftet med
mange og alvorlige fejl og som følge deraf lyder det ikke særligt seriøst -
og det er hvad enten du har gjort det de beskylder dig for eller ej.

> Hvordan skal jeg forholde sig til det brev???
>
> Og hvis nu man skriver tilbage.. skriver man så under på at man har lavet
> noget ulovligt????

Noget af det mest værdifulde du har - er din underskrift, så vær varsom hvor
du setter den.

Altså, på bundlinien - hvis du ikke har gjort det (som jeg formoder du ikke
har) - skal du selvfølgelig ikke skrive under på noget som helst af den
slags.

VH
Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-02 19:15

"hansen#" <beka-hansen@bigfoot.com> skrev:

> Hvis det var mig...så ville jeg gøre følgende
> Skrive et høfligt brev til dem og bede om...

Hvorfor i det hele taget give APG sin fysiske adresse? En
internetudbyder udleverer ingen oplysninger uden en dommerkendelse og
det får APG ikke lovligt på det grundlag.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Giro

Dato : 18-08-02 19:36

> [...]
> besiddelse af
>

> Såfremt du måtte have spørgsmål til nærværende skrivelse, er du

Du skal simpelthen betragte brevet som SPAM.

Ingen kan kræve adgang til dit hjem (heller ikke APG eller fogeden ) og
dermed din computer uden en dommerkendelse, med mindre de kan dokumentere at
være "på friske spor, som ellers ville kunne antages at blive
slettet/fjernet". En dommerkendelse får de ikke fordi du har spurgt om noget
i en usenetgruppe. Sagen ville måske være anderledes, hvis du havde TILBUDT
noget ulovligt ( børneporno, f. eks.).

Jeg synes at du skal svare dem, at du har modtaget deres truende skrivelse,
og såfremt de fortsætter med at sende dig uønsket post ,vil du anmelde dem
til politiet for postchikane. For som bekendt er det ikke lovligt i Danmark
at sende post til folk med opfordring til at opføre sig på en bestemt måde/
bestille/bekræfte noget som helst.

Jeg hørte en gang om en mand, som indrettede sin computer sådan, at han
skulle give et password inden for 10 sekunder ved opstart. Ellers gik den
videre til en bat.-fil, som slettede hele FAT-tabellen.

En sådan mand ville ikke umiddelbart have noget af interesse for hverken
foged eller APG - men selvfølgelig ved jeg godt, at det er muligt at
gendanne de slettede filer. Men spørgsmålet er bare, om man med føje kan
påstå at have umiddelbar begrundelse for at gøre det. Og har man ikke det,
må man ikke, uanset hvem man er.

Mvh

Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-08-02 19:40

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP en masse fra guruen Giro:::

....und alle angaben sind wie immer Ohne Gevähr...

Hr. Bjørn

Fra : Giro

Dato : 18-08-02 19:51

> ...und alle angaben sind wie immer Ohne Gevähr...

Bitte, Herr Bär,

Was bedeutet "Gevähr" Ich kenne das Wort Gewähr, aber ???

Wie meinen Sie ?

Freundliche Grüßen

Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-08-02 20:29

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Abgeschneidet..

> Wie meinen Sie ?

Du meine Güte, das war ein Druckfehler.

Natürlich "Gewähr".... solte es sein....aber es

....ist immernoch alles Ohne Gewähr..

Hr. Bjørn

Fra : Giro

Dato : 18-08-02 20:51

> Natürlich "Gewähr".... solte es sein....aber es

Meinst du sollte oder solte ?

> ...ist immernoch alles Ohne Gewähr..

Meinst du Ohne oder ohne ?

Bo

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 20:56

Giro skrev i news:ajotqo$102t$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Meinst du Ohne oder ohne ?

Vil I venligst stoppe her.

Heller ikke dit første indlæg i denne tråd var af stor værdi for denne
nyhedsgruppes læsere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Giro

Dato : 18-08-02 21:06

> Heller ikke dit første indlæg i denne tråd var af stor værdi for denne
> nyhedsgruppes læsere.

Det er jeg nu ikke enig med dig i.

Men jeg afstår gerne fra at diskutere kvaliteten af sproget hos en eller
anden, som åbenbart har en prik med at forsøge at tale udenlandsk.

Og ja, det var dumt af mig at gå med på dette OT. Men har du aldrig selv
oplevet at blive så irriteret, at du bare MÅ svare - også på noget
irrelevant ?

Tilgiv mig venligst - jeg er fremover totalt stået af denne tråd.

Mvh

Bo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-08-02 21:13

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev :

> Men har du aldrig selv
>oplevet at blive så irriteret, at du bare MÅ svare - også på noget
>irrelevant ?

Øvelsen hedder : at sidde på hænder ;)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-08-02 21:20

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øvelsen hedder : at sidde på hænder ;)

Jeg vil da også benytte lejligheden til at undskylde min optræden og vil da
sætte mig på mine hænder.

PS: Trods mit dårlige tyske, føler jeg nu alligevel, jeg har klaret mig
ganske pænt i livet...trods alt....

Hr. Bjørn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-08-02 21:36

jan@stevns.net wrote:

> Øvelsen hedder : at sidde på hænder ;)

Jamen, dels risikrrer man at rsmme forkret, hvis man skaæ bruge næsen
til at rsmme tasterme, og dels får man ondt i ryggen. Sidstnævnte
betyder forøvrigt, at øvelsen vil være en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven (så er vi atter tilbage ved juraen):
http://www.at.dk/Overblik/atviden/love/L078499/L078499.htm#Kapitel%207

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 21:37

Giro skrev i news:ajope2$qc6$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Du skal simpelthen betragte brevet som SPAM.

Dårligt forslag.

> [...]
> og dermed din computer uden en dommerkendelse, med mindre de kan
> dokumentere at være "på friske spor, som ellers ville kunne antages

Det er ikke korrekt.

> En dommerkendelse får de ikke fordi du har
> spurgt om noget i en usenetgruppe. Sagen ville måske være anderledes,
> hvis du havde TILBUDT noget ulovligt ( børneporno, f. eks.).

Det er nu ikke sikkert.

> [...]
> det ikke lovligt i Danmark at sende post til folk med opfordring til
> at opføre sig på en bestemt måde/ bestille/bekræfte noget som helst.

Dårligt forslag. - Det hjælper ingen ting. Det er ikke spam eller hvad du
ellers vil kalde det.

Jeg fastholder (jf. news:ajou31$4kn$1@tux.netsite.dk), at dit indlæg ikke er
til megen nytte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 21:38

Peter G C skrev i news:ajp0gh$6io$1@tux.netsite.dk

[klip]

> Jeg fastholder (jf. news:ajou31$4kn$1@tux.netsite.dk), at dit indlæg
> ikke er til megen nytte.

Se også news:ajopnv$uk$1@tux.netsite.dk og news:ajopv3$17q$1@tux.netsite.dk

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-02 22:35

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Dårligt forslag.

Så kunne Giro jo have skrevet ignorere istedet for.

> Det er ikke korrekt.

Nåh og hvordan er du kommet frem til det?

Et lille hint er, at du kan tage et kig i Retsplejeloven (også selvom
du andetsteds har givet inddirekte udtryk for, at Retsplejelovens
bestemmelser ikke gælder).

> Det er nu ikke sikkert.

Igen kig i Retsplejeloven specielt kapitel 57a. Der er absolut ingen
basis for dine udsagn.

Vi befinder os i øvrigt i dk.videnskab.jura og der er intet juridisk i
dit indlæg, derfor er dine henvisninger til den igangværende "debat" om
fundatsændringen dobbeltuheldige, da du overtræder den nuværende
fundats ligeså meget som flere af de andre deltager i denne tråd.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : hansen#

Dato : 19-08-02 21:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
[Diverse klip i det følgende]

> [...]
>
> Det er nu ikke sikkert.
>
> Dårligt forslag. - Det hjælper ingen ting. Det er ikke spam eller hvad du

Juraen er særdeles fraværende i dine svar/kommentarer - synes jeg.

Så kan man kun opfordre dig til at komme med et bud - et juridisk og - ikke
mindst praktisk - holdbart bud på hvad du mener man skal gøre.

Fra : alf

Dato : 19-08-02 22:17

"hansen#" <beka-hansen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> >
> [Diverse klip i det følgende]
>
> Juraen er særdeles fraværende i dine svar/kommentarer - synes jeg.

Enig...for Peter gælder det vist bare om at lave så mange indlæg som
muligt...

Fra : Micky

Dato : 20-08-02 16:38

Hej igen tak for indlæggene (til næsten alle ) da det ikke er alle indlæg
var lige brugbare
Jeg har lige et andet spørgsmål

Er man af APG altid dømt på forhånd. Jeg er blevet gjort opmærksom på at man
bliver kaldt pirat på deres hjemme side
(http://www.antipiratgruppen.dk/pages/sager2002.asp)

MVH.
Mit

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-08-02 17:08

On Tue, 20 Aug 2002 17:37:44 +0200, "Micky" <mit@mail.tdcadslFJERN.dk>
wrote:

>Er man af APG altid dømt på forhånd.

"man"?

Men derudover kan APG ikke dømme nogen - det kan domstolene. APG kan
have en mistanke/formodning, der kan være mere eller mindre
underbygget.

>Jeg er blevet gjort opmærksom på at man bliver kaldt pirat på deres hjemme side
>(http://www.antipiratgruppen.dk/pages/sager2002.asp)

Hvem er "man"? Dig?

Hvis du beviseligt ikke er pirat, kan du nok få teksten fjernet - men
da den ikke nævner navn, adresse el.lign. er der næppe grundlag for
andet.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : hansen#

Dato : 20-08-02 21:11

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message
> [...]
Nej - egentlig modsat. Men det kommer kun an på om du vil acceptere deres
intimidation eller ej.

> "man"?
>
> Men derudover kan APG ikke dømme nogen - det kan domstolene. APG kan
> have en mistanke/formodning, der kan være mere eller mindre
> underbygget.

De skal da lige til at træde varsomt denne antipiratgruppen.
Generaliseringen, generaliseringen.

> Hvem er "man"? Dig?

Principielt ligegyldig.

> Hvis du beviseligt ikke er pirat, kan du nok få teksten fjernet - men
> da den ikke nævner navn, adresse el.lign. er der næppe grundlag for
> andet.

Nejda - der mener jeg du har påhængsvognen forrest.
Da antipiratgruppen ikke kan bevise at du er pirat.....

Hansen

> [...]
>
> Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.
>
> Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke

Unødvendige kommentarer - man er selv ansvarlig for hvad man foretager sig.

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 21-08-02 17:24

> nødvendigvis advokatkontorets.
>
> Unødvendige kommentarer - man er selv ansvarlig for hvad man foretager
sig.

Nej, det er din kommentar der er unødvendig. Hvad folk har i deres signatur
er deres, og de bestemmer de selv over.

Ifølge etiketten på news....

/Jan

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 21-08-02 19:42

> nødvendigvis advokatkontorets.
>
> Unødvendige kommentarer - man er selv ansvarlig for hvad man foretager
sig.

Ja. Måske i forhold til dig. Men hvad ved du om Jakob Paikins grund til at
skrive det?

PH

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-08-02 21:45

hansen# wrote:

"Jakob Paikin, advokat

> nødvendigvis advokatkontorets."
>
> Unødvendige kommentarer - man er selv ansvarlig for hvad man
> foretager sig.

Naturligvis er man det - og Jakob har så valg at være ansvarlig på den
måde, at han ikke sætter sit firma i forlegenhed ved at lade folk tro at
han udtaler sig på firmaets vegne i disse spørgsmål - det kan
naturligvis også godt være begrundet i at firmaet ikke skal síge til
ham: du har givet juridisk rådgivning - betalingen for denne skal vi
have procenter af (eller lignende) ifølge vor kontrakt med dig!

Det kan altså tænkes at der er grunde til denne disclaimer som det vist
hedder på nudansk.

--
ahw