"Pant" på gasflaske
Fra : BB

Dato : 18-08-02 07:59

Hej.
Når man køber en gasflaske, f.eks. 11 liter, skal man betale for selve
flasken + indholdet.
Og når den er tom, skal man bare betale for at få den fyldt op igen.
Men når man aflevere flasken får man ikke penge for den? Jeg får at vide de
ikke giver penge for den.

Har jeg ikke betalt pant for flasken?

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 18-08-02 08:19

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og når den er tom, skal man bare betale for at få den fyldt op igen.
> Men når man aflevere flasken får man ikke penge for den? Jeg får at vide

Nej! Du har købt flasken og den er derfor din ejendom, i modsætning til
flaskepant hvor ejendomretten ikke overdrages.

PH

Fra : Jochke

Dato : 18-08-02 14:26

"Peter Hansson [7950]" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> Nej! Du har købt flasken og den er derfor din ejendom, i modsætning til
> flaskepant hvor ejendomretten ikke overdrages.

Står der nogen steder det hedder pant, når man køber en ny gasflaske?
For hvis der gør det er det meget misvisende, hvis man ikke får penge for
den igen.

Efter et opslag i Politikens Nudansk Ordbog:

Pant:
Et depositum som betales ved køb af fx en ølflaske; beløbet tilbagebetales
ved aflevering af flasken.

Så enten har BP gas, (eller hvem det nu er der står for det) eller den
Nudanske ordbog misinformeret.

/Jochke

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 18-08-02 15:47

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Står der nogen steder det hedder pant, når man køber en ny gasflaske?
> For hvis der gør det er det meget misvisende, hvis man ikke får penge for

Korrekt. Hvis der ved købet oplyses at der er tale om pant skal den konkrete
forhandler betale pantet tilbage når man aflevere flasken.
Jeg mener ikke at have hørt om egentlig lovgivning vedr. pant på gasflasker.

> Efter et opslag i Politikens Nudansk Ordbog:
>
> Pant:
> Et depositum som betales ved køb af fx en ølflaske; beløbet tilbagebetales
> ved aflevering af flasken.

Nu er denne ordbog ikke den mest autoritative juridiske kilde man kan finde.
De bruger selvfølgelig ølflaskeeksemplet, da den juridiske definition for
pant ville fylde for meget.

> Så enten har BP gas, (eller hvem det nu er der står for det) eller den
> Nudanske ordbog misinformeret.

Såfremt BP eller andre ved aftalens indgåelse bruger ordet pant og der ikke
er andre konkrete omstændigheder m.v. der bevæger det i en anden retning har
man selvfølgelig krav på at få indløst sit pant.

Der kan være opstået en så stærk branchekutyme, at brug af ordet pant i
sammenhæng med gasflasker skal forstås anderledes end pant i juridisk
forstand.

PH

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-08-02 16:44

> Nej! Du har købt flasken og den er derfor din ejendom, i modsætning til
> flaskepant hvor ejendomretten ikke overdrages.

Det er lækkert at tage fejl ikke. Der er pant på gas flasker. Dog skal det
nævnes at hvis der tale om meget gamle gasflasker, så får man ikke pant for
dem.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 18-08-02 21:20

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nævnes at hvis der tale om meget gamle gasflasker, så får man ikke pant

Hvis du læser mit tidligere indlæg vil du se at jeg ikke afviser at der kan
være pant på gasflasker. Det er ikke min opfattelse at det er noget der
gælder generelt.

Du påstår at der er pant på gasflasker (generelt). Jeg ser gerne en
henvisning til en hjemmel for denne påstand eller en juridisk argumentation
der er af en lidt bedre kvalitet en ovenstående.

Desuden bør du sætte dig lidt mere ind i det juridiske pantbegreb før du
fremsætter disse generaliseringer.

Jeg henviser i denne anledning til dk.admin hvor der lige nu kører en debat
om en ændring af denne NG´s fundats med henblik på en opstramning af
kvaliteten i dennes gruppes indlæg

PH

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 19-08-02 07:57

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-08-02 08:29

"BB" == BB <BB@tdcnospamadsl.dk> writes:

> [...]
> Og når den er tom, skal man bare betale for at få den fyldt op igen.
> Men når man aflevere flasken får man ikke penge for den? Jeg får at vide de

Nej, du har købt den.

--
/Wegge

Fra : Morten Larsen

Dato : 18-08-02 11:21

> Nej, du har købt den.

Du kan sælge den privat, og faktisk få en
god pris for den, da det ikke er en flaske han sådan
lige laver selv

Morten

Fra : BB

Dato : 18-08-02 13:55

Tak for jeres svar.
Det var også det de sagde i butikken, men jeg troede dem ikke.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 18-08-02 16:47

> Tak for jeres svar.
> Det var også det de sagde i butikken, men jeg troede dem ikke.

Til dig og andre, tro på os !

Det sker nemlig at vi butiksfolk, ved hvad vi snakker om

Jan
--
http://www.cuk.dk/
http://www.cuk.dk/salg/

Fra : Morten Larsen

Dato : 18-08-02 20:36

> Det sker nemlig at vi butiksfolk, ved hvad vi snakker om

Det er bare så forbandet sjældent

Morten

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-08-02 17:37

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Og når den er tom, skal man bare betale for at få den fyldt op igen.
> Men når man aflevere flasken får man ikke penge for den? Jeg får at vide

Nu springer jeg så lige alle de andre indlæg over. Måske har jeg bare været
heldig, men i Esbjerg får vi nu engang pant ...

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-08-02 15:03

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> skrev:
> Nu springer jeg så lige alle de andre indlæg over.
> Måske har jeg bare været heldig, men i Esbjerg får vi nu
> engang pant ...

Man er gået bort fra det med panten på gasflaskerne,
fordi der var så mange der stjal dem fra fx BP og så
igen solgte dem til BP.

/Mikael
- Der har har arbejdet på Hydro Texaco før i tiden...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-08-02 00:40

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igen solgte dem til BP.
>
> /Mikael
> - Der har har arbejdet på Hydro Texaco før i tiden...

Det må være mange år siden.
Jeg kørte for BP for 28 år siden, og da var der ikke pant på gasflaskerne.
Man skulle købe dem. Enkelte forhandlere, bl.a. ham jeg kørte for, var
villig til at købe flaskerne tilbage for ca. 20% af værdien. Det var jo en
fed fidus, for når han så solgte den samme flaske til fuld pris, kan enhver
jo se fortjenesten. Hvis ikke han havde sådanne returflasker på lager, så
måtte han købe dem af BP, og så var der ikke megen fortjeneste til ham.
I de efterfølgende år har jeg bl.a. som campist haft brug for forskellige
former for gasflasker, og stadig skal man altså købe dem. Det er ikke pant
man betaler, man køber og kommer til at eje flasken.
I øjeblikket forsøger BP at få gang i salget af deres nye 11 kg´s
plasticflasker, som vist ikke blev nogen succes, da de forlangte 995 kr. for
en tom flaske - ikke i pant, men som købspris. Nu er der byttepris til ca.
500 kr. hvor de så køber den evt. 11 kg jernflaske, som man har, og så får
man plasticflasken i stedet og den kommer man også til at eje.
Det er faktisk lidt enestående, idet tidligere ville BP ikke køber flasker
tilbage. Kun evt. underforhandlere kunne finde på at gøre det for et lavt
beløb jfr. ovenstående.
Det er i og for sig ikke jura det her, idet man ikke kan læse nogen lov om
det. Men gå ind til nærmeste gasforhandler og spørg ad.

Kurt