Lær mine børn dansk på et år
Fra : jra

Dato : 17-08-02 15:23

Hej

Jeg er udenlands dansker og bor for tiden i USA med min amerikanske kone.
Vi har 2 børn på henholdsvis 5 og 7 år, der går i børnehaveklasse og 2.
klasse herovre. De kan ikke et kvæk dansk og vi skal til Danmark om et år.
Vi regnede med en permanent bosættelse i USA og jeg var derfor ikke så flink
til at lære dem dansk. Jeg forsøgte til at brgynde med, men det virkede som
om at de blev mere sprogforvirrede end godt var, så jeg holdt mig til det
engelske.
Hvordan angriber jeg problemet ? Hvilke bøger programmer skal jeg købe for
at starte undervisningen her i USA ? Det gør ikke noget at det er dyrt. Er
der nogle gode programmer i Danmark som jeg kan putte dem ind i en måned
eller to før de skal starte i skole om et år ?

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Med venlg hilsen John

Fra : E.N.

Dato : 20-08-02 16:20

Hej John,

Jeg husker selv den samme udfordring da jeg arbejdede i Asien, medbringende
2 skolesøgende børn, som blev perfekte i engelsk på internationale skoler...
men som jo efterfølgende skulle hjem til danske skoler. Det gik nu ikke så
galt, da børn jo lærer sprog forbavsende hurtigt.

Da du er nyhedsgruppe-orienteret gætter jeg på at du er indstillet på at
drage fordel af de nye spændende e-lærings værktøjer som byder sig på
markedet. Det jeg tror dine børn ville elske er sprogundervisning via
såkaldt "Live Distance Learning".
Det indebærer, at dine børn, på aftalte tidspunkter, kan mødes med en
dansk-lærer i et virtuelt klasserum over Internettet!
Værktøjet ses beskrevet i denne 5-dias præsentation:
http://www.cyberling.dk/telelearning_slides1.html

Måske er der personer her på nyhedsgruppen der har lyst at tilbyde sig som
fjernunderviser i dansk?

Et webbaseret virtuelt klasserum er en avanveret form for voice- og
tekstchat, hvor læreren ligeledes i real-time kan vise lektioner (tekst,
illustrationer, slides) og skrive på et whiteboard sammen med
fjern-eleverne. Et raffinement der også kan benyttes efter behag er, at
elever og lærer kan se hinanden ved hjælp af webcams.

En intro på engelsk, til den nye (VoiceCafé-) konference- og
e-læringsplatform kan ses her:
http://www.myoptecs.com/show.cgi/Cyberling/voicecafe/index.html

Hvis du, eller potentielle fjernlærere i dansk, har lyst at få systemet
demonstreret står jeg gerne til tjeneste med gratis demo-møder af mit eget
Cyber Classroom, ClassMaster (Jeg er repræsentant for samtlige
VoiceCafé-produkter, og formidler gerne korttidsleje eller faste
månedsabonnementer).
Demoen tager ca. 10 minutter, afhængig af hvor mange spørgsmål jeg får at
håndtere fra dig/jer under demonstrationen.
Jeg oplyser gerne mit ClassMaster-rums password pr. e-mail, når du/I har
oplyst et tidspunkt (angivet i dansk tid) til mig, hvor en demonstration vil
være belejlig.

Med venlig hilsen
Erling Nielsen

Fra : stephen frederiksen

Dato : 25-09-02 20:01

nu ved jeg ikke hvormeget du ønsker at de skal lære, de er ralativ
små endnu, så begynd du bare at snakke dansk til den.
så skal de nok få et godt og udmærket sprog i løbet af et år.
men det kræver at du hjælper den, så afsæt ex lørdag som dansk dagen.

stephen