/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Nybegynder-spørgsmål om vægt
Fra : Christian Zoega Jess~


Dato : 18-08-02 00:24

Jeg har fået monteret en "jydekrog" på min Galant, og står nu med
følgende tal på registreringsattesten: Egenvægt: 1275 kg, totalvægt
1775 kg, Koblingsvægt 1: 1150 kg.

Der findes åbenbar mange steder, hvor man kan se, hvilke regler man er
underlagt, når det gælder vægt, men de beskriver mest regler om
tilladt totalvægt, kørekort-regler o.s.v.

Hvad jeg efterlyser er nogle råd fra erfarne campister om, hvad alt
det stads vejer, som man skal have med i henholdsvis bilen og CVen.
Vi regner med at anskaffe os en egoist-vogn, der egner sig til et par
pensionister på 3 til 6 ugers togter sydpå. Der skal bl.a. tages
hensyn til mulige indkøb undervejs (for eksempel en kasse vin eller
to). Men selvfølgelig skal der tages hensyn til, hvad der er plads
til indenfor reglerne.

Hvad løber bagagen typisk op i? Vandtank, gasflasker, stativ med et
par cykler, fjernsyn, tøj, bøger, osv osv


--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

 
 
sogs (18-08-2002)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 18-08-02 10:58


"Christian Zoega Jessen" <zoega@_x_ddf.dk> skrev i en meddelelse
news:mnltlu4tv0lcjuv088ola0j2o1hlu2340a@4ax.com...
> Jeg har fået monteret en "jydekrog" på min Galant, og står nu med
> følgende tal på registreringsattesten: Egenvægt: 1275 kg, totalvægt
> 1775 kg, Koblingsvægt 1: 1150 kg.
>
> Der findes åbenbar mange steder, hvor man kan se, hvilke regler man er
> underlagt, når det gælder vægt, men de beskriver mest regler om
> tilladt totalvægt, kørekort-regler o.s.v.
>
> Hvad jeg efterlyser er nogle råd fra erfarne campister om, hvad alt
> det stads vejer, som man skal have med i henholdsvis bilen og CVen.
> Vi regner med at anskaffe os en egoist-vogn, der egner sig til et par
> pensionister på 3 til 6 ugers togter sydpå. Der skal bl.a. tages
> hensyn til mulige indkøb undervejs (for eksempel en kasse vin eller
> to). Men selvfølgelig skal der tages hensyn til, hvad der er plads
> til indenfor reglerne.
>
> Hvad løber bagagen typisk op i? Vandtank, gasflasker, stativ med et
> par cykler, fjernsyn, tøj, bøger, osv osv
>
>
> --
> -czj (Remove _x_ from e-mail address)

Hej
Umuligt at svare på, og synd, I er netop begyndt en del af campinlivets
mange glæder, og må, bør, som os andre, til at kikke på vægten af udstyret
inden det anskaffes og slæbes med. Og - Umuligt, da der findes så mange
typer i de forskellige kattegorier, og det der er let, ofte er dyrt. Mange
begynder med lånte eller billigt anskaffede ting, og tilpasser efter behov,
når mulighedderne er der, Dvs at der kommer et særlig tilbud hos
forhandlerne, eller et tip her og der, eller en der vil sælge i
privatsalgsgr.på nettet, eller i den blå, der også kører fint her på
nettet..
Fix og færdig, vil afskære fra en masse glæder og triumfer.. Kig rundt hos
caravanforhandlerne, få fat i kataloger, og kig så også i Netbutikker. Et
godt sted at starte er også siden - Campingstuff - og arbejde sig ud gennem
gode links, som de forskellige "campingnørder" lægger på deres hjemmesider.
.. Her er også ofte lange liste over hvad man har med, - jeg vil ikke lægge
min ud, da det allerede chokerer vennerne. (Ingen grun til pinligheder
Prøv at søge på Google.com under camping, og vælg danske sider
Men jeg kan fortælle, at mit ovale campingbord vejer 23-24 kg, og at jeg for
nylig vejede det anbefalede godkendte 230 V kabel der fås i Fakta. 4.8 kg.
Vand i tanken vejer ca. 1 kg pr l og vægten står på gasflasken - indholdet
fås med en bismervægt og de store gule kan ha 11 kg gas i maven. Mange slags
flasker, men nogle kan måske ikke skiftes hvis man løber tør hjemmefra. Skal
man ha en let god grill er favoritten til gas, Cramer, idet man også kan
bruge den til alm madlavning, og den kan pakkes ned, så den ikke fylder
nævneværdigt.
God fornøjelse



Christian Zoega Jess~ (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Christian Zoega Jess~


Dato : 18-08-02 22:22

On Sun, 18 Aug 2002 11:57:34 +0200, "sogs" <sogs@image.dk> wrote:

>Umuligt at svare på, og synd, I er netop begyndt en del af campinlivets
>mange glæder, og må, bør, som os andre, til at kikke på vægten af udstyret
>inden det anskaffes og slæbes med. Og - Umuligt, da der findes så mange
>typer i de forskellige kattegorier, og det der er let, ofte er dyrt. Mange
>begynder med lånte eller billigt anskaffede ting, og tilpasser efter behov,
>når mulighedderne er der, Dvs at der kommer et særlig tilbud hos
>forhandlerne, eller et tip her og der, eller en der vil sælge i
>privatsalgsgr.på nettet, eller i den blå, der også kører fint her på
>nettet..

Jeg er sikker på, du har ret. Jeg var ikke ude efter en detaljeret
liste over, hvad man slæber med og hvad det vejer. Bare et eller
andet generelt om, hvor mange kilo, man sådan i gennemsnit har brug
for.


>Fix og færdig, vil afskære fra en masse glæder og triumfer.. Kig rundt hos
>caravanforhandlerne, få fat i kataloger, og kig så også i Netbutikker. Et
>godt sted at starte er også siden - Campingstuff - og arbejde sig ud gennem
>gode links, som de forskellige "campingnørder" lægger på deres hjemmesider.
>. Her er også ofte lange liste over hvad man har med, - jeg vil ikke lægge
>min ud, da det allerede chokerer vennerne. (Ingen grun til pinligheder
>Prøv at søge på Google.com under camping, og vælg danske sider
>Men jeg kan fortælle, at mit ovale campingbord vejer 23-24 kg, og at jeg for
>nylig vejede det anbefalede godkendte 230 V kabel der fås i Fakta. 4.8 kg.
>Vand i tanken vejer ca. 1 kg pr l og vægten står på gasflasken - indholdet
>fås med en bismervægt og de store gule kan ha 11 kg gas i maven. Mange slags
>flasker, men nogle kan måske ikke skiftes hvis man løber tør hjemmefra. Skal
>man ha en let god grill er favoritten til gas, Cramer, idet man også kan
>bruge den til alm madlavning, og den kan pakkes ned, så den ikke fylder
>nævneværdigt.
>God fornøjelse

Tak for det, og tak fordi du tog tid til at svare!
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Jørgen L. (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 18-08-02 12:14

> Jeg har fået monteret en "jydekrog" på min Galant, og står nu med
> følgende tal på registreringsattesten: Egenvægt: 1275 kg, totalvægt
> 1775 kg, Koblingsvægt 1: 1150 kg.

Hej Christian.

Jeg ville nok i dit tilfælde kontakt Mitsubishi og høre om jeres bilmodel
ikke kan hæves til at trække noget mere da dette vil udvide jeres muligheder
for at finde en passende CV væsentlig.
Hvis i kan hæve vægten kan i nøjes med at hæve den til egenvægt + 50 kg. i
jeres tilfælde få den den op på 1325 kg. da i så ikke behøver at bekymrer
jer om kørekortet er stort nok (B) .

det er også på visse CV muligt at hæve totalvægten så i har noget mere
frivægt.

Jeg ville sige at i skal som det mindste have en vogn med frivægt på 200 kg.
men så er der ikke plads til udskejelser som ekstra vin osv. giver.
i kan jo hvis i har plads i bilen flytte de tunge ting som skal bruges i
fortelt/solsejl over i bilen fortelt/solsejl vil det være godt at have i
bilen da det giver mere stabilitet hvis du har vægt på din bagaksel (det er
jo den der styre din CV) når i køre.

men jeg ville jo nok anbefalle at i har 300 kg. frivægt da kg løber
frygtelig hurtig på.

Cykler mener jeg at hvis de endelig skal side på CV så skal de monteres
foran ellers er det bedste sted på taget af bilen.

Men som start med at se om i ikke kan få hævet trækvægtentil 1325 kg.
(højere vægt er lig med et B+E kørekort afhængig af CV)

jeg håber at dette giver lidt svar.

Hilsen Jørgen



Christian Zoega Jess~ (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Christian Zoega Jess~


Dato : 18-08-02 22:22

On Sun, 18 Aug 2002 13:13:46 +0200, "Jørgen L." <noemail@nospam.dk>
wrote:

>Jeg ville nok i dit tilfælde kontakt Mitsubishi og høre om jeres bilmodel
>ikke kan hæves til at trække noget mere da dette vil udvide jeres muligheder
>for at finde en passende CV væsentlig.
>Hvis i kan hæve vægten kan i nøjes med at hæve den til egenvægt + 50 kg. i
>jeres tilfælde få den den op på 1325 kg. da i så ikke behøver at bekymrer
>jer om kørekortet er stort nok (B) .

Se det er interessant. Jeg troede den tilladte trækvægt stod i et
eller andet skema, som bilinspektionen slog op i. Jeg forestillede
mig et regnestykke i stil med: egenvægt så meget, totalvægt så meget,
motorstørrelse/effekt så meget = koblingsvægt, basta. Det er jo
bilinspektionen, der skriver vægtgrænserne til motorkontoret.

Du antyder jo faktisk, at jeg måske kan få Mitsubishi til at ændre på
grænsen. Beder man dem bare om det? Har jeg misforstået et eller
andet her?

Hvis der KAN gøres noget, er det måske lige nu, det skal gøres. Jeg
fik nemlig kasseret håndbremsen ("den kan godt holde din bil, men den
kan ikke holde din bil plus en campingvogn på Geels Bakke") hvorfor
jeg har aftalt værkstedstid til den 2. september og tid til et omsyn
den 4. september. Hvem skal jeg kontakte for at få hævet grænsen, og
hvad kan jeg bruge som begrundelse?
>
>det er også på visse CV muligt at hæve totalvægten så i har noget mere
>frivægt.

>Jeg ville sige at i skal som det mindste have en vogn med frivægt på 200 kg.
>men så er der ikke plads til udskejelser som ekstra vin osv. giver.
>i kan jo hvis i har plads i bilen flytte de tunge ting som skal bruges i
>fortelt/solsejl over i bilen fortelt/solsejl vil det være godt at have i
>bilen da det giver mere stabilitet hvis du har vægt på din bagaksel (det er
>jo den der styre din CV) når i køre.
>
>men jeg ville jo nok anbefalle at i har 300 kg. frivægt da kg løber
>frygtelig hurtig på.

Det skal jeg huske, men endnu har vi ikke bestemt os for, hvilken CV
vi vil have. Vi har fået det råd at starte med at leje, hvilket
lyder meget fornuftigt..

>Cykler mener jeg at hvis de endelig skal side på CV så skal de monteres
>foran ellers er det bedste sted på taget af bilen.

Foran lyder rigtigt for mig.
>
>Men som start med at se om i ikke kan få hævet trækvægtentil 1325 kg.
>(højere vægt er lig med et B+E kørekort afhængig af CV)
>
>jeg håber at dette giver lidt svar.

Ja, det gør det. Selv omjeg er blevet lidt forvirret, er et nu på et
noget højere plan. Tak!
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Thore Sorensen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 19-08-02 11:22

On Sun, 18 Aug 2002 23:21:34 +0200, Christian Zoega Jessen
<zoega@_x_ddf.dk> wrote:

>
>Se det er interessant. Jeg troede den tilladte trækvægt stod i et
>eller andet skema, som bilinspektionen slog op i. Jeg forestillede
>mig et regnestykke i stil med: egenvægt så meget, totalvægt så meget,
>motorstørrelse/effekt så meget = koblingsvægt, basta. Det er jo
>bilinspektionen, der skriver vægtgrænserne til motorkontoret.
>
>Du antyder jo faktisk, at jeg måske kan få Mitsubishi til at ændre på
>grænsen. Beder man dem bare om det? Har jeg misforstået et eller
>andet her?
>
>Hvis der KAN gøres noget, er det måske lige nu, det skal gøres. Jeg
>fik nemlig kasseret håndbremsen ("den kan godt holde din bil, men den
>kan ikke holde din bil plus en campingvogn på Geels Bakke") hvorfor
>jeg har aftalt værkstedstid til den 2. september og tid til et omsyn
>den 4. september. Hvem skal jeg kontakte for at få hævet grænsen, og
>hvad kan jeg bruge som begrundelse?

I forbindelse med det første periodesyn på Croma'en (vistnok i ´98)
henvendte jeg mig inden synet til Fiat importøren, der venligst sendte
mig en hel stak udskrifter, der dokumenterede, at Croma' en måtte trække
(totalvægt på CV) 1300 kg og ikke som reg.attesten sagde 1175 kg.
På typepladen er der nogle tal, der igen dokumenterer det.
Bilen blev synet, og 1 uges tid efter modtog jeg en ny reg.attest med de
rigtige tal på...
Derimod synes motorens størrelse og effekt ikke at have den store
betydning....for nogle år siden kom Kia Sephia på banen, og jeg husker
tydeligt, at den måtte trække 1500 kg på krogen med en slap,
forhenværende Mazda 1500cc motor med 85-90 heste...

Jeg har i flere år overvejet en varevogn på gule plader af samme årsag:
En Toyota Sportsvan 2.2 TDi må trække 1500 kg, en Kia Carnival må trække
2000 kg, men den har også et drejningsmoment på 338 nM med 2.9 liter's
dieselmotoren....

Det er dog blevet ved drømmen endnu...jeg trækker stadig Adria'en med
Croma'en...nu med 240K km på tælleren...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore - 2700 Brønshøj
Croma ´93 + Pluto '96

Jørgen L. (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 19-08-02 22:47

> Jeg har i flere år overvejet en varevogn på gule plader af samme årsag:
> En Toyota Sportsvan 2.2 TDi må trække 1500 kg, en Kia Carnival må trække
> 2000 kg, men den har også et drejningsmoment på 338 nM med 2.9 liter's
> dieselmotoren....
>

Hej Thore

Jeg har en sportvan 2,2 td. den er jeg meget glad for og den gør sit job
godt.
jeg har lige været til syn med den og fået den opvejet til 1600 kg. så den
også trække den nye cv jeg har købt, en LMC 545 RD
jeg har monteret lidt ekstra udstyr i såsom aircon og fartpilot, begge dele
rart når der køres lang under fremmede himmelstrøg.



Hilsen Jørgen



Thore Sorensen (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Thore Sorensen


Dato : 20-08-02 15:57

On Mon, 19 Aug 2002 23:47:02 +0200, "Jørgen L." <noemail@nospam.dk>
wrote:

>> En Toyota Sportsvan 2.2 TDi må trække 1500 kg, en Kia Carnival må trække
>
>Hej Thore
>
>Jeg har en sportvan 2,2 td. den er jeg meget glad for og den gør sit job
>godt.
>jeg har lige været til syn med den og fået den opvejet til 1600 kg. så den
>også trække den nye cv jeg har købt, en LMC 545 RD
>jeg har monteret lidt ekstra udstyr i såsom aircon og fartpilot, begge dele
>rart når der køres lang under fremmede himmelstrøg.

Se det var jo godt nyt...så overvejer jeg stadig Sportsvan'en :)
Tak for info...:)

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore - Croma 2.0ie ´93 + Pluto 1.2 '96 + Adria 502LH ´96

Christian Zoega Jess~ (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Christian Zoega Jess~


Dato : 19-08-02 20:28

18 Aug 2002 01:24:24 +0200 skrev jeg selv:

>Jeg ... står nu med
>følgende tal på registreringsattesten: Egenvægt: 1275 kg, totalvægt
>1775 kg, Koblingsvægt 1: 1150 kg.

Så blev jeg (her i gruppen) gjort opmærksom på, at de 1.150 kg måske
kunne ændres, hvis jeg henvendte mig til importøren. Det gjorde jeg,
og resultatet var faktisk over forventning. Jeg fik forklaret, at det
er meget andet end effekt og moment, der er afgørende. F.eks.
bremsetype, koblingstype og "en hel masse andet".

Slutresultatet er blevet, at imorgen kan jeg afhente et stykke papir,
som jeg kan give til bilinspektionen, hvorefter koblingsvægten på
registreringsattesten vil blive ændret til 1.600 kg.
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Jørgen L. (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 19-08-02 22:42

>Jeg ... står nu med
> >følgende tal på registreringsattesten: Egenvægt: 1275 kg, totalvægt
> >1775 kg, Koblingsvægt 1: 1150 kg.

stykke papir,
> som jeg kan give til bilinspektionen, hvorefter koblingsvægten på
> registreringsattesten vil blive ændret til 1.600 kg.


Du skal dog huske at hvis du vil trække en CV på mere end 1325 kg totalvægt
skal du have et B+E kørekort (trailerkørekort) da det er egenvægt på bilen +
50 kg.

dette kort er dog ikke svært at tage hvis man har lidt sans for at køre med
trailer/CV.

der er 3 grunde til at have det rigtige kort
1. hvis du laver en ulykke, dæker forsikringen men de kommer så efter dig
med regningen da det svare til at du overhoved ikke har et kørekort. og det
kan være et dyrt bekendskab.
2. at hvis du blev stoppe at skulle sætte CV et eller andet sted og skal
have andre til at hente den.
3. en bøde på ca. 3500-6000 kr.

Hvis du derimod kun vejer den op til 1325 kg. betyder det ikke noget at
købe/leje CV på 1350 kg. da det så er faktisk vægt da bilen forpligter dig
til at kun kører med 1325 kg.

Jeg håber ikke at du blev alt for forvirret.

ellers send mig en mail med dit tlf nr. så skal jeg prøve at forklare det
min email er (Jlyn"snabel a"privat.dk) "snabel a" udskiftes selvfølgelig med
@


hvor landet bor du ? nordsjælland eller ?????
Hilsen Jørgen



Carsten Bo Laursen (20-08-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Bo Laursen


Dato : 20-08-02 06:06

Sørg for at få din cv opvejet - de er altid - selv om man lige i starten
syntes det modsatte - hurtigt fyldt til max grænsen på kg.
Jeg har selv et frygteligt vægtproblem - men klarer mig - men har
efterhånden også "udskiftet" det meste begynderudstyr.

med hensyn til cykler - Jeg har investeret i en holder - til bag - man skal
virkelig have en stabil forvogn for ikke at kunne mærke at der er monteret
cykler på bag.

ny har jeg fået en "knop" og et cykelstativ på trækket - det virker.

en annonce i den blå - gjorde at jeg hurtigt fik solgt "bag-stativet"
venlig hilsen
Carsten Laursen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste