Religiøs vækkelse på kristen friskole
Fra : Live4Him

Dato : 17-08-02 23:58

Tungetale, helbredelse ved hjælp af bøn og bekæmpelse af dæmoner. Det er en
del af livet for børnene på den kristne friskole Samuelskolen på Nørrebro i
København...

jørgen.

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 18-08-02 07:31

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Dejligt Vækkelse. Også blandt børn. Gud velsigne den skole, mere end han
allerede har gjort.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.
se min hjemmeside www.nydheder.subnet.dk

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 07:52

Børge Højlund Jensen fra Viborg <b-h-j@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5f3f15$0$27697$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> allerede har gjort.
>
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.

Her troede jeg lige der var sket noget nyt og spændende, og så er urgammel
suppe der er hevet ud af dybfryseren af mangel på nyheder.
Måske skulle avisen omdøse sig til forsteningssprøjten.
vagn

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-08-02 12:42

Vagn Torup & Rikke Bachmann med adressen vagntorup@get2net.dk skrev:

> [...]
>>
> Her troede jeg lige der var sket noget nyt og spændende, og så er urgammel
> suppe der er hevet ud af dybfryseren af mangel på nyheder.

Njaeh - at man virkelig gik og fortalte helt små børn med et pokemonlogo på
trøjen at de var besatte af djævlen og bibragte dem en forestilling om at der
bogstaveligt talt var et ondt væsen indeni dem var nu nyt for mig. Det rimede
ikke helt med det afslappede informationsmøde som Rikke refererede til.

Lars Erik Bryld
18 aug AD 2002
Skt. Helena

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 18-08-02 21:12

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det er ikke børn der har pokemonlogo på trøjerne der er besat, men der er en
ond ånd der heder pokemon.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-02 23:59

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> writes:

> Det er ikke børn der har pokemonlogo på trøjerne der er besat, men der er en
> ond ånd der heder pokemon.

Jeps, og teenagere uden bumser støtter den amerikanske Satankirke.

Og sibirske forskere har optaget lyde fra Helvede og det lyder som
(oh, ve!) en blanding af et tivoli og en galopbane.

Og vi må endelig ikke glemme, at 73% af alle børn, der har læst en
Harry Potter-bog søger en aktiv karriere som okkultist.

Og hvad værre er: Euroen er dyrets mærke!

Har vi flere idiotiske historier, der lige skal klemmes ud mellem
sidebenene og spredes til alverden, fordi nogle kristne simpelthen er
for dumme for deres eget bedste, eller var det nok?
--
Peter B. Juul, o.-.o "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
The RockBear. ((^)) så er det fordi nattehimmelen er dækket

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 19-08-02 07:30

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> writes:

Man er ikke besadt af en demon for de man har sedt nogle af disse kort eller
læst en bog om den trold dreng, lige så er man ikke kristen bare fordi man
har en bibel.
Men man er vel på vej.
Men du skulle se
http://migiviborg.subnet.dk/index.html
bare lidom hvor alvorlig det der med Jesus er.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-08-02 08:26

Børge Højlund Jensen fra Viborg med adressen b-h-j@oncable.dk skrev:

> Det er ikke børn der har pokemonlogo på trøjerne der er besat,

Det var hvad skolelæreren fortalte pigen med trøjen ifølge avisartiklen.

> men der er en ond ånd der heder pokemon.

En japansk legetøjsfidus af tvivlsom kvalitet ? Hvorfor ikke Tony the Tiger, så
? Han ligner i det mindste en rigtig dæmon. For ikke at tale om Honey-monster.
Jeg tror morgenmadsprodukter er noget af det mest dæmoniske vi har.

Lars Erik Bryld
19 aug AD 2002
Skt. Johannes Eudes

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 19-08-02 08:42

> Børge Højlund Jensen fra Viborg med adressen b-h-j@oncable.dk skrev:

Kortene er forbandet efter hvad jeg har hørt, mere ved jeg ikke.

--
http://billedafborge.subnet.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-08-02 09:19

"Børge Højlund Jensen fra Viborg" <b-h-j@oncable.dk> writes:

> Kortene er forbandet efter hvad jeg har hørt, mere ved jeg ikke.

Folk hører så meget. Den ene dag er det rockmusik, den næste er det
Dungeons and Dragons. En overgang var det Teenage Mutant Ninja
Turtles, der var dæmoniske.

Det eneste dæmoniske ved Pokémon er den - ganske alvorlige - griskhed,
som visse af samlerne udviser. Slagsmål om hvem der har vundet et
givet kort er ikke specielt ualmindelige. Men det samme kan gælde for
glaskugler og legetøjsbiler.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 21:15

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u5R79.59$9H1.1719@news.get2net.dk...

> [...]

rimede
> ikke helt med det afslappede informationsmøde som Rikke refererede til.

Mon du med Rikke mener mig, altså Vagns kæreste? Hvad er det for et
informationsmøde du refererer til?
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 21:22

> [...]

rimede
> ikke helt med det afslappede informationsmøde som Rikke refererede til.

Var lige inde og lede og fandt det indlæg, du må referere til.
Det infomøde jeg henviser til var jeg ikke selv deltager i, det var derimod
en god ven, som på det tidspunkt havde børn på skolen.
Jeg kan absolut intet genkende af det avisen skriver - heller ikke fra den
ugentlige gudstjeneste, som jeg har haft fornøjelsen af at overvære. Det er
såmænd "bare" en samling rigtig glade og meget musikalske mennesker der
rocker derudaf med børnevenlig gospel, sjove konkurrencer osv. Det er
vitterlig meget fredsommeligt (men højlydt -:).
MVH Rikke

Fra : Cyril Malka

Dato : 18-08-02 21:33

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i

> overvære. Det er såmænd "bare" en samling rigtig glade og meget
> musikalske mennesker der rocker derudaf med børnevenlig gospel, sjove
> konkurrencer osv. Det er vitterlig meget fredsommeligt (men højlydt

Nu er det pudsigt, for jeg kender mange af disse såkaldte "glade" og
"musikalske" mennesker, lige så vel som af dem, der talte i tunger, som
fortalte mig om bagsiden af medaljen: Skyld, skyld og atter skyld.

Skyld for ikke at være glad nok.
Skyld for ikke at kunne tale i tunger (ikke at være god nok)
Skyld for ikke at blive befriet...

Skyld, skyld, skyld...

Men det er rigtigt, udadtil, så er det flot og udmærket og det ser ud til
at folk har det godt.

Børn, der bliver opvokset i det vil ikke altid være enige med dig i det,
dog!

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 18 - Særudgave:
Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden
http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 18-08-02 22:18

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns926EE568B6595cyrilmalka@193.252.19.141...
> [...]
> Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
> med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

Skyld er da generelt et vigtigt begrab i den kristne religion, Jesus
korsfæstelse og død er gjort til en flugtvej fra skylden.
Igennem de sidste 35 år hvor jeg ved forskellige lejligheder har været i
kontakt med apostolikkere, pinsemissionen mv. så har jeg faktisk opfattet
dem som nogen der har taget skylden meget afslappet, bare bed om at blive
renset så er du renset og gør du fejlen igen og igen så tager vi
bønslitaniet et par gange til.
Personligt betragter jeg dem som værende overfladiske på dette område, da
selv en katolsk pater der kræver 20 Ave Maria virker som en streng tugter.
Kunne det ikke tænkes, at en del måske har behov for en form for straf,
føler at der skal mere til en denne efter min mening temmelig overfladiske
og symbolske tilgivelse.
vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-02 09:23

> [...]
> opfattet dem som nogen der har taget skylden meget afslappet, bare bed
> om at blive renset så er du renset og gør du fejlen igen og igen så

SÅdan har jeg ikke set det.

Det jeg kender til det er, at jeg har haft de børn (og en del voksne) i
behandlling. Ingen barn skal lide over at Jesus blev korsfæstet for 2000
år siden.

> [...]
> for straf, føler at der skal mere til en denne efter min mening
> temmelig overfladiske og symbolske tilgivelse.

Nej. Så overfladisk er det ikke.

Om de katolske pater, skal du nok også sætte dig a jour. Det er længe
siden, man har brugt "20 ave Maria" som bod (jeg vil dog ikke afvise, at
det sker, men det er undtagelsen mere en reglen).

Du har en del, som vil bede dig gør bestemte handlinger for at gøre det
godt igen (de noget mere moderne) og så kan man risikere de
integrister/traditionalister (dem har man ikke rigtigt nogen af i
Danmark, dog) som nærmest vil få en til at føle sig som uværdigt.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 19-08-02 13:50

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns926F69C43BB4cyrilmalka@193.252.19.141...
> [...]
> Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
> med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

Jeg kan konstatere det samme: "SÅdan har jeg ikke set det."
Jeg kan heller ikke påstå at Jesus bærer nogen skyld fordi han blev
korsfæstet for snart 2000 år siden. Der er end ikke tale om et specielt
kristent problem, men en problemstilling der kan ramme enhver religiøs
trosretning, politiske grupperinger eller for den sags skyld personer der
vil frigøre sig fra et snærende samliv. Problemet er vel nærmest at personer
acceptere at lade sig isolere i lukkede miljøer, lader sig omklamrer med
'kærlighed' opmærksomhed. Når det så viser sig at personer, gruppen eller
idealet ikke kan leve op til drømmene eller behovene og man så vil frigøre
sig igen.
Samuelsskolen har ikke umiddelbart kendetegnene, lærergruppen kommer fra
forskellige menigheder og forældrene kommer igen fra et bredere grundlag,
bla. undertegnede uden nogen religiøs tilknytning. At ét barns forældre har
klaget til ministeriet, betyder det at alle forældrene er hjernevasket til
bevidstløshed, at det barns forældre klager i tide og utide eller et sæt
uheldige omstændigheder. Foreløbig kan jeg kun brokket mig over at ungen
endnu ikke har lært at læse endnu eller kan løse 3. gradsligninger, nu har
han gået hele 3 uger i den børnehaveklasse.
vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-08-02 15:03

> Jeg kan konstatere det samme: "SÅdan har jeg ikke set det."

Se, hvis mit arbejde er at samle brækket ben og jeg siger til dig at der
er stor risiko for brækket ben ifm. ski, kan du godt slet ikke have set
det, men det kan være godt nok alligevel.

I flere lande bliver forskellige pinsevækkelser eller menigheder, hvis
ikke pinsevækkelse som helhed, betragtet og stemplet som sekt nemlig pga.
bl.a. disse skader.

> Jeg kan heller ikke påstå at Jesus bærer nogen skyld fordi han blev
> korsfæstet for snart 2000 år siden.

Jeg snakker ikke om Jesus skyld.

Jeg gør indsigelser over at børn skal lide under dette.

> [...]
> religiøs trosretning, politiske grupperinger eller for den sags skyld
> personer der vil frigøre sig fra et snærende samliv.

Jeg skriver ej heller at det UDELUKKENDE findes der.

Fakta er, at det også findes der.

Det at det OGSÅ kan findes andre steder betyder vel ikke, at man ikke
skal gøre noget ved det i det tilfælde, vel?

> [...]
> at personer, gruppen eller idealet ikke kan leve op til drømmene eller
> behovene og man så vil frigøre sig igen.

Muligt.

Problemet er børn der ikke kan sige fra.

> [...]
> forældrene er hjernevasket til bevidstløshed, at det barns forældre
> klager i tide og utide eller et sæt uheldige omstændigheder.

Det er usandt.

Du vil kunne se flere tilfælde med utilfredse forældre, hvor kun én har
mod nok til at gå vejen ud.

Derudover, fordi der kun er én der kan se problemet betyder det ej heller
at problemet ikke er her.

> Foreløbig
> kan jeg kun brokket mig over at ungen endnu ikke har lært at læse
> endnu eller kan løse 3. gradsligninger, nu har han gået hele 3 uger i
> den børnehaveklasse.

Jeg kan ikke se forbindelsen med hvad vi snakker om lige nu.

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-02 11:13

Du har stadig ikke svaret mit indlæg.

Det kunne være interessant at se dit svar?

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 14:59

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92717C3F2D41Bcyrilmalka@193.252.19.141...

> [...]
> Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
> med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

Jeg har vel ikke pligt til at svare, men damen havde fået meddelsen
markeret som læst, så jeg har faktisk ikke set den før nu.
Jeg ved ikke om du med brækkede ben hentyder til en egentlig uddannelse
omkring nyreligiøsitet ol, men hvad hjælper det at man er højt respekteret
hjertelæge, hvis man ikke kan genkende et oplagt hjertetilfælde.
Jeg har skrevet artikler om forskellige bevægelser, lavet lokalradio og
lokaltv med og om bevægelser. Jeg har min erfaring med religiøse, som
politiske bevægelser. Da jeg kender dem er jeg ikke så bange for dem og
måske skelner du ikke mellem bevægelser der har det som et bevidst mål at
isolere ny medlemmer, kvæle dem i kærlighed og andre bevægelser der ikke har
dette som målsætning, men hvor medlemerne qua deres store engagement kan
virke overvældende.
At pinsemisionen skulle være farlig vil jeg sætte endog et meget stort
spørgsmålstegn ved. For nogle få er folkekirken og socialdemokratiet
farlige, SF og pinsemissionen er farligere for lidt flere.
Moon og Dansk Folkeparti (en drillert til min politiske fanskare) er så
velkent farlige at det må betragtes som selvforskyldt når de ryger i kløerne
på disse folk.

Nu har du angivelig en masse visen om netop Samuelsskolen, det ses dog ikke
af den manglende debat da moderen klagede til ministeriet, det ses heller
ikke af din manglende meddelsomhed da jeg havde en forespørgsel i gruppen i
april måned, men det ses andre steder at du ikke var på lang ferie fra din
PC. Din påstand om. "Jeps, for en del af den statstøtte ender garanteret i
lommerne på
Faderhuset." tyder mere på manglende seriøsitet. Du lufter også en påstand
om flere utilfredse forældre som i næste sætning bliver til ".., fordi der
hun er én der kan se problemet. virker direkte selvmodsigende.
Det er fint, at du ikke kan lide Faderhuset eller er det skolen
pinsemissionen eller hele flokken, men når du kommer med påstande om de
løber med kassen, anser dem for farlige, så bør der komme noget kød på,
eller mener du selv, at dit ord har en sådan troværdighed, at alle tager alt
hvad du siger for evige sandheder, og at det derfor ikke er nødvendigt at
forklare det for sådanne personager som > vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-02 21:39

> Jeg har vel ikke pligt til at svare,

Hvor ser du mig sige, at du har pligt?

> Jeg ved ikke om du med brækkede ben hentyder til en egentlig
> uddannelse omkring nyreligiøsitet ol,

Jeg taler ikke om nyreligiøsitet, men om sekterisme. Jeg taler ikke om
Olympiske Lege heller, men om psykisk påvirkning og skyldfølelse.

> men hvad hjælper det at man er
> højt respekteret hjertelæge, hvis man ikke kan genkende et oplagt
> hjertetilfælde.

At hvis du beskriver symptomer og hjertelæge siger, at det her har
følger, skal man nok tage det alvorligt, selv om man ikke har set det
før.

> [...]
> og andre bevægelser der ikke har dette som målsætning, men hvor
> medlemerne qua deres store engagement kan virke overvældende.

Fint. Så du ofrer dit barn for en ideologi?

Jeg er ikke bange for bevægelser, religiøsitet eller manglende
religiøsitet. Det, du ser som "fænomen", samfunds- eller religiøse
pråvirkning, ser jeg på det menneskelige plan, samt de skader dette fører
med sig...

At bevægelsen hedder JV, Faderhuset eller DKP kan følgerne være lige så
drastiske. Ud fra dit kendskab til JV og det du fortæller, ville jeg også
tillade mig at så tvivl om hvor meget du egentligt er klar over, der
gemmer sig bag.

> At pinsemisionen skulle være farlig vil jeg sætte endog et meget stort
> spørgsmålstegn ved. For nogle få er folkekirken og socialdemokratiet
> farlige, SF og pinsemissionen er farligere for lidt flere.

Jeg vil ikke kunne gradebøje om bevægelsen X eller Y skulle være mere
farllig, og fordi der findes andre farlige bevægelser er det ikke ens
betydning at man skal undervurdere andre. Det er en total plat (og
gennemtærsket) argument! Fordi du sandynligvis kan finde værre andre
steder er ingen undskyldning for ikke at tage fat i det småt!

> Moon og Dansk Folkeparti (en drillert til min politiske fanskare) er
> så velkent farlige at det må betragtes som selvforskyldt når de ryger
> i kløerne på disse folk.

Nej. Men der kunen være en analogi. For når folk først er godt inde i et
ekstremistiske bevægelse, den end så hedder DF, Nazi, FAderhuset eller
andet, er de ikke selvforskyldt nødvendigvis. Det bliver først
selvforsjkyldt når man minimere det "så slemt er det ikke", så slem er
Pia vel ikke... Indtil nu! Så slem var franske Jean Marie Le Pen heller
ikke, indtil han kom til anden runde i præsidentvalget.

Samme princip: MAnge af disse bevægelser, som du måske ser som uskyldige
er det altså ikke.

Jeg er ikke bange for dem. jeg fortæller dig bare at der er en hel del
(læs: Rigtig mange!) menneskelig skader ud af det.

Nu kan du tro på det eller lade være, men du kan ikke sige, at det ikke
passer.

> [...]
> ses heller ikke af din manglende meddelsomhed da jeg havde en
> forespørgsel i gruppen i april måned, men det ses andre steder at du

Nej. Men jeg har ikke set dit indløg. Beklager. Jeg er lidt sporadisk på
news og nogle gange er jeg på en eller to debatter, som denne, for
eksempel og andre ting går altså over mit hoved. Det er jeg ked af.

Havde jeg set dit indlæg dér, havde jeg reageret.

> Din påstand om. "Jeps, for en del
> af den statstøtte ender garanteret i lommerne på
> Faderhuset." tyder mere på manglende seriøsitet.

Jeg er aldeles seriøs. Men du er naturligvis velkommen til at slå det
hen.

Det er dit valg... Men hvad med dit barn? Er det også hans valg? Hvis han
bliver smadret og får det tung skyldfølelse bagefter, hvad så? Skal man
sige til ham, at det er hans eget skyld? Lige som du har sagt højere op?
At det er folks "eget valg"?

> [...]
> ".., fordi der hun er én der kan se problemet. virker direkte
> selvmodsigende. Det er fint, at du ikke kan lide Faderhuset

Jeg har absolut iongen følelser, positive eller negative, for nogle af de
pågældende bevægelser. Dette vil blot forplumre mit syn på det. Hold
venligst mine følelser uden for, da du ikke ved noget som helst om dem.

Snakker om seriøsitet: hold dig til sagen.

>eller er
> det skolen pinsemissionen eller hele flokken, men når du kommer med
> påstande om de løber med kassen, anser dem for farlige,

Jeg har ingenlunde sagt de løb med kassen ej heller at det var derfor at
de var farlige.

Jeg skrev hvorfor de var farlige. Du kan vælge at tro det eller ej. Jeg
fortalte også, at Faderhuset, lige som så mange andre sekter, har en del
frontorganisationer, Samuelskolen kunne sagtens være en af dem.

Resten, om at stjæle slik fra børn og nadre useriøse platheder må DU tage
ansvar for.

> [...]
> troværdighed, at alle tager alt hvad du siger for evige sandheder, og
> at det derfor ikke er nødvendigt at forklare det for sådanne

Jeg har begrundet mit påstand, derudover sendt en link. Sagen undersøges,
så må vi se. Jeg går stærk ud fra, at selv om man eventuelt finder ud af,
at skolen er en frontorganisation, så vil du til den tid have fundet ud
af, at det jo er helt okay.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-08-02 09:50

Til Cyril
Jeg kender som nævnt en hel del til diverse sekter og religioner, ikke kun
gennem direkte kontakt, også litteratur, medier mv men også bøger af
tidligere medlemmer, Ikon- og Dialogcentret som vigtig kilder. Jeg mener nok
jeg er i stand til med rimelighed at vurdere om en sekt er 'farlig' og her
ud over slipper jeg ikke barnet af syne, jeg kan gribe ind i det øjeblik der
er begynder at vise sig tegn på en uheldig udvikling. Jeg slipper heller
ikke bare mit barn løs i trafikken, også her er der en risiko. Knægten skal
lære at leve på trods af trafikken, han skal også lære at leve med sekterne.
Som ung mand vil han være bedre rustet og formentlig ikke lige så naivt lade
sig lokke af sekter.
Forskellige sekters farlighed bliver vi næppe enige om. I denne sag kommer
der en avisartikel, og når ulvene lugter blod så hyler de op, jeg lytter,
men ærligt talt er der ikke kommet noget med kød på endnu. Der er også en
Malka der deltager i koret, jeg har via nettet fået en opfattelse af
personen,
du har sagt/påstuleret en del, men konsistent, er der ikke meget af. Skal
jeg på baggrund af luftige påstande droppe min egen undersøgelse, analyse,
panikke og trække mit barn ud. Det eneste fakta er forsat, at der eksisterer
én artikel, så har jeg ikke udtalt mig om indholdet.

> Fint. Så du ofrer dit barn for en ideologi?
Den forstod jeg ikke.

> Ud fra dit kendskab til JV og det du fortæller, ville jeg også
> tillade mig at så tvivl om hvor meget du egentligt er klar over, der
> gemmer sig bag.
Har jeg udtalt mig om JV, du forveksler mig med mine børns moder.

> Samme princip: MAnge af disse bevægelser, som du måske ser som uskyldige
> er det altså ikke.
Måske, men jeg dømmer ikke skyldig før jeg har noget konkret at dømme på.

> [...]
> bliver smadret og får det tung skyldfølelse bagefter, hvad så? Skal man
> sige til ham, at det er hans eget skyld? Lige som du har sagt højere op?
Hvis folk kaster sig ud fra Rundetårn eller i armene på Silo uden at se sig
for, er det deres eget valg, Jeg har ikke kastet mit barn i armene på
Samuelsskolen uden at undersøge forholdene. Så det er mit ansvar hvis
undersøgelsen er dårlig udført. Pt. ukendte forhold kan jeg næppe lastes
for, men
skal jeg opstille paranoide krav, så er der kun en vej frem -
hjemmeundervisning, for hvilke skjulte forhold kan der ikke også være
omkring en folkeskole.
Klarer du selv undervisningen hos jer?

> Jeg har absolut iongen følelser, positive eller negative, for nogle af de
> pågældende bevægelser.
I det omfang det er sandt, så mener jeg at din neutrale integritet lader
meget tilbage af ønske. Når en del at statsstøtten garanteret ende hos
faderhuset, så har vi vist forladt det neutrale og objektive. Anderledes er
det ikke med påstanden om "...flere utilfredse forældre hvoraf kun én har
mod til at gå vejen ud."
osv. Det er da muligt at du har ret, at jeg har overset noget, ind til
videre hænger dine påstande frit i luften, du har ikke konkretiseret noget.
Hvis du mener, at der problemer med visse sekter og at der derfor også kan
være sådanne problemer omkring faderhuset, Samuelskolen, så udtrykker du dig
meget dårligt, men så kan vi ligefrem være enige, min foreløbige viden tyder
nu ikke på at det er tilfældet.

Du nævner en link. Er det dem under dine mails, så har jeg set dem, men
ellers kan jeg ikke finde den, så send den igen.

> Jeg går stærk ud fra, at selv om man eventuelt finder ud af,
> at skolen er en frontorganisation, så vil du til den tid have fundet ud
> af, at det jo er helt okay.
Helt klart, ligesom jeg har udtrykt min helhjertede støtte til BW, Moses og
Faderhusets dybt relevante aktion på Nørrebro. Men det er vel endnu en
velunderbygget objektiv kommentar.
vagn

Fra : Britt Malka

Dato : 22-08-02 12:53

On Thu, 22 Aug 2002 10:49:45 +0200, "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

>Har jeg udtalt mig om JV, du forveksler mig med mine børns moder.

Jeg forveksler jer hele tiden, fordi når jeg starter på at læse jeres
indlæg, så står der bare Vagn Torup & Rikke Bachmann. Enten skal jeg
altså vente til sidste linje og se, hvem skribenten er, eller også
skal jeg scrolle ned og læse det, og scrolle op igen og starte forfra.

Det er et almindeligt problem, når man benytter samme konto.

I bruger Outlook Express. Der er det faktisk muligt at oprette flere
personligheder med samme mailadresse. Det ville gøre forvirringen
mindre for os.

Dermed ikke sagt, at I skal gøre det. Jeg ved godt, at nogen
fastholder, at de vil skrive mails og news i fælles navn.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt

Kan du høre, når din elskede sender dig mail? - The Bat! www.malka.it/programs

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-02 16:42

> [...]
> 'farlig' og her ud over slipper jeg ikke barnet af syne, jeg kan gribe
> ind i det øjeblik der er begynder at vise sig tegn på en uheldig

Så siger vi det. Her igen, nu har du fået oplysningerne, det er op til
dig om hvad du kalder "uheldig udvikling". Som regel når man ser det, så
ER skaden sket.

> Jeg slipper heller ikke bare mit barn løs i trafikken, også
> her er der en risiko. Knægten skal lære at leve på trods af trafikken,
> han skal også lære at leve med sekterne.

Jo, men du smidder vel heller ikkr din unge over nørrebrogade uden om
fodgængersovergang? At smidde ungen i en sekt for at lære ham at leve med
det er meget langt fra det, jeg vil betegne som forsvarlig pædagogik.

> Som ung mand vil han være
> bedre rustet og formentlig ikke lige så naivt lade sig lokke af
> sekter.

Ikke hvis han har været igennem det, nej.

> Forskellige sekters farlighed bliver vi næppe enige om.

Hvorfor diskutere så? Når du har taget dit synspunkt og ikke gør noget
før du kan se skader på din unge, så kan det være lige meget, hvad vi
ellers diskutere.

> [...]
> hyler de op, jeg lytter, men ærligt talt er der ikke kommet noget med
> kød på endnu. Der er også en Malka der deltager i koret, jeg har via

Ja, en Malka er smadderfarlig, det er en hadefuldvæsen med fråde om
munden og horn på panden... Rigtigt et slemt, slemt dyr. Du skal for alt
i verden ALDRIG høre på en Malka. Adv!

> du har sagt/påstuleret en del,

Det er rigtigt, spørger du scientologer, Jehovas Vidner, satanister og
andre er det nok det indtryk, du vil have. Du kan selv vælge, hvilke
ulve, du vil hylde iblandt.

Personligt er jeg ikke særlig rørt af, at du ikke tager mig alvorligt.
Det er helt okay.

Mit liv bliver ikke ændret af den grund. Selv om Vagn Torup ikke tager
mig alvorlig, så vil jeg om

.... Jeg er ikke sikker på at man vil kunne sige det samme om dit eller
dit barns.

> men konsistent, er der ikke meget af.

Tjah... Indtil nu har jeg dokumenteret mine påstand. Dig om hvad du vil
med det.

> Skal jeg på baggrund af luftige påstande droppe min egen undersøgelse,
> analyse, panikke og trække mit barn ud. Det eneste fakta er forsat, at
> der eksisterer én artikel, så har jeg ikke udtalt mig om indholdet.

Hvorfor bliver du ved med at snakke om panik? Jeg kan ikke se noget panik
i at sige: okay, det her er ikke det, jeg troede det var, vi flytter
ungen.

Her igen, jeg kan godt være ligeglad. Jeg synes det er synd for ungen at
forældrene er så firkantet og enøjede, men det kan jeg ikke gøre noget
ved.

> Den forstod jeg ikke.

Nej... Det er nok dér problemet er. Og når du vil have forstået det, vil
du turde indrømme din fejl og bakke ud eller vil du fortsætte i samme
spor. For nu hvor du offentligt siger at Malka ikke er meget værd, at alt
dette er overdrevet osv. Vil du turde bakke ud af det, eller vil du stolt
fortsætte samme vej?

> Har jeg udtalt mig om JV, du forveksler mig med mine børns moder.

Det er fordi I skriver fra samme konto. Man kan få flere e-mailadresser.

> Måske, men jeg dømmer ikke skyldig før jeg har noget konkret at dømme
> på.

Det gør jeg heller ikke.

> [...]
> skal jeg opstille paranoide krav, så er der kun en vej frem -
> hjemmeundervisning, for hvilke skjulte forhold kan der ikke også være

Jo, men på den anden side hører du ikke argumenterne den anden vej fra og
har ret travlt med at kategorisere dem, der taler...

Hvem taler om paranoia? Det er utroligt hvor meget du har med at sætte
etiketter på alt!

> Klarer du selv undervisningen hos jer?

Nej, men jeg HAR skiftet min unge skole. De var i Skt. Joseph skole i
Roskilde, en katolsk skole, vi selv er katolikker, men helt afgjort var
det en del ting i undervisningen der var helt ud i skoven. Så katolik
eller ej, og selv om det åbenbart var stedet hvor "man" gik, så blev
ungen flyttet, og så er den sk!d slået.

> I det omfang det er sandt, så mener jeg at din neutrale integritet
> lader meget tilbage af ønske.

Jeg siger ikke, at jeg er neutral. Jeg siger, at jeg ingen følelser har.

> [...]
> Samuelskolen, så udtrykker du dig meget dårligt, men så kan vi
> ligefrem være enige, min foreløbige viden tyder nu ikke på at det er

Hør, her igen, jeg er ikke ud på at omvende dig. Dig om det. Så siger vi
det. Du får ret og jeg får fred. Faderhuset er sekterisk, sekter har ofte
frontorganisation, sandsynligheden er mere en stor til det. Ungerne
kommer til messe i en kendt sekts lokal under denne sekts præster...

Og længere er den ikke.

Havde det været min unge så havde dette gjort udslaget.

Men sådan er vi så forskellige.

> Du nævner en link. Er det dem under dine mails, så har jeg set dem,
> men ellers kan jeg ikke finde den, så send den igen.

Jeg er ikke med. Den link jeg sendte dig var til Kristeligt DAgblads
artikel som du så rigeligt har kommenteret... Har du da ikke læst
pågældende artikel?

Eller hvad for enlink taler du om?

> Helt klart, ligesom jeg har udtrykt min helhjertede støtte til BW,
> Moses og Faderhusets dybt relevante aktion på Nørrebro. Men det er vel
> endnu en velunderbygget objektiv kommentar.

Ja, jeg er smadderslem.

Det er rigtigt, jeg er ikke objektiv, jeg har ej heller nogensinde
påstået, at jeg var objektiv. Det er jeg ikke. Kun fjolser tror de er
det.

jeg er ikke objektiv for jeg synes det er synd for din unge, for dit snak
svarer til en kendt mønster, ikke se, ikke høre. Jeg ved, at man ikke kan
rokke dig medmindre en hel del ting braser sammen (MÅSKE!) Du bliver ved
med modargumenter og modargumenter som mere påpeger at jeg ikke er
objektiv eller troværdig i stedet for at prøve at se lidt længere.

Ærgeligt for dig, men mest for dit barn.

EOD herfra

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-08-02 08:33

> [...]
> Jeg kan absolut intet genkende af det avisen skriver - heller ikke fra den
> ugentlige gudstjeneste, som jeg har haft fornøjelsen af at overvære.

Lidt ligesom skoleleder Knut Evensen: "...vi har ikke de oplevelser som der
refereres til" En lidt subjektiviserende benægtelse, som man ikke kan hænges op
på bagefter.

Det værste er næsten at den tilsynsførende som skal påse at undervisningen lever
op til lovgivningens krav ikke er udpeget af de offentlige myndigheder men valgt
af forældrene selv. Selvom forældrene kun har deres børns bedste for øje, så er
det stadig som at sætte ræven til at vogte høns.

Lars Erik Bryld
19 aug AD 2002
Skt. Johannes Eudes

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 19-08-02 09:29

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lb189.19$YD2.560@news.get2net.dk...
> [...]
så er
> det stadig som at sætte ræven til at vogte høns.

Desværre ligger tallene ikke længere på TV2s hjemmeside, men i forsommeren
kunne man sammenligne div. skolers karakterer bla. i Kbh. Jeg gik ind og
slog Samuelskolen op og fandt ud af, at deres elever havde det 2. bedste
gennemsnit i hele byen i flg. fag skr. matematik, mdt. matematik, matematik
orden og fysik/kemi. Det tyder ikke på nogen dårlig skole vel?
Kun i et fag nemlig dansk retstavning lå skolen lidt under gennemsnittet,
alle andre fag lå skolen over også hvis du sammenlignede med
landsgennemsnittet.
Det er i øvrigt værd at bemærke at det for privat og friskolers vedkommende
er frivilligt om de vil stille op til sammenligning, men Samuelskolen valgte
altså at gøre det, mens andre fri og privatskoler ikke kunne findes.
Jeg er ikke selv kristen men har valgt skolen pga den individuelle
undervisning og pga. en lang række andre ting - lav klassekvotiens, tæt
forældresamarbejde, dresscode osv. osv.
Jeg er ganske vist ikke tilsynsførende for skolen, men som en forælder der
kommer udefra er jeg nok om muligt endnu mere på mærkerne med at sikre at
undervisningen er i orden. Jeg kan forsikre dig om, at jeg undersøgte skolen
overordentig grundigt, inden jeg meldte mit barn ind, både via internettet,
gamle forældre, gamle elever osv osv.
Nu 2 uger efter skolestart må jeg konstatere at skolen indtil videre har
tacklet mig som er en særdeles pyldret og krævende mor overordentlig fint.
Har der været det mindste jeg har været i tvivl om eller utilfreds med er
der blevet både lyttet og handlet til min store tilfredshed.
Måske var der nogen, der i stedet for kun at holde sig til avisernes
skriverier skulle prøve at sætte sig ordentlig ind i skolen.
Det kan ex. gøres på www.samuelskolen.dk

MVH Rikke

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-08-02 08:39

> [...]

> gennemsnit i hele byen i flg. fag skr. matematik, mdt. matematik, matematik
> orden og fysik/kemi. Det tyder ikke på nogen dårlig skole vel?

Det tyder på at ACE systemet virker som ønsket på de anvendte undervisningsmål.
A'et står da også for 'accelerated' hvilket vel bedst oversættes til 'forceret'.
Det er da heller ikke lige der jeg synes problemet ligger. Men der er andre
færdigheder som skolen er lovgivningsmæssigt forpligtet til at indgive eleverne,
og der vejer de sociale færdigheder overfor en anderledestænkende omverden meget
tungt, selvom de ikke kan måles på samme måde som skriftligt matematik.

Selvom Biblen anviser at rigtige kristne skal isolere sig fra sine hedenske
naboer, så siger såvel folke- som friskolelov det modsatte, at eleverne skal
forberedes til det samfund de nu engang lever i (og hermed menes ikke deres egen
kirkelige subkultur). Så nytter det ikke noget at f.eks. revselsesretten i en
særlig ACE-venlig boldtræsvariant indgår i undervisningsmaterialet i en
sammenhæng som formentlig er anerkendende, når der i Danmark er et totalforbud
mod fysisk afstraffelse af børn. Når man kalder evolutionsteorien for løgn, så
ingiver man despekt for den naturvidenskabelige metode, og når man idealiserer
gammeldags kønsrollemønstre og opdragelsesprincipper til det punkt hvor man
kommer i strid med dansk lovgivning, så indgiver man eleverne despekt for loven.

Den var aldrig gået hvis der var tale om muslimske friskoler.

Lars Erik Bryld
20 aug AD 2002
Skt. Bernard af Clairvaux

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 09:32

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rqm89.16$nB3.1039@news.get2net.dk...
> [...]
meget
> tungt, selvom de ikke kan måles på samme måde som skriftligt matematik.

Så langt er vi enige. Det er bare vigtigt at huske på at børnene på skolen
kommer fra mange forskellige hjem - også ikke kristne og dermed stifter de
bekendtskab med mange forskellige slags mennesker. Desuden går ungerne til
badminton, fodbold og alverdens andre ting efter skole præcis lige som andre
børn og dermed lærer de også at klare verdnen udenfor om jeg så må sige.
De ser faktisk også muslimske børn til hverdag, da der ligger en muslimsk
friskole lige ovenpå.

> [...]
man
> kommer i strid med dansk lovgivning, så indgiver man eleverne despekt for

Eleverne på Samuelskolen bliver ikke isoleret fra andre børn jf.
ovenstående. Der er så sandelig heller ikke nogen børn, der bliver slået på,
de bliver ikke engang råbt af (som de gør i Folkeskolen). Hvis et barn
opfører sig dårligt bliver det taget kortvarigt ud af klassen og får af
vide, at det ikke må dette eller hint, fordi man ikke ønsker at ydmyge
barnet foran de andre elever.
Lærerne har den største respekt for børnene og elsker dem højt og jeg kan
ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at nogle af dem på Samuelskolen
ville krumme et hår på et barn (eller voksen) hoved. Hvordan det er på de
andre ACE skoler, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.
Man kan vel ikke forvente, at kristne skal sige, at mennesket nedstammer fra
aberne. Hvad med alle de børn af ex. Jehovas vidner som går i Folkeskole, de
må alle fortælle børnene, at det der med aberne er løgn, fordi så er det for
dem. Er det ikke mangel på respekt for folks tro at tvinge Darwins lære ned
over børn, som vitterlig tror på Gud? Jeg troede Danmark var et kristent
land.
Hvis børn skal tro på Darwins lære, hvorfor i alverden har de så
kristendomsundervisning i folkeskolen? Det er da med til at gøre ungerne
snotforvirrede.
Hvis du læser på skolens hjemmeside, vil du kunne se, at skolen i
allerhøjeste grad lærer eleverne respekt for loven og myndighederne i det
hele taget. Det er faktisk en særdeles vigtig del af undervisningen.
Fra i dag af er skolen sat under skærpet tilsyn, hvilket er både godt og
ondt. Godt hvis dem der fører tilsynet har omløb i pæren og kan se, at det
er et knaldgodt system, ondt, hvis tilsynet vælger at fjerne tilskuddet pga
politisk korrekthed og leflen for medierne.

> Den var aldrig gået hvis der var tale om muslimske friskoler.
Aner det ikke, jeg kan stadig ikke se, at Samuelskolen gør noget forkert.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-08-02 11:34

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> mælte sligt:

>Man kan vel ikke forvente, at kristne skal sige, at mennesket nedstammer fra
>aberne.

Joda. Jeg ved ikke, hvor du har dit billede af kristendommen fra, men for det
meste af den danske befolkning, kristne inklusive, er middelalderen, på godt
og ondt, for længst forbi.

>Er det ikke mangel på respekt for folks tro at tvinge Darwins lære ned
>over børn, som vitterlig tror på Gud?

På samme måde, som det er mangel på respekt at fortælle børn, at regnen kommer
fra skyerne og ikke fra sluser i himmelhvælvingen, som Bibelen siger, jo. Men
det hverken kan eller bør skolesystemet bryde sig det mindste om.

>Jeg troede Danmark var et kristent land.

I en art kulturel forstand, ja. I nytestamentlig forstand, så afgjort ikke.

>Hvis børn skal tro på Darwins lære, hvorfor i alverden har de så
>kristendomsundervisning i folkeskolen?

For at lære om deres kulturbaggrund. I forbindelse med udgangen af
middelalderen som nævnt ovenfor, så er kristendomsundervisning i folkeskolen
et kundskabsfag, *ikke* et forkyndende fag. Man kan også godt lære folk om
islam og muslimsk kultur uden at opfordre dem til at konvertere om islam.

>Det er da med til at gøre ungerne snotforvirrede.

Tjaa... når forældrene ikke engang kan finde ud af det...

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-08-02 12:15

> [...]

> ville krumme et hår på et barn (eller voksen) hoved. Hvordan det er på de
> andre ACE skoler, kan jeg selvfølgelig ikke udtale mig om.

Det går jeg da heller ikke ud fra - det ville jo være direkte ulovligt, men den
norske undervisningsminister anførte et eksempel fra det ACE-lærebogsmateriale
som jeg vil formode at også Samuelsskolen anvender, hvor en illustration viste
en mor som slog sit barn med et boldtræ. Uden at have set lærebogen så fremgik
det af sammenhængen at afstraffelsen skulle være fortjent. Det er det jeg
forstår ved en holdningsbearbejdelse som kan give problemer med det omgivende
samfund.

> [...]
> over børn, som vitterlig tror på Gud? Jeg troede Danmark var et kristent

Hvad JV-elever siger af sludder til andre elever er en pædagogisk opgave at
imødegå. Hvad en lærer siger til eleverne om samme emne ville være en ganske
anden sag. Læreren er forpligtet i forhold til lovgivningen. Der findes ingen
Darwin-lære, men der findes en naturvidenskab i hvilken evolutionsteorien står
stærkt på grund af mængden af observationer som passer rigtigt godt med teorien.
Desuden vil jeg hævde at den påståede uforenelighed mellem naturvidenskaben og
skabelsesberetningen er falsk.

> Hvis børn skal tro på Darwins lære, hvorfor i alverden har de så
> kristendomsundervisning i folkeskolen? Det er da med til at gøre ungerne
> snotforvirrede.

Skabesberetningen er såmænd forvirrende nok i sig selv. Hvem blev f.eks. skabt
først: dyrene (1 Mos 1, 25-26) eller mennesket (1 Mos 2, 7-19)?

Naturvidenskaben benægter ikke at mennesket er skabt af Gud, den anfægter kun at
mennesket bogstaveligt talt blev udformet udfra jord og ribben.

Lars Erik Bryld
20 aug AD 2002
Skt. Bernard af Clairvaux

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 14:18

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kup89.62$nB3.1730@news.get2net.dk...
> [...]
> det af sammenhængen at afstraffelsen skulle være fortjent. Det er det jeg
> forstår ved en holdningsbearbejdelse som kan give problemer med det

Jeg har ikke set den pågældende pace, men jeg skal da gerne spørge vores
inspektør om det og viderebringe svaret her.

> [...]
teorien.
> Desuden vil jeg hævde at den påståede uforenelighed mellem

Jeg synes ikke, du kan være bekendt at sige, at det JVs børn siger er
sludder. Hvilken ret har du til at afgøre det?
Respekt må være nøgleordet her, både for dig og det du tror på og JV, Islam,
kristendom osv osv.
På Samuelskolen bliver børnene skam orienteret om evolutionsteorien, lige
som de også bliver orienteret om alverdens andre religioner, således at
disse ting ikke kommer som nogen overraskelse for ungerne, når de skal i
gymnasiet eller hvad det nu skal.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-08-02 19:44

> Jeg synes ikke, du kan være bekendt at sige, at det JVs børn siger er
> sludder. Hvilken ret har du til at afgøre det?

Jamen det siger jeg jo ikke (hvis du med "det" mener "alt"). Men når elever
uanset observans misinformerer hinanden er det da lærerens pligt at korrigere -
og i det omfang det lader sig gøre sætte tingene på plads.

Nu var det ikke mig som bragte JV på banen, men jeg kender ingen gruppe af børn
(eller voksne) som ikke på et eller andet tidspunkt siger noget forfærdeligt
sludder med en imponerende autoritet

Lars Erik Bryld
20 aug AD 2002
Skt. Bernard af Clairvaux

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 08:39

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:20x89.134$nB3.3693@news.get2net.dk...
> [...]
korrigere -
> og i det omfang det lader sig gøre sætte tingene på plads.

Så må du definere, hvad du mener med misinformere. Hvis du mener, at børn
skal korrigeres, hvis de siger jorden er flad, så er vi enige, hvis du
derimod mener, at det ex. er i tilfælde af at det er forkert at få blod så
nej. Det er et trosspørgsmål og det må man respekterer.

> [...]
børn
> (eller voksne) som ikke på et eller andet tidspunkt siger noget

Det har du da så såre ret i.
MVH Rikke

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-02 11:15

> Jeg synes ikke, du kan være bekendt at sige, at det JVs børn siger er
> sludder. Hvilken ret har du til at afgøre det?

Det at det er noget sludder.

Samt at der opfordres til ulovligheder. Opfordrer til had og antidemokrati.

Samfundets rolle er der vel at beskytte de svage?

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 15:12

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92717CA1867Ecyrilmalka@193.252.19.141...
> "Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i

> Det at det er noget sludder.

Hvad er noget sludder. Konkrete eksempler for hvad de siger og dokumentation
for at selvsamme udsagn er noget vrøvl.

> Samt at der opfordres til ulovligheder. Opfordrer til had og
antidemokrati.

Jeg har haft besøg af JV fast gennem 15 år og har aldrig oplevet nogle af
dem opfordre til had. Ulovligheder? Ved ikke hvad du tænker på.
Antidemokrati, ja det er det vel, når det er De Ældste, der bestemmer i JV,
men det er jo deres eget valg at leve under JV og det tilkommer da ikke mig
at afgøre, hvad der er bedst for dem.

> Samfundets rolle er der vel at beskytte de svage?
Ja, men hvilke svage tænker du på. Det er meget vanskeligt, når du skriver
så korte sætninger og ikke uddyber, hvad det egentlig er du mener.
MVH Rikke

Fra : Britt Malka

Dato : 21-08-02 18:59

On Wed, 21 Aug 2002 16:12:20 +0200, "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

>Jeg har haft besøg af JV fast gennem 15 år og har aldrig oplevet nogle af
>dem opfordre til had.

Hvor mange sekter, har du mødt, som har prøvet at indrullere dig i
dem, som har fortalt om, hvordan de i virkeligheden er?

Har de fortalt dig, at det kun skyldes samfundets normer, at de ikke
stener folk længere?

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 22:09

Britt Malka <britt@malka.fr> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d63d49a.39498616@news.wanadoo.fr...

> Hvor mange sekter, har du mødt, som har prøvet at indrullere dig i
> dem, som har fortalt om, hvordan de i virkeligheden er?

JV er en af dem, hvis du vil kalde dem en sekt (jeg synes ikke, de er en
sekt, men meningerne er mange).
De har aldrig forsøgt at overbevise mig om noget som helst. Jeg er en meget
glad læser af Vågn Op, men gider ikke læse Vagttårnet. Det har de
respekteret fuldt ud, lige som de respekterer at jeg ikke vil "frelses". Det
har jeg sagt direkte til dem og det er straks blevet accepteret og det er
trods alt ikke den samme JV `er, der er kommet gennem alle årerne

> Har de fortalt dig, at det kun skyldes samfundets normer, at de ikke
> stener folk længere?
Næ, jeg kender slet ikke til, at de skulle have stenet folk, men hvad synes
du egentlig jeg skal bruge den oplysning til, såfremt det altså er korrekt.
Som altid foretrækker jeg at se kilden.
Jeg er ikke ude på at endevende JV. Det kan jeg slet ikke for selv efter 15
år ved jeg faktisk ikke særlig meget om dem rent bibelmæssigt. Når jeg læser
Vågn Op skyldes det bla. deres glimrende artikler om familielivet, natur mm.
Jeg kan blot konstatere, at de JV er jeg har mødt med ganske få undtagelser
er utrolig søde og dejlige mennesker, som jeg er meget glad for jeg har fået
lov til at snakke med om alverdens ting ligefra opskrifter på
grøntsagstærter, til blemærker og fuglelivet, hvor jeg bor.
Jeg har en fornemmelse af at du og Cyril har nogle personlige oplevelser,
der gør, at I nærer stor skepsis grænsende til had over for utrolig mange
trosretninger. Det er rigtig synd for jer. Der ER virkelig meget skidt
imellem, hvor folk kommer til skade mentalt, men der er altså også rigtig
mange gode, som vi andre kan have utrolig meget glæde af at møde uden dermed
at skulle dele deres tro, og med den rette indgangsvinkel til dem er det
slet ikke svært.

MVH Rikke

Fra : Britt Malka

Dato : 21-08-02 22:52

On Wed, 21 Aug 2002 23:09:02 +0200, "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

>JV er en af dem, hvis du vil kalde dem en sekt

Det er ikke alene noget, jeg kalder dem. Det er noget, de er.

>(jeg synes ikke, de er en
>sekt, men meningerne er mange).

Ja, og dit "argument" har jeg hørt mange, mange gange før. "Jeg synes
ikke..."

>De har aldrig forsøgt at overbevise mig om noget som helst.

Du er meget naiv.

> Det har de respekteret fuldt ud, lige som de respekterer at jeg ikke vil "frelses". Det
>har jeg sagt direkte til dem og det er straks blevet accepteret

Du er meget naiv. Hvorfor tror du, at de er kommet igen igennem alle
de 15 år?

>og det er
>trods alt ikke den samme JV `er, der er kommet gennem alle årerne

Næh, de flytter vel også, eller forlader sekten.

>Næ, jeg kender slet ikke til, at de skulle have stenet folk,

Det har de heller ikke. Som jeg skrev, så kan de ikke på grund af
samfundets normer.

>men hvad synes du egentlig jeg skal bruge den oplysning til,

Desværre kan du nok ikke bruge den til noget. Jeg kan høre fra din
mand også, at I hellere ofrer jeres barn end indrømmer, at der findes
sekter.

>såfremt det altså er korrekt.
>Som altid foretrækker jeg at se kilden.

Den er blevet uploadet for nyligt af Cyril, som nævnt andetsteds her.
Du kan søge på Google.

Kilden er skam Jørgen Larsen fra Vagttårnsorganisationen.

>Jeg er ikke ude på at endevende JV. Det kan jeg slet ikke for selv efter 15
>år ved jeg faktisk ikke særlig meget om dem rent bibelmæssigt.

Næh... Det behøver man heller ikke.

Vores nabo gik til guitarlektioner hos et medlem af organisationen. Et
år, en time om ugen. De snakkede lidt efter timen, men det var alt.

Da hun fik brug for blodtransfusion nogen tid efter, sagde hun nej.

Så stor var påvirkningen.

>Når jeg læser Vågn Op skyldes det bla. deres glimrende artikler om familielivet, natur mm.

Ja, jeg kan godt følge dig i, hvad der er fascinerende ved dem. Jeg
har lige læst en artikel om, hvornår kvinder bør have tildækket hår,
og der tænkte jeg netop på, at kvinder, der ønsker at være lydige og
elskede kvinder, nemt kan falde for den slags, for det er et nemt
offer. Tildæk dit hår, og du er en lydig hustru, og din mand vil elske
dig.

Adlyd din mand, og du får et lykkeligt ægteskab. Det er jo rigtigt.

>Jeg kan blot konstatere, at de JV er jeg har mødt med ganske få undtagelser
>er utrolig søde og dejlige mennesker,

Den samme erfaring har jeg gjort.

Min bedste veninden blev JV'er, da jeg var barn. Senere fik jeg
naboer, der var JV'er. De var rigtig søde.

>Jeg har en fornemmelse af at du og Cyril har nogle personlige oplevelser,
>der gør, at I nærer stor skepsis grænsende til had over for utrolig mange
>trosretninger.

Din fornemmelse er forkert, men det er nok lettere for dig at forholde
dig til det, frem for at se problemerne i øjnene. Hvis du bare tror,
at det er os, der er galt på den, så behøver du jo ikke at ændre spor.

Selv om vi ikke har haft personlige oplevelser med sekter, kan vi
alligevel forholde os til og have sympati og empati for ofrene. Især
børnene. Børnene er der aldrig nogen, der spørger om, hvad de synes.

Min tidligere nævnte veninde, der blev JV. Karin Svendsen, hed hun.
Hun var en smuk og intelligent pige. Da hendes ufo-interesserede far
og mor begyndte at dyrke JV, var hun ikke interesseret. Det blev hun
først, da de introducerede hende for en pige, som var JV. De blev
veninder, og Karin blev glødende JV.

> [...]
>at skulle dele deres tro, og med den rette indgangsvinkel til dem er det

Du tager fejl, og med din holdning af ligegyldighed og "forståelse"
over for sekterne, er du med til at skabe flere ofre. Nogle af dem dør
for sekterne. Andre bliver bare ødelagt psykisk.

Jeg tror faktisk, at jeg bedre kan tilgive sekterne, som trods alt har
grådighed og magtbegær som motivation for deres handlinger, frem for
den ligegyldighed og misforståede tolerance, som mange danskere giver
udtryk for.

Du har ondt af os? Fint, vi klarer os.

Jeg har ondt af dit barn. Hvordan vil det klare sig med den loyalitet
I har over for sekterne i stedet for barnet?

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-08-02 13:20

Lige en rettelse:

britt@malka.fr (Britt Malka) skrev i

> Den er blevet uploadet for nyligt af Cyril, som nævnt andetsteds her.
> Du kan søge på Google.

Ellers kan jeg sætte den til download igen

> Kilden er skam Jørgen Larsen fra Vagttårnsorganisationen.

Ikke helt, selve klippet er fra deres daværende informationssekretær. Deres
koordinator, Jørgen Larsen, bekræfter det naturligvis også i samme program,
men det har jeg ikke digitaliseret for det var blot 10 sekunder

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-08-02 17:23

Britt Malka <britt@malka.fr> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d64085a.52747346@news.wanadoo.fr...

> Du er meget naiv.

Tja det er jo et synspunkt

> Du er meget naiv. Hvorfor tror du, at de er kommet igen igennem alle
> de 15 år?

Fordi jeg ber dem om det. Jeg abonnerer på Vågn Op og betaler faktisk 50 kr.
om året (eller er det 100). Tror du ikke, det måske er dig der er naiv, hvis
du tror, at de stadig tror, de kan "frelse" mig efter 15 år? Lad nu være med
at gør dem dummere end de er.

> [...]
> dig til det, frem for at se problemerne i øjnene. Hvis du bare tror,
> at det er os, der er galt på den, så behøver du jo ikke at ændre spor.

Eller også er det omvendt!

> [...]
> over for sekterne, er du med til at skabe flere ofre. Nogle af dem dør
> for sekterne. Andre bliver bare ødelagt psykisk.

Jeg er ikke ligegyldig men respektfuld overfor mennesket ret til at tro,
hvad de selv vil.

> [...]
>
> Jeg har ondt af dit barn. Hvordan vil det klare sig med den loyalitet
> I har over for sekterne i stedet for barnet?

Jeg synes, det er meget grimt sagt, at vores loyalitet ligger hos sekterne
og ikke hos vores barn. Han er IKKE blevet meldt ind i en sekt, men i en
skole hvor MANGE forskellige kristne retninger er repræsenteret bla. gennem
lærerne, der kommer flere forskellige steder fra. Jeg er som forælder IKKE
blevet hverken bedt om, anmodet endsige foreslået at deltage i hverken
Faderhuset eller andre menigheders gudtjenester eller andre arrangementer og
forventer heller ikke at blive det. Skolen er neutral i den forstand, at den
ikke repræsenterer en bestemt menigheds holdninger ex. Faderhuset, men det
er overordentlig svært at få folk til at fatte, specielt fordi de har mere
travlt med at sluge avisernes sensationsartikler end i at sætte sig ind i de
faktiske forhold..
Det ville være rigtig dejligt, hvis du og andre i stedet ville debatere
udfra ex. indholdet på skolens hjemmeside, men selvom jeg har skrevet
adressen i denne efterhånden meegggget lange tråd, er der ikke en eneste,
der har givet udtryk for, at de har gidet læse den.
For mit vedkommende er debatten slut her. Vi når ingen vegne alligevel.
Det er dog altid rart at høre andres synspunkter for det hænder jo, at disse
kan få en til at skifte holdning, omend det ikke er sket hos mig i dette
tilfælde.
Tak for "snakken"
MVH Rikke

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-02 21:52

> Hvad er noget sludder. Konkrete eksempler for hvad de siger og
> dokumentation for at selvsamme udsagn er noget vrøvl.

At Abel var den første Jehovas Vidne. (Lad os Ræsonnere fra skrifterne)
At onani fører til homoseksualitet (Unge spørger)
At verdens ende kom i 1914 (Russel)
At verdens ende kom i 1975 (Vagttåret)

Bare frit lige efter hukommelsen. Er du OPRIGTIGT interesseret kan jeg
lette r*ven og hente brochurer samt fylde side op og ned om det sludder
der sagt og stadig siger.

- Der opfordres til at man skal hade andre (Jesus hadede ulovlighed, gør
du også) og dermed hade de udstødte
- Der opfordres til at folk bryder deres tavshedspligt for at angive en
syndende bror/søster
- Der opfordres til at pædofili ikke anmeldes, for det er nok forkert.

Samtlige i Vagttårnsudgivelser.

Her igen, mere kan gives, hvis du er interesseret i det.

> Opfordrer til had og antidemokrati.

- Der opfordres til at folk, der synder (ryger, tager imod blod m.m.)
skal stenes ihjel, kun det, at de ikke må, forhindrer det (Jeg har postet
filmklippet for noget tid siden, søg efter det i google!")
- Medlemmer må ikke stemme (bliver udstødt)
- Folk overbevises om at de ikke er del af DENNE verden (hvordan ændrer
du ting demokratisk, hvis du melder dig ud af samfundet... Må jeg høre?)

I august 2002 opfordres JV'er, i rigets tjeneste (deres interne blad) til
slet ikke at have kontakt med udstødt, de opfordres til at hade dem.

> [...]
> i JV, men det er jo deres eget valg at leve under JV og det tilkommer
> da ikke mig at afgøre, hvad der er bedst for dem.

Jeg har levet med dem (uden at være del af det, det var igennem min
ekskones familie) i 7 år og studeret dem siden 1989, har en pæn del af
deres litteratur fra 40'erne og til i dag.

> Ja, men hvilke svage tænker du på. Det er meget vanskeligt, når du
> skriver så korte sætninger og ikke uddyber, hvad det egentlig er du
> mener. MVH Rikke

De svage er ikke sekterne. Det kan være det er en minoritet rent
antalmæssigt, altså det antal mennesker, det drejer sig om. Rent
økonomiskmæssigt er det store multinational i forhold til hvilken IBM og
Coca Cola er det rene pjat!

De svage er IKKE sekterne. De svage er rent faktisk ganske almindelige
mennesker som bliver fanget i det og tror, at det er okay blot fordi
sekterne spiller på almene brugte principper i vores hverdag.

De glade og smilende ansigter I ser gemmer på megen smerte...

.... Tro mig!

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 22-08-02 17:30

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9271E89CE634Acyrilmalka@193.252.19.141...
> [...]
>
> At Abel var den første Jehovas Vidne. (Lad os Ræsonnere fra skrifterne)
> At onani fører til homoseksualitet (Unge spørger)

OK, punkt 1 kender jeg intet til. De andre 3 accepterer jeg.

> [...]
> syndende bror/søster
> - Der opfordres til at pædofili ikke anmeldes, for det er nok forkert.

Muligt, læser ikke bladet - kun Vågn Op

> [...]
>
> I august 2002 opfordres JV'er, i rigets tjeneste (deres interne blad) til
> slet ikke at have kontakt med udstødt, de opfordres til at hade dem.

Vil tage en snak med Karin min JV veninde om det, vil gerne høre, hvad hun
siger til det.

> [...]
> sekterne spiller på almene brugte principper i vores hverdag.
>
> De glade og smilende ansigter I ser gemmer på megen smerte...

Det gør jeg skam! I masser af tilfælde, men du må også tro mig, når jeg
siger, at det ikke altid er tilfældet. Jeg har nære venner blandt som nævnt
JV, Apostolikerne og flere andre og de jeg kender er vitterlig oprigtig
glade og hviler fint i sig selv. De er ikke "lalle-glade" (dem har jeg skam
også set) men glade og tilfredse og er ikke folk, der går med skyklapper på.
Som sagt siger jeg ikke at du ikke har ret, blot at du ikke har det i alle
tilfælde og at du synes ikke at kunne se det.
Som skrevet til din kone, er debatten hermed slut fra min side, vi bliver
alligevel ikke enige, hvilket vi selvfølgelig heller ikke skal, men det har
været en interessant diskussion.
MVH Rikke

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-08-02 16:57

> OK, punkt 1 kender jeg intet til. De andre 3 accepterer jeg.

Tjah. Det står i ovennævnte bog.

> Muligt, læser ikke bladet - kun Vågn Op

Derfor er du ikke velplaceret til at tale om deres lære, for Vågn Op! er
deres aktualitetsblad, deres "ud og hjemme" kunne man sige. Vagttårnet er
deres studieartikler, deres doktriner og lære. Det er dér, der er
artiklerne de skal studere, forberede og lære.

> Vil tage en snak med Karin min JV veninde om det, vil gerne høre, hvad
> hun siger til det.

To muligheder: At det er deres frit valg, "de har stemt en gang på
Jehova" er det standard svar eller at det ikke passer.

Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved at et barn, der bliver opvokset i et
hjem, hvor man 3 gange om ugen (mindst 5 timer) lærer om at verdens ende
kommer, at Jehova vil smadre alle ikke-JV'er, sideløbende med at, at
stemme er "falsk-lære [Satan]", så kanman spørge sig, om nogen, opvokset
i det atmosfære har et "fri vilje"... Jo, naturligvis: Fri vilje til at
gå imod Gud... Det kræver sin mand.

Affødder din snak med Karin yderligere spørgsmål eller tvivl er du
velkommen til at kontakte mig igen, jeg vil med glæde give dig de
nødvendige dokumentationer.

> [...]
> vitterlig oprigtig glade og hviler fint i sig selv. De er ikke
> "lalle-glade" (dem har jeg skam også set) men glade og tilfredse og er

Jeg tror på dig, når du siger, at det ikke er det, du OPLEVER. Jeg taler
ikke om lalleglad, jeg taler om den smerte der er bag hos JV'er.

> Som sagt siger jeg ikke at du
> ikke har ret, blot at du ikke har det i alle tilfælde og at du synes
> ikke at kunne se det.

Jeg siger ikke at jeg har ret i alle tilfælde... Du tolker lidt frit. Men
så meget kender du ikke til JV's bagside da efter hele den tid, en del af
de mørkere sider var ukendt for dig.

> Som skrevet til din kone, er debatten hermed
> slut fra min side, vi bliver alligevel ikke enige, hvilket vi
> selvfølgelig heller ikke skal,

Så længe som visse sekter opfører sig som de gør, nej. Det gør vi ikke.
Jeg vil aldrig gå med til totalitarisme.

> men det har været en interessant
> diskussion.

Tjah... Håber at det sætter tanker i gang.

her igen, jeg kan findes på nettet, hvis der skulle være brug for hjælp
eller yderligere informationer.

EOD herfra også.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-08-02 20:41

Hej Cyril

Efter en lang opsats 22-08-02 kl. 14.16 som jeg godt kunne kommentere en del
til, ønsker du EOD.
23-08-02 kl. 08.34 begrænser jeg mig til nogle få liner og EOD.

For at gøre det kort er jeg bekendt med sekter, jeg ved altså godt at der
der hos nogen findes frontorganisationer, Jeg er vidende om at sekters
fasade ikke altid er i overensstemmelse med virkeligheden, at der lyves i
visse organisationer for at lokke husarerne til. Jeg har fulgt med omkring
Jamestown, David Kosch (eller hvordan det nu staves) osv.

Når du advarer mig mod sekter og Faderhuset, så kommer du ikke med noget
nyt. Er eller har Faderhuset miuligvis en frontorg. så fortæller du mig
ingenting, for den mulighed kender jeg allerede. For mig er det interessant
om du ved noget, kan du dokumentere eller i det mindst sansynliggøre noget
sådan. Så har jeg noget jag kan arbejde med. Er det muligt at flere forældre
har trukket sine børn ud grundet tungetale mv. eller ved du det. Bliver der
muligvis overført penge fra skole til Faderhus eller ved du noget.
Sladrer vi, eller er vi seriøse. Det første kan jeg ikke bruge til noget. På
det seriøse plan har mine undersøgelser omkring Samuelskolen ikke bragt
noget frem. - Faderhuset, pinsemissionen, apostolikerne, KBC er knapt så
interessante i den aktuelle situation, vi er alene tilknyttet skolen, at
Faderhuset fjoller rundt med Moses og har dummet sig (min opfattelse)
omkring Ungdomshuset har meget lidt med skolen og dennes undervisning at
gøre.
Jeg er ikke til at flytte påstår du, nej for du har ikke bidraget med
informationer, jeg ikke allerede var vidende om, skal jeg så flytte mig.

Sekter vil frelse folk til, du virker lige så frelst, du vil dog frelse fra.
Du virker ofte hadsk, det har du måske gode grunde til, men det kan også
medføre at du ikke kan trænge igennem med dit budskab. Det ikke sagt for at
angribe dig eller din gerning, for det er forsat vigtigt at der bliver holdt
et vågent øje med sekterne.
Så lige som dig endnu engang EOD.
venligst
vagn

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 11:43

> [...]
loven.

> Den var aldrig gået hvis der var tale om muslimske friskoler.

Nu er jeg ikke speciel kristen, men i min bibel render Jesu rundt mellem
toldere og farisærer, apostelene bliver slæb med fra den ene folkeforsamling
til den næste, så at rigtige kristne skulle isolere sig fra sine hedenske
naboer kan jeg ikke genfinde. Missionsbefalingen er vel også lidt ligegyldig
blandt de frelste.
At en skole er beliggende i et brokvarter, burde i sig selv være fuld
garanti for at poderne opdager at der findes andre kulturer end lige deres
egen subkulturer. Jeg kan let forestille mig at det er et større problem i
visse af vore hjemmelige skatteparadis. Men det burde i givet fald glæde
dig, at mit (hedningens) barn oplever at der findes kristne og at deres børn
så ser at der også findes mindst et hedningebarn, muligvis flere, men jeg
aner det ikke.
Boldtræsvarianten forstår jeg formentlig ikke en døjt af. Kan det have noget
at gøre med, at man i lande hvor revselsesretten ikke er afskaffet, benytter
sig af denne ret i lokale folkeskoler som ACE-skoler. ACE-skolerne burde
være foran på dette punkt, men at de kun er på niveau med de omgivne samfund
kan jeg ikke anklage dem for.
Evolutionsteorien er formentlig på sporet af noget rigtigt, visse kristne
tolkninger af biblen formentlig på vildspor, det skisma kan børnene bruge
til selv at tænke over problemet. En folkeskole er kun lærer børnene, at
evolutionsteorien er sandheden, de indoktrinerer børnene. Den videnskabelige
metode har brug for at der bliver stillet spørgsmål vil den øjeblikkelige
sandhed. Hengivne troende der blot reproducerer de herskende litanier om
Darwin, Big Bang fører ikke videnskaben fremad. Einstein og Darwin havde
'derespekt' for en videnskabelig metode der førte frem til forkerte
resultater. Personligt lider jeg øjensynlig af en udtalt derespekt for dansk
lovgivning, der er massen af områder jeg gerne så ændret. Jeg vil vil ikke
kalde det derespekt, jeg kan sagtens respektere både mennesker, religioner
og love jeg ikke er enige i.
vagn

Fra : Jesper Andersen

Dato : 19-08-02 14:20

På denne særlige kristne friskole behandles de unge elever på en måde som
kun de færeste undervisningsfolk kan stå inde for. Og med god grund. Det er
forargeligt og højest problematisk på den måde at lege med børns følelser -
særligt i den alder. Disse lærere der frivilligt medvirker til det følelses
hysteri er uden forstand og ikke deres ansvar bevidst. Man udnytter børns
uerfarne virkelighedsfoståelse og presser dem ned i nogle tvivlsomme roller
enten som dæmonbesat eller som en "udvalgt healer". Den bør sættes
restriktioner for denne skole!
Jesper A.

Fra : Live4Him

Dato : 19-08-02 15:33

"Jesper Andersen" <jespersailer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
er
> forargeligt og højest problematisk på den måde at lege med børns

Den måde de bliver behandlet på er vel bare en forlængelse af den måde deres
forældre behandler dem på og det miljø de til dagligt befinder sig i.

Det er både meget normalt, og meget naturligt, for børn til karismatisk
kristne forældre at være bekendt med både tungetale og helbredelse, og jeg
kan ærlig talt ikke se noget usundt med det.

Hvis du mener at tungetale og det at bede for syge skulle være usundt for
børnene, så må du hellere dokumentere det, men det tvivler jeg på du kan.

jørgen.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 19-08-02 16:12

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajqvms$fvl$1@sunsite.dk...
> [...]
> børnene, så må du hellere dokumentere det, men det tvivler jeg på du kan.

Nu er det bare lige det, at tungetale osv. IKKE er en del af skolens
hverdag, men debatten her kører desværre, som om at den famøse artikel var
et udtryk for sandheden, hvilket den ikke er.
Jeg tror, det i bund og grund handler om, at en eller anden journalist har
opdaget at der ligger en skole på samme adresse som Faderhusets kirkesal og
så har denne ville se, om der var lidt "sjovt" der at skrive om, og det var
så det bedste han kunne komme op med.
Der er utvivlsomt forældre, der har forladt skolen fordi de var utilfredse
med dette eller hint, så er det også i folkeskolen, katolske skoler osv osv.
Jeg har i forbindelse med aflevering og afhentning af mit barn tilbragt
meget tid på skolen (op til 1 time dagligt) og som sagt også overværet
gudstjenesten og jeg har absolut intet kritisabelt fundet i noget af det og
jeg er som sagt IKKE kristen selv.
Det er desuden værd at nævne at man som forælder er meget velkommen til at
overvære en hvilken som helst time/gudstjeneste man har lyst til og så kan
man jo selv få syn for sagen.
Det skal også bemærkes at mit barn ikke er det eneste der kommer fra
ikke-kristent hjem, og at der sågar har gået muslimer på skolen - der har
været glade for det!
Det handler altså først og fremmest om en hamrende god undervisning og
dernæst om det religiøse, som altså ikke er så fremtrædende, dramatisk og
altoverskyggende, som det bliver gjort til i medierne.
MVH Rikke

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 19-08-02 15:58

Jesper Andersen <jespersailer@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajqrfc$ivs$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
roller
> enten som dæmonbesat eller som en "udvalgt healer". Den bør sættes

Hvorfra har du din viden om Samuelskolen?
Har du nogensinde besøgt den og oplevet hverdagen der?
Hvis den kun bygger på pressens skriverier i dag og igår, så er den lige til
papirkurven.
Hvis du har viden andetsteds fra, så vil jeg meget gerne høre om det, meget
gerne med kildeangivelse
MVH Rikke

Fra : arc@na

Dato : 20-08-02 02:38

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in

Fjern statsstøtten. Omgående.

arc@na

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 08:44

arc@na <boss@nsa.invalid.gov> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92702553B5B75marsupilankangoroogo@193.88.15.213...
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in

øøø

> Fjern statsstøtten. Omgående.
>
> --
> Med venlig hilsen
> arc@na

Rolig nu, blot fordi avisen savner stof og derfor er gået på arkæologisk
udgravning i kælderen, er der ingen grund til at fare frem med bål og brand,
lad dog avisen bevare statsstøtten og lad os give dem en frist til at rette
op på situationen.
Hvad angår skolerne er det da fint blot en enkelt klage skal give anledning
til skærpet kontrol, det sikrer forældrer og børn og er en god
beskæftigelsesfremmende foranstaltning. Det er dog underligt at visse
spareliderlige venstrepolitikkere og dito medlemmer af debatfora, ønsker en
så rigoristisk og ikke mindst bekostelig kontrol med en del af det private
næringliv.
11. april i år var din kritisk af ACE-skolerne: " Dine "kærlige" kristelige
underskrifter er rimeligt kvalmefremkaldende, da
de ikke virker oprigtige." som i øvrigt var en of tropic bemærkning til BHJ
dagen før var din velplaceret informative viden: "Og hvad hedder Bodillen så
til efternavn?" Hvilket næppe heller var relevant for diskutionen.
Så roder du stadig rundt ude i hampen, eller er du kommet i besidelse at en
troværdig viden der får dig til at udtale dig så bombastisk, i givet fald
synes jeg at du bør informere os andre- gerne med relevante
kildehenvisninger.
Nå medens andre har været i hampen, har jeg oset lidt på nettet. Den
oprindelige artikel gav så vidt jeg kunne se ikke anledning til ret meget
ståhej, så det er åbenbart ikke kun avisen der er langsom i optrækket. I
Norge har der været en heftig debat. der bla.a. gik på oprettelsen af en
ACE-friskole ved navn Oasen, som blev åbnet. Om de bibelske kønrollemønstre
er forenelig med mere moderne ligestillingpolitik, lidt darwinisme. Disse
dele kom der heller ikke meget ud af. .
Det kommer der nok heller ikke meget ud af her til lands, såfremt Arc@na
ikke åbner lidt mere op for sin enorme viden samtidig med at han har travl
med at omklamre det norske socialdemokrati.
vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-08-02 12:23

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 20-08-02 14:07

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9270883B96CCcyrilmalka@193.252.19.141...
> [...]
> Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
> med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

Uha! Nu nærmer vi os vist det intelektuelle nulpunkt. Det er børnenes
slikpenge de stjæler. Nå spøg til side, vær lidt seriøs eller gå til
mudderkastningen, hvis ikke du kan sætte lidt kød på sladren.
vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-08-02 11:11

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i news:I7r89.77
$nB3.2153@news.get2net.dk:

> [...]
> slikpenge de stjæler. Nå spøg til side, vær lidt seriøs eller gå til
> mudderkastningen, hvis ikke du kan sætte lidt kød på sladren.

Det er ganske seriøst og hvis dine børn er i denne skole skulle du nok
forsvare dine børn i stedet for skolen. Dér burde din loyalitet ligge.

Mange sekter har Front Organisation. Dette hjælper dem med at få penge.

Skolen er samme sted, som faderhuset. Det, der er spørgsmålet er ikke OM
Faderhuset har tilknytning til skolen, men at afgøre HVILKEN.

Skulle nogen være noget seriøs, burde det være dig, det er dit barn, der
handler om!

Check også:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/forside/artikel:aid=26322

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 16:23

Cyril Malka <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns92717BEECE306cyrilmalka@193.252.19.141...
> [...]
> Franskmanden Eric Rubio kom til Danmark med Scientologi og endte
> med at dø af sult i Rødby - Hvad er der sket?

Udemærket artikkel, specielt at man skal kæmpe for at snævertsynet ikke
tager overhånd. Øget tilsyn har jeg heller intet imod som tidligere
beskrevet.
En mor klager for ca. 18 mdr. siden, på et tidspunkt hvor debatten bølger
højt om ACE-skoler i den norske valgkamp og munder ud i ingenting.
Undervejs undersøger vi selv skolesystemet og er enige om at de pædagogiske
fordele langt overgår de religiøse forskelligheder. En forespørgsel på
nettet får for en gangs skyld ikke alle de bedrevidende ud af busken. Så
agurketid og en lummervarme der gør de underligste ting ved folk. Politiken
tager af en eller anden grund en gammel historie op og pludselig ved alle de
før så tavse, alt om indoktrinering, pengetransaktioner, politikkerne keder
sig og lugter billig medieomtale. Ærlig talt skal jeg og damen panikke af
den grund, tjener det et barns tarv.
Vi har undersøgt sagen og har tjekket yderligere i de senere dage, vi
vurderer også påstandene her på nettet, men deltager ikke i den pågående
heksejagt før vi har nogle konkrete forhold eller informationer at forholde
os til. Foreløbig afventer vi konkrete informationer, her på nettet eller
medierne og kommer de ikke, hvilket intet tyder på, så er der resultaterne
af den skærpede overvågning. Som - hvis den ikkke finder noget synderligt at
påtale - næsten med garanti beskyldes for at være resultat af bestikkelse,
nepotisme mv. Men mon dog ikke at vi slipper for påstande om at det er
muslimer der står bag denne gang.
vagn

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-08-02 13:16

> Udemærket artikkel, specielt at man skal kæmpe for at snævertsynet
> ikke tager overhånd.

her igen... Læser du den enes side på den ene måde, den andens side på
den anden, er din mening slået fast på forhånd, og så er der ikke meget
tilbage at sige... Det er dit valg, dit liv og dit barn. Jeg kan gøre
opmærksom på ting og sager og ikke meget mere. Så er det op til dig, hvad
du vil gøre.

> [...]
> ingenting. Undervejs undersøger vi selv skolesystemet og er enige om
> at de pædagogiske fordele langt overgår de religiøse forskelligheder.

Jeg er enige i sidstenævnt og at de pædagogiske fordele mener jeg også
skal være vigtigere... MEN... Problemet er, at mange danske skoler
mangler en grundlag, hvor man føler, at ungerne bliver taget sig af,
hvorfor mange går over til privatskoler. Vores børn har ligeledes også
altid været i privatskole.

Problemet er, at når hele grundlaget bliver sat på bordet, kan man, som
forældre nemt overse nogle ting, især hvis skolen fremviser sig selv fra
sin bedste side (og det gør den jo som regel). Det, der gemmer sig bag er
måske knap så spændende.

> En forespørgsel på nettet får for en gangs skyld ikke alle de
> bedrevidende ud af busken.

Er det nu andres skyld?

Personligt, har jeg ikke set det. Havde jeg, så havde jeg svaret. Nu,
hvor jeg skriver, holder du fast i noget andet, såhe... Jeg er ikke
sikker på, at det ville have nyttet at svare denne gang?

> [...]
> gammel historie op og pludselig ved alle de før så tavse, alt om
> indoktrinering, pengetransaktioner, politikkerne keder sig og lugter

Sludder og vrøvl... Faderhuset har sandeligt været i medierne i lang tid.

> Ærlig talt skal jeg og damen panikke af den grund,

Hvorfor panikere??? Personligt, når jeg begår en fejl, retter jeg det.
Jeg behøver ikke at panikere. Det samme er vel gældende for dig også?

> [...]
> nettet, men deltager ikke i den pågående heksejagt før vi har nogle
> konkrete forhold eller informationer at forholde os til.

Heksejagt? Ingen jæger nogen. Der er kommet beskyldninger, der er
undersøgelse i gang, der er en velkendt mønster, som man kan se i mange
andre bevægelser... Er det heksejagt?

> [...]
> skærpede overvågning. Som - hvis den ikkke finder noget synderligt at
> påtale - næsten med garanti beskyldes for at være resultat af

Du har taget din beslutning på forhånd... Du aner intet om hvordan folk
vil reagere i det tilfælde den falder til skolens fordel.

På den anden side, når man læser dig og din ensidighed i kritikken, kan
man forestille sig, hvad den stakkels, der klager er oppe imod!

Jeg er ikke ud på at omvende dig eller andet... Det er dit barn, der
handler om og som bliver offer for det ensidighed. I den sidste ende, er
det ham, der bliver taberen. Såhe...

Nu kører vi i ring. Man kan trække hesten til vandet men ikke tvinge den
til at drikke.

Har du brug for yderligere hjælp, eller hvis du ændrer mening og skulle
have bruge for støtte, så vil jeg stadig væk være her. Du ved, hvor du
kan få fat i mig.

EOD herfra.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-08-02 07:35

> Nu kører vi i ring. Man kan trække hesten til vandet men ikke tvinge den
> til at drikke.
>
> EOD herfra.
>
> Venligst
>
> Cyril Malka

Når det gælder sektproblematikker, er det vel nærmest at betragte som et
kompliment.
Din hjælp kan vi snakke om hvis jeg bliver programmeret og din opfattelse
bliver lidt afprogrammeret.
Så OK. Ind til næste gang EOD
venligst
vagn

Fra : Newsreader

Dato : 21-08-02 12:03

Er der nogen der kan forklare mig, hvor jeg ikke modtager de svar dfer
kommer fra Vagn og Rikke?

Jeg modtager alle andre poster, blot ikke deres - lidt irriterende, da
det er en interessant debat.

Med venlig hilsen
Newsreader

E-mail: research@direkte.org

Fra : Stefan Holm

Dato : 21-08-02 12:19

Newsreader <research@direkte.org> writes:

> Jeg modtager alle andre poster, blot ikke deres - lidt irriterende, da
> det er en interessant debat.

Fordi deres newsreader er sat op til at skrive Sv: i stedet for Re: i
svar. Dette er i strid med alle standarder og konventioner og desuden
til stor irritation for mange. Af den grund vælger visse newsservere
(deriblandt din må man antage) at sortere deres indlæg fra.

--
"Uhh... Shiney McShine."

Fra : Newsreader

Dato : 21-08-02 12:34

On 21 Aug 2002 13:18:30 +0200, Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote
in <uhehowjcp.fsf@nynne.aub.dk>:

> [...]
>til stor irritation for mange. Af den grund vælger visse newsservere
>(deriblandt din må man antage) at sortere deres indlæg fra.

Tak for svaret.

Med venlig hilsen
Newsreader

E-mail: research@direkte.org