Hjælp. Sygdom i pæretræ og stikkelsbærbusk
Fra : [5220] Morten Kølbæk

Dato : 17-08-02 21:54

Hej

Mon der er en som kan give at godt bud på hvad der er som har angrebet vores
pæretræ og hvad der kan gøres ved det.
Vi får ingen pærer mere og det har tidligere båret rigtig godt.
Det blomstrer om foråret og der er den del pærer som begynder at blive
udviklet. Midt på sommeren
får pærerne samme plettede udseende som bladene og så falder de af.

Og så et andet spørgsmål:
På vores gamle stikkelsbærbusk døde grenene en efter en og bladene have fået
et filtet / rustent udseende.
Vi har nu plantet en ny busk et andet sted og den har allerede fået noget
der ligner.
Hvad er det for noget stads og kan man gøre noget ved det ?

Der er et billede i dk.binaer under emne: Sygdom i pære / stikkelsbær
Link News:3d5eb3d9$0$88376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk

Mvh
Morten

Fra : Familien Rohde

Dato : 18-08-02 19:18

Hej,

Det ligner det samme som har fået tag i vores lille æbletræ. Der kommer også
nogle store sorte pletter på bladene, ligesom æblerne får pletter og falder
ned - hvis de da ikke bare bliver hængende på træet og rådner.

Jeg har ladet mig fortælle at det skyldes en svamp angriber træet. Og den
eneste kur (foruden at fælde det) er at samle alt nedfald (grene, blade,
frugte mv.) så snart det rammer jorden, da svampene ellers vil trække ned
til rødderne og igen komme op i træet. Det der samles op skal helst brændes,
da det ellers smitter andre planter.

Jeg ved ikke om ovenstående er korrekt - måske nogen her i ng kan be- (eller
helst) afkræfte.

Mvh. Søren Rohde

Fra : [5220] Morten Kølbæk

Dato : 19-08-02 20:56

> [...]
> frugte mv.) så snart det rammer jorden, da svampene ellers vil trække ned
> til rødderne og igen komme op i træet. Det der samles op skal helst

Det lyder ikke godt. Det er jo nærmest en umulig opgave !

> Jeg ved ikke om ovenstående er korrekt - måske nogen her i ng kan be-
(eller
> helst) afkræfte.

Er der ikke andre som har set noget der ligner og som vil kommentere !!

Mvh Morten