Selecte samme i flere TListBoxe ?
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 17-08-02 18:04

Jeg har flere tListBox'e som "følges" ad, der for vil jeg gerne
selecte/highlighte det samme item, nå jeg trykker på en af dem, jeg har
lavet følgende:

procedure TfrmMain.pSelectSame(const iCaller: TListBox);
var
i, j:Integer;
begin
For i := 0 to iCaller.Items.Count-1 do
if iCaller.Selected[i] Then
Begin
for j := 0 to frmMain.ComponentCount-1 do
If (frmMain.Components[j] is TListBox) AND (frmMain.Components[j] <>
iCaller) Then
TListBox(frmMain.Components[j]).Selected[i] := True;
end;
end;

Som jeg kører på en MouseUp hændelse, men der giver fejl, "Out of bounds 0"

Hva gør jeg galt, skal jeg give Focus først ?

Ulrik Vadstrup

Fra : Harald

Dato : 17-08-02 22:05

"Ulrik Vadstrup" <blackend@blackend.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
0"

> Hva gør jeg galt, skal jeg give Focus først ?

Jeg gætte på at en af dine ListBoxe er tom så derfor giver denne linie
fejlen:
TListBox(frmMain.Components[j]).Selected[i] := True;

Mvh
HK

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 18-08-02 10:43

"Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in message
> [...]
> fejlen:
> TListBox(frmMain.Components[j]).Selected[i] := True;

Ja, den havde jeg ikke lige tænkt på, ved ikke hellt om det er tilfældet,
men jeg laver et check på Items.Count > 0, så ser jeg om det hjælper

Takker

Ulrik

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 18-08-02 12:45

"Ulrik Vadstrup" <blackend@blackend.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ja, den havde jeg ikke lige tænkt på, ved ikke hellt om det er tilfældet,
> men jeg laver et check på Items.Count > 0, så ser jeg om det hjælper

Nej, ingen held, nu har jeg lavet følgende :

[...]
iCaller) AND
(TListBox(frmMain.Components[j]).Items.count > 0) Then
Begin
frmMain.ActiveControl := TListBox(frmMain.Components[j]);
TListBox(frmMain.Components[j]).Selected[i] := True;
end;
end;
end;

Jeg laver Selected på 0 som har en tekst i alle listboxe

Og får stadig fejl - nogen der kan gennemskue den ?

Mvh

Ulrik

Fra : Harald

Dato : 18-08-02 19:08

> [...]
> end;
>
> Jeg laver Selected på 0 som har en tekst i alle listboxe
>
> Og får stadig fejl - nogen der kan gennemskue den ?

Jeg har smidt 3 listboxe ind på en form, fyldt samme antal linier i hver af
dem og har så prøvet med begge dine procedurer og de virker fint her.

Er det stadig "Out of bounds 0" fejlen du får?

Hvordan kalder du proceduren pSelectSame?

Mvh
HK

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 19-08-02 14:14

> [...]
>
> Er det stadig "Out of bounds 0" fejlen du får?
>
> Hvordan kalder du proceduren pSelectSame?

Tja - nu har jeg godt nok kun prøvet på listboxe med en tekst

Jeg mener den er lavet på MouseUp eventen, kan det være et problem ?

Ja det er stadig "Out of bounds 0" fejlen

Mvh
Ulrik

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 19-08-02 14:32

"Ulrik Vadstrup" <vadstrup@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det er stadig "Out of bounds 0" fejlen

Den *kan* altså kun forekomme i din kode hvis

1) du tilgår en tom listbox.items
2) du tilgår en tom components

....Så det er et af de to steder, og så er det jo blot at steppe løkkerne
igennem indtil du finder fejlen. Hvis du er i tvivl om helt præcist hvilken
listbox/component det drejer sig om, så sørg for at have name-propertyen i
dine watches imens. Hvorfor looper du egentlig igennem din form med
components? Det kan da i visse tilfælde være et voldsomt overhead.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 19-08-02 18:46

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> dine watches imens.

procedure TfrmMain.pSelectSame(const iCaller: TListBox);
tstVar: String;
[...]
* tstVar := TListBox(frmMain.Components[j]).name;
TListBox(frmMain.Components[j]).Selected[i] := True;
end;
end;
end;

Breakpoint ved *

Ved debug vises følgende

Første LstBox hedder lstNames, og det er ikke denne der er klikket på...

(TListBox(frmMain.Components[j]).Items.count > 0)

Count retunerer 1

tstVar := TListBox(frmMain.Components[j]).name;

tstVar retunerer "lstNames"

j retuner 8 og i retunerer 0

Jeg kan sku ikke lure den...

Hvorfor looper du egentlig igennem din form med
> components? Det kan da i visse tilfælde være et voldsomt overhead.

Hvad kunne en alternertiv metode være ?

Mvh
Ulrik

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 21-08-02 18:48

> [...]
>
> (TListBox(frmMain.Components[j]).Items.count > 0)
>
> Count retunerer 1
>
> tstVar := TListBox(frmMain.Components[j]).name;

Det kan jeg heller ikke, men sender du mig dit projekt skal jeg gerne finde
fejlen for dig.