10 kg på 10 uger bogen og forskel mellem f~
Fra : Kenneth Bon

Dato : 17-08-02 15:03

Davs.

Min kæreste har lige købt og læst Pernille Aalunds bog "10 kilo 10 uger".

Vi vil begge gerne af med ca 5 kg - det er ikke noget 'vildt' - men eftersom
det handler om personligt velvære mener vi alligevel det er vigtigt.

Vi er nu begyndt at spise efter PAs erfaringer - dvs en masse ting der
indeholder meget lidt fedt, har en lav fedtenergiprocent og få kulhydrater.

Der er sådan et fikst lille 'hjul' med, hvor man kan se fedtenergiprocenten
i en vare via fedt/Kj-tallene.

Nuvel - min kæreste dyrker ikke motion udover hendes arbejde som pæd.
medhjælper - mens jeg cykler 16 km i alm. tempo hver dag - løber 3,3 km et
par gange om ugen og spiller hockey hver fredag (her kommer man til at svede
MAX :)

Vi er begyndt at lure lidt på den bog - der står meget om at vi skal spise
riskager og klidkiks - og de smager da også ok - og det med fisk, kød og
grøntsager er kæresten helt med på (hun laver maden og er god til det) - men
jeg synes hurtigt jeg savner noget sukker til min krop.

Hvordan er det nu lige det hænger sammen med kulhydraterne i en vare ? Vi
ved godt, at vi skal se efter vare med lav fedtindhold - men hvilke
kulhydrater må vi spise ?

Fx er der jo mange kulhydrater (æv da et langt ord) i figenpålæg, banan og
rosiner - som jeg har set andre foreslå at man spiser (og som også står i
bogen). Men hvilke ting med kulhydrater er så usundt ? Jeg kiggede fx på
vores Corn Flakes - der er et lavt fedtindhold men en del kulhydrater og så
siger man det er usundt ?

Desuden er ting som lyst brød, solsikkekernerugbrød, mælk, sukkerholdige
ting og sodavand 'forbudte'. Slik osv kan jeg godt forstå - og det kan jeg
sagtens undvære - men hvad skal man kigge efter og hvad må man indtage af
kulhydratrige ting ?

Håber nogen kan give nogle forklaringer på det med
kulhydrat/fedt/kj-indhold, for bogen er jo ikke noget opslagsværk - men blot
en slags 'erindringer'.

Beklager den lange introtekst :)

Kenneth (184/84)
Line (172/60)

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-02 16:11

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> skrev i en meddelelse

> Beklager den lange introtekst :)

Det gør ikke noget. Det er jo nødvendigt, hvis man skal kunne svare bedst
muligt.

Alfa omega er, at for at tabe sig, skal man spise færre kalorier end man
forbrænder. Hvis din kæreste og dig spiste ligemeget, ville du tabe dig
langt hurtigere grundet dit større forbrug af kalorier.

Hvis i har overskud til det, så beregn hvor mange kalorier i skal bruge og
så beregn de kalorier som i indtager. Så kan i selv bestemme hvad føden skal
bestå af, bare der er et lavere indtag end forbrug. På den måde, kan du
bedre selv regulere dit indtag i forhold til forbrug. For hvis du går
"kold", lyder det som om, at der er for stor forskel mellem dit indtag og
forbrug.

At skære både fedt og kulhydrater væk, er også noget drastisk. Specielt hvis
man så løber tør for energi. Fordelen ved at gøre som jeg har skrevet oven
over, er at du de dage hvor det kræves, godt kan indtage lidt mere end du
gør de andre dage, fordi at du på disse dage også har et større forbrug. Det
skulle forhindre dig i, at gå kold, hvilket bestemt ikke er sjovt, da man
også bliver træt i hovedet.

Men held og lykke med det.

Egentlig synes jeg det er plat, at Pernille Aalund udgiver en sådan bog. Hun
kommer jo ikke ligefrem med nogle nyskabelser eller opdateret viden. Men
hendes navn, på allerede eksisterende viden. Det er da at spinde overdreven
guld på sit navn, og jeg ville ikke ofre en krone på hende og hendes
"produkter".

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Kenneth Bon

Dato : 18-08-02 16:59

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre selv regulere dit indtag i forhold til forbrug. For hvis du går
> "kold", lyder det som om, at der er for stor forskel mellem dit indtag og

[klip]

Jotak - men det magter vi ikke - synes virkelig det er svært, når man fx
laver en ret - hvor meget består den så af osv. Et stykke rugbrød eller to
er let nok - men ellers er det sq svært....

Vi har bare erfaret at vi blev ikke mætte af det hun spiser - så nu laver vi
en mix mellem det og vores daglige vaner. Al sodavand + slik skæres væk - og
så bliver der lidt mere fokus på de daglige pasta/risretter som vi normalt
får.

Kæresten holder meget af Cola Light - så den kan nok ikke undgås et par glas
om dagen..... - forresten : Hvorfor feder slik egentlig ? Lakrids og
vingummi er der jo næsten ingen fedt i ? Og man skal vel spise en del inden
man får for meget sukker ?

[klip]

> Men held og lykke med det.

Jo tak - nu må vi se - jeg skal bare ned på max 80 så er jeg tilfreds...

> [...]
overdreven
> guld på sit navn, og jeg ville ikke ofre en krone på hende og hendes

Enig - var heller ikke mig der købte bogen :D

Desværre synes jeg bare mange 'eksperter' siger vidt forskellige ting på tv,
bøger og på nettet...

/Kenneth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-08-02 19:39

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> wrote in message

> om dagen..... - forresten : Hvorfor feder slik egentlig ? Lakrids og
> vingummi er der jo næsten ingen fedt i ? Og man skal vel spise en del
inden
> man får for meget sukker ?

Det er fordi du ikke har forstået, at det ikke er fedtet, der feder - det er
energien! hvis du spiser sukker til det står ud ad ørene på dig, så feder
det, hvis du indtager mere energi end du bruger.

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Kenneth Bon

Dato : 18-08-02 19:48

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> energien! hvis du spiser sukker til det står ud ad ørene på dig, så feder
> det, hvis du indtager mere energi end du bruger.

Joeh..det har jeg nu forstået. Men er der så meget energi i en pakke
vingummibamser ?

/Kenneth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-08-02 20:34

> Joeh..det har jeg nu forstået. Men er der så meget energi i en pakke
> vingummibamser ?

Næh, det er der ikke, men det er der såmænd heller ikke i en pakke palmin,
hvis du altså ikke indtager mere energi over hele dagen, end du forbrænder.

- Mikkel

Fra : Katrine

Dato : 19-08-02 09:00

"Kenneth Bon" <info@NOSPAMkennethbon.dk> wrote in message
> Joeh..det har jeg nu forstået. Men er der så meget energi i en pakke
vingummibamser ?

> /Kenneth

Hej Kenneth.

Jeg har også selv anskaffet den omtalte bog, og en af de ting, jeg har taget
til mig er at spise flere ting med mange fibre. Om det råd var alle pengene
værd, og om jeg ikke kunne have fået det ved at gå på biblioteket og sætte
mig mere ind i ernæring generelt - det kan vi jo altid diskutere.

Ang. hvor meget energi der er i forskellige ting, så er her et link, du
sikkert kan bruge
http://www.fdir.dk/publikationer/publikationer/publikationer/levntabel/indho
ld.html
Du skal ned i bunden af siden (under overskriften TABELLER) og så klikker du
på den kategori det hører under. Så kan du fx. læse dig frem til, at 100g
vingummi indeholder 1483 kJ (svarende til ca. 353 kcal).

Mvh
Katrine

Fra : Kenneth Bon

Dato : 19-08-02 16:43

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på den kategori det hører under. Så kan du fx. læse dig frem til, at 100g
> vingummi indeholder 1483 kJ (svarende til ca. 353 kcal).

Takker - det er jo en fin rettesnor.

Både min kæreste og jeg er meget brødspisende - hvilket brød spiser man
bedst (= mest sundt) ??

Grovbrød - ikke-grovbrød, rugbrød, boller, blanding, bager selv ?

/Kenneth

Fra : Katrine

Dato : 19-08-02 18:21

> [...]
bedst (= mest sundt) ??

> Grovbrød - ikke-grovbrød, rugbrød, boller, blanding, bager

Hmmm... Det ved jeg faktisk ikke. Jeg vil mene at grovbrød burde være bedst,
da der er flest fibre i, så jeres maver har noget at arbejde med i lang tid
efter måltidet. Selv bager jeg selv, så det bliver mest til lyst brød -
gerne ciabatta - og her rasler kiloene da alligevel af. Men det hænger nok
også sammen med, at motionen langsomt øges (Det er ikke sådan at have
dårlige knæ, men ingen indsats = ingen bedring).

Har I prøver de klidkiks der anbefales i bogen. Har selv købt at par pakker
af de norske (GG Helseklibrød) og de er ret gode. Man bliver ihvert fald
ikke sulten lige med de samme, når der er røget et par stykker af dem ned.

Mvh
Katrine