Gilera Runner og hastighed:
Fra : Årslev

Dato : 17-08-02 13:28

Jeg har lige fået lukket blindrøret og fået den til at køre igen. Det har
givet en øget acceleration, men maks. 7-10 km ekstra på toppen. (men det
kostede mig 20 kr. at få lavet så mere kan man vel ikke forlange...)

Hvor meget ekstra vil det ca. give at pille skiven?

Kan man også få det pillet skiven af hvis man ikke lige har en
trykluftsnøgle? (Meget godt at vide inden man begynder at skille det hele
ad.)

Håber på hurtigt svar.

/Årslev

---

Fra : Rasmus Broholm Ander~

Dato : 17-08-02 13:43

Det giver helt klart højere hastighed hvis du piller skiven!
Inden du skiller den af...et trykluftsbor er det bedste, uden det er der
stor mulighed for at ødelægge noget!

VH Rasmus Broholm Andersen

Fra : Thomas B

Dato : 17-08-02 13:49

"Årslev" <overvejen63@mail.dk> wrote in message

> Jeg har lige fået lukket blindrøret og fået den til at køre igen. Det har
> givet en øget acceleration, men maks. 7-10 km ekstra på toppen. (men det
> kostede mig 20 kr. at få lavet så mere kan man vel ikke forlange...)

Hvordan fik du det lavet ?.

> Hvor meget ekstra vil det ca. give at pille skiven?

Det er svært at sige. mit gæt vil være 5-10 km/t. alt efter hvor langt
remmen går på på din variator nu. man kan se meget tydeligt hvor remmen går
nu. farve forskel.

> trykluftsnøgle? (Meget godt at vide inden man begynder at skille det hele
> ad.)

Trykluftnøgle er det bedste. men man godt klare sig uden. Men find ud af
hvordan du kan låse variatoren uden at lave skader inde at du går igang.
jeg har lavet en holder til at bremse variatoren med. Men har før bruget en
nøgle fra en vinkel sliber før til at holde igen med.

Mvh. Thomas

Fra : Årslev

Dato : 17-08-02 13:54

"Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> wrote in message
> "Årslev" <overvejen63@mail.dk> wrote in message
> Hvordan fik du det lavet ?.

Jeg pillede det stykke af med blindrøret på, tog det hen til en lille lokal
cykelsmed og fik det skåret af og svejset til.....og det tog han 20 kr. for!

Hmm, det lyder ret kompliceret det med at få pillet skiven. Nogle siger at
man ved at pille skiven kommer over 80 km/t, men hvis min bare går omkring
10 km op i hastighed, ja så vil den så kunne køre 67 km/t.

Det kunne være jeg skulle undersøge hvad vores lokale MC-værksted vil tage
for at pille skiven. De er totalt dyre og langsomme, så jeg ville jo helst
gøre det selv. Men er lidt bange for at ødelægge noget, da jeg ikke har en
trykluftnøgle.

/Årslev

---

Fra : Thomas B

Dato : 17-08-02 14:14

> [...]
> gøre det selv. Men er lidt bange for at ødelægge noget, da jeg ikke har en

Er man lidt usikker på hvad man laver. Så er mit det bedste råd at man
kontagter en mc eller et knallert værksted og høre om de vil lave det.
typisk time pris på et værksted er ca. 300-350 kr i timen. Men det kan godt
være det billigste fordi hvis du ikke får spænd møtrikken ordenligt og det
hele går løst. Så kan du være meget uheldig at gevindet på krumbtappen ryger
sig en tur + måske at alle den små not gange (tror jeg at de hedder) ryger.
hvis det skete så snakker vi om nogle flere penge end hvad et Mc eller
knallert værksted vil tag for at lave det ordenligt første gang.
En moment nøgle er en god ting når møtrikken skal spændes.

Mvh. Thomas

Fra : Årslev

Dato : 17-08-02 17:02

"Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> wrote in message

Nu er skiven pillet ud og det hele samlet igen. Det har givet en
tophastighed på 70 km/t. Det var ikke bøvlet at få fjernet skiven, der er
stort set ikke noget man kan gøre forkert, i hvert fald ikke på en Runner.

Hmm, så vidt jeg ved er Runner´en droslet tre steder, og nu har jeg så
fjernet blindrøret og skiven i variatoren. Hvordan fjerner man den drosling
der vist sidder i indsugningen? (gerne udførlig manual hvis man kan gøre det
selv)

Tak for alle de gode svar. De har givet 20-25 km ekstra på toppen.
/Årslev

---

Fra : Thomas B

Dato : 17-08-02 19:11

> [...]
drosling
> der vist sidder i indsugningen? (gerne udførlig manual hvis man kan gøre

Jeg kender ikke så meget til hvilken plumper der sidder på din scooter ud
over dem som du nu selv har fjernet. Men prøv at afmonter karburator for at
se om indsugningsstudsen har samme størrelse som karburatoren. Der kan også
sidde noget ved membranen en lille plade elle andet der begrænser benzin
tilførselen. På nogle scooter sidder der lige efter indsugnings studsen en
plade med et meget lille hul.

Det er ikke så svært at kigge efter. jeg vil mene når du selv har lavet alt
det andet.
Så skulle det ikke være noget problem for dig at lede efter en måske 3.
plump der.

Mvh. Thomas

Fra : LaLLe

Dato : 20-08-02 12:19

> [...]
> kostede mig 20 kr. at få lavet så mere kan man vel ikke forlange...)
>
> Hvor meget ekstra vil det ca. give at pille skiven?

Nogen flere km/t. Det er svært at sige helt præcist
> Kan man også få det pillet skiven af hvis man ikke lige har en
> trykluftsnøgle? (Meget godt at vide inden man begynder at skille det hele
> ad.)
www.scooter-racing.dk og www.scooter-attack.com har variotools der er
beregnet til at tage varioen af med. Hvis du bruger luftværktøj og dummer
dig så kan din krumtap ende sådan her www.stalkerzone.dk/?id=uheld. Og ja
jeg har ikke rørt luft siden.

http://www.stalkerzone.dk/?id=vario har jeg en guide til hvordan du
piller varioen af.

Og så vil jeg anbefaler dig ellers at kigge på min side. Den er henvendt til
gilera stalker ejere men folk med piaggio og gilera kan få masser af glæde
af den da det er samme motor de bruger.

LaLLe
www.stalkerzone.dk