bistandshjælp?
Fra : slet SM0N1

Dato : 17-08-02 12:40

Hej.
Min mor har været rengøringskone i 25 år, og har i alle år betalt til
sin fagforening og har nok kun haft 5 sygedage ialt. Men efter 25 år
med knokelarbejde har hendes hænder, albuer, skuldre og ryg taget en
del skade, og hun har besvær ved at løfte ting og generelt bruge sine
arme.
Hun er nu sygemeldt og har nu gået på sygedagpenge i noget tid, men nu
får hun at vide at hun ikke længere kan få sygedagpenge. Er det
rigtigt at man kun kan få det i en bestemt periode?? Hun er gennem
kommunen flere gange blevet sendt i arbejde, men hver gang har de
fundet et arbejde, hvor hun skal tage hårdt fat med armene eller løfte
ting, og det er fyfisk umuligt for hende. Hun vil nu søge om at gå på
bistand, men har fået at vide at man max må have 10.000 kr. stående på
sin bankkonto.

Da hun og hele vores familie altid har passet godt på vores penge og
sparet op til "sløje tider" har hun en del mere stående end 10.000 kr.
Derfor fik hun nej til bistand.

Spørgsmålet er så: Jeg har hørt at man som forældrer må give sine børn
omkring 40.000 kr. årligt skattefrit. Er det rigtigt? For hvis hun
giver hvert af sine børn det belød der er lovligt, kan hun hurtigere
komme ned på de 10.000 kr på kontoen og derved på et tidspunkt gå på
bistand.
Vil hun alligevel få et nej til bistanden, hvis kommunen ser, at alle
hendes penge er brugt i løbet af 1-1½ års tid? For et eller andet
sted, ved de vel godt, at hun bruger sine egne penge for at kunne få
kontanthjælp?

I bund og grund:
Kan min mor på en eller anden måde få økonomisk hjælp, efter 25 år i
et arbejde som har ødelagt hendes fysik? - og hvordan kan det lade sig
gøre.
Jeg håder I kan hjælpe
På forhånd tak

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-02 14:02

pia@SM0N1lite.dk (slet SM0N1) writes:

<snip>

> [...]
> hendes penge er brugt i løbet af 1-1½ års tid? For et eller andet
> sted, ved de vel godt, at hun bruger sine egne penge for at kunne få

Mine svar er under forudsætning af at bistandshjælpen du omtaler
faktisk er kontanthjælp.

Man må skattefrit give hver af sine børn og børnebørn 48.200 kroner i
2002. I 2003 må man give lidt mere, men jeg er ikke klar over hvor
meget beløbet stiger.

Desværre kan man også få nej til hjælp, hvis man har "givet sine penge
væk". Jeg kan ikke huske de helt nøjagtige regler, men jeg er sikker
på at der er nogle der kan henvise til det rette sted.

Til gengæld for kontanthjælp skal hun jo stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, og det lyder jo ikke ligefrem som om det er relevant
i denne sag. Hvis hendes mand tjener ret meget, så kan hun heller ikke
få kontanthælp. Kontanthjælpen er en overlevelseshjælp som kun gives
hvis man virkelig har brug for det. I nogle tilfælde er den
tilbagebetalingspligtig.

> I bund og grund:
> Kan min mor på en eller anden måde få økonomisk hjælp, efter 25 år i
> et arbejde som har ødelagt hendes fysik? - og hvordan kan det lade sig
> gøre.

Jeg tror det relevante vil være at søge revalidering eller
førtidspension. En revalidering er en omskoling til et andet arbejde,
som er mere skånsomt. Det er efter sigende svært at få bevilliget
førtidspension, da man ofte skal i arbejdsprøvning osv. Ikke at det
ikke er fornuftigt nok.

Jeg ved ikke helt hvad jeg ville gøre, men jeg tror jeg vil kontakte
kommunen og bede om en samtale om mulighederne. Sørg gerne for at du
selv eller en anden er med til samtalen. I kan evt. snakke med en der
har forstand på sagerne før I tager afsted. Måske hos en
retshjælp. Min egen erfaring siger at det er klogt at vide lidt om
hvad man har ret til selv, for det er ikke altid dem på kommunen er
det.

Jeg håber I finder ud af noget.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Hanne Christensen

Dato : 17-08-02 14:55

"slet SM0N1" <pia@SM0N1lite.dk> skrev i en meddelelse news:3d5e361d$0$87303$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Kan min mor på en eller anden måde få økonomisk hjælp, efter 25 år i
> et arbejde som har ødelagt hendes fysik? - og hvordan kan det lade sig

Har I kontaktet din mors fagforening? Måske kender de problemet og kan give vejledning, der kan hjælpe jer videre.
vh
Hanne

Fra : MAndersen

Dato : 17-08-02 15:30

> [...]
> ting, og det er fyfisk umuligt for hende. Hun vil nu søge om at gå på
> bistand, men har fået at vide at man max må have 10.000 kr. stående på

Der er vist noget kommunen helt har glemt at gøre din mor opmærksom på.
Hvis hun af helbredsmæssige årsager ikke kan arbejde, har hun ret
til førtidspension.

Bistand skal hun absolut ikke på.

Det er klart at kommunen forsøger at sende din mor i arbejde, for det er
fandens dyrt for kommunen at skulle betale førtidspension.

Bed din mor - som en tidliger har skrevet - om at kontakte sin fagforening,
eller tage en snak med sin sagsbehandler i kommunen om førtidspension.

Hvis du skal bruge beløb omkring hvor meget man kan få i førtidspension,
kan du skrive igen, men det er vel knap så relevant nu.

mvh
MAndersen

Fra : Lotte M

Dato : 17-08-02 17:08

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev :

> Hvis hun af helbredsmæssige årsager ikke kan arbejde, har hun ret
> til førtidspension.

Pensionsloven § 20 a stk2
"Behandlingen af en sag om førtidspension kan først påbegyndes på det
tidspunkt, hvor det konstateres, at alle aktiverings-, revaliderings- og
behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger har været afprøvet,
jf. § 15, stk. 2. Dette gælder dog ikke i de tilfælde, hvor det vurderes,
jf. stk. 1, at erhvervsevnen er ubetydelig og ikke kan forbedres efter
de nævnte foranstaltninger i 1. pkt."
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Peter Hansson [7950]

Dato : 18-08-02 08:25

"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vist noget kommunen helt har glemt at gøre din mor opmærksom på.
> Hvis hun af helbredsmæssige årsager ikke kan arbejde, har hun ret
> til førtidspension.

Det er vist en noget forenklet konklussion? Hvad baserer du det på rent
juridisk?

> Bistand skal hun absolut ikke på.

Hvis hun ikke er berettiget til hverken understøttelse/sygedagpenge eller
førtidspension har jeg svært ved at se hvorfor hun ikke skal på
bistandshjælp.

> Det er klart at kommunen forsøger at sende din mor i arbejde, for det er
> fandens dyrt for kommunen at skulle betale førtidspension.

Aktivering er i mange tilfælde dyrere end førtidspension.

> Bed din mor - som en tidliger har skrevet - om at kontakte sin
fagforening,
> eller tage en snak med sin sagsbehandler i kommunen om førtidspension.

God ide!

PH