Dyre telefoner bliver ikke simlåst
Fra : Gjøl

Dato : 17-08-02 08:58

Hej
Jeg har købt en Samsung T100, ekspedienten spurgte om hvilket nummer jeg
ville have med til den, sagde jeg at jeg ville ikke have en udbyder, til
den, så blev låst til en udbyder, jeg har en ganske udmærket ordning med
Sonofon.

Hans svar overraskede mig lidt, "Jamen dyre telefoner bliver da ikke
SIM-låst, det er alt for dyrt at gøre det."

Jeg lignede et dobbelt ?, og vil da gerne vide er der en pris på at
telefoner bliver låst til udbydere?

--
/\_/\
. .

Fra : Fischer

Dato : 17-08-02 10:28

> Jeg lignede et dobbelt ?, og vil da gerne vide er der en pris på at
> telefoner bliver låst til udbydere?

Jeg tror da teleselskaberne køber telefonerne låst fra fabrikanten eller
importøren. De får altså en sending på f.eks. 5.000 stk. sammen med en liste
over IMEI/låsekoder.
Alternativt skal de selv opsætte en låsning af telefonerne.

Uanset hvilken metode der benyttes, så er det selvfølgelig billigst pr.
enhed at låse en stor sending telefoner. Sådan er det i al serieproduktion.

Så de meget dyre telefoner der kun sælges nogle få stykker af, kan det ikke
betale sig at låse. Det er simpelthen for dyrt håndarbejde.

*Fischer

Fra : Gjøl

Dato : 17-08-02 10:34

Fischer wrote:

> Så de meget dyre telefoner der kun sælges nogle få stykker af, kan
> det ikke betale sig at låse. Det er simpelthen for dyrt håndarbejde.

OK, ja det kan jeg godt forstå, der er jo lidt håndarbejde i det.
Tak for det.

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 17-08-02 13:49

On Sat, 17 Aug 2002 09:58:25 +0200, "Gjøl" <canislupus@UDpc.dk> wrote:

> [...]
>SIM-låst, det er alt for dyrt at gøre det."
>
>Jeg lignede et dobbelt ?, og vil da gerne vide er der en pris på at
Lige en forklaring hvorfor man egentlig SIM låser mobil telefoner.

En netværksudbyder beslutter sig for at købe 10000 Nokia 3310
telefoner til en stk. pris af, lad os sige 1000,-. Herefter får de
Nokia til at leverer telefonerne SIM-låst til lige netop operatørens
netværk. Herefter sælger operatøren telefonen til en telekæde (BlueTel
eller lign.) for 500,- stykket. Telekæden sælger nu telefonen for
699,- og kunden er herefter tvunget til at benyttet det oprindelige
teleselskab i 6-12 mdr. Teleoperatøren har jo sådan set tabt 500,- på
salget af telefonen, men har tjent 240,- i abonnement fra kunde + evt.
taletid. Det har vist sig at være en rigtig god forretning, da man
derved tilskynder flere kunder at købe mobiltelefoner.

Ovenstående er kun et eksempel, så priserne er nok lidt andeledes i
virkeligheden. Så kommer vi til pointen med den "dyre" Samsung
telefon. Den potentielle kundegruppe til denne telefon er ikke særlig
stor (pga. udgangsprisen - men kommer nok en dag), så derfor kan
operatøren ikke se nogen fordel i at sænke prisen, da det kun vil tage
toppen af isbjerget.

Og ja, mobil producenten tager da et symbolsk beløb for at SIM-låse
telefonen, da det jo kræver en ekstra procdure i produktionen, men
køber man mange ad gangen, ja så kan teleoperatøren sikkert få rabat
på SIM-låse proceduren.

/Thomas

Fra : Gjøl

Dato : 17-08-02 20:18

Thomas Lykkeberg wrote:
> [...]
> telefonen, da det jo kræver en ekstra procdure i produktionen, men
> køber man mange ad gangen, ja så kan teleoperatøren sikkert få rabat

Mange tak for en meget udførlig forklaring.