/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Bombe i rummet
Fra : Sven


Dato : 17-08-02 01:18

Hej.
Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben
går i stykker)
Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

--

Mvh
Sven





 
 
Peter Weis (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 17-08-02 08:33


"Sven" <burgurne@hotmail.com> wrote in message
news:ajk4nc$1ldm$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at
bomben
> går i stykker)
> Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Fragmenter af bomben farer hurtigt til alle sider.

mvh
Peter



Ulrik Smed (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 17-08-02 08:37

In article <ajk4nc$1ldm$1@news.cybercity.dk>,
Sven <burgurne@hotmail.com> wrote:
> Hej.
> Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben
> går i stykker)
> Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Jeg forestiller mig at gassen fra eksplosionen spreder sig i
rummet med høj hastighed. Så hvis man sad i et rumskib i
nærheden, ville eksplotionen nok faktisk godt kunne høres, når
gasfronten ramlede ind i rumskibet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Bertel Lund Hansen (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-08-02 10:00

Sven skrev:

>Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Jo, der er. En traditionel bombe fungerer ved at faste stoffer
lynhurtigt ændres kemisk til luftarter der ydermere er meget
varme. Det er det der giver trykbølgen. Om den omgivende luft ved
jorden alt i alt hjælper eller dæmper denne virkning, kan jeg
ikke gennemskue, men jeg gætter på at nettoeffekten er en
dæmpning.

I en atombombe bliver der også produceret luftarter, for den
ekstreme varme smelter alt omkring sig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per A. Hansen (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 17-08-02 19:02


Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev i en
news:ss3sluovmagsnas74c4cal8bksb1vosfrj@news.telia.dk...
> Sven skrev:
>
> >Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?
>
> Jo, der er. En traditionel bombe fungerer ved at faste stoffer
> lynhurtigt ændres kemisk til luftarter der ydermere er meget
> varme. Det er det der giver trykbølgen. Om den omgivende luft ved
> jorden alt i alt hjælper eller dæmper denne virkning, kan jeg
> ikke gennemskue, men jeg gætter på at nettoeffekten er en
> dæmpning.
>
> I en atombombe bliver der også produceret luftarter, for den
> ekstreme varme smelter alt omkring sig.

Og der dannes gasser ved spaltningerne ( inaktive gasarter)
Men der dannes ikke trykbølger i det lufttomme rum
ved en eksplosion (medmindre man vil kalde den samlede
udsendte masse fra eksplosionen for en trykbølge.)

Udbredelseshastigheden for masserne fra eksplosionen
er mange gange højere end lydens hastighed, som
er den fart en trykbølge forplanter sig med.


--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen




Hans H.V. Hansen (25-08-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 25-08-02 21:25

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> wrote:
...
> Udbredelseshastigheden for masserne fra eksplosionen
> er mange gange højere end lydens hastighed, som
> er den fart en trykbølge forplanter sig med.

Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Jeppe Stig Nielsen (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 26-08-02 15:03

"Hans H.V. Hansen" wrote:
>
> Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)

Nul? Konvergerer lydens fart i atmosfæren mod noget når højden over
jorden vokser uden grænse?

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Ulrik Smed (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 26-08-02 16:50

In article <3D6A3526.BCD4785@jeppesn.dk>,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> "Hans H.V. Hansen" wrote:
> >
> > Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)

> Nul? Konvergerer lydens fart i atmosfæren mod noget når højden over
> jorden vokser uden grænse?

Jeg vil gætte på lyden gradvist reflekteres tilbage til jorden,
efterhånden som trykket bliver mindre, fordi den akustiske
impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
(naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Jeppe Stig Nielsen (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Jeppe Stig Nielsen


Dato : 26-08-02 16:57

Ulrik Smed wrote:
>
> > > Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)
>
> > Nul? Konvergerer lydens fart i atmosfæren mod noget når højden over
> > jorden vokser uden grænse?
>
> Jeg vil gætte på lyden gradvist reflekteres tilbage til jorden,
> efterhånden som trykket bliver mindre, fordi den akustiske
> impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
> (naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet. Det jeg ville
spørge om, var hvad lydhastigheden er i meget store højder (men inden
for atmosfæren).

--
Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «

"Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that
hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Lasse Reichstein Nie~ (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 26-08-02 17:22

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet. Det jeg ville
> spørge om, var hvad lydhastigheden er i meget store højder (men inden
> for atmosfæren).

Der står nogle formler på <URL:http://www.ncvs.org/vpt/equation/chapter5/>

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad de helt præcis betyder.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Lasse Reichstein Nie~ (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 26-08-02 17:25

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Der står nogle formler på <URL:http://www.ncvs.org/vpt/equation/chapter5/>
>
> Jeg skal dog ikke gøre mig klog på hvad de helt præcis betyder.

Hvis jeg nu havde læst videre i min google search, så ville jeg have
fundet <URL:http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/atmos.html>
noget før. De siger at "The speed of sound depends on the temperature
and also decreases with increasing altitude."

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Hans H.V. Hansen (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Hans H.V. Hansen


Dato : 26-08-02 20:54

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
...
> Nej, det er klart at der ikke kan være lyd i rummet....

Enig - og jeg havde håbet, at Per A. Hansen ville forklare, hvad han i
grunden mente! :)


--
med venlig hilsen
Hans

Carsten Nielsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Nielsen


Dato : 28-08-02 21:43

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message news:<4b6c1febd2ulsm@post1.tele.dk>...
> In article <3D6A3526.BCD4785@jeppesn.dk>,
> Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:
> > "Hans H.V. Hansen" wrote:
> > >
> > > Og hvad er så lydens hastighed i rummet? :)
> Jeg vil gætte på lyden gradvist reflekteres tilbage til jorden,
> efterhånden som trykket bliver mindre, fordi den akustiske
> impedans ændre sig. Nærmest ligesom i et horn. Så der vil
> (naturligvis) slet ikke sendes lyd ud i rummet.

Mit gæt er at når molkylerne er så spredt at de sjældent støder
sammen, fortsætter de ligeud under tyngdekraften med den fart de har.

Dem der flyver opad, farer så ud i rummet.

Da Solens korona temperatur er flere mio grader, har jeg antaget at
det er derfor solvinden opstår, at de partikler der ikke støder på
noget, fortsætter med deres hastighed, og danner solvinden.

Uanset deres oprindelige retning i forhold til solens overflade vil de
i vores afstand flyve bort fra Solen, eller tager jeg fejl ?

Hvad er temperaturen i ionosfæren ?

Med venlig hilsen
Carsten Nielsen

Peter Weis (17-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Weis


Dato : 17-08-02 19:34


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:ss3sluovmagsnas74c4cal8bksb1vosfrj@news.telia.dk...
> Sven skrev:
>
> >Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?
>
> Jo, der er. En traditionel bombe fungerer ved at faste stoffer
> lynhurtigt ændres kemisk til luftarter der ydermere er meget
> varme. Det er det der giver trykbølgen. Om den omgivende luft ved
> jorden alt i alt hjælper eller dæmper denne virkning, kan jeg
> ikke gennemskue, men jeg gætter på at nettoeffekten er en
> dæmpning.

Trykbølgen udtyndes dog hurtigt (r^2). Det er ikke så effektivt, som
en trykbølge der er lukket inde i et kanonløb.

mvh
Peter



Martin Kristensen (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 18-08-02 23:13


Sven wrote in message ...
>Hej.
>Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben
>går i stykker)
>Der er jo ikke noget luft til at lave en trykbølge, men hva' så?

Der kommer en blå "disk" som spreder sig 3 gange hurtigere end resten af
eksplosionen. Det ved alle da, har du aldrig set rumfilm som f.eks. Alien?

Mvh.
Martin Kristensen



Steen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 19-08-02 15:10

"Sven" <burgurne@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der, hvis man springer en bombe ude i rummet? (Udover at bomben

Jeg ved godt, at det nok snarere hører til under dk.kultur.sprog, men for en
god ordens skyld: man springer ikke en bombe, man sprænger den.

Mvh Steen



Bertel Lund Hansen (19-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 19-08-02 17:41

Steen skrev:

>Jeg ved godt, at det nok snarere hører til under dk.kultur.sprog

Ja, det hører absolut ikke til god tone at dreje diskussionen fra
sagen og over på indlæggets sproglige form.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste