"Det Tredje Krydderi"
Fra : Scarface

Dato : 17-08-02 00:04

Hej

Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
i Føtex og Bilka.
Hedder det evt. noget andet.
Tak

Venlig hilsen Scarface

http://www.kandu.dk/

Fra : Hauge

Dato : 17-08-02 01:05

Hejsa

"Scarface" <Scarface.news@kandu.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
> i Føtex og Bilka.
> Hedder det evt. noget andet.

Moninatriumglutaminat E621/E622

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-08-02 07:42

Scarface skrev:

> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi".

Det tredje krydderi bruges meget i det kinesiske køkken, og man
plejer at kunne købe det i store mængder til en billig penge i
asiatiske supermarkeder.

> Hedder det evt. noget andet.

Mononatriumglutamat / monosodiumglutamate (MSG).

// Klaus

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-08-02 13:54

- men vær en smule forsigtig med det ... for store mængder er faktisk ret
farligt!

ras

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-02 16:48

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> - men vær en smule forsigtig med det ... for store mængder er faktisk ret
> farligt!
>
> ras

Hvordan farligt?

Carina

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-08-02 18:51

> Hvordan farligt?

hehe, godt spørgsmål, men jeg véd at det er noget man virkelig skal være
påpasseligmed ... husker fra dengang jeg var chauffør for lægevagten - det
var ikke ualmindeligt, at blive kaldt ud til folk, der havde spist kinesisk
mad med det 3. krydderi.

Så vær varsom med det ... i øvrigt kan det sagtens undværese. Det er bare en
smagsforstærker, så man kan bare droppe det 3. krydderi og så hælde lidt
mere af det, det skal smage af, i.

ras

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-08-02 19:20

Rasmus Carlsen skrev:

> hehe, godt spørgsmål,

<http://www.fda.gov/opacom/backgrounders/msg.html>
<http://www.holisticmed.com/msg/>

// Klaus

Fra : Jens Fallesen

Dato : 17-08-02 15:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det tredje krydderi bruges meget i det kinesiske køkken,

Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Det er i hvert fald ikke nævnt i én eneste opskrift i vores kinesiske
kogebøger, og det fleste kinesiske køkkener skulle være repræsenteret i
samlingen...

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-08-02 16:53

Jens Fallesen skrev:

> Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Aner det ikke, men jeg boede engang i kollektiv med en kineser, og
han kom altid det tredje krydderi i maden når det var hans maddag.

// Klaus

Fra : Psyman

Dato : 18-08-02 00:55

"Jens Fallesen" <jens@fallesen.dk> wrote in message
> Er det ikke primært i færdigretter og på billige restauranter?

Sammen med aspartam er det på listen over ting jeg helst undgår... mest på
grund af smagen, jeg synes den er gennemtrængende og ganske afskyelig!

Fra : Hauge

Dato : 18-08-02 01:35

Hejsa

"Psyman" <kratoo@hotmail.com> wrote in message
> Sammen med aspartam er det på listen over ting jeg helst undgår... mest på
> grund af smagen, jeg synes den er gennemtrængende og ganske afskyelig!

Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
vedr. det med smag.

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-02 05:58

Hauge skrev:

> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag,

Jeg kan også godt smage MSG. Jeg synes ikke at smagen er "gennem-
trængende og ganske afskyelig", men jeg kan godt smage den. Det
er noget genetisk - nogle mennesker kan godt smage MSG.

// Klaus

Fra : jesper

Dato : 18-08-02 13:33

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> skrev i en meddelelse
> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
> den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
> vedr. det med smag.

På poserne advarer de mod at bruge det i mælkeretter fordi sådanne sager
åbenbart smager mystisk med smagsforstærker.

Jesper

Fra : Jens Fallesen

Dato : 18-08-02 20:15

Hauge wrote:

> Smagen? Det har da i sig selv da absolut ingen smag, men fremhæver da bare
> den smag (eller mangel på samme) der er der i forvejen. Forklaring udbedes
> vedr. det med smag.

Jeg bilder mig ind, at jeg kan smage det, men det kan være et spørgsmål
om, at det typisk bruges i retter af noget ringe kvalitet, sådan at jeg
blot oplever en fremhævet smag af dårlig mad.

Fra : jesper

Dato : 18-08-02 13:36

"Scarface" <Scarface.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet
> i Føtex og Bilka.
> Hedder det evt. noget andet.
> Tak

I min landsdel står det på krydderihylderne i ethvert nogenlunde
velassorteret supermarked, inkl. dem du nævner.

Jesper

Fra : Bro

Dato : 19-08-02 00:54

> [...]
> Hej
>
> Er der nogen der ved hvor man kan købe "Det Tredje Krydderi". Har prøvet

Hejsa...'Det 3. krydderi' er ikke et krydderi, men en kemisk fremstillet
smagsforstærker. Det har været forbudt i U.S.A. i årevis ( mærkeligt nok, de
er
ellers ikke foregangsland når det gælder brug af kemi!)
Det 3. krydderi (E 621/622) er hovedingrediensen i 'Maggi terninger' og også
i andre bouillon tern.
KEMI...!
Køb/lån evt. E-nummer-bogen, så kan du læse om alle tilsætningsstofferne.

Salt, peber og sukker er nu bedre efter min mening :)

Fra : Remmen

Dato : 19-08-02 05:38

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Salt, peber og sukker er nu bedre efter min mening :)

Enig, enig. Men man kan da få en oplevelse eller to ved at spise retter med
for meget MSG i. Personligt føler jeg at mit hovede hæver ganske enormt når
jeg ved et tilfælde får for meget MSG og *det* er altid en oplevelse. Ikke
nødvendigvis en god en af slagsen men en oplevelse ikkedestomindre.

Lars