erhvervslejeloven ctr. ejerforeningens ved~
Fra : Michael

Dato : 16-08-02 21:10

Helt enkelt spørgsmål:

Går erhvervslejelovens §39 forud for ejerforeningens vedtægter?

Problemet er at en butik har sat en alt andet end pæn markise op og et
flertal i bestyrelsen mener at den er skæmmende.

Der står i ejerforeningens vedtægter at man ikke må foretage ændringer
af bygningens udvendige facade eller lade opsætte skilte, reklamer
m.v. uden bestyrelsens skriftlige samtykke.

Samtidig står der at det er en lejers ret at opsætte skilte, markiser
m.m.
Udlejer er på lejers side.

Der er en kasse flødeboller til den der kommer med guldkornene!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-08-02 09:03

Michael wrote:
> [...]
> m.v. uden bestyrelsens skriftlige samtykke.
>
> Samtidig står der at det er en lejers ret at opsætte skilte, markiser

Her må for en gangs skyld en jurist træde til, hvis du skal have et
klart svar - tommelfingerreglen er at man ikke kan lave regler, der er
skrappere end gældende lov, men hvilke af de to bestemmelser, du nævner
her har forrang for den anden, det er vanskeligt at svare på for
lægmænd. Der er med garanti mange forhold, der må tages med i
betragtning, så vær forsigtig med de svar du måtte få her. Jeg tror at
du må have juridisk bistand af professionel art.

> Der er en kasse flødeboller til den der kommer med guldkornene!

Jeg tror ikke at en advokat vil lade sig nøjes med flødeboller her

--
ahw

Fra : Jakob Paikin

Dato : 17-08-02 09:50

On 16 Aug 2002 13:10:19 -0700, herlov@privat.dk (Michael) wrote:

>Der står i ejerforeningens vedtægter at man ikke må foretage ændringer
>af bygningens udvendige facade eller lade opsætte skilte, reklamer
>m.v. uden bestyrelsens skriftlige samtykke.

Det regulerer så forholdet mellem de enkelte ejere og foreningen som
helhed.

>Samtidig står der at det er en lejers ret at opsætte skilte, markiser
>m.m.

Står det i vedtægterne? Eller tænker du, jf. emnelinjen, på
(erhvervs)lejelovens regler om skiltning mv.?

Hvis vi går ud fra, at vedtægterne kun indeholder den førstnævnte
bestemmelse, skal problemstillingen formentlig anlyseres således (med
forbehold for at der kan være væsentlige detaljer, der ikke er
oplyst):

Vedtægterne regulerer forholdet mellem forening og udlejer (der må
antages at være ejer af den pågældende lejlighed).

Lejerens adgang til skiltning mv. i henhold til §39, stk. 1 er
fravigelig, jf. §41 modsætningsvis. Kun §39, stk. 2, 2. pkt. (om
åbningstid) er ufravigelig.

Udlejer/ejeren burde derfor i lejekontrakten have aftalt en fravigelse
af §39, stk. 1, således at lejeren kun måtte opsætte skilte mv. med
bestyrelsens forudgående tilladelse - altså ladet lejeren være bundet
af vedtægterne.

Udlejeren er dog - uanset hvad lejeaftalen indeholder - i forhold til
foreningen forpligtet til at overholde vedtægterne og kan formentlig
dømmes hertil.

En sådan dom vil naturligvis give udlejer/ejer et problem i forhold
til lejeren, der antagelig vil kræve erstatning el.lign. Det problem
må dog efter min opfattelse være udlejers - og dermed ejerforeningen
uvedkommende.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.