Leafnode og genstridige newsgroups
Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 21:09

Jeg har installeret slrn og leafnode på min G4 med OS X, og det kører
faktisk rigtig lækkert må jeg sige. Blot er der nogle skønhedsfejl,
som er en smule irriterende:

Jeg henter news fra 3-4 forskellige newsservere, heriblandt den tyske
news.cis.dfn.de, og det har tidligere, med Gnus f.eks, virket perfekt.
Nu, med leafnode og slrn er den imidlertid begyndt at hente
besynderlige grupper som jeg ikke abonnerer på. Det kan jeg se når jeg
kører fetchnews i verbosemode, den afvikles ellers via en crontab.

F.eks abonnerer den uden videre på alt.personal.transgender samt nogle
alt.cracks.* og alt.binaries.* og nogle japan.* grupper. Måske prøver
min box at forklare mig noget, måske er der kommet alfer i min
home-mappe, måske....whatever.

Indtil videre har jeg løst problemet ved at gå i
/sw/var/spool/news/interesting.groups og slette de grupper som jeg
ikke abonnerer på, men som leafnode ganske umotiveret begynder at
hente news fra. Udover det sletter jeg dem fra /sw/var/spool/news,
samt fjerner grupperne fra ~/.jnewsrc-leafnode, men det holder kun i
max 1 times tid, så begynder den at hente mærkværdige grupper igen.

Jeg har prøvet med friske config-filer for både slrn og leafnode, men
problemet vedbliver.

Er der nogen der har en god idé til hvor hunden kunne være begravet?

slrn 0.9.7.4 (Darwin)
leafnode 1.9.19

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-08-02 21:20

In article <14mjja.781.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Er der nogen der har en god idé til hvor hunden kunne være begravet?

Ja, den gør det fordi der bliver krydspostet til de grupper. Hvis du
poster din leafnode.config, så kan jeg fortælle hvilken linje der skal
gøres noget ved.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 21:56

On Fri, 16 Aug 2002 22:19:34 +0200, Martin <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Ja, den gør det fordi der bliver krydspostet til de grupper. Hvis du
> poster din leafnode.config, så kan jeg fortælle hvilken linje der skal
> gøres noget ved.

[[Glemte at jeg skrive før at jeg FUT'ede denne til dk.edb.system.unix,
det er hermed gjort, også for dette indlæg:]]

Takker ærbødigst, jeg går ud fra det har noget med maxcrosspost at gøre?
Indholdet kan beskues her:

## This is the NNTP server leafnode fetches its news from.
## You need read and post access to it. Mandatory.
server = news.cis.dfn.de

## Unread discussion threads will be deleted after this many days if
## you don't define special expire times. Mandatory.
expire = 100

##
## All the following parameters are optional
##

## I have free access to my news server. If you don't have, comment out
## the following two lines and change them accordingly.
username = xxxxxxxx
password = xxxxxxxx

## Standard news servers run on port 119. If your newsserver doesn't,
comment
## out the following line and change it accordingly.
# port = 8000

## This is another news server which stores some groups that are not
## available on the first one. You can define username, password and
port
## for each server separately.
server = news.it-c.dk
username = xxxxxxxx
password = xxxxxxxx
# timeout = 30

## This is a news server which does not understand the
## "LIST NEWSGROUP news.group" command. For this reason, we don't try to
## download newsgroups descriptions when getting new newsgroups. This is
## achieved by putting "nodesc = 1" somewhere behind the server
## line.
server = news.sunsite.dk
# server = news.cybercity.dk
# nodesc = 1

## Here we have another news server which has a very slow connection.
For
## that reason, we wait a full minute before we give up trying to
connect.
## The default is 10 seconds.
server = sslug.dk
# timeout = 60

## Non-standard expire times (glob(7) wildcard constructs possible)
# groupexpire comp.os.linux.* = 5 # groups too big to hold articles 20
days
# groupexpire any.local.newsgroup = 100 # very interesting, hold
articles longer
groupexpire dk.test = 0
groupexpire uk.comp.sys.mac = 50
groupexpire alt.www.webmaster = 5

## Never fetch more than this many articles from one group in one run.
## Be careful with this; setting it much below 1000 is probably a bad
## idea.
maxfetch = 2000

## Fetch only a few articles when we subscribe a new newsgroup. The
## default is to fetch all articles.
initialfetch = 500

## If you want to use leafnode like an offline newsreader (e.g. Forte
## Agent) you can download headers and bodies separately if you set
## delaybody to 1. In this case, fetch will only download the headers
## and only when you select an article, it will download the body.
## This can save a huge amount of bandwith if only few articles are
really
## read from groups with lots of postings.
## This feature works not very well with Netscape, though (which is not
## a fault of Leafnode).
# delaybody = 0

## To avoid spam, you can select the maximum number of crosspostings
## that are allowed in incoming postings. Setting this below 5 is
## probably a bad idea. The default is unlimited crossposting.
maxcrosspost = 6

## If you suffer from repeatedly receiving old postings (this happens
## sometimes when an upstream server goes into hiccup mode) you can
## refuse to receive them with the parameter "maxage" which tells the
## maximum allowed age of an article in days. The default maxage is 10
## days.
maxage = 30

## maxlines will make fetch reject postings that are longer than a
certain
## amount of lines.
# maxlines = 200

## minlines will make fetch reject postings that are shorter than a
certain
## amount of lines.
minlines = 1

## maxbytes will make fetch reject postings that are larger
maxbytes = 250000

## timeout_short determines how many days fetch gets a newsgroup which
## has been accidentally opened. The default is two days.
timeout_short = 1

## timeout_long determines how many days fetch will wait before not
getting
## an unread newsgroup any more. The default is seven days.
# timeout_long = 6

## timeout_active determines how many days fetch will wait before
re-reading
## the whole active file. The default is 90 days.
# timeout_active = 365

## If you want to have your newsreader score/kill on Xref: lines, you
might
## want to uncomment this.
# create_all_links = 1

## If you want to filter out certain regular expressions in the header,
## create a "filterfile" (how this is done is explained in the README)
## and set
# filterfile = /path/to/your/filterfile

## If your newsreader does not supply a Message-ID for your postings
## Leafnode will supply one, using the hostname of the machine it is
## running on. If this hostname is not suitable, this parameter can be
## used to override it. Do not use a fantasy name, it may interfere
with
## the propagation of your messages. Most modern newsreaders do provide
## a Message-ID.
hostname = wintermute.verture.net

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-08-02 02:46

In article <qtojja.r91.ln@wintermute.verture.net>,
> [...]

> det er hermed gjort, også for dette indlæg:]]
>
> Takker ærbødigst, jeg går ud fra det har noget med maxcrosspost at gøre?

Nope, det er denne:

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-02 10:15

On Sat, 17 Aug 2002 03:45:46 +0200, Martin <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Nope, det er denne:

Tak for hjælpen, problemet blev løst på anden vis med ipfw,
ovenstående bled dog udkommenterede alligevel virker som en rar funktion.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-08-02 21:22

Jonas Voss wrote:

> Er der nogen der har en god idé til hvor hunden kunne være begravet?

$ telnet 62.198.70.62 119
Trying 62.198.70.62...
Connected to port062.ds1-R14C9.adsl.mobilix.dk (62.198.70.62).
Escape character is '^]'.
200 Leafnode NNTP Daemon, version 1.9.19 running at
port062.ds1-r14c9.adsl.mobilix.dk

Din server er åben, der er andre som abonnerer på grupperne.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 21:45

On Fri, 16 Aug 2002 22:21:59 +0200, Thomas <thover@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
> port062.ds1-r14c9.adsl.mobilix.dk
>
> Din server er åben, der er andre som abonnerer på grupperne.

Ok <bladrer til blank side i sin meget magre unix notesbog>, vil det
sige, at der nogen der abonnerer på grupper igennem min leafnode
server, fordi min server er åben for omverdenen, eller?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-08-02 21:49

Jonas Voss wrote:

> Ok <bladrer til blank side i sin meget magre unix notesbog>, vil det
> sige, at der nogen der abonnerer på grupper igennem min leafnode
> server, fordi min server er åben for omverdenen, eller?

Jeps. Indsæt denne linie i /etc/host.deny
leafnode: ALL EXCEPT LOCAL

Sorry forresten, jeg vidste ikke du var ny i Linux.

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 22:08

On Fri, 16 Aug 2002 22:49:23 +0200, Thomas <thover@post2.tele.dk> wrote:

> Jeps. Indsæt denne linie i /etc/host.deny
> leafnode: ALL EXCEPT LOCAL

Uhm, hvis /etc/host.deny ikke findes, kan man så bare oprette den, og
i givet fald, skal den være ejet af root?

> Sorry forresten, jeg vidste ikke du var ny i Linux.

Det kunne du jo ikke vide (:

Tak for hjælpen.

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 22:50

On Fri, 16 Aug 2002 23:07:53 +0200, Jonas <usenet@verture.net> wrote:

> Uhm, hvis /etc/host.deny ikke findes, kan man så bare oprette den, og
> i givet fald, skal den være ejet af root?

Update:
Det kunne man jo godt, altså blot oprette /etc/host.deny. Indtil
videre ser det ud til at fungere.

Tak for hjælpen endnu en gang.

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-08-02 23:12

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Update:
> Det kunne man jo godt, altså blot oprette /etc/host.deny. Indtil
> videre ser det ud til at fungere.

Det virker ikke. Din server er stadig åben:

[harder@defun harder]$ date
Sat Aug 17 00:10:50 CEST 2002
[harder@defun harder]$ telnet 62.198.70.62 nntp
Trying 62.198.70.62...
Connected to 62.198.70.62.
Escape character is '^]'.
200 Leafnode NNTP Daemon, version 1.9.19 running at port062.ds1-r14c9.adsl.mobilix.dk
quit
205 Always happy to serve!
Connection closed by foreign host.

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 23:41

On Sat, 17 Aug 2002 00:11:43 +0200, Jesper <harder@myrealbox.com> wrote:

> Det virker ikke. Din server er stadig åben:

[snip]

Tak for detektivarbejdet. Kanske en genstart skal til?

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 17-08-02 10:40

> [snip]
>
> Tak for detektivarbejdet. Kanske en genstart skal til?

Genstart af inet.d skulle kunne gøre det.

For du kører vel leafnode med inet.d?

Christoffer Olsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-02 10:22

On 17 Aug 2002 11:40:12 +0200, Christoffer <christofferolsen@ninja.dk> wrote:

> Genstart af inet.d skulle kunne gøre det.
>
> For du kører vel leafnode med inet.d?

<smiler>
Æh, det ved jeg ikke rigtig. Jeg fik megen hjælp af en kammerat til
installationen, og det blev gjort via Fink
<http://fink.sourceforge.net/">, som er virkelig god, men
som vist overtager styringen lidt nogle gange.

<læser "man inetd", derefter "sudo jed /etc/inetd.conf"...mmmm>

Jo, jeg kører selvfølgelig leafnode med inetd.

Det lader dog til at problemet blev løst ved at pille ved min ildvæg.
Det fungerer nu.

Tak for hjælpen.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 17-08-02 10:57

> [snip]
>
> Tak for detektivarbejdet. Kanske en genstart skal til?

Prøv at se hvad du logger 'authpriv.*' til i /etc/syslog.conf, hos mig
er det /var/log/secure.

Der må du kunne se hvis nogen har tilgået din leafnode.

Christoffer Olsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-02 10:13

On 17 Aug 2002 11:56:44 +0200, Christoffer <christofferolsen@ninja.dk> wrote:

> Prøv at se hvad du logger 'authpriv.*' til i /etc/syslog.conf, hos mig
> er det /var/log/secure.
>
> Der må du kunne se hvis nogen har tilgået din leafnode.

I /var/log/secure.log står blot min egen maskines navn, og der er ikke
særlig mange entries.

Anywho, problemet blev løst ved at jeg lukkede port 119 med ipfw, nu
kan den vist ikke længere tilgås udefra.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 17-08-02 10:48

Jonas Voss wrote:

> Anywho, problemet blev løst ved at jeg lukkede port 119 med ipfw, nu
> kan den vist ikke længere tilgås udefra.

Du kan godt stryge det der vist, din maskine svarer ikke længere på port
119.

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-02 12:08

On Sat, 17 Aug 2002 11:48:19 +0200, Thomas <thover@post2.tele.dk> wrote:

> Du kan godt stryge det der vist, din maskine svarer ikke længere på port
> 119.

Weehee! Sejr over de onde leafnode freeriders.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 17-08-02 13:07

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> I /var/log/secure.log står blot min egen maskines navn, og der er ikke
> særlig mange entries.

Okay, jeg får en linie der f.eks. hedder:

Aug 17 14:00:23 amalienborg xinetd[588]: START: nntp pid=21776 from=192.168.0.4

--
Christoffer Olsen
** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** ** **

Fra : Jonas Voss

Dato : 17-08-02 12:27

On 17 Aug 2002 14:07:26 +0200, Christoffer <christofferolsen@ninja.dk> wrote:

> Okay, jeg får en linie der f.eks. hedder:
>
> Aug 17 14:00:23 amalienborg xinetd[588]: START: nntp pid=21776 from=192.168.0.4
        ^^^^^^^^

Din maskine er vist synsk, eller også går dit ur forkert (;

Der er 127 linier i min /var/log/secure.log og de er alle enslydende
med nedenstående. Eneste der ændres er datoen.

Aug 16 12:21:27 wintermute
/System/Library/CoreServices/SecurityServer: Entering service

Kører du OS X?