Vigepligt for busser
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-08-02 17:17

Hej alle

Jeg færdes (på cykel) dagligt i en ret trafikeret busgade i Århus (Park
Allé)
Det er en daglig spidsrod med hårde opbremsninger for at undgå at køre
ind i busser der svinger ind/ud foran mig.
For normale trafikanter gælder jo (svjh) at man ikke må manøvrere til
unødig gene (altså således at andre tvinges til at bremse mm) for andre.
Gælder dette også for busser eller har de en slags førsteret?

Mit formål er at jeg vil stille forslag om at lægge en cykelsti
_indenfor_ busperronerne, således at bustrafik og cykeltrafik ikke
konstant skal krydse hinanden (det skal fodgænger og cyklister til
gengæld, men her er konsekvenserne af sammenstød mere overskuelige), men
inden jeg stiller det, vil jeg gerne lige have juraen på plads.

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-08-02 17:36

Martin Højriis Kristensen wrote:

> For normale trafikanter gælder jo (svjh) at man ikke må manøvrere til
> unødig gene (altså således at andre tvinges til at bremse mm) for andre.
> Gælder dette også for busser eller har de en slags førsteret?

Busser i rutefart har lov til at være til ulempe, dog ikke unødig ulempe.

Hvilket vil sige at dit subjekt er korrekt. Andre trafikanter skal holde
tilbage for busser der kører ud fra stoppesteder.

--
..signature

Fra : Sander

Dato : 16-08-02 21:03

"Christian Andersen" <tcd977fzm1001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Martin Højriis Kristensen wrote:

> Busser i rutefart har lov til at være til ulempe, dog ikke unødig ulempe.

Det ved de vidst ikke allesammen, hos Århus Sporveje. De anstrenger sig
meget, for at svinge ud, netop som man er kommet op, på siden af bussen....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Betina

Dato : 16-08-02 22:33

In article <3d5d5b01$0$33627$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Sander@tjekmig.dk says...
> Det ved de vidst ikke allesammen, hos Århus Sporveje. De anstrenger sig
> meget, for at svinge ud, netop som man er kommet op, på siden af bussen....

Og så blinker de først når de er kørt!
Betin@

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-02 20:23

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> [...]
> gengæld, men her er konsekvenserne af sammenstød mere
> overskuelige), men inden jeg stiller det, vil jeg gerne lige have

Juraen er givet i Færdselsloven:

§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested,
hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke
herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare.

Stk. 2. Kørende, som nærmer sig en skolebus, der er standset for at
optage eller afsætte passagerer, skal udvise særlig agtpågivenhed. Det
samme gælder, når en skolebus forlader et sådant sted. Føreren skal
specielt være opmærksom på, om børn befinder sig på kørebanen eller er
på vej ud på denne.

--
Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-02 13:35

> § 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested,
> hvor en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
> igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse

Takker for henvisningen. Gælder det også situationen hvor bussen skal
holde ind til siden og derfor skærer de cyklende af?

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-02 14:55

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Takker for henvisningen. Gælder det også situationen hvor bussen skal
> holde ind til siden og derfor skærer de cyklende af?

Jeg er rimelig sikker på, at det ikke er tilfældet - jeg har ihvertfald
ikke kunnet finde noget i Færdselsloven, der angiver dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-02 20:30

> Jeg er rimelig sikker på, at det ikke er tilfældet - jeg har ihvertfald
> ikke kunnet finde noget i Færdselsloven, der angiver dette.
>
> --
Jamen - jamen. Kravet er jo bare, at det skal være i tættere bebygget område
og at der skal være et stoppested. Her ude i en provinsby, er et stoppested
i tættere bebygget område meget ofte netop bare et skilt, hvor bussen holder
ind og skærer de cyklende af.

Kurt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 17-08-02 21:13

Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> en provinsby, er et stoppested i tættere bebygget område meget
> ofte netop bare et skilt, hvor bussen holder ind og skærer

Reglen om at den øvrige færdsel skal holde tilbage gælder - som Morten
Bjergstrøm skriver - kun når bussen skal ud fra stoppestedet, ikke når
den skal ind til stoppestedet.

Hvad angår det at "skære af" når bussen holder ind ved stoppestedet,
gælder de almindelige færdselsregler. Når bussen overhaler cyklister,
skal det ske uden fare (§ 21, stk. 2). Det samme gælder ved når bussen
standser (§ 28).

Ved udkørslen må bussen under alle omstændigheder ikke være til fare ved
udkørslen.

Sidste punktum i paragraffens stk. 1 siger: "Føreren af bussen fritages
dog ikke herved for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare."

TT

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-02 21:24

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev:

> [...]
> provinsby, er et stoppested i tættere bebygget område meget ofte
> netop bare et skilt, hvor bussen holder ind og skærer de cyklende

Ja, men i dette tilfælde skal cyklisterne og andre trafikanter ikke
holde tilbage for bussen som når bussen svinger ud efter at have sat
passager af/på. Men selvfølgelig må andre trafikanter acceptere den
ulempe, der kan opstå ved, at en bus holder stille i vejsiden i
forbindelse med af- og påstigning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-02 21:52

> [...]
> passager af/på. Men selvfølgelig må andre trafikanter acceptere den
> ulempe, der kan opstå ved, at en bus holder stille i vejsiden i

Vi skal lige have afklaret, om vi taler om det samme. Selv om jeg skrev, at
bussen skar ind, så er det når bussen skal køre fra stedet igen, at min
fortolkning er, at den forlader et stoppested, og derfor gælder reglen om,
at andre skal give plads.
Med hensyn til at komme ind til siden/stoppestedet er jeg enig i, at der har
bussen ingen særrettigheder udover at vi alle skal vise hensyn overfor
hinanden.

Kurt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-08-02 22:16

> [...]

> Med hensyn til at komme ind til siden/stoppestedet er jeg enig i,
> at der har bussen ingen særrettigheder udover at vi alle skal vise

Ja men så er vi vist helt enige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 20:31

<KLIP>

> Gælder dette også for busser eller har de en slags førsteret?

Busser har forkøreselret men ikke påkørselsret i byen, det lærer man når man
skal have kørekort.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 16-08-02 21:01

TGD wrote:

> Busser har forkøreselret men ikke påkørselsret i byen, det lærer man når man
> skal have kørekort.

Næ, kun hvis du kun tror alle her er af din alder
Så du bør overveje dine generaliseringer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 21:31

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Næ, kun hvis du kun tror alle her er af din alder
> Så du bør overveje dine generaliseringer.

Jeg skrev i nutid ikke i datid

Fra : rea721

Dato : 16-08-02 21:32

Erik G. Christensen wrote:

> Næ, kun hvis du kun tror alle her er af din alder
> Så du bør overveje dine generaliseringer.

Hans generalisering passer perfekt.
"det lærer man når man skal have kørekort." betyder fremover

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-08-02 01:00

On Fri, 16 Aug 2002 21:30:44 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
><KLIP>

>Busser har forkøreselret men ikke påkørselsret i byen, det lærer man når man
>skal have kørekort.
Forkøreselsret ? Det er jeg aldrig stødt på i færdselsloven. Men
derimod, at de øvrige trafikanter skal give plads, og om nødvendigt
standse, for busser der giver tegn til at ville ud fra en
busholdeplads.
Forkøreselset findes ikke, i danmark har vi forskellige typer af
vigepligt, og det er noget helt andet end forkøreselset.
/Hans

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-08-02 02:19

hans.k2teknik@post5.tele.dk writes:
>Forkøreselsret ? Det er jeg aldrig stødt på i færdselsloven.

Det er også ganske mange år siden at det har stået der

Hilsen Sverre.