Jørgen L Sørensen skrev:
>Hvornår er en meddelelse modtaget rent juridisk i følgende tilfælde:
Der er to interessante tidspunkter: meddelelsen er landet i
'postkassen' (i bred forstand), og meddelelsen er læst af
modtageren (landet i hjernekisten). Der er forskel på hvilket
tidspunkt der er afgørende.
I det følgende bruger jeg "modtaget" i den første betydning. Det
er nok den der interesserer dig.
Hvis du skal sende f.eks. en opsigelse eller en accept af en
aftale, så er det nok at sende det som et almindeligt brev. Det
er slået fast her i gruppen flere gange. Men man står uden bevis
for at man har sendt det. Derfor er det en god idé at tage en
kopi først, samt at sende det på posthuset og få en almindelig
postkvittering.
Det må frarådes kun at sende det anbefalet. Et anbefalet brev kan
man nægte at modtage, men man kan ikke nægte modtagelse af post
der ligger i ens postkasse.
Hvis man vil gå med livrem og seler, sender man på den beskrevne
måde samt en kopi i et anbefalet brev. Men det er altså ikke
nødvendigt.
>Gætter på det er modtaget når postbudet har afleveret det i
>brevsprækken/postkassen på modtagerens adresse...
Korrekt.
>Det interessante her er jo at der umiddelbart er 3 muligheder:
>a) Modtager får brevet og kvitterer
Det er modtaget.
>b) Modtager nægter at kvittere, og brevet går retur til afsender
Det er ikke modtaget.
>c) En medlem af modtagerens husstanden kvitterer for brevet
Det er modtaget. Vi ved heller ikke hvem der tømmer postkassen.
>3: Email?
At mailen ligger tilgængelig på serveren i modtagerens mailboks
svarer til at et brev er lagt i hans postkasse [1].
>a) Mailen når frem til modtagerens mailserver - men modtageren henter
>den ikke med sit email-program.
Det er modtaget. Vi ved heller ikke hvornår folk tømmer deres
postkasse.
>b) Modtager henter den med sit mailprogram, men åbner ikke mailen.
Det er modtaget. Vi ved heller ikke hvornår folk åbner deres post
selv om de har tømt postkassen.
>c) Modtager henter og læser mailen (så må den i hvert fald være
>modtaget
Ja.
>For at gøre det nemt vil jeg ikke i denne omgang spørge om hvordan
>afsender beviser at meddelelsen er sendt og eventuelle stridigheder
>mellem afsender og modtager om hvad der var i kuverten som blev sendt
Det har jeg dog svaret på.
[1] Måske kompliceres sagen af at e-mail er så nyt et fænomen at
man ikke kan være sikker på at folk tømmer deres mailboks hver
dag? Jeg er dog ikke i tvivl om at min forklaring gælder ved en
'erfaren' bruger som man kan forvente hos f.eks. en netforretning
eller kundeservice hos en internetudbyder.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/