Når en motor sætter sig
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-08-02 16:30

.... hvad er det så der går galt?

Jeg har engang hørt at det er varmen der gør at den sætter sig, men omvendt
sætter en bilmotor sig jo ikke hvis den bliver varm.

Jeg hører jo tit snak om at en større dyse hjælper, men når det ikke er
varmen, hvad skulle en større dyse så hjælpe?

// Troels

Fra : Streamer@mail.dk

Dato : 16-08-02 17:36

Hej

Jeg går ud fra at det er en ny cylinder... En bilmotor er kørt til, så
derfor sætter den sig ikke.. Det er sker når en motor sætter sig, er at
stemplet bliver rigtigt varmt, og noget bliver vamt udvider det sig. Det er
også det stemplet gør. Det udviderser sig, og så er der ikke plads til den i
cylinderen.

Ja det er rigtigt at en større dyse vil hjælpe, fordi så får den mere
benzin, og benzin er meget nedkølende. det vil sige at den nedkølere
stemplet. Men den kan saktens sætte sig alligevel.
En cylinder til kanllert skal kørers til før men må give den fuld gas. ca
250 km men 1/3 gas og så 250 km med 2/3 gas. Når så de 500 km er kørt skulle
den være kørt til.
Men den kan stadig sætte til, hvis man kører dem fuld gas i langtid tiden.

/Brian

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 16-08-02 19:49

> [...]
er
> også det stemplet gør. Det udviderser sig, og så er der ikke plads til den

Der er godt nok ikke tale om en ny cylinder, men det kommer der på imorgen,
da den gamle var usædvanligt revet, egentligt utroligt at motoren har kunnet
køre - den kørte faktisk perfekt!

> [...]
> den være kørt til.
> Men den kan stadig sætte til, hvis man kører dem fuld gas i langtid tiden.

Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, cylinderen jeg køber er T-hansens
præcisonscylinder med grafitstempel - ændrer det noget på tilkørslen?

Hvis nu knallerten kan køre rundt regnet 65 på flad vej, vil der så ske
noget hvis de første 250 km sker ved 30 km/t, dvs. knapt ½delen af max.
omdrejninger?

Kan motoren tåle i MEGET kort tid at blive kørt op i omdrejninger, som
f.eks. kraftig acc. i 1. gear (Der er tale om en Yamaha 4-gears DX fra '79),
måske lidt op i 2. gear, og så derefter fornuftig kørsel (30-35 km/t) i 4.
gear? Altså indenfor de første 250 km?

Uanset hvad regner jeg med ihvertfald at køre 100 km inden den får lov til
at trække hårdt...

// Troels

Fra : Morten Larsen

Dato : 17-08-02 17:36

> Ja det er rigtigt at en større dyse vil hjælpe, fordi så får den mere
> benzin, og benzin er meget nedkølende. det vil sige at den nedkølere
> stemplet. Men den kan saktens sætte sig alligevel.

Det lyder helt godnat i mine øre, hvis en en motor ikke
forbrænder korrekt (feks for fed blanding/for mager blanding / forkert
tændingstidspunkt osv)
stiger temperaturen normalt. hvis ikke motoren kører korrekt med en større
dyse, ville
jeg pille den ud med det samme.

Morten
(Automekaniker)

Fra : Moller

Dato : 16-08-02 18:55

> ... hvad er det så der går galt?

Mange ting... forkert tændrør, for mager blanding, for lidt smøring...
og så er der at 2 taktere er langt mere i farezonen, end 4 taktere, for glem
at hælde olie på 1 gang, og den sætter sig....

> Jeg har engang hørt at det er varmen der gør at den sætter sig, men
omvendt
> sætter en bilmotor sig jo ikke hvis den bliver varm.

Det er Varmen som skrevet andet steds... men at en bilmotor ikke sætter
sig fordi den blir for varm, er da noget du bilder dig ind, du glemmer lige
her at en 4 takter kan pga. den bedre smøring osv... klare sig længere ved
for varm motor, ud over dette, så er biler godt kølede, så de blir aldrig så
varme at det blir kritisk.. kun i de tilfælde at en eller anden tåbe ikke
tjekker kølevand, osv... og derved kan den ikke køle den ned, og så sætter
motoren sig, selv på biler.

> Jeg hører jo tit snak om at en større dyse hjælper, men når det ikke er
> varmen, hvad skulle en større dyse så hjælpe?

Det ER varmen, i kombination med smøringen... det vil sige, jo dårligere
smøring, jo mindre varme kan den tåle, men det er ikke ensbetydene at du
bare skal dosere alt for meget ekstra olie, for så kommer der andre
problemer osv... som igen frembringer mere varme.

VH
Lars MOlnit