Hvilken lov
Fra : goofy

Dato : 16-08-02 16:19

Hej NG

Er der nogen i denne kompetente gruppe den kan fortælle mig hvilken/hvilke
loe der gælder ved salg af katte.
Jeg har et lille opdræt, derfor vel jeg gerne vide hvilke love jeg er
underkastet når jeg sælger en kat.

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 16:56

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> loe der gælder ved salg af katte.
> Jeg har et lille opdræt, derfor vel jeg gerne vide hvilke love jeg er

Købeloven.

Find den på www.fs.dk der kan du også finde lidt om klager ved dyrekøb.

Fra : goofy

Dato : 16-08-02 17:22

Hej

> Find den på www.fs.dk der kan du også finde lidt om klager ved dyrekøb.

Jeg fandt ikke noget om klager, og det var måske det mest intesante. Skal
jeg yde 2 års reklamationsret?

Steen Vinbæk

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 20:28

> Hej

> Jeg fandt ikke noget om klager, og det var måske det mest intesante. Skal
> jeg yde 2 års reklamationsret?

Fra nedenstående link så umiddelbart skal du give 2 års reklamationsret, og
formodningsreglen gælder indenfor de første 6 mdr..

Indklagede har anført, at hun ikke opfattede klagerens omtale af hundens
savlen som en reklamation før den 22. maj 1999, hvilket tidspunkt ligger
efter
et-års-fristen i købelovens § 83. Da indklagede imidlertid erkender, at
klageren
har omtalt problemet med hundens savlen tidligere, lægger nævnet til grund,
at
klageren har reklameret rettidigt.

Du har ikke ledt nok! Det tog mig 5 sek at finde dette link:

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb01/01061600.htm

6.16.7. Køb af kattekilling, der led af øjensygdom. Mangler, men sælger
var ikke erstatningsansvarlig, da der ikke forelå et ansvarsgrundlag.
Spørgsmål om sælgeren var erhvervsdrivende

http://www.fs.dk/jura/fjura/jb00/00061600.htm#6167

Du drøner over i menuen og vælger "Forbrugerklager" derefter vælger du
"Tidligere sager" Så vælger du år og derefter "Øvrige sager" så skal du se!

Fra : goofy

Dato : 17-08-02 12:23

Hej TDG

Tusind Tak

Steen Vinbæk

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 17:06

goofy skrev i news:ajj8s9$2la$1@sunsite.dk

[klip]

> Jeg fandt ikke noget om klager, og det var måske det mest intesante.
> Skal jeg yde 2 års reklamationsret?

Det er svært at sige. Det afhænger af købers og sælger status:
forbrugere/erhvervsdrivende eller noget andet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JPo

Dato : 20-08-02 08:06

> [...]
> loe der gælder ved salg af katte.
> Jeg har et lille opdræt, derfor vel jeg gerne vide hvilke love jeg er

Fra dyreværnsloven:

§ 18. Erhvervsmæssig handel med og opdræt af dyr må kun drives med
politimesterens (politidirektørens) tilladelse. Det samme gælder for drift
af dyrepensioner og dyreinternater samt formidling af dyr. Tilladelsen skal
angive, hvilke dyr den omfatter. Tilladelsen kan tilbagekaldes, når særlige
forhold taler derfor.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om indretning og drift af
virksomheden, herunder om krav, der kan stilles til personalet, og om
tilsyn.

Stk. 3. Stk. 1 og stk. 2 finder ikke anvendelse på handel med og opdræt af
dyr til landbrugsformål.

Mvh.

JPO