Principiel
Fra : Peter G C

Dato : 16-08-02 14:01

Hvornår er en sag principiel? Gode ideer modtages.

Stk. 2. I andre tilfælde kan landsrettens eller Sø- og Handelsrettens
kendelser og beslutninger kæres til Højesteret med Procesbevillingsnævnets
tilladelse. Sådan tilladelse kan gives, hvis kæren vedrører spørgsmål af
principiel karakter.

/Peter

Fra : Peter Kaas

Dato : 16-08-02 14:18

> Hvornår er en sag principiel? Gode ideer modtages.

Når den omhandler fortolkning af en lovbestemmelse der ikke har været
prøvet ved domstole før, er en mulighed.

Mvh
Stud.jur. Peter Kaas

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-08-02 14:27

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]
> Hvornår er en sag principiel? Gode ideer modtages.

Om dette kan karakterseres som en *god* idé ligefrem, skal jeg ikke kunne
sige, men et bud er det da i hvert fald:

Noget i retning af, at når en sag har betydning for afgørelsen af andre og
fremtidige stort set tilsvarende sager; det vil sige, når der ikke allerede
på forhånd er truffet en præcedensskabende afgørelse på området, eller når
det må forventes, at Højesteret vil nå til et anderledes resultat end
hidtil; eksempelvis grundet ændrede samfundsforhold eller lignende.

Karina

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 21:24

> Hvornår er en sag principiel? Gode ideer modtages.

En dom bliver principel når det er først dom der behandler spørgsmålet, det
mener jeg bestemt at have læst i en lærebog.