Kæddeled - forvirret på en ny måde?
Fra : Bernhard

Dato : 16-08-02 09:07

I det seneste nummer af Touring Nyt (p. 53) er der en artikel af
Anders Rasmussen, som handler om sikring af kædens samling.

Artiklen konkluderer (tilsyneladende på baggrund af et par enkelte
grimme oplevelser i sommerens løb) at nitning er beder en klipsning af
kæden. Artiklen anbefaler, at man skal erstatte klipsen med nitning.

Jeg har tidligere stillet spørgsmålet på Ng, om hvad der er at
foretrække. Jeg har fået forskellige tilbagemeldinger. Blandt andet
det geniale svar: “en klipsning er bedre end en dårlig
nitning” ;-/

Anders Rasmussen henviser i artiklen til det almen kendte fif med at
omvikle samleleddet med tråd og silikone, men er det ikke at
overreagere en smule???

Efter at have læst artiklen bliver tanken om “kæde-crash”
ved at forfølge mig, så ved lejlighed går jeg nok i gang med den
nævnte omvikling...

Jeg kan i øvrigt indskyde, at Touring Nyt’ historie om den
strandede MCist i Tyskland, som knækkede kæden på motorvejen er
dårligt gengivet - Jeg kender personligt vedkommende, og der var rent
faktisk tale om en nymonteret kæde fra Ågesen, som var NITTET (af
Ågesen)!!!

På den baggrund falder artiklen og budskabet lidt til jorden ;-(

Jeg må hermed alligevel medgive at “en klipsning er bedre end en
dårlig nitning” - specielt hvis man sikrer leddet med
tråd/silikone.

Wheeler

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 16-08-02 10:08

> Jeg må hermed alligevel medgive at “en klipsning er bedre end en
> dårlig nitning” - specielt hvis man sikrer leddet med
> tråd/silikone.

Men en god nitning er vel stadig at foretrække

Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 17-08-02 09:19

"Henrik Steen Larsen" skrev i en meddelelse:
> Men en god nitning er vel stadig at foretrække
--------------------------------------

Helt sikkert!!!

Tilbage i 1998 havde jeg den tvivlsomme oplevelse, at kæden på min
GSX400X Impulse knækkede. Den affære kostede mig i alt kr. 11700 + jeg
måtte undvære cyklen det meste af 1998. Jeg vil fremover ALDRIG køre med
andet end nittede kæder! Se evt. mit gamle "indlæg" via -
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=6keucv%2489s%241
%40news.cybercity.dk

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
Tidl. MC: Suzuki GSX400X Impulse
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 11:27

Jeg føler også at nitning er bedre end klips. Da jeg i 70érne kørte på en
Honda CB 750 skifte jeg og en bekendt en gang til amerikanske kæder med
klips, dengang holdt kæder kun til 6.000 - 7.000 km. Da vi så en dag
derefter var en lang tur i Sverige opdagede vi at klipsene faldt af;
klipsledet var jo bredere end de andre led og fangede åbenbart derfor. Et
held vi opdagede det, men vi måtte gentagne gange ind på tankstationer er
nødgenstande til kæderne.
Jeg kogte dengang kæden, og ved at bruge nitteled åbnede jeg hver gang kæden
et nyt sted og kunne derved iagttage den reelle slitage i hele kæden, kontra
ved hver gang at åbne ved nitteleddet.

Mvh. Gert Thorgersen

Bernhard <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b841f08a.0208160006.3f9f018b@posting.google.com...