Er det en skrøne
Fra : \"Lone Nielsen/KAD\"

Dato : 16-08-02 06:59

Jeg har lige brug for et svar.
Jeg har smådiskuteret med en veninde om man forbrænder mindre om aftenen
efter kl. 20, så man faktisk skal holde sig fra, at spise noget efter kl.
18, ja altså man skal jo ikke sidde og spise chokolade eller citronmåner,
men frugt, grønsager el. en grovbolle....

Jeg mener at det endelige kcal.forbrug er det samme hele dagen.....???

Mange hilsner

Lone

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-08-02 08:18

In article <fc.0073fb6b0461e1480073fb6b0461e148.461e185@net.dialog.dk>,
\"Lone Nielsen/KAD\" claimed the following:
> [...]
> men frugt, grønsager el. en grovbolle....
>
> Jeg mener at det endelige kcal.forbrug er det samme hele dagen.....???

Dit kalorieforbrug svinger i forbindelse med hvor meget energi du skal bruge.
Dvs. hvis du motionerer "boomer" dit kalorieforbrug, men selv ved at sidde foran
fjernsynet forbrænder du kalorier.

Pointen er, at du forbrænder flere kalorier på at sidde og se fjernsyn, gå lidt
rundt, støvsuge, whatever, end hvis du blot ligger og sover.

Så hvis du spiser en citronmåne ½ time før du skal i seng, vil kroppen have
meget svært ved at nå at forbrænde den, for når du sover går kroppen på
"vågeplus" - og dermed sætter kagen sig på sidebenene.

Jeg har hørt, men ikke fået det bekræftiget, at det mest optimale næsten er at
spise aftensmad ved 17 tiden, og så f.eks. spise et stykke frugt ved 20 tiden -
på den måde er ens depoter tomme når man skal sove, og der er intet som kan
sætte sig.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-02 07:49

> [...]
> meget svært ved at nå at forbrænde den, for når du sover går kroppen på
> "vågeplus" - og dermed sætter kagen sig på sidebenene.

Jamen den forsvinder jo ikke? Så er der jo bare energi til når man starter
dagen. Det råd bruges faktisk til gravide med morgenkvalme, fordi kvalmen
oftest skyldes manglen på mad - altså at spise lige inden man går i seng.

Som nævnt er det flintrende ligegyldigt hvornår du spiser. Du skal bare ikke
spise flere kalorier end du forbrænder. Om det lige skal måles på dagsniveau
eller om man kan bruge den over et par dage, der ville jeg vælge over nogle
dage.

Mvh Maria

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 08:48

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> wrote:
*snip*

> Jeg har smådiskuteret med en veninde om man forbrænder mindre om aftenen
> efter kl. 20

Personligt har jeg holdt mig fra at spise 4 timer inden jeg forventer at gå
i seng, netop fordi at jeg mener at have læst at kroppens forbrænding
begynder at sløve lidt ned sådan omkring aftenstid, og med de knap 4 timer
har kroppen mulighed for at nå at forbrænde det inden jeg skal sove.

Jeg ved ikke om der er videnskabeligt belæg for det, men det har virket fint
for mig, og selvfølgelig er der da dage hvor det glipper, men så fortsætter
man bare ufortrødent dagen efter. :)

Mvh

- Sidsel

Fra : Puk

Dato : 16-08-02 15:41

""Lone Nielsen/KAD"" <"Lone Nielsen/KAD"@net.dialog.dk> skrev i
en
meddelelse

Hej Lone

> Jeg mener at det endelige kcal.forbrug er det samme hele
> dagen.....???

Det er det også.

Din forbrænding stiger og falder i takt med hvad du foretager
dig. Når du sover er din forbrænding naturligvis lavere end den
er, når du cykler til arbejde, støvsuger eller skriver på usenet.

Men det du skal "bekymre" dig om er dit samlede energiindtag og
energiforbrug over hele dagen.
Det vil sige, at hvis du alligevel spiser en citron-halvmåne
(hvad det så end er *G*), så er det såmænd ligegyldigt, hvornår
du spiser den, hvis den alligevel bringer dit energiindtag for
den pågældende dag over dit energiforbrug på samme dag. Det
samme gælder, hvis den ikke gør.

For langt de fleste ganske almindelige overvægtige danskere, så
er det faktisk alt rigeligt at tænke på at holde energiindtaget
under energiforbruget. Det er også det klogeste for langt de
fleste af os. For mange gælder det, at de føler, at de drukner i
gode råd om, hvad de skal gøre og hvordan de skal gøre det for at
tabe sig. Folk bliver snotforvirrede og forveksler ofte råd
omkring det at tabe sig og råd omkring hvad der er sundt med
hinanden. Og når først forvirringen sætter ind omkring alle de
modsatrettede råd, så er der mange som giver op. Det bliver
simpelthen for komplekst at skulle overskue alle de ting på een
gang.

Jeg er sikker på, at der nok skal være fordele og ulemper ved at
spise eller ikke spise på givne tidspunkter især i forhold til,
hvornår man så motionerer. Men det er efter min bedste
overbevisning ting som måske nok er relevante for Mette Jacobsen,
så hun kan yde det maksimale i svømmebassinet, for Jalabert så
han kan yde det maksimale på cyklen osv i den dur. Men for hr.
og fru. Danmark der tror jeg faktisk ikke, det har den helt store
betydning om citron-månen spises kl.17 eller kl.19.

Mange hilsner
Puk