EPDM gummi
Fra : 1249

Dato : 16-08-02 06:54

Hej alle
Jeg har en hæve / skydedør, hvor rammens bundstykke er indkapslet i en
gummiprofil lavet af EPDM gummi. Jeg mener at vide at dette materiale er
et meget holdbart materiale. Jeg kan dog se, at materialet med årene
påvirkes af den megen sollys det udsættes for, det var oprindeligt sort,
men mister efterhånden farve. Af mest kosmetiske årsager vil jeg gerne
have et godt råd om vedligeholdelse, jeg har søgt råd hos en
farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?

mvh.
Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-08-02 08:51

> [...]
> farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
> tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?

Hvad med autoprodukter?
Der findes forskellige vinyl og dækplejeprodukter der måske kunne bruges.
Husk hvis du bruger vinylfrisker at den skal være til udvendig brug.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Madsen

Dato : 16-08-02 09:31

On Fri, 16 Aug 2002 05:53:32 GMT, "1249" <1249.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>farvehandler uden resultat. Findes der et middel som kan give farven
>tilbage og evt. forlænge levetiden på materialet ?

Jeg ville bruge samme silikone som jeg smører bilens gummilister
ved dørene med. En lille flaske med pensel i proppen koster en
30-35 kr i byggemarkedet. Gummiet holder meget længere og
det bliver også flot sort igen.

mvh Madsen

Fra : Betina, Silje og Jen~

Dato : 16-08-02 09:43

"Madsen" <madsen@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved dørene med. En lille flaske med pensel i proppen koster en
> 30-35 kr i byggemarkedet. Gummiet holder meget længere og

Syrefri vaseline er også godt. På en varm sommerdag kan man se hvordan
gummiet 'drikker' af stadset. Man kan købe det på apoteket i 1 kg.'s bøtter.

Jens Lundgaard

Fra : Jan Winther

Dato : 21-08-02 16:27

Det er rigtigt at EPDM eller Ethylen-Propylen-Elastomer er et af de bedste
materialer pga. sin modstanddygtighed overfor vejrlig og ozon, men bruger du
vaseline, skal det være på enten silikone eller glykolbasis
(polyalkylglykole) ellers går det ikke i længden.

mvh
jan