Kontrol af ISDN spænding
Fra : Peter

Dato : 15-08-02 23:07

Kan man kontrollere spændingen i en ISDN forbindelse, uden at
skade forbindelsen. Jeg har hørt at spændingen skal være ca 60V.
Grunden til mit spørgsmål er at jeg selv har forsøgt med en "gør det
selv ISDN løsning" hvor man kun betaler for konverteringen fra analog
til digital og selv trækker diverse ledninger. Når det så ikke virker ville
det være rart at kunne kontrollere at ISDN forbindelsen fra centralen
var i orden.

Hilsen Peter

Fra : Sørensen

Dato : 16-08-02 03:49

"Peter" <spb@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ville
> det være rart at kunne kontrollere at ISDN forbindelsen fra centralen

Der ligger 96 volt på en isdn men du skal måle et stykke tid for der kommer
kun spænding periodisk når den ikke er oppe at køre , hvis du rykker alle
dine telefoner ud og sætter Nt-boksen på ,skal der komme lys i "linie"
lampen på boksen efter nogle sekunder.

vh.
Sørensen

Fra : M. Hansen

Dato : 16-08-02 21:54

> [...]
> kun spænding periodisk når den ikke er oppe at køre , hvis du rykker alle
> dine telefoner ud og sætter Nt-boksen på ,skal der komme lys i "linie"

Det med de 96V DC er rigtigt ja, men kun periodisk.?? Hvis du måler direkte
på MSP, altså i enkeltfordeleren, eller hvor man nu har adgang, kan du måle
96V DC konstant, ligesom du kan måle ca 48V DC ved en normal PSTN
forbindelse.

MH

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-08-02 22:52

"M. Hansen" <martinSPAM@SPAMmrhansen.dk> wrote in message

> [...]
måle
> 96V DC konstant, ligesom du kan måle ca 48V DC ved en normal PSTN

Jeg mener nu den nominelle spænding er på 98Vdc Og ja den er konstant svjv..
Den rykker sig da ikke ud af stedet, når jeg løfter røret fra AB adabteren..

Fra : Olsen

Dato : 17-08-02 00:04

> Jeg mener nu den nominelle spænding er på 98Vdc Og ja den er konstant
svjv..
> Den rykker sig da ikke ud af stedet, når jeg løfter røret fra AB
adabteren..

Spændingen kan godt forsvinde for en kort bemærkning hvis IKKE NT-boksen er
tilsluttet.

Olsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-08-02 00:07

"Olsen" <allan.olsen@bigfootFEJL.com> wrote in message

> Spændingen kan godt forsvinde for en kort bemærkning hvis IKKE NT-boksen
er
> tilsluttet.

Øhh, ja hvis du tilslutter din telefon direkte til ISDN forbindelsen.. Så
laver du jo en sløjfe modstand.. Og vupti.. Centralen kobler fra i et par
minutter...

Fra : Olsen

Dato : 18-08-02 23:22

> Øhh, ja hvis du tilslutter din telefon direkte til ISDN forbindelsen.. Så
> laver du jo en sløjfe modstand.. Og vupti.. Centralen kobler fra i et par
> minutter...

Det var ikke det jeg mente. Hvis NT er fjernet vil du opdage at centralen
indimellem fjerner spændingen på de ca. 96 V.

Olsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-08-02 00:38

On Fri, 16 Aug 2002 23:52:10 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>Den rykker sig da ikke ud af stedet, når jeg løfter røret fra AB adabteren..
Når du løfter "røret" på din AB adaptor, laves der en signalering på
din D-kanal om at du vil lave et analog kald og hvor du vil kalde til,
når der så er "hul igemmen", kobles samtalen ind på B-kanalen. Dette
kan du ikke måle med et voltmeter. Du kan med et voltmeter kun få en
fornemmelse om der er "noget" i den anden ende, men om det er det
rigtige, og om det virker, kan der ikke siges noget om.
/Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-02 12:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3d5d7401$0$87314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg mener nu den nominelle spænding er på 98Vdc Og ja den er konstant
svjv..

Også når lag1 er nede?

> Den rykker sig da ikke ud af stedet, når jeg løfter røret fra AB
adabteren..

Hvorfor skulle den også det?

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-08-02 13:30

> svjv..
>
> Også når lag1 er nede?

Du mener når telefon forbindelsen er kappen?

Lag et er da kablings laget?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-02 13:46

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3d5e419f$0$87268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du mener når telefon forbindelsen er kappen?

Nej, jeg mener når ISDN's lag1 er nede

> Lag et er da kablings laget?

Nej, det er det ISDN-lag der specificerer den rå bitstrøm og spænding
mm.
I DK anvendes 2b1q linjekodningen.

Usenetstatistik - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-08-02 22:54

> [...]

måle
> 96V DC konstant, ligesom du kan måle ca 48V DC ved en normal PSTN

En alm. PSTN har ringspænding på ca. 100 Vac@25HZ hvilespænding 48Vdc...
Sjøjfespænding... kommer an på det aktive udstyr.. Men ca. 10Vdc

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-08-02 00:49

On Fri, 16 Aug 2002 23:54:13 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

>En alm. PSTN har ringspænding på ca. 100 Vac@25HZ hvilespænding 48Vdc...
>Sjøjfespænding... kommer an på det aktive udstyr.. Men ca. 10Vdc

Ringespændingen er -48Vdc overlejret med ca 100Vac 25 Hz. Når der
trækkes en strøm større end 12,5mA opfatter centralen det som værende
off-hook, hvilken spænding du så har over/på telefonklemmerne er det
derimod ikke til at sige noget bestemt om, da ledningerne til
centralen har en meget stor indflyelse på spændingstabet i ledningerne
og som følge der af også hvor stor spænding der er til rådighed hos
abonenten.
/Hans