Skal man ha Pass med til Tyskland ????
Fra : Moller

Dato : 15-08-02 23:09

Hejsa,
Er grænserne i EU nu åbne som de siger, eller er det til at skide i ???

VH
Lars Molnit
Som overvejer om man skal forny sit pas, eller kan tage en weekendstur
til tyskland uden ???

Fra : Søren Blom

Dato : 15-08-02 23:19

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev
> Er grænserne i EU nu åbne som de siger, eller er det til at skide i
???

Ja de er, men du skal stadige have dit pas med, når du rejser rundt uden for
Norden, da Passet virker som ID i det tilfælde at du bliver stoppede enten
af tolder eller andet politi i udlandet.
Så er det lige meget om du bare lige er en smut tur i Tyskland, så længe du
ikke er i enten Danmark, Sverige eller Norge, så skal du have dit pas med.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : alexbo

Dato : 15-08-02 23:44

Moller <news@NOSPAMmolnit.com>

, eller er det til at skide i ???

Tag du bare afsted uden pas, skulle du blive anmodet om at vise det,
kan du sikkert tale dig ud af det, med dit charmerende sprog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Offenberg

Dato : 16-08-02 10:31

Du kan jo altid prøve, Det kan være at Tyskerne falder for dit pæne
sprogbrug, så kan du få lov til at blive et par dage.
Du skal have pas med til alle andre lande end N, S og Finland

Fra : Ole Baun

Dato : 16-08-02 17:13

"Kim Offenberg" skrev i en meddelelse news:3d5cc611.15277812@news.uni2.dk...
> Du kan jo altid prøve, Det kan være at Tyskerne falder for dit pæne
> sprogbrug, så kan du få lov til at blive et par dage.
> Du skal have pas med til alle andre lande end N, S og Finland

Jeg tror nu ikke at chancen / risikoen for at du skal vise pas er ret stor.
Hvad koster det egentlig hvis man ikke har det med;- eller ikke har et. Det
er jo ikke helt gratis at forny det.

Ole Baun

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-08-02 20:19

On Fri, 16 Aug 2002 18:13:19 +0200, "Ole Baun"
<ole.baun@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg tror nu ikke at chancen / risikoen for at du skal vise pas er ret stor.

Dét handler det ikke om.

>Hvad koster det egentlig hvis man ikke har det med;- eller ikke har et. Det
>er jo ikke helt gratis at forny det.

Det handler at kunne legitimere sig i en mere eller mindre
selvforskyldt situation. I dé tilfælde er passet et entydigt dokument,
hvorfor du skal medbringe det udenfor DK's grænser.

Mvh...

Fra : Ole Baun

Dato : 16-08-02 20:48

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse

> Dét handler det ikke om.

Det skal du da ikke bestemme

Det

> Det handler at kunne legitimere sig i en mere eller mindre
> selvforskyldt situation. I dé tilfælde er passet et entydigt dokument,
> hvorfor du skal medbringe det udenfor DK's grænser.

Lars Molnit indlæg lød som følger:

[...]

Jeg ved da godt at man skal ha´ det med, men derfor kan jeg vel godt spørge
om der er nogen der ved hvad der sker hvis man får brug for det, og ikke har
det med.

Ole Baun

Fra : Bo Thomsen

Dato : 16-08-02 21:03

> [...]
spørge
> om der er nogen der ved hvad der sker hvis man får brug for det, og ikke

jeg blev taget uden pas i en bil 10 km. fra færgen
og havde ingen pas med, de sagde ikk noget særligt
( jeg fatter næsten ingen tysk og taler endnu mindre ).
de sendte mig blot ind i bilen igen og videre på min færd.

derimod stak de danske tolder mig en bøde for ikk
at have pas med, da jeg skulle hjem for 2 år siden
mvh
bothomsen

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 17-08-02 11:36

Hejsa...

I princippet skal du have pas med til Tyskland. Hvis man blot skal en
smuttur over på den anden side, så sker der nok ikke så meget, hvis
man ikke har det med. Du kan dog risikere, at du får en bøde i
Tyskland, fordi du ikke har dit pas med - end videre kan du risikere
at du får en bøde i DK fordi du har rejst til Tyskland uden at
medbringe pas/eller selv om du ikke har noget pas. En sådan bøde vil
typisk være ligeså dyr, som at købe et nyt pas.

I alle tilfælde ville jeg investere i et nyt pas. Du risikere desuden
at blive anholdt i Tyskland, idet du ikke kan bevise, at du er Dansk
statsborger, hvilket jo kun kan ske med et pas. Set i det lys, så er
det jo "peanuts", hvad et nyt dansk pas koster.

mvh

Stefan

Fra : Rune Sandbakken

Dato : 17-08-02 22:07

"Stefan Rasmussen" <stefanovic@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> medbringe pas/eller selv om du ikke har noget pas. En sådan bøde vil
> typisk være ligeså dyr, som at købe et nyt pas.

Neinei, helt feil. Schengen-samarbeidet innebærer at passkontrollen
på grensen mellom Danmark og Tyskland er avskaffet, og du skal
i prinsippet IKKE behøve pass ved retur til Danmark. Den samme
ordningen har eksistert ved grensepassering mellom de nordiske
land i meget lang tid. Derimot ved retur fra England, kan du risikere
bøter for å ikke medbringe pass.

> [...]
> statsborger, hvilket jo kun kan ske med et pas. Set i det lys, så er
> det jo "peanuts", hvad et nyt dansk pas koster.

Om man virkelig får behov for å legitimere seg, er man nok
allerede innblandet i noe alvorlig. F.eks. at noen har stjålet
ditt pass...

MVH Rune

Fra : John K

Dato : 17-08-02 22:13

> Neinei, helt feil. Schengen-samarbeidet innebærer at passkontrollen
> på grensen mellom Danmark og Tyskland er avskaffet, og du skal
> i prinsippet IKKE behøve pass ved retur til Danmark.

Jeg er da før (efter Schengen-samarbejdet trådte i kraft) blevet afkrævet at
skulle vise pas i toget fra Hamburg til Danmark, så det passer ikke.

Mvh

John K

Fra : Stefan Rasmussen

Dato : 18-08-02 10:24

Hej igen.

"Rune Sandbakken" <rune2@solfaktor.com> wrote in message news:<ajmdu5>

> [...]
> ordningen har eksistert ved grensepassering mellom de nordiske
> land i meget lang tid. Derimot ved retur fra England, kan du risikere

Der er stadig stikprøvevis paskontrol på grænsen mellem DK og Tyskland
- Just som John beretter om. Så jo kære Rune du skal have dit pas med,
når du rejser til Tyskland. Det nordiske passamarbejde har ikke noget
at gøre syd for Flensborg

mvh.

Stefan Rasmussen

Fra : Rune Sandbakken

Dato : 19-08-02 11:56

> [...]
> - Just som John beretter om. Så jo kære Rune du skal have dit pas med,
> når du rejser til Tyskland. Det nordiske passamarbejde har ikke noget

Jeg skriver "ved retur til Danmark". Nå kan det jo være lokale
forhold mellom Danmark og Tyskland som jeg ikke kjenner til.
Selv jeg er norsk, og har opphold i Spania. Jeg har fått innvilget
"recidencia" i Spania og har fått et ID-kort av spanske
myndigheter. Derfor kan jeg reise mellom Norge
og Spania uten pass. Ved innreise og opphold i Norge kan
jeg, om det behøves, legitimere meg med førerkort eller bankkort,
og ved innreise og opphold i Spania kan jeg om nødvendig
legitimere meg med mitt spanske ID-kort. Men ja, om jeg
skal oppholde meg i Tyskland, er mitt pass den eneste aksepterte
legitimasjon jeg har!

MVH Rune

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-08-02 07:40

> "recidencia" i Spania og har fått et ID-kort av spanske
> myndigheter. Derfor kan jeg reise mellom Norge
> og Spania uten pass.

Og da kravet under Schengen er et gyldigt identifikationskort og DK ikke
udsteder ID-kort benyttes passet i stedet. Så de facto er der krav om at man
medbringer passet, når man er 'normaldansker', da det for os er den gyldige
idendifikation og man rejser ud i Schengen-land.

vh
Jan

Fra : poul_nyrop

Dato : 19-08-02 18:06

stefanovic@get2net.dk (Stefan Rasmussen) wrote in message news:<9b6fdf24.0208180123.4908add2@posting.google.com>...

> [...]
> - Just som John beretter om. Så jo kære Rune du skal have dit pas med,
> når du rejser til Tyskland. Det nordiske passamarbejde har ikke noget

Jeg har været i næsten alle EU-lande siden og har aldrig vist PAS og har
derfor ikke fornyet det, så med lykke og fromme går den så går den, det
er vel sådan de fleste ønsker i NG'erne

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-08-02 20:57

On Fri, 16 Aug 2002 21:48:08 +0200, "Ole Baun"
> [...]

>om der er nogen der ved hvad der sker hvis man får brug for det, og ikke har

Dét ka' du -
Jeg ville dog ikke løbe chancen, idet en tur bag "tremmer" - på grund
af et manglende pas til nogle hundrede kroner - ikke er chancen værd.
Men sådan er vi så forskellige...

Mvh...

Fra : Ole Baun

Dato : 16-08-02 21:07

> Dét ka' du -
> Jeg ville dog ikke løbe chancen, idet en tur bag "tremmer" - på grund
> af et manglende pas til nogle hundrede kroner - ikke er chancen værd.
> Men sådan er vi så forskellige...

Se nu svarer du på det jeg spørger om. Tak for det
Men jeg er nu ikke sikker på at du ved så meget om det.

Ole Baun; - med gyldigt pas, men derfor må man vel godt være nysgerrig