det er nu dejligt at være have ejer :-)
Fra : Gert

Dato : 15-08-02 23:05

vi er nu kommet ind i en dejlig tid på året,
græsset har aftaget en smule i voksehastighed, (nu kan jeg da nøjes med at
klippe een gang om ugen
og diverse frugt træer og buske er klar til at aflevere deres modne frugter.
og i gen i år er der overflod af det meste, selv min værste fjende i haven
nemlig Brombær busken har fået asyl for en tid,
der er nemlig rå mænger af store flotte brombær, som jeg ser frem til at
kunne høste

det kæmpe gamle Høstpære træ står og er lige ved at være klar til at
aflevere 1000 vis af små men dejlig saftige pærer,
til stor glæde for mig og havens fugle.

min kamp mod de ubudne gæster i min græsplæne er overstået og vundet, en go
stor portion af Kvit flue spray, tog livet af
de jord hvepse som havde besat haven, nu er der kun et hul og en gul plet
tilbage hvor de var,
Kvit sprayen er nemlig også brugbart mod uønsket (og ønsket) plante vækst i
haven.

have bassinet som i år er blevet lidt forsømt, og har været uden det lille
vandfald,
er blevet til en lille oase for div små insekter,
der lever både over og under vandet. og der er tilmed kommet en ny beboer i
det, i forgårs opdagede jeg til stor glæde
at en lille frø var flyttet ind, den afslørede sig selv med at lave et PLOP
da jeg traskede forbi vandhullet. og 10 minutters tålmodig og stille venten
ved kanten fik den til at titte frem igen.

og for at gøre have glæden endnu større, ja så er der også andre dyrebørn i
haven,
min sommer gæst som har snøflet rundt i haven det meste af sommeren
og som har holdt min store bestand af sorte skovsnegle nede (Dræber sneglen
er endnu ikke kommet til Pedersker Smålyng...7-9-13),
det store og flotte og ikke mindst velnæret Pindsvin,
har også sørget for at de næste års snegle bekæmpelse garde er sikret med
mindst een ny rekrudt
som jeg stødte på her til aften hvor den trænede ivrigt i snegle spisning

om der er flere små rekrudter vides ikke endnu, men det vil tiden jo vise

De nye planter som der i år er blevet sat ud, har fået fint fat og ser sunde
ud.
her kan nævnes Hortensia, lyng og 2 tuia (staves det sådan?) vokser fint. og
endnu en ting som gav et smil på læben,
er at krisTjørnen som jeg ellers regnede med var død, og som jeg mosede over
med plæne klipperen, har sørensme også sat et nyt skud.
og den var ellers opgivet

så alt i alt når man ser bort fra de rigtig rigtig rigtig mange timers
sveden rundt i haven med plæneklipper,
og forrevne arme efter kampen mod Brombær buskene, så har det jo været en
dejlig sommer (der forhåbentlig varer lidt endnu

mja syntes lige jeg ville dele min glæde med jer andre

Med Venlig Have Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://hjem.get2net.dk/grm/

Fra : K+K

Dato : 16-08-02 15:03

Hej Gert.

Tusind tak for en rigtig solstrålehistorie. Vi for vores vedkommende har
haft rigeligt at se til, med bekæmpelse af ukrudt, myrer, jordlopper, etc.
Så nu glæder vi os til at kunne få de samme oplevelser som dig. Vi har endnu
ikke observeret jordhvepse eller lignende, men det er vel bare et spørgsmål
om tid. Men vi glæder os på dine vegne, og ønsker dig tillykke med din lille
gnufler med unger. Sådan en kunne vi også godt tænke os, for der er snart
ikke den afgrøde de små bæster ikke har gnavet ned. (Altså sneglene). Men
fortsat god fornøjelse med dine naturoplevelser.

Med venlig hilsen K+K.
Gert <locate@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5c24df$0$87275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Aa. Worm

Dato : 16-08-02 19:11

> vi er nu kommet ind i en dejlig tid på året,

Hej.
Tak for en herlig beskrivelse af haveglæderne.
Hilsen
Aase

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 16-08-02 21:19

On Fri, 16 Aug 2002 00:05:18 +0200, "Gert" <locate@worldonline.dk>
wrote:

>mja syntes lige jeg ville dele min glæde med jer andre

Tak for beretningen brormand. Kunne tænkes at jeg skulle tælle dine
høstpærer efter her i week-enden, mens jeg spejder efter den lille
"nålepude" og Fie hopper om kap med "Kaj" ved søen Høstpærerne de
er rigtig gode, det kan jeg ihvertfald skrive under på!

Det har bestemt også været en god havesommer her i "Lillebo", når nu
jeg tænker efter.

Min have har været meget forsømt de senere år p.g.a. mange gøremål med
småbørn. Men i år, da tog jeg fat - og jeg er stadig fyr og flamme

Plænen i forhaven overvintrede temmelig langhåret - det lå vel nærmest
ned. Den var mit første projekt. Den blev revet og slået, revet og
slået, revet... Det gav mangen en god nats søvn - og det virkede!
Ovenikøbet har den været smukt grøn hele sommeren. Ingen gule pletter
med et par forkølede strå, som bøjer sig for plæneklipperen. Nej ikke
i år. Og er der en ting i min plænegenopretning, jeg har sat pris på,
så er det græsriven. Gemalen købte den en gang - og jeg rystede på
hovedet og glemte den. Hvad skal man dog med en græsrive, når man har
en bio-klipper og en alm. rive? Jo den har været suveræn!

Påskevejret var rigtigt forårsvejr her på Solskinsøen. Det lå ligesom
i luften, at nu skulle vi igang! Annesofie og jeg såede en masse i
"vindueskarmen" og satte de traditionelle blå stedmoderblomster i et
bed, som også havde givet en masse god nats søvn

Langt det meste kom hurtigt op - nå ja pånær altså persillen, som
lillesøster "nærlæste". Og en del af det blev hjulpet godt på vej af
gode råd her fra gruppen.

Efter et godt stykke tid med god nats søvn arbejde i haven, kom de
første planter i drivhuset. Og da forsommeren var indtruffet, røg
bakker med små planter også derud. Og så kom nedturen!

Og nej det er ikke alle brændenælderne, som også gav en.... Det var
som nogle vil have gættet, sneglene - dræbersneglene. Bevæbnet med
kogende vand, saks, øl-fælder (som tog en del), løg (som absolut ikke
virkede), kaffegrums og senere stærk kaffe (som heller ikke virkede)
osv. har jeg misbrugt time efter time i de smukke sommeraftener på af
reducere antallet af disse grådige bæster.

Kort før ferieturen til Djævleøen var jeg ganske grædefærdig. Jeg
vadede rundt i de bæster om aftenen og indsamlede hundredevis. Så var
det nok. Jeg som ellers ikke bruger "noget" i min have var parat til
at sælge min sjæl til hvad som helst. Ferramol blev min gode ven!
Ganske vist er de der endnu, men de har med garanti været med til en
masse "put-i-hul-fest", for nu er de til at leve med - og mine planter
har fået liv igen! Det føles stadig som lidt af et mirakel.

Men nu er det vist snart på tide at få beskåret "lidt" omkring
drivhuset. Der mangler vist lidt lys. Men drivhuset kom da igang igen
efter et par års pause - og det var dejligt! Og der blev ovenikøbet
plantet en Himrod drue, som vokser lidt bedre nu, hvor sneglene har
fået det "røde kort". Den glæder jeg mig til at se lidt flere
resultater på til næste år.

Apropos beskæring. Den Rhodo, som måske ikke er en Rhodo, jeg spurgte
om tidligere på året. Den har jeg fået beskåret kraftigt (ikke en
rigtig opstamning, men alligevel...) - og nu er det snart tid at lave
bed omkring den, hvor jeg vil sætte forskellige lyngplanter omkring.

Og og og Jeg har været en rigtig lille, glad arbejdsbi i haven i
år - og spekulerer allerede på den kommende sæson og har en masse
ideer...

Hermed tusind tak for alle gode råd, ideer og vejledninger, som I har
bidraget med!

Og rap rap fra "Mor Magda" (som nok leverer moskusællinger om et par
uger) og "Kristian Kofoed", som bevogter rede og frue istedet for at
agere sneglebekæmper Samt et smukt hanegal fra den rødgrønne
"Caruso", som stolt spankulerer rundt i forhaven sammen med børn og
kattekillinger hver dag i denne smukke eftersommer spejdende efter
lidt mundgodt.

Jeg er helt enig brormand, det er nu dejligt at være haveejer!

Hjertevarme sommerhilsener
Dorte