UPS?
Fra : Peter Andersen

Dato : 15-08-02 22:49

Jeg vil gerne ha en UPS til min server (linux på en PII 233MHz)

Hvilken en skal man gå efter? der er UPS og så SmartUPS.. hvad er
forskellen?

Jeg har IKKE råd til en ny UPS til 2500kr eller sådan, så det skal være
noget billigt nyt eller brugt... Hvad kan anbefales og er der faldgruber?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Brian Ipsen

Dato : 16-08-02 08:38

On Thu, 15 Aug 2002 23:49:18 +0200, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

>Jeg vil gerne ha en UPS til min server (linux på en PII 233MHz)
>
>Hvilken en skal man gå efter? der er UPS og så SmartUPS.. hvad er
>forskellen?

SmartUPS lader dobbelt så hurtigt op som BackUPS-Pro (hvis det er APC
vi snakker om). SmartUPS er mere rettet mod servere, hvor BackUPS-Pro
mere ligner beskyttelse af arbejdsstationer og lignende,,,,

>Jeg har IKKE råd til en ny UPS til 2500kr eller sådan, så det skal være
>noget billigt nyt eller brugt... Hvad kan anbefales og er der faldgruber?

Der er altid en fare for at batterierne skal skiftes. Til en BackUPS
Pro 650VA koster sådan en fornøjelse omkring 6-700,- (originale
batterier - nogle har vist problemer med billige klon/kopi-produkter).

/Brian

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-08-02 10:29

Brian Ipsen wrote:

> SmartUPS lader dobbelt så hurtigt op som BackUPS-Pro (hvis det er APC
> vi snakker om). SmartUPS er mere rettet mod servere, hvor BackUPS-Pro
> mere ligner beskyttelse af arbejdsstationer og lignende,,,,

Ok.. Men hvad er egentlig forskellen?
Der var en der nævnte noget med at en Smart selv finder udaf hvor meget
strøm der er tilbage på batteriet og sørge for at lukke maskinen ned når der
ikke er mere strøm tilbage..... Er det rigtigt?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Brian Ipsen

Dato : 16-08-02 10:53

On Fri, 16 Aug 2002 11:28:39 +0200, "Peter Andersen"

> [...]
>strøm der er tilbage på batteriet og sørge for at lukke maskinen ned når der
>ikke er mere strøm tilbage..... Er det rigtigt?

Hvis du bruger nut (http://www.exploits.org/nut/) - så kan alle UPS'er
(mere eller mindre) fra APC bruges... Nedlukning af maskinen sker kun,
hvis du har software installeret, som aflæser UPS'ens status - der er
ingen forskel på BackUPS-Pro og SmartUPS i den sammenhæng.

/Brian

Fra : KiLLaH

Dato : 16-08-02 14:53

Peter Andersen wrote:

> [...]
>
> Jeg har IKKE råd til en ny UPS til 2500kr eller sådan, så det skal være
> noget billigt nyt eller brugt... Hvad kan anbefales og er der faldgruber?

Det kommmer egentlig an på hvor mange Watt din PSU(er) er på, om du har
tænkt dig at have noget kørende i 10timer/2dage, så det variere sig
meget. Du kan dog checke de forskellige APC Smart-UPS på
http://www.apc.com/products/smart-ups/index.cfm hvor du også kan se
nogen statisker osv. Håber det er nok information

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 16-08-02 23:00

"KiLLaH" <killah@help.quakenet.org> wrote:

> Det kommmer egentlig an på hvor mange Watt din PSU(er) er på.....

Nej, den største fejl er at regne på forkerte tal, hvor stor PSU'en har
intet med serverens forbrug at gøre.

Det skal måles, og man bliver overrasket over hvor lidt strøm servere
egentligt bruger i forhold til hvad strømforsyningen er specificeret til.

> Håber det er nok information

Det er rigeligt, i hvert fald når det er forkert.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-08-02 23:13

Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
>
> Det skal måles, og man bliver overrasket over hvor lidt strøm servere
> egentligt bruger i forhold til hvad strømforsyningen er specificeret

Ja, det ved jeg godt. Derfor ved jeg også at man ikke bare kan sige noget ud
fra specifikationerne. Min server bruger mellem 40 og 50w.

Men hvis jeg køber en APC UPS af den billigste jeg kan se på EDBpriser.dk,
hvad får jeg så for pengene i forhold til at købe en dyere SmartUPS?

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-08-02 17:24

> [...]

ud
> fra specifikationerne. Min server bruger mellem 40 og 50w.

Så kan du bruge næsten enhver størelse, jeg går ikke ud fra at du skal holde
serveren i luften i flere timer hvis strømmen virker, men bare lukke den
ned, eller holde den oppe hvis det er en kortvarig strømafbrydelse.

Det kortvarige strømafbrydelser tegner sig for hovedparten af den vi ser
herhjemme.

> Men hvis jeg køber en APC UPS af den billigste jeg kan se på EDBpriser.dk,
> hvad får jeg så for pengene i forhold til at købe en dyere SmartUPS?

Tja, du skal have fat i Smart-UPS 700I før der er noget sjov ved Smart-UPS,
og den nyeste teknologi finder du først i Smart-UPS 1000 USB og 1500 USB.

Hvis din server er en almindelig maskine ville jeg vælge en Back-UPS Pro
420SI, hvis din server er server class hardware ville jeg vælge en server
class UPS, altså Smart-UPS 700 eller større.

Back-UPS pro 420SI er den første desktop UPS med seriel port så du kan lukke
serveren ned.

Har du mod på USB med Linux kan du også vælge Back-UPS CS 500, men jeg ville
ikke gøre det selv.

Her er et overblik: http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-ups/ klik på
produkterne, så kan du se priser på tilbehør.

Og køb så din hardware der hvor du får den nødvendige rådgivning i stedet
for steder hvor de ikke har en pind forstand på det (mange af dem på EDB
priser), ellers er der til sidst ingen med forstand på sagerne tilbage...

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 18-08-02 00:20

en alm ups, laver en firkantspænding, som tilnærmelsesvis ligner en sinus
en Smartups laver en ren sinus, så det kommer an på, hvor kildent dit udstyr
er
Svjv, kan en alm ups heller ikke konfigureres til at lukke din server ned,
når strømmen ryger

Fra : Hostmaster

Dato : 19-08-02 21:35

Hvis man er lidt smart og har lidt styr på det.

Så har man en enhed som er sluttet til computeren og dir til lysnette uden
om upsen. Så sætter man sit software til at lukke serveren ned hvis den
mister kontaktet med enhedden i mere end 5 minutter

Jeg mener at powerchute kan gøre det. Hæng mig ikke op på stavningen af
programmet. Det virker vist til et alm modem.

Jeg har en bat fil kørende som service på serveren som "pinger" mit modem en
gang hver 5 min. Og hvis strømmen går så slukker modem og vil ikke svare. Og
svare det ikke 2 gange så lukker serveren.

James

Fra : JJ

Dato : 20-08-02 02:14

"Hostmaster" <hostmaster@jemmer.dk> wrote in message
> [...]
> om upsen. Så sætter man sit software til at lukke serveren ned hvis den
> mister kontaktet med enhedden i mere end 5 minutter

Hmm - det lyder ikke specielt smart i mine ører :)
Hos os har vi separat strøm for EDB og lys. Dvs, hvis en eller anden
fjumrian får kortsluttet sin test-opstilling som kører på lys-nettet, så
lukker servere ned?! Hehe - det er da ikke smart

Næh - serverne skal kun lukkes ned, hvis deres egen strøm forsvinder - og
først når det er nødvendigt - IMHO altså.

mvh
///JJ

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-08-02 21:59

"[TR]Fido_linux" <fido_linux@hotmail.com> wrote:

> en alm ups, laver en firkantspænding, som tilnærmelsesvis ligner en sinus
> en Smartups laver en ren sinus, så det kommer an på, hvor kildent dit
udstyr
> er

Sikke en gang sludder, i enhver PC eller server sider en Switch Mode PSU, og
den er simpelthen ligeglad med om det er en stepped sinewave, eller en
ultraglat sinusbølge...

Men du har da ret, dog er det betydningsløst i udstyr med en switch mode
PSU.

Ud over det hjælper det ikke en hattefis at kunne lave en ren sinus, hvis
man ikke en en On-Line UPS, og både Back UPS Pro og Smart UPS er Line
Interactive.

> Svjv, kan en alm ups heller ikke konfigureres til at lukke din server ned,
> når strømmen ryger

Det kan de fleste faktisk fint, også mange af de billige kloner...

Fra : Peter Andersen

Dato : 18-08-02 00:25

Ulrik Lunddahl wrote:

> [...]
>
> Her er et overblik: http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-ups/
> klik på produkterne, så kan du se priser på tilbehør.

Hej Ulrik

Tak for dit svar.

Det jeg lige skal ha styr på er: Hvad er forskellen på en SmartUPS og en
BackUPS?
Jeg vil ikke styre UPS'en via USB porten.

Det vigtigste ved den UPS jeg skal ha er bare at den skal kunne lukke
maskinen rigtigt ned efter et xx antal minutter uden at brugeren skal gøre
noget og at jeg skal kunne regne med den - dvs. være stabil!
At den kan beskytte mod transienter osv osv er jo bare herligt, men ikke
noget jeg har råd til at betale 1.000kr for.
Og ja, min server er en alm. maskine.

vh. Peter Andersen.

--
Venlig Hilsen
Peter Andersen

Fra : Casper Mønster

Dato : 19-08-02 16:49

> [...]
> At den kan beskytte mod transienter osv osv er jo bare herligt, men ikke
> noget jeg har råd til at betale 1.000kr for.

Køb en APC Back-UPS 650 eller 420
De koster ca. 1.410 / 1.829 kr.

De kommuniker via COM porten, de kan lukke den server ned både via x antal
minutter, og eks. at den lukker ned når der er 10 % batt. tilbage.

650 kan holde din computer køerne i ca. 1 time (vel jeg tro, min (250W) kan
kører i 20 minutter).

--
Casper Mønster
56°25.838' N, 9°55.972' E

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 19-08-02 21:53

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> Det jeg lige skal ha styr på er: Hvad er forskellen på en SmartUPS og en
> BackUPS?

Der er en masse, og de fleste af dem er ligegyldige for dig.

> Jeg vil ikke styre UPS'en via USB porten.

Fint, så kan vi se bort fra de helt billige Back-UPS CS.

> Det vigtigste ved den UPS jeg skal ha er bare at den skal kunne lukke
> maskinen rigtigt ned efter et xx antal minutter uden at brugeren skal gøre
> noget og at jeg skal kunne regne med den - dvs. være stabil!

Så kan du bruge både Smart UPS og Back UPS Pro

> At den kan beskytte mod transienter osv osv er jo bare herligt, men ikke
> noget jeg har råd til at betale 1.000kr for.

Så er der Back UPS Pro tilbage.

> Og ja, min server er en alm. maskine.

Jammen, så passer Back UPS Pro 420SI eller 650SI jo fint med din hardware.

Køb den store med mindre du er meget sikker på at du ikke lige skal have
hub, switch, router o.s.v. på UPS'en også, prisen er ikke meget højere.