Hvor varm bliver motoren?
Fra : Esben Laursen

Dato : 15-08-02 22:00

Jeg overvejer at lave et termometer til at måle temp. på cylenderen, men jeg
har ikke rigtig nogen anelse om hvor varm den må blive.

Jeg tror nemlig at den bliver lige riglig varm når jeg kører motorvej i
varmt vejr, og så ville det jo være rart at have mulighed for at aflæse om
det er tid til en pause eller man bare skal rase løs =)

Jeg må nok hellere tilføje at det er en CB450S som jo er luftkølet (men det
vidste i jo nok =)

hilsen

Esben

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-08-02 22:21

Et bud ville være mellem 60 og 90 grader. Mange bilmotorer starter først
blæseren ved 80-90 grader.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 15-08-02 23:14

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> Et bud ville være mellem 60 og 90 grader. Mange bilmotorer starter først
> blæseren ved 80-90 grader.

Idet der er tale om en luftkølet motor tror jeg at den ved normal drift kan
blive betydeligt varmere.

Mvh Steen
GSF1200

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 06:21

For kort tid siden svarede jeg på noget om motorolie for vist en Norton. Der
nævnte jeg bl.a. at min BMW R100S kom op på olietemperaturerne 120 - 130
grader. I går da jeg kørte fra København til Nakskov og retur lå jeg på
disse temperaturer. Hvis jeg starter med at kører om hjørner ligger den på
140 grader. Jeg har ingen oliekøler på endnu men fik dele til dette igår.
Dette viser noget om motortemperaturen. Yderlig vil jeg mene at mine
topstykker ligger på 200 - 300 grader. Dette kunne bl.a. ses af at noget
locktide - det til den højeste temperatur - som brugtes til at holde
indsugningsmanifoldet i et topstykke brød sammen.
Den temperatur på 80 - 90 grader som bliver nævnt er den man sætter for
vandkølede motorer.

Mvh. Gert Thorgersen

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YGU69.4313$ww6.460332@news010.worldonline.dk...

Fra : Rasmus Buchwald \(in~

Dato : 16-08-02 08:55

Jeg tror ikke at du skal være bekymmret ved motorvejs-kørsel, da der er
meget fart-vind til at køle din motor.
Der er rigtig stor foreskel på om der et et luft-flow over køle-ripperene
eller ej. Jeg tror at din motor bliver varmest ved by-kørsel, især i
mylder-tiden hvor man konstrant holder stille i tomgang da der ikke er noget
luft-flow til at køle motoren.

Køle-væsken i en vandkølet motor er normalt 88 til 93 grader en luft kølet
motor bliver betydeligt varmere jeg aner ikke hvor meget.

Mvh.
Rasmus Buchwald.
(Luft-kølet Suzuki DR650)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 10:54

Det er netop bestemt af luftflow. I stillestående motorer læser man at der
skal være 7 mm mellem køleribberne. Ved flys stjernemotorer kan man komme
helt ned på 1 mm mellem køleribberne da flyveren bevæger sig med stor hast
gennem luft. Afstanden mellem køleribberne og deres gostykkelse (og
snitprofil) og længde er bestemt af vindens hastighed. Derfor må man på
luftkølede motorcykler gå til et kompromis så de også kan kører i byerne.

Mvh. Gert Thorgersen

Rasmus Buchwald (infoshare) <rb@infoshare.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5cafe8$0$43915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Martin

Dato : 16-08-02 09:33

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> wrote in message
> [...]
> det er tid til en pause eller man bare skal rase løs =)
>
> Jeg må nok hellere tilføje at det er en CB450S som jo er luftkølet (men

Min vand kølede fireblade, ligger typsk med en drift temp mellem 68-73
grader
men ved by.kørsel, stiger den i 90-100 grader, rekorden er 103.

Fra : PCkurt

Dato : 16-08-02 10:23

Ville det ikke være bedre at måle olie-temp. ???

Fra : Kenneth S

Dato : 16-08-02 10:24

> Min vand kølede fireblade, ligger typsk med en drift temp mellem 68-73
> grader
> men ved by.kørsel, stiger den i 90-100 grader, rekorden er 103.

Landevej/motorvej 73-80, bykørsel op til 104 grader (falder umiddelbart
efter til 100, da blæser starter, og er temmelig effektiv)

Rekord 106

Kenneth S
R1

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 11:15

> [...]
>
> hilsen
>
> Esben
>
> Jeg kiggede i nogle af mine bøger og fandt i Taylers:"The International
Combustion Engine in Theory and Practise" - en som man brugte i DTU før i
tiden - at deri opgiver almindelig temperatur i topstykke af aluminium for
luftkølet motor til 310 Farenheit, og 468 Farenheit for
støbejernstopstykker. Hvis du ikke ved det så omregnes Farenheit til Celsius
således:

( 5 / 9 ) * (Farenheit - 32 ) = Celsius.

Og det giver henholdsvis 154 og 242 grader Celsius for de to værdier.
Nu skal man også huske på at udstødningsgassen kommer op på 500 Celsius, så
der kan være højere temperaturer på topstykkerne under f.eks. stilstand, så
køleribber et et stort regnestykke i sig selv for luftkølede motorer.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 21:11

GERT BO THORGERSEN <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en

> [...]
>
> ( 5 / 9 ) * (Farenheit - 32 ) =
Celsius.

> Og det giver henholdsvis 154 og 242 grader Celsius for de to værdier.

Tak!
Lige hvad jeg tidligere har søgt!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 15:33

Du kan jo få en idé om al den varme som motoren skal af med ved at iagttage
følgende værdier hentet fra P.W.Kett:"Motor Vehicle Science". Her er
følgende data for energifordeligen, altså af energien ved forbrændingen, i
en motor på 125 kW altså 168 Hk:

Baghjulsydelse
31 %
Varmeafgivelse til kølesystem
15 %
Stålingsvarmeafgivelse
13 %
Varmeafgivelse i udstødningen
29 %
Friktion og pumper
12 %

Man kan jo nærmest slå 15 og 13 % sammen og sige at varmeafgivelsen er 28 %.
Man siger også nogen gange 1/3 pål baghjuls Hk, 1/3 i varmeafgivelse og 1/3
i udstødningen af energien i brændstoffet. Så du kan se at det er ca. det
samme antal Hk som afgives via motorblok og køleribber som det der er på
baghjulet så det siger noget om kølingens betydning, og noget om hvor varm
en motor kan risikere at blive.

Fra : Esben Laursen

Dato : 16-08-02 17:28

> Man siger også nogen gange 1/3 pål baghjuls Hk, 1/3 i varmeafgivelse og
1/3
> i udstødningen af energien i brændstoffet.

jaja, det er meget godt, men hvormeget varme er den 1/3 så? 100% er det lig
500grader eller 1k grader?

Esben

Som er ligeså forviret som altid, hvis ikke mere =)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 17-08-02 06:51

Det er vist med 1/3 for at vise at der afgives ca. lige mange kW som varme
som kW ydet på baghjulet, for at give en idé om hvor meget det drejer sig
om. Vi er jo vant til at f.eks. koge vand på en kogeplade som normalt yder 1
kW/time og ved hvor meget det er. Men hvor varm motoren bliver er jo bestemt
af hvor gode/store køleribber der er og hvor megen køleluft der bliver blæst
på den. Og som nævnt er afstanden mellem køleribberne bestemt at den
hastighed køleluften har - fra 7 mm hvis inden vindhastighed til ca. 1 mm
ved flyveres hastigheder (vel 350 km/tim).
Jeg har kigget efter gængse værdier for topstykker og cylindre og har
fundet opgivet i Mackerles:"Air-cooled Automotive Engines" at flyveres
topstykker er opgivet til 215 - 275 Celsius, VW med blæser 160 - 180 Celsius
og en Tatra (den store 2 cylindrede V bilmotor fra østlandene) 200 - 240
Celsius. Og aluminium cylindre 145 - 180 Celsius.
Men da vi jo ikke har blæser på din aktuelle motor så siger det sig selv
at den kan blive meget varm/mest varm hvis den kommer ud for at stå i
tomgang i lang tid en sommerdag.

nyhedsmeddelelse:pN979.4854$ww6.589411@news010.worldonline.dk...

Fra : Armand

Dato : 06-09-02 21:07

> [...]
> det er tid til en pause eller man bare skal rase løs =)
> Jeg må nok hellere tilføje at det er en CB450S som jo er luftkølet

CB4½'eren er produceret i sydamerika (Argentina, eller Brazilien) og da
deres klima er noget varmere end vores har den tillige en oliekøler
monteret. Så den burde ikke blive så varm igen - Snarere for kold,
derved at køleren ikke er termostat-reguleret!

Du burde kunne forvisse dig om temperaturen ved efter en tur at stikke
"ude-sensoren" fra et billigt ude/inde termometer ned igennem
oliepåfyldningshullet - Den bør ikke være meget over 100°!

--
Armand