Udskiftning af sølvplomber
Fra : Ulla Petersen

Dato : 18-02-01 19:12

Jeg er ved at få skiftet alle mine sølvplomber ud med et vævsvenligt
plastmateriale ved navn Diamond Crown. Alle sikkerhedsforanstaltninger er
overholdt som kofferdam, ilt, udsug, vitaminer, kultabeletter osv. Desværre
har jeg mange problemer med de tænder, der har fået udskiftet plomber i form
af følsomhed overfor især kulde, men også varmepåvirkning, stød i tænderne
ved tygning, ømhed, tandpine og irriteret tandkød. Er der nogen, der har
erfaringer med udskiftningsgener, og hvor længe disse gener kan vare???
Mine gener har varet fra 1-3 uger.

Ulla

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 18-02-01 21:01

I indlægget <96p3e1$jh2$1@news.inet.tele.dk>
dateret 18 Feb, forfattede Ulla Petersen:

> [...]
> ved tygning, ømhed, tandpine og irriteret tandkød. Er der nogen, der har
> erfaringer med udskiftningsgener, og hvor længe disse gener kan vare???

Min tandlæge har en behandlingsbrochure hvori det er beskrevet, men jeg
kan desværre ikke lige lokalisere den. Jeg vender tilbage når jeg har
fået gravet lidt i arkivalierne.

Det gik lettere end forventet:

_Gener_som_opstår_i_forbindelse_med_udskiftningen_.

Nogle patienter (mellem 20% og 50%) får det der kaldes eftersmerter, i
forbindelse med udskiftningen. Det mærkes for de flestes vedkommende
ved, at de pågældende tænder bliver følsomme, især overfor koldt, sødt,
og tryk. Det er ikke tegn på, at der er noget i vejen med fyldningerne,
og smerterne fortager sig altid i løbet af ca. 3 måneder - i sjældne
tilfælde lidt længere. Smerterne vil dog altid være i aftagende i hele
perioden.

Der kan desuden opstå almen ubehag i udskiftningsperioden. Det er et
tegn på, at kroppen udrenser kviksølv. Da det ikke kan forudses, hvem
der får disse gener, vil det ofte være en god idé at starte med at
udskifte een eller to fyldninger den første gang, og se hvordan det går.
Herudfra kan man så lægge den videre behandlingsplan.

--
Alex Bach Andersen, free-lance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed