Problemer med cd-drev i beige G3
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-08-02 20:47

Når jeg kommer en cd-rom i cd-drevet på min beige G3 233 Mhz-Macintosh, så
påstår den, at disken ikke er formateret - og spørger, om jeg vil formatere
den. I andre tilfælde sker der bare ingenting. Jeg ved, at der ikke er fejl
på diskene (ingen problemer i andre drev).

Min første tanke var, at der måtte være en eller anden mekanisk fejl i
drevet, og jeg var parat til at købe et nyt drev. (En kort overgang
overvejede jeg også et cd-drev med brænder, men maskinen er alligevel på vej
"på pension", og jeg har en ekstern scsi-brænder, som jeg jo nok ikke får
brug for igen...)

MEN: Når jeg kigger i Apple-systemprofil, så optræder kun "Intern ATA 0" (og
scsi, pci og diskettedrev). Burde der ikke optræde noget mere ATA? Kunne det
tyde på en fejl i software eller controller - og ikke i drevet? Hvad siger
eksperterne?

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-08-02 20:59

In article <B981D1EA.18CC9%jjj@cyrk.dk>,
Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> tyde på en fejl i software eller controller - og ikke i drevet? Hvad siger

Du kan først se bussen hvis der er noget på den. Hvis driveren til
drevet mangler eller er beskadiget, så vil du heller ikke kunne se det.
Da der åbenbart er en vis reaktion når du putter en CD i drevet, så
kunne det tyde på manglende eller beskadiget driver.
Hvad er det for (slags) CD du putter i drevet?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-08-02 21:07

Martin Edlich skrev:

> Du kan først se bussen hvis der er noget på den.
Men der er vel noget på den: Et cd-drev (der bare ikke virker). For eksempel
viser Apple-systemprofil cd-drevet på min bærbare, også selv om der ikke er
en cd i.

> Hvis driveren til drevet mangler eller er beskadiget, så vil du heller ikke
> kunne se det.
OK. Jeg har også prøvet at starte op fra en system-cd - uden held.

> Da der åbenbart er en vis reaktion når du putter en CD i drevet, så kunne det
> tyde på manglende eller beskadiget driver.
Men skulle den så ikke virke, når jeg forsøger at starte fra system-cd'en?

> Hvad er det for (slags) CD du putter i drevet?
HFS-formaterede cd'er og musik-cd'er.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-08-02 21:35

In article <B981D691.18CD2%jjj@cyrk.dk>,
Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men der er vel noget på den:

Det er derfor jeg skrev en hel masse mere end lige netop det.
Den sidste linje, altså konklussionen, var det vigtige.

> Men skulle den så ikke virke, når jeg forsøger at starte fra system-cd'en?

Hvad sker der når du prøver på det?
Du har ikke pillet nede i maskinen for nyligt, vel?

> HFS-formaterede cd'er og musik-cd'er.

OK.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 09:48

Martin Edlich skrev:

> Det er derfor jeg skrev en hel masse mere end lige netop det.
> Den sidste linje, altså konklussionen, var det vigtige.
Den sidste linje var: "Hvad er det for (slags) CD du putter i drevet?"

Nå, måske mener du den næstsidste: "Da der åbenbart er en vis reaktion når
du putter en CD i drevet, så kunne det tyde på manglende eller beskadiget
driver." Men så skulle den da starte op fra cd, hvis jeg kommer system-cd'en
i og holder "C" nede, for opstart fra cd kan jo ikke være afhængig af
drivere på harddisken.

> Hvad sker der når du prøver på det?
Den starter op med systemet på harddisken.

> Du har ikke pillet nede i maskinen for nyligt, vel?
Jeg har åbnet den for at tjekke kablerne til cd-drevet, og så vidt jeg kan
se, ser det ok ud, men jeg er ikke sikker.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-08-02 05:07

Jesper Juellund Jensen wrote:

> Men der er vel noget på den: Et cd-drev (der bare ikke virker). For eksempel
> viser Apple-systemprofil cd-drevet på min bærbare, også selv om der ikke er
> en cd i.

Selvfølgelig er der det, men den kan ikke ses, hvis driveren ikke er installeret
eller ødelagt. Det er driveren, der skaber 'kontakten' til resten af computeren så
at sige.

Har du haft den åben for et eller andet, så du evt. kan have fået IDE kablet løs
inde i maskinen. Check, at de sidder som de skal.

> OK. Jeg har også prøvet at starte op fra en system-cd - uden held.

> Men skulle den så ikke virke, når jeg forsøger at starte fra system-cd'en?

Husker du at holde 'C' tasten nede under forsøget på opstart?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 23:06

On Thu. d. 15 Aug. 2002 kl. 19:47 GMT, Jesper wrote:

> [...]
> "på pension", og jeg har en ekstern scsi-brænder, som jeg jo nok ikke får

Det er sansynligvis en optik fejl, prøv med en rense CD.
Virker det ikke kan du roligt smide drevet ud, sælge din eksterne SCSI
brænder og købe en moderne Lite-ON ATAPI brænder for 500kr. At Apples
OEM drev begynder at streje i en beige G3 er ikke ualmindeligt.

> [...]
> tyde på en fejl i software eller controller - og ikke i drevet? Hvad siger

Der burde være to ATA busser, en med HD'en og en med CD-rom drevet -
bussen registreres i og med du får en fejlmeddelelse når du sætter en
disk i.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 09:48

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det er sansynligvis en optik fejl,
Men hvis det kun var en optikfejl, så skulle drevet da komme til syne i
Apple-systemprofil?

> Virker det ikke kan du roligt smide drevet ud, sælge din eksterne SCSI
> brænder og købe en moderne Lite-ON ATAPI brænder for 500kr.
Kan man "boote" fra sådan en, eller kræver den særlige drivere?

(Hvis ja: Ved du hvor i Kbh., man kan få sådan en til den pris?)

Mit problem er, at jeg skal partitionere harddisken for at installere Mac OS
X. Men når harddisken er slettet, er jeg jo så afhængig af at kunne starte
op fra cd!

> At Apples OEM drev begynder at streje i en beige G3 er ikke ualmindeligt.
Ok.

> Der burde være to ATA busser, en med HD'en og en med CD-rom drevet
Og de to sidder ikke - som Erik foreslår - på samme bus? Det er en af de
rigtig gamle G3'ere, hvor man ikke kan sætte ekstra harddisk i.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-02 10:09

On Sat. d. 17 Aug. 2002 kl. 08:48 GMT, Jesper wrote:

> Men hvis det kun var en optikfejl, så skulle drevet da komme til syne i
> Apple-systemprofil?

umidelart ja, men drevet registreres - diskene du kommer i opdages jo af
Mac OS. Prøv at bytte om på henholdsvis HD og CD-rom drev for at
tjekke dine ATA busser.

> Kan man "boote" fra sådan en, eller kræver den særlige drivere?

ja jeg har en 24/10/40 der booter fint og understøttes af Appels
brænder sw. Har brændt audio CD'ere ved 24x uden problemer.

> (Hvis ja: Ved du hvor i Kbh., man kan få sådan en til den pris?)

føniks computer på computer street

> Mit problem er, at jeg skal partitionere harddisken for at installere Mac OS
> X. Men når harddisken er slettet, er jeg jo så afhængig af at kunne starte
> op fra cd!

Selvfølgelig. Du bør lige tjekke efter i drev databasen på
<http://www.xlr8yourmac.com> om hvorvidt drevet ogsåe er bootabrt på
en beige G3. Det virker som sagt fint på min gigabit.

> Og de to sidder ikke - som Erik foreslår - på samme bus? Det er en af de
> rigtig gamle G3'ere, hvor man ikke kan sætte ekstra harddisk i.

nej ikke meed mindre du har pillet - ROM'en rev1 kan slet ikke håndtere slave.
(dvs slave virker fint i Mac OS X)

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aol://reippuert>

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 10:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> umidelart ja, men drevet registreres - diskene du kommer i opdages jo af
> Mac OS.

Faktisk er den de sidste dage endda holdt op med det: Nu registreres diskene
slet ikke.

> Prøv at bytte om på henholdsvis HD og CD-rom drev for at tjekke dine ATA
> busser.

Smart. Det vil jeg prøve.

> ja jeg har en 24/10/40 der booter fint og understøttes af Appels
> brænder sw.

Ok.

> Har brændt audio CD'ere ved 24x uden problemer.

Det lyder herligt.

> føniks computer på computer street

Ok, ja: 485,-
Det er godt nok så billigt, at det næsten ville være dumt ikke at købe sådan
en i stedet for et cd-drev (uden brænder). Hvad med software? Jeg har kun
Toast 3.5.5.

> Du bør lige tjekke efter i drev databasen på <http://www.xlr8yourmac.com> om
> hvorvidt drevet ogsåe er bootabrt på en beige G3.

Hm, erfaringerne med drevet ser ... blandede ud. Men for bare 485,- er det
næsten risikoen værd.

> nej ikke meed mindre du har pillet - ROM'en rev1 kan slet ikke håndtere slave.

Ok. Jeg tror, at jeg vil prøve tricket med at bytte harddisk og cd-drev, og
hvis det virker, så smutte hen efter en Lite-On 40x12x48x.

Tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-02 10:47

On Sat. d. 17 Aug. 2002 kl. 09:35 GMT, Jesper wrote:

> Faktisk er den de sidste dage endda holdt op med det: Nu registreres diskene
> slet ikke.

tyder på at drevet er dødt - er der et dødt drev på bussen registres
bussen ej heller.

> [...]
> en i stedet for et cd-drev (uden brænder). Hvad med software? Jeg har kun

Understøttes af disc burn og itunes i både OS 9 og X - i Jaguar har
det ret beset ikke behov for toast. Prisen er latterlig lav og
brænderen både god hurtig (også til at læse) samt støjsvag (i
sammenligning med Apples OEM DVD drev)

> Hm, erfaringerne med drevet ser ... blandede ud. Men for bare 485,- er det
> næsten risikoen værd.

kig på deres OS'er og versioner af autherring support - samt drevets
versionsnummer. mit er et LTR-24102B.

> Ok. Jeg tror, at jeg vil prøve tricket med at bytte harddisk og cd-drev, og
> hvis det virker, så smutte hen efter en Lite-On 40x12x48x.

Det er ikke sikkert at 48x er understøttet (endnu), men de langsommere
er.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 12:42

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> tyder på at drevet er dødt - er der et dødt drev på bussen registres
> bussen ej heller.

Nu prøvede jeg at skifte bus for harddisk og cd-drev - og nu startede den op
fra cd og kunne ikke finde harddisken!

Så jeg havde ret i mine værste formodninger om, at det var controlleren og
ikke cd-drevet.

Det betyder vel, at computeren virker, så længe harddisken virker, men at
jeg ikke kan slette harddisken nogensinde, fordi jeg ikke kan installere et
nyt system, da harddisk og cd-drev ikke kan være "på" samtidig. Gisp. Og øv!

Og controlleren er næppe udskiftelig (sidder vel i bundkortet).

Tak for alle råd.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-08-02 12:49

In article <B9840322.18D98%jjj@cyrk.dk>,
Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Så jeg havde ret i mine værste formodninger om, at det var controlleren og
> ikke cd-drevet.

Inden du føler dig helt sikker, så prøv lige at skifte kablerne også.
..

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 13:01

Martin Edlich skrev:

> Inden du føler dig helt sikker, så prøv lige at skifte kablerne også.

Jeg byttede bus mellem cd-drev og harddisk ved at skifte stikkene i
bundkortet. Da jeg både kan få cd-drev og harddisk til at virke, så må
kablerne fra enhederne ned til bundkortet være i orden.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-02 00:02

In article <B9840798.18DA1%jjj@cyrk.dk>,
> [...]

> bundkortet. Da jeg både kan få cd-drev og harddisk til at virke, så må
> kablerne fra enhederne ned til bundkortet være i orden.

Ikke nødvendigvis. Det kan stadigvæk både være enheder eller drev der
bøvler. De beige G3'ere er opbygget på den måde, at hvis der ikke er
noget i den bagerste (aka den første) bus, så virker den forreste bus
ikke. Har du mulighed for at låne nogen andre drev/kabler at teste med?

Der er forresten også to ting der kan få en beige G3'er til at opføre
sig surrealistisk, nemlig at voltregulatoren og/eller I/O-kortet (ofte
fejlbenævnt lydkortet) sidder løst.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-08-02 06:59

Martin Edlich skrev:

> De beige G3'ere er opbygget på den måde, at hvis der ikke er
> noget i den bagerste (aka den første) bus, så virker den forreste bus
> ikke.

Men det er da stadig mærkeligt, at jeg kan få såvel cd-drev som harddisk til
at virke, bare de sidder i den rigtige bus.

> Har du mulighed for at låne nogen andre drev/kabler at teste med?

Ikke umiddelbart, men jeg kunne nok opstøve nogle i løbet af ugen. men jeg
synes stadig, at det lyder usandsynligt (men altså, jeg skal ikke gøre mig
klog på sådan en maskine).

> Der er forresten også to ting der kan få en beige G3'er til at opføre
> sig surrealistisk, nemlig at voltregulatoren og/eller I/O-kortet (ofte
> fejlbenævnt lydkortet) sidder løst.

Ok, det vil jeg se, om jeg kan identificere.

Nu prøvede jeg i øvrigt at starte op fra min eksterne cd-brænder ved at
holde kommando-alt-skift-delete-3 (!) nede ved opstart. Først kunne den ikke
finde en systemdisk (blinkende ?), men så startede den sørma op fra cd'en.
Da den så endelig var færdig, kunne den hverken genkende den interne
harddisk eller det interne cd-drev! Til gengæld stod *begge* der i
Diskværktøj, og jeg kunne uden problemer "aktivere" (mounte) harddisken. Det
interne cd-drev virkede stadig ikke.

Det undrer mig altså virkelig, at begge busser dukker op nu, når de ikke gør
det, hvis jeg starter op fra harddisk eller internt cd-drev (hvor kun den
enhed, der sidder i den "gode" bus dukker op).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-02 14:11

In article <B985045C.18DC2%jjj@cyrk.dk>,
Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men det er da stadig mærkeligt, at jeg kan få såvel cd-drev som harddisk til
> at virke, bare de sidder i den rigtige bus.

Computere er surrealistiske en gang imellem.

> Ikke umiddelbart, men jeg kunne nok opstøve nogle i løbet af ugen. men jeg
> synes stadig, at det lyder usandsynligt (men altså, jeg skal ikke gøre mig
> klog på sådan en maskine).

Selvom det måske er usandsynligt, så er det en gratis måde at få det
testet på.

> Ok, det vil jeg se, om jeg kan identificere.

Ellers hent en servicemanual det sædvanlige sted.

Prøv at opdater driveren på harddiske.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-08-02 20:08

Martin Edlich skrev:

> Computere er surrealistiske en gang imellem.

Nemlig!

Men det sjoveste er nu, når man ved sund fornuft og diverse afprøvninger
identificerer problemerne - og sådan er det jo heldigvis for det meste.

> Prøv at opdater driveren på harddiske.

Hm, hvordan gør man det? (Undskyld min uvidenhed)

Jeg troede i øvrigt, at driveren var en del af det aktive system - ikke
noget, der ligger på selve enheden.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-08-02 20:25

On Sun. d. 18 Aug. 2002 kl. 19:07 GMT, Jesper wrote:

> Hm, hvordan gør man det? (Undskyld min uvidenhed)

Åben drivesteup, marker din disk og vælg opdater driver (fra en af
menuerne)

> Jeg troede i øvrigt, at driveren var en del af det aktive system - ikke
> noget, der ligger på selve enheden.

det er det

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-08-02 21:21

In article <B985BD12.18EAD%jjj@cyrk.dk>,
Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Men det sjoveste er nu, når man ved sund fornuft og diverse afprøvninger
> identificerer problemerne - og sådan er det jo heldigvis for det meste.

Ja, nogengange skal man bare være lidt mere kreativ end andre.

> Hm, hvordan gør man det? (Undskyld min uvidenhed)

Det kan jeg se Morten har svaret på.

> Jeg troede i øvrigt, at driveren var en del af det aktive system - ikke
> noget, der ligger på selve enheden.

Hvis den skal boote fra HD'en, skal den gerne finde en driver ret
tidligt i opstarten.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-02 13:44

On Sat. d. 17 Aug. 2002 kl. 11:41 GMT, Jesper wrote:

> [...]
> nyt system, da harddisk og cd-drev ikke kan være "på" samtidig. Gisp. Og øv!

prøv at udskifte kablet

> Og controlleren er næppe udskiftelig (sidder vel på bundkortet)

korrekt - et PCI kort eller et SCSI drev kan være løsningen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-08-02 04:59

Hej Jesper

> [...]

> den. I andre tilfælde sker der bare ingenting. Jeg ved, at der ikke er fejl
> på diskene (ingen problemer i andre drev).

Min første tanke var '..nå en mere af slagsen...' Nogle af de Beige G3 havde en
eventyrlig evne til at korrumpere softwaren til CD drevet, så den ikke ville
køre.

> [...]
> "på pension", og jeg har en ekstern scsi-brænder, som jeg jo nok ikke får

Nja, det ville måske ikke være så tosset endda. Så kunne du jo bruge den G3 som
en ren 'brænder maskine'. De der 233mhz er utroligt stabile og driftssikre. Og
du kan få en ny IDE CD-RW til under 11-1200kr. for en Plextor 16x8x32
(write-rewrite-read). Og så kunne du jo evt. sælge din SCSI brænder istedet
for, - hvis ikke det er en LaCie d2 med Panasonic værk, for så ville jeg
beholde den. Det er en af markedets bedste til musikbrænding.

> [...]
> tyde på en fejl i software eller controller - og ikke i drevet? Hvad siger

Hvis der kun er en ATA 0, så er det blot et bevis på, at det er en Beige
G3/233DT rev.1 og ikke andet, så nej, der skal ikke være flere ATA busser
nævnt.

Men som sagt, så tror jeg, der er noget galt med softwaren til CD drevet.
Følgende filer skal være i mappen 'Udvidelser':

Apple CD/DVD Driver
Apple Photo-format
High Sierra-format
ISO 9660-format
Øvrige formater

- ellers kan den godt finde på at brokke sig, selv om du fx. aldrig bruger
photo CD'er. Prøv også at slette 'Apple CD/DVD Driver preferences' fra mappen
'Indstillinger'.

Slet et par af dem, hvis de er der, og start så installeren på din system CD.
Vælg 'Speciel installering' og geninstaller 'Software til multimedia' (tror jeg
nok det hedder). Her kan du vælge software til CD Rom drev. Husk bare at fjerne
alle øvrige krydser end netop det du vil installere.

Genstart og genopbyg skrivebordsfilerne med COM+ALT holdt nede under opstart.
Det burde og turde være nok.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 17-08-02 09:48

Erik Richard Sørensen skrev:

> De der 233mhz er utroligt stabile og driftssikre.
Jeg er såmænd også glad for min maskine, men jeg synes, at det går for
langsomt.

> Og du kan få en ny IDE CD-RW til under 11-1200kr. for en Plextor 16x8x32
> (write-rewrite-read).
Er det 100% sikkert, at jeg kan "boote" fra den? Altså at den ikke kræver
yderligere software (drivere).

> Og så kunne du jo evt. sælge din SCSI brænder istedet for, - hvis ikke det er
> en LaCie d2 med Panasonic værk, for så ville jeg beholde den.
Det er i hvert fald en LaCie d2 - og den larmer som en lille jumbojet.

> Hvis der kun er en ATA 0, så er det blot et bevis på, at det er en Beige
> G3/233DT rev.1
Det er det.

> og ikke andet, så nej, der skal ikke være flere ATA busser nævnt.
Aha. Så er jeg mere rolig.

> Men som sagt, så tror jeg, der er noget galt med softwaren til CD drevet.
Men det skulle ikke betyde noget, når jeg forsøger at starte maskinen med en
system-cd i drevet (og med "C" nede). Så skulle den jo kunne tilgå softwaren
på cd'en, før den overhovedet så på harddisken.

> Følgende filer skal være i mappen 'Udvidelser':
>
> Apple CD/DVD Driver
> Apple Photo-format
> High Sierra-format
> ISO 9660-format
> Øvrige formater
De er der alle sammen.

> Prøv også at slette 'Apple CD/DVD Driver preferences' fra mappen
> 'Indstillinger'.
Der ligger ikke et sådant arkiv i mappen Indstillinger.

> Slet et par af dem, hvis de er der, og start så installeren på din system CD.
Men så langt kan jeg jo slet ikke komme.

Nå, hvis konklusionen er, at der kun skal være ATA 0, så tror jeg, at jeg
kaster mig ud i at købe et nyt cd-drev ...

Tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-02 01:12

Hej Jesper

> Er det 100% sikkert, at jeg kan "boote" fra den? Altså at den ikke kræver
> yderligere software (drivere).

Nej, ikke fra alle modeller, men der findes både drivermanager og firmwareupgrade
til Mac, der skulle gøre dem bootable. Men hvis du har FWB CDRom Toolkit 4.x, så
kan du bruge den istedet for Apple CD/DVD Driver, og med CDT 4.x, vil den være
bootable. Link til Plextors eget software:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=plextor>.

> Det er i hvert fald en LaCie d2 - og den larmer som en lille jumbojet.

Det lyder som en 8x24x med værk fra Generic Labs, France, og så er det et fransk
produceret Teac værk. Har selv en af slagsen, og ja, de larmer!

> [...]
> system-cd i drevet (og med "C" nede). Så skulle den jo kunne tilgå softwaren
> på cd'en, før den overhovedet så på harddisken.

Ja, og det gør den ikke? - Så tyder det mest på, at det er læsearmen i drevet, der
ikke kan spore CD'en. Armen kan være 'parkeret' forkert.

Prøv at åbne kabinettet og bank let på siden af selve CD drevet og sæt så en CD i
den og se, om det hjælper.

> Der ligger ikke et sådant arkiv i mappen Indstillinger.

Hvad så med en fil med navnet 'CD/DVD prefs'? - Jeg véd ikke hvorfor, men nogle
gange skrives navnet på engelsk, nogle gange på dansk som 'CD/DVD indstillinger'.

> Men så langt kan jeg jo slet ikke komme.

Nja, det kan jeg så regne ud...

> Nå, hvis konklusionen er, at der kun skal være ATA 0, så tror jeg, at jeg
> kaster mig ud i at købe et nyt cd-drev ...

Du bør så kigge på Matshita (Technics/Panasonic), Plextor, Pioneer, Teac og evt.
Yamaha. Den, der sidder i nu er en Matshita CR-587, så det er ihvertfald sikkert,
at de er bootable. Hvis du vil bruge din 233 som en 'brænderstation', så må du
ikke vælge en af de billigst drev fra LiteOn, Pioneer og Sony. Lejer og
drev-spindlen er i nylon, og det slides enormt hurtigt. Hvor fx. din LaCie brænder
kan brænde måske op mod 15-20000 skiver, så vil de billigste drev kun kunne brænde
måske 3-4000 skiver, før lejer og spindel er så løse, at der vil komme
brænde-fejl.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-08-02 07:15

> Ja, og det gør den ikke?

Nej, den "ser" overhovedet ikke cd-en.

> - Så tyder det mest på, at det er læsearmen i drevet, der ikke kan spore
> CD'en. Armen kan være 'parkeret' forkert.

Som skrevet i anden meddelelse, så virker cd-drev fint, hvis det sidder i
den "rigtige" ata-bus (0).

> Hvad så med en fil med navnet 'CD/DVD prefs'?

Jo, den er røget ud nu, men (som forventet) gjorde det ikke nogen forskel.

> - Jeg véd ikke hvorfor, men nogle gange skrives navnet på engelsk, nogle gange
> på dansk som 'CD/DVD indstillinger'.

Ja, det er irriterende og gælder i øvrigt også andre indstillingsarkiver.

> Hvis du vil bruge din 233 som en 'brænderstation',

Det brænder jeg ikke nok cd-er til. Hvis 233'eren skal i brug, efter at jeg
på et eller andet tidspunkt får råd til en ny Mac, så bliver det nok som
noget server noget.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-02 15:53

Hej Jesper

> Nej, den "ser" overhovedet ikke cd-en.

> Som skrevet i anden meddelelse, så virker cd-drev fint, hvis det sidder i
> den "rigtige" ata-bus (0).

Ja, det så jeg efter, jeg havde sendt... Dit kabel - er det én lang kabel med flere
stik på, eller er det to helt uafhængige kabler. Hvis det er ét langt fælleskabel,
så kan der godt være en defekt et eller andet sted i en del af kablet. Som jeg
forstod dig, så kunne du ikke ved en ombytning af stikkene bruge både HD og CD, men
kun CD og så var HD væk? - Så tyder det mest på, at det er selve kablet, der er
noget galt med.

Jeg har oplevet nøjagtig det samme på et større lydanlæg, hvor der pludselig ikke
var lyd fra en enhed til forstærkeren, og det viste sig, at det var et kabel, der
var 'knækket'. Det havde bare siddet der og aldrig været rørt eller flyttet. Men
strøm kan åbenbart 'mørne' nogle signaltråde, så de tilsidst 'knækker' / 'brænder
over' - eller hvad man skal kalde det.

> Det brænder jeg ikke nok cd-er til. Hvis 233'eren skal i brug, efter at jeg
> på et eller andet tidspunkt får råd til en ny Mac, så bliver det nok som
> noget server noget.

- Så kan du jo stadig bruge den som en brænderstation via netværket. Du bliver på
den måde endnu mere uafhængig ti at kunne arbejde på en anden maskine.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-08-02 20:04

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, det så jeg efter, jeg havde sendt...

Kender det godt ...

> Dit kabel - er det én lang kabel med flere stik på, eller er det to helt
> uafhængige kabler.
To uafhængige kabler.

> Som jeg forstod dig, så kunne du ikke ved en ombytning af stikkene bruge både
> HD og CD, men kun CD og så var HD væk?

Nemlig. Jeg ombytter vel at mærke kablerne nede ved bundkortet, mens det er
samme kabel til cd-drev i begge tilfælde og tilsvarende samme kabel til
harddisken.

> - Så tyder det mest på, at det er selve kablet, der er noget galt med.

Nej, vel? Det tyder da på, at det er kontrolleren.

> - Så kan du jo stadig bruge den som en brænderstation via netværket.

Ja, det kan da også godt være, at jeg af og til vil bruge den til det. Og
jeg kan jo alligevel ikke bruge brænderen til andet (scsi).

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-02 04:08

> [...]
> harddisken.

> Nej, vel? Det tyder da på, at det er kontrolleren.

Du forstod det rigtigt, selvom jeg glemte et 'ikke' i 'at det er selve..'...

Prøv også at bytte kablerne på selve drevene og lad dem sidde rigtigt på
kontrolleren, - hvad sker der så?

Men jeg er nok lidt bange for, at det er selve kontrolleren, der har en defekt.

> Ja, det kan da også godt være, at jeg af og til vil bruge den til det. Og
> jeg kan jo alligevel ikke bruge brænderen til andet (scsi).

Hvis din brænder er det eneste SCSI udstyr du har, så kan det næppe betale sig at
ofre et SCSI kort i en evt. ny maskine, men hvis du også har fx. en scanner, så
var det da værd at overveje, når/hvis du køber ny maskine. Og der findes også
konvertere fra SCSI til USB, så man kan bruge SCSI-2 udstyr til USB porten, så
hvis din brænder ikke har brændt ret meget (under 1000 skiver), så vil det være en
bedre løsning.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-08-02 10:15

On Fri. d. 16 Aug. 2002 kl. 03:59 GMT, Erik wrote:

> Hvis der kun er en ATA 0, så er det blot et bevis på, at det er en Beige
> G3/233DT rev.1 og ikke andet, så nej, der skal ikke være flere ATA busser
> nævnt.

rev1 har i lighed med de øvrige Beige G3'ere /to/ ATA busser!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-08-02 09:54

> [...]

> tyde på en fejl i software eller controller - og ikke i drevet? Hvad siger

Vi måtte for et et par år siden skifte CD drevet i Birgittes beige 233,
da det begyndte at opføre sig underligt. Det spandt op i fart og ned
igen og lød egentlig lidt a la en motor som blev gasset op og ned. Det
var selvfølgelig kun med en CD i. Den kunne godt læse CD'en, men døden
var nok nær.

Vi fik et CD/DVD drev fra en G4 og den virker upåklageligt. Det var ikke
særlig dyrt (400,- tror jeg)

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/