Snegle og salt
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-02 20:26

Kan det være rigtig, at et supermarked sælger salt til bekæmpelse af
snegle?

En ting er, at jeg synes det er en rigtig dårlig ide at smide om sig
med salt - ikke bare af hensyn til sneglenes lidelser, men også af
hensyn til planterne i nærheden.

Men kan man virkelig sætte et skilt op, hvor der står noget i retning
af "salt til bekæmpelse af snegle"?

Det var gemalen, der mødte dette skilt, da han var på indkøb idag.
Umiddelbart mener han, at det drejede sig om den slags salt, man
smelter is med om vinteren. Så han henvendte sig til en medarbejder i
supermarkedet. Denne svarede, at kommunerne jo også brugte salt til
sneglene...

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 21:19

On Thu, 15 Aug 2002 21:25:52 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Kan det være rigtig, at et supermarked sælger salt til bekæmpelse af
>snegle?

Det kunne de sikkert godt finde på...

>En ting er, at jeg synes det er en rigtig dårlig ide at smide om sig
>med salt - ikke bare af hensyn til sneglenes lidelser, men også af
>hensyn til planterne i nærheden.

Enig.

> [...]
>smelter is med om vinteren. Så han henvendte sig til en medarbejder i
>supermarkedet. Denne svarede, at kommunerne jo også brugte salt til

Man må i hvert fald ikke sælge salt som et middel mod ukrudt. Hvordan
det forholder sig med midler mod skadedyr er jeg ikke hetl sikker på,
men det er formentlig det samme, alstå må man kun sælge midlet med den
betegnelse hvis det er godkendt til formålet.

Det er lidt som med Jernvitriol - man må ikke sælge det som et middel
mod mos, det er det ikke godkendt til, men man må gerne sælge det.

At kommunen bruger salt mod snegle er også forkasteligt. De vil få langt
bedre resultater med ferramol, som tilmed er godkendt til økologisk
brug.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 15-08-02 22:42

On Thu, 15 Aug 2002 22:18:36 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>At kommunen bruger salt mod snegle er også forkasteligt. De vil få langt
>bedre resultater med ferramol, som tilmed er godkendt til økologisk
>brug.

Et eller andet sted tror jeg ikke på medarbejderens påstand vedr.
kommunens sneglebekæmpelse.

Dels er man i de senere år herovre blevet langt mere opmærksom på at
reducere forbruget af vejsalt om vinteren - Amtet indkøbte således
sidste vinter 5 nye saltspredere, som skulle reducere forbruget
væsentligt.

Dels har jeg hørt fra flere om områder, hvor kommunen har anvendt
Ferramol.

Jeg tror ganske enkelt, at medarbejderen skulle slippe af med en
besværlig og lettere ophidset kunde - men det er så min påstand.

Men min nattesøvn er altså blevet en anelse "forstyrret". Så jeg
"snuser" lidt rundt for at finde ud af, om de er i deres gode ret til
at sælge saltet som sneglebekæmpelse. Min reaktion fremover afhænger
selvfølgelig meget af, om jeg møder skiltet på min næste indkøbstur.

Hjertelligst
Dorte

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 16-08-02 18:30

> Det er lidt som med Jernvitriol - man må ikke sælge det som et middel
> mod mos, det er det ikke godkendt til, men man må gerne sælge det.

Hvilket bringer mig frem til en kæphest!
Glem alt om jernvitriol eller andet kemisk snask til bekæmpelse af mos!!
Det eneste der virker mod mos er LYS og LUFT!

Bevis: En af de storme vi havde i vinter væltede to af vore sibiriske
søjlegraner.
(Sibirisk søjlegran på en grund på 600 m2 ?? Tsk, tsk,
tsk........tååååbeligt!)

Ja, ja,-men det bevirkede, at den del af græsplænen der lå i skygge af disse
træer, og var plaget af et tykt moslag, her i forår og sommer er blevet helt
FRI for mos!
Jeg har kun givet området lidt ekstra plænegødning for at give græsset en ny
chance.
Vi lader lige billedet stå et
øjeblik..........................................tak

Venligst
Poul F. Andersen
---
"Og herefter drejede jernvitriolhandlerne nøglen om"

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-08-02 20:15

On Fri, 16 Aug 2002 19:29:59 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Bevis: En af de storme vi havde i vinter væltede to af vore sibiriske
>søjlegraner.

Hedder det ikke Serbisk gran? Picea omorica eller Omorikagran
(sidder lige med bogen

>(Sibirisk søjlegran på en grund på 600 m2 ?? Tsk, tsk,
>tsk........tååååbeligt!)

Hmmm... jeg har to på en grund af samme størrelse

--
Jens

Actually, I left a few minutes ago, but I expect I'll be back shortly.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-02 20:35

<paogba@oncable.dk> wrote:

>Hvilket bringer mig frem til en kæphest!
>Glem alt om jernvitriol eller andet kemisk snask til bekæmpelse af mos!!

Det virker skam godt nok, men det fjerner kun symptomerne. Det svarer
lidt til at æde en håndfuld smertestillende piller hvis man har en
brækket arm, bare for at den ikek skal gøre ondt.

>Det eneste der virker mod mos er LYS og LUFT!

Eller man kan lade græsset gro langt. Vores plæne har aldrig - og vil
aldrig, end ikke min nye dejlige plæneklipper kan ændre på det - blive
så kortklippet som mange græsplæner er. Og til trods for masser af træer
og rigtig mange steder med skygge på græsset, så har vi aldrig haft mos.

>(Sibirisk søjlegran på en grund på 600 m2 ?? Tsk, tsk,
>tsk........tååååbeligt!)

Bestemt ikke! Det er da bedre med et par søjlegraner end så mange andre
graner eller løvtræer.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-02 02:01

Poul F. Andersen <paogba@oncable.dk> skrev >
...... (Sibirisk søjlegran på en grund på 600 m2 ?? Tsk, tsk,
> tsk........tååååbeligt!)
>
> Venligst
> Poul F. Andersen

Skal man have træer på en lille grund var det da et godt valg. Derudover
skal man ikke her i gruppen nedgøre andre med ord som tååååbeligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-08-02 08:02

On Sat, 17 Aug 2002 03:01:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Skal man have træer på en lille grund var det da et godt valg. Derudover
>skal man ikke her i gruppen nedgøre andre med ord som tååååbeligt.

Man er da velkommen til at nedgøre sig selv hvor man vil. (Det var Poul
selv som havde plantet de træer så vidt jeg kan læse.)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-02 23:40

> Man er da velkommen til at nedgøre sig selv hvor man vil. (Det var Poul
> selv som havde plantet de træer så vidt jeg kan læse.)
>
> --
> Mads Lie Jensen

Orv! der var jeg vist for tidligt ude eller for sent oppe. Beklager, men jeg
er meget oppe på mærkerne når nogen vover at chikanere andre eller
undertegnede.

Jeg vil så omformulere: Man må skrive hvad som helst, bare det er sandt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen