Andet multimedie
bentjuul 3670
Printing greyscale
Fra : Niels Jeberg

Dato : 15-08-02 19:51

Når jeg printer sort/hvide-billeder på min Photosmart P1000 på HP-papir og
originalt blæk bliver resultatet tit grønt/hvidt i stedet for sort/hvidt.
Hvad gør jeg galt? Det hjælper ikke at indstille til "greyscale" printing.
Jeberg.

Fra : Madsen

Dato : 15-08-02 20:47

Niels Jeberg skrev:

> [...]
> HP-papir og originalt blæk bliver resultatet tit grønt/hvidt i
> stedet for sort/hvidt. Hvad gør jeg galt? Det hjælper ikke at

Har du prøvet hvordan printet bliver når du beder printeren om kun
at printe i sort? Godt nok har printet så tit tendens til at blive
for grovkornet, men det er en af metoderne til at undgå underlige
farver på det der burde være sort, eller neutralt gråt på printet.

Madsen.

Fra : Niels Jeberg

Dato : 16-08-02 19:10

Hvordan får jeg printeren til at skrive kun i sort, afkrydsning af "Print in
greyscale" hjælper ikke.
Venlig hilsen fra Jeberg

Fra : Madsen

Dato : 16-08-02 19:18

Niels Jeberg skrev:

> Hvordan får jeg printeren til at skrive kun i sort, afkrydsning af
> "Print in greyscale" hjælper ikke.

Det ved jeg ikke. Her har jeg en mulighed for at vælge at jeg kun vil
printe med den sorte patron i printerdriveren.

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 16-08-02 19:21

"Niels Jeberg" <njeberg@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
: Når jeg printer sort/hvide-billeder på min Photosmart P1000 på HP-papir og
: originalt blæk bliver resultatet tit grønt/hvidt i stedet for sort/hvidt.
:

Hej

Har din printer kun 3 patroner ? Hvis nej, måske er din sort løbet tør for
blæk.
Jeg kender ikke din printer, men de fleste printer har det bedst med CMYK,
der er nogle som har det også godt med RGB. Men jeg vil prøve at definere
farven i CMYK og printe.
Prøv det først
MVH
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 16-08-02 20:08

Tomasz skrev:

> Jeg kan se at der er både sort patron og farve patron
> http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C6723A

Nu ved jeg ikke om HP har lavet om på teknikken i deres printere, men
førhen har det været sådan at HP's printere kun bruger den sorte patron
til sort tekst og intet andet. Måske denne tråd kan kaste lidt lys over
sagen. http://makeashorterlink.com/?Q4EF23981

Jeg tænker specielt på: http://makeashorterlink.com/?D2FF25981

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 16-08-02 20:39

Hvad så er det magenta som er løbet tør hos Niels?
Men så burde printer opdage det (?)

MVH
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 16-08-02 20:42

Tomasz skrev:

> Hvad så er det magenta som er løbet tør hos Niels?

Muligvis.

> Men så burde printer opdage det (?)

Ja, det skulle man tro, medmindre dysen måske er tørret ud så
printeren ikke "opdager" det, eller hvad ved jeg.

Madsen.

Fra : Niels Jeberg

Dato : 17-08-02 21:23

Jeg har selv haft en mistanke om, at det kan skyldes en farve, der er ved at
løbe tør, men for nylig har jeg scannet 2 billeder i greyscale og printet
dem lige efter hinanden, og det første blev helt fint, kun anelse grønlig
tone, mens nr. 2 havde skæmmende grøntoning over hele billedet. Hvis det var
manglende blæk skulle fænomenet vel fremkomme efterhånden nedover billede
nr. 2.
Med lup kan jeg se, at grå toner i billeder indeholder dråber af magenta og
cyan, også selvom jeg har bedt om print in greyscale. Det er nok,som det
nævnes i linket makeashorterlink, et spørgsmål om rette lys og kontrast. Men
på skærmen er billederne rent sort/hvide, så jeg har svært ved at se,
hvordan jeg på forhånd kan reagere og forsøge at rette fejlen, uden at det
koster en formue i papir.
Venlig hilsen og foreløbig tak for hjælpen.
Niels Jeberg

Fra : Madsen

Dato : 16-08-02 19:33

Tomasz skrev:

> Jeg kender ikke din printer, men de fleste printer har det bedst
> med CMYK, der er nogle som har det også godt med RGB. Men jeg vil
> prøve at definere farven i CMYK og printe.

Det er langt de færreste inkjet'ere der har det bedst med CMYK-filer
ifølge mine erfaringer. Størsteparten af de inkjet'ere der er på
markedet har en indbygget funktion som oversætter RGB til CMYK, så
det er ikke nødvendigt at konvertere til CMYK først. Faktisk kan
man tit risikere at resultatet bliver helt hen i skoven hvis man
konverterer til CMYK først. Det er i hvert tilfælde hvad jeg har
oplevet med de inkjet-printere jeg har prøvet.
Nu skriver Niels godt nok ikke hvad det er for en printer han sidder
med, men mon ikke det er en inkjet?

Jeg går også ud fra at hans billeder er i Greyscale, så at konvertere
dem til CMYK tror jeg næppe vil gøre situationen bedre, men man skal
vel aldrig sige aldrig.

Madsen.

Fra : Tomasz

Dato : 16-08-02 19:51

: Jeg går også ud fra at hans billeder er i Greyscale, så at konvertere
: dem til CMYK tror jeg næppe vil gøre situationen bedre, men man skal
: vel aldrig sige aldrig.

Jeps det injet.
så måske konvertere til RGB og se hvad der ske.

Jeg kan se at der er både sort patron og farve patron
http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C6723A

Du kan også hente de nyeste driver, faktisk på det link som jeg har lige
skrevet

MVH
Tomasz