Cappuchino?
Fra : Mette Schmidt

Dato : 15-08-02 19:10

Hej.

Er det nogen, der ved hvor "farligt" en god kop Cappuchino er?
Jeg tænker ikke på Nescafé's gør-det-selv-tørprodukt, men på sådan
en kop som man slubre i sig på caféen nede på hjørnet, med en drys
chokolade/sukker på en omgang mælkeskum.

Mvh. Mette

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-02 19:18

In article <20020815201003.69849474.news@monkeyspecies.dk>,
Mette Schmidt claimed the following:
> Hej.
>
> Er det nogen, der ved hvor "farligt" en god kop Cappuchino er?

En espresso og 1½ dl sødmælk giver 5,3 gram fedt lige på maven.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : B.Ikkala

Dato : 16-08-02 09:37

Thu, 15 Aug 2002, spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen)

>En espresso og 1½ dl sødmælk giver 5,3 gram fedt lige på maven.

Jeg synes der går lidt Anne Larsen i sådan en udtalelse ... man skal
jo kigge på hele dagens energi-/fedtindtag og ikke isoleret på ét
enkelt forbrug.

Hvis en "en god kop Cappuchino" giver personen en følelse af velvære
så kan det i den sidste ende være et plus for resten af slankekuren.

Og vedr. udtalelsen at en Cappuchino "giver 5,3 gram fedt lige på
maven" så sker dette kun hvis man i forvejen har et plus i
energi-regnskabet.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 16-08-02 09:49

In article <i8dplugpj5bnbe4p95kvbnb0mom7t8d400@4ax.com>,
B.Ikkala claimed the following:
> [...]
>
> Jeg synes der går lidt Anne Larsen i sådan en udtalelse ... man skal
> jo kigge på hele dagens energi-/fedtindtag og ikke isoleret på ét

Hvem er Anne Larsen?

Og naturligvis sætter det sig ikke lige på maven, jeg skrev det bare med et
glimt i øjet, lidt "frisk" har man vel lov til at være

Fra : Mette Schmidt

Dato : 15-08-02 19:26

> En espresso og 1½ dl sødmælk giver 5,3 gram fedt lige på maven.

Puha, det var jo ikke helt så uskyldigt, som jeg helst så det :)
Hvad med en espresso alene? Den er der vel knap fedt i?
Kaffe i det hele taget?

mvh Mette

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-02 19:56

In article <20020815202608.5da6e583.news@monkeyspecies.dk>,
Mette Schmidt claimed the following:

> Puha, det var jo ikke helt så uskyldigt, som jeg helst så det :)

Desværre ikke

> Hvad med en espresso alene? Den er der vel knap fedt i?

5cl brygget på 7,0 gram espressokaffe har 0,0 g fedt - så det er lidt bedre

> Kaffe i det hele taget?

Cafelatte sirup er den værste med 9,3 gram fedt (espresso, 2dl sødmælk, 1 spsk.
flødeskum og 1-2 spsk. ahornsirup), Café au lait er lidt bedre med "kun" 7,0
gram fedt og skinny latte er nede på 1,0 gram fedt (espresso, 2dl skummetmælk)

Håber det hjalp dig lidt videre

At 1, 2 eller 3 kopper almindelig kaffe om morgenen skulle øge ens ydeevne, når
man træner om morgenen er i øvrigt en gammel skrøne. Man kan drikke kaffe for
at blive vågen, men det har ingen indflydelse på ens forbrænding.

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-08-02 20:57

Anders Vind Ebbesen skrev:
> At 1, 2 eller 3 kopper almindelig kaffe om morgenen skulle øge ens
> ydeevne, når man træner om morgenen er i øvrigt en gammel skrøne.

Hvor har du hørt det? Kaffe er anerkendt som et effektivt dopingmiddel, og især
om morgenen er det min personlige oplevelse at virkningen er stor. At koffein
kan forbedre sportspræstationer er veldokumenteret.

>Man kan drikke kaffe for
> at blive vågen, men det har ingen indflydelse på ens forbrænding.

Jo. Kaffe øger forbrændingen.

-Thorbjørn

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 15-08-02 21:19

In article <UFT69.4074$ww6.448365@news010.worldonline.dk>,
Thorbjørn claimed the following:

> Hvor har du hørt det? Kaffe er anerkendt som et effektivt dopingmiddel, og især
> om morgenen er det min personlige oplevelse at virkningen er stor. At koffein
> kan forbedre sportspræstationer er veldokumenteret.

Jeg tror du skal drikke mere end 3 kopper kaffe for at forbedre din præstation,
de fleste skriver at man skal indtage 7-8 stykker, for at få et stort nok
koffein-tilskud til at det virkeligt betyder noget.

> Jo. Kaffe øger forbrændingen.

Men relativt lidt, i forhold til mange andre ting. Og så er spørgsmålet om man
vil drikke kaffe (og acceptere de skadevirkninger det giver), eller hellere vil
cykle 5 minutter længere ved høj intensitet.

Fra : Nicolai

Dato : 15-08-02 21:22

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
koffein
> kan forbedre sportspræstationer er veldokumenteret.

Ja, men nu skriver han "1, 2 eller 3 kopper almindelig kaffe" og det kan vel
ikke forbedre din præstationsevne nævneværdigt. Den mængde ville heller ikke
blive fanget i en dopingkontrol.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-08-02 06:32

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in message

> [...]
vel
> ikke forbedre din præstationsevne nævneværdigt. Den mængde ville heller

Jo og nej!

Ganske lidt koffein kan faktisk forbedre ydeevnen markant hos
ikke-kaffedrikkere - men der skal ganske rigtigt en del kaffe til førend
dopinggrænsen overskrides.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-08-02 06:31

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in message

> At koffein kan forbedre sportspræstationer er veldokumenteret.

Ja, og det endda i doser, der end ikke bringer koffeinindholdet i urinen i
nærheden af dopinggrænsen.

Hertil skal det dog siges, at mange af de undersøgelser, der er lavet på
koffein er lavet med ren koffein og ikke kaffe, cola eller anden
koffeinholdig drik.

> Jo. Kaffe øger forbrændingen.

I hvert fald hos folk, der ikke er vant til at drikke kaffe, men som med
mange andre ting, så aftager virkningen, hvis man vedholdende indtager
koffein gennem længere tid, dosis skal således være større og større for at
opnå samme effekt - det er ren narko

- Mikkel

Fra : Simon Pedersen

Dato : 29-08-02 17:23

> [...]

> dopingmiddel, og især om morgenen er det min personlige oplevelse at
> virkningen er stor. At koffein kan forbedre sportspræstationer er

Anders skriver at koffein ikke øger forbrændingen, ikke at den ikke
forbedrer sportspræstationer.

> Jo. Kaffe øger forbrændingen.

Diminutivt.

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 29-08-02 18:49

"Simon Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message

> Diminutivt.

Det kommer nok an på hvilken gruppe vi ser på... sådan som jeg umiddelbart
husker tingene, så er der lavet undersøgelser, der viser, at hos personer,
der ikke er vant til at drikke kaffe/indtage koffein ser man en markant
øgning af hvilestofskiftet ved indtagelse af koffein tillige ses en øget
lipolyse fra fedtvævet. Men! selv kort tids tilvæning til kaffedrikning
medfører at disse effekter forsvinder. Lyder det nogenlunde rimeligt...?

- Mikkel

Fra : Thorbjørn

Dato : 30-08-02 00:10

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 30-08-02 08:33

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in news:rOxb9.39066$ww6.2853183
@news010.worldonline.dk:

I stand corrected!

--
Mvh. Simon Pedersen

Fra : RubberD

Dato : 24-07-03 19:01

"Mette Schmidt" skrev d. 15-08-02 19:10 dette indlæg :
> [...]
> en kop som man slubre i sig på caféen nede på hjørnet, med en drys
> chokolade/sukker på en omgang mælkeskum.

Mange steder bliver skummet lavet på skummetmælk da det helt klart
holder sig bedst i kaffen og
derfor bliver mælken der skal i også skummetmælk, da det simpelt hen er
nemmest.

Cappucino er ikke farligt :) det er godt.

RubberD

http://www.kandu.dk/