udlejning af hus - renovering ved fraflytn~
Fra : Rasmus

Dato : 15-08-02 18:32

Mine svigerforældre er ved at sætte et hus i stand til udlejning, de har
overvejet at lægge "trægulv" i stuen, af laminat typen som er forholdvis
billigt, spørgsmålet er så hvis nu en lejer ødelægger gulvet helt eller
delvist, skal de så ved fraflytning betale for reperation af gulvet?, evt.
udskiftning af hele gulvet

mvh
Rasmus

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-08-02 18:44

Rasmus wrote:
> [...]
> gulvet helt eller delvist, skal de så ved fraflytning betale for
> reperation af gulvet?, evt. udskiftning af hele gulvet

Når man flytter ind i en bolig, skal man normalt betale depositum -
dette depositum skal så kunne dække eventuelle udgifter ved lejers
fraflytning - og hvis beløbet ikke er nok, må man sende vedkommende en
regning for ødelagt materiale, idet man samtidig beholder depositum'et.
Nogle sager ordnes i mindelighed, andre sager ender i retten, og her er
det bevisets styrke der vurderes (f.eks. i form af daterede regninger
for udført arbejde).

Det plejer at være det almindeligste.

--
ahw

Fra : Rasmus

Dato : 15-08-02 20:10

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> wrote in message

> [...]
> Nogle sager ordnes i mindelighed, andre sager ender i retten, og her er
> det bevisets styrke der vurderes (f.eks. i form af daterede regninger

Ok, så man kan generalt sige, at en lejer skal aflevere huset i samme stand
som de de flyttede ind?(nymalet, og f.eks. renset tæpper, omlakeret
gulv(hvis gulvet ser slidt ud), rengjort...osv)

mvh
Rasmus

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-08-02 20:25

"Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> skrev...
> [...]
> som de de flyttede ind?(nymalet, og f.eks. renset tæpper, omlakeret
> gulv(hvis gulvet ser slidt ud), rengjort...osv)

Endnu mere præcist kan man sige, at lejemålet skal afleveres i samme stand
som ved indflytning med undtagelse af forringelse, der skyldes almindeligt
slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, jf.
lejelovens § 98, stk. 1. Det betyder, at lejeren naturligvis skal dække
skader, der er opstået som følge af misligholdelse af det lejede.
Misligholdelse er f.eks. adskillige huller efter søm mv. i vægge,
gennemslidt lak på gulv osv. - slidt lakering (overfladiske ridser) vil
højst sandsynligt blive betragtet som almindeligt slid, men det beror altid
på en konkret vurdering.

Om lejeren også skal istandsætte med tapetsering, maling og lakering
afhænger af, hvilken aftale man indgår (men da dine forældre nok ikke har
tænkt sig at lave en konto til indvendig vedligeholdelse, så skal lejeren
givetvis sørge for maling mv.).

Dine forældre bør indgå en skriftlig lejeaftale, helst ved brug af den
autoriserede standardblanket (som kvit og frit kan downloades her:
http://www.ejendommen.dk/Privatboligudlejning - vælg "Formularer" i menuen
til venstre - og hvor der også er tips til udfyldning. Blanketten kan også
købes i velassorterede boghandler mv.).

Mvh. Camilla