tagpap - hvilken retning
Fra : Preben Vagn Knudsen

Dato : 15-08-02 18:37

Hej
Jeg ved ikke om det er den helt rigtige gruppe, men her er det:
Jeg skal have lagt noget tagpap på et skur med fladt tag der skråner ca. 15%
bagud.
Jeg vil benytte tagpap der "klæber" i kanten, men hvilken retning skal jeg
lægge banerne?
Men faldet, eller på tværs? der er ca. 20 m2.

mvh Preben

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-02 19:01

"Preben Vagn Knudsen" <pvk@NOSPAMtiscali.dk> skrev i en meddelelse news:DER69.3382$ww6.423129@news010.worldonline.dk...

> Jeg ved ikke om det er den helt rigtige gruppe, men her er det:

Det er afgjort den rigtige gruppe du er havnet i.

> [...]
> lægge banerne?
> Men faldet, eller på tværs? der er ca. 20 m2.

Icopal har svaret:
http://www.icopal.dk/icopal/icohome.nsf/faqprivateview/D52B66DC11E0777E41256AAA004A8B6D

"Hvilken vej skal tagpappen ligge?
På bræddeunderlag skal første lag tagpap ligge parallelt med brædderne. Ved
øvrige konstruktioner skal tagpappen ligge i samme retning som faldet."

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 15-08-02 19:18

>"Hvilken vej skal tagpappen ligge?
>På bræddeunderlag skal første lag tagpap ligge parallelt med brædderne. Ved
>øvrige konstruktioner skal tagpappen ligge i samme retning som faldet."

og hvad så med det sidste lag?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Preben Vagn Knudsen

Dato : 15-08-02 20:03

Ved

> og hvad så med det sidste lag?

Jeg har kigget på ICO's side, men kan ikke rigtig finde det helt rigtige
svar.
Jeg skal bruge den kraftige type, der kun skal ligges i ét lag.
Underlaget er OSB-plader (det hedder de vist de der krydsfiner/spån-plader),
og taget skal være glat.

hilsen Preben

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-02 20:18

"Preben Vagn Knudsen" <pvk@NOSPAMtiscali.dk> skrev i en meddelelse news:%VS69.3826$ww6.438484@news010.worldonline.dk...

> [...]
> Underlaget er OSB-plader (det hedder de vist de der krydsfiner/spån-plader),

Svaret står ovenfor. Når der ikke er bræddeunderlag, er der altså tale om
"øvrige konstruktioner", og så skal tagpapbanerne ligge i samme retning
som faldet.

Se for eksempel:
<http://www.icopal.dk/icopal/icohome.nsf/links/C2C9D3D10474295FC1256B5700504D01?OpenDocument>

Når bræddeunderlag er specielt i denne sammenhæng, skyldes det at
brædder arbejder mere i bredden end i længden.

Ved en traditionel konstruktion med bræddeunderlag og to lag pap, ligger
brædderne på tværs af faldet, underpappet skal ligge ligeså, mens øverste
lag pap skal ligge i faldets retning.

Se for eksempel:
<http://www.icopal.dk/icopal/icohome.nsf/links/0839A849A9B3811FC1256B50003BC745?OpenDocument>

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 15-08-02 21:15

On Thu, 15 Aug 2002 21:18:20 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

>Svaret står ovenfor. Når der ikke er bræddeunderlag, er der altså tale om
>"øvrige konstruktioner", og så skal tagpapbanerne ligge i samme retning
> [...]
Men der m0onterer de åbenbart kun 1 lag tagpap?

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-08-02 21:21

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse news:fo2olug10baemic44r1ofahurp7durou14@4ax.com...

> Men der m0onterer de åbenbart kun 1 lag tagpap?

Et lag pap skønnes tilstrækkeligt til sekundære bygninger, men
der er også konstruktioner med to lag pap.

Du kan udforske "opskrifterne" selv ved på http://www.icopal.dk/
at vælge "udførende" og "Specifikationssøgning".

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jørgen

Dato : 15-08-02 20:50

Silvan har en video om tagpap pris godt 40 kr., som er givet godt ud. de har
også en hæfte, som er gratis, om hvordan man ligger tagpap.
Jeg har lige lagt 55 m3 på næsten fladt tag efter denne anvisning.
Når faldet ikke er større og der er tale om nyt tag, skal der lag på. Begge
lag lægges med faldet, fik jeg at vide af en tagdækker, der har arbejdet
mere end 30 år med tagpap

Jørgen
":