Hvordan laver jeg selv en hvepsefælde?
Fra : Helle Frost Hansen

Dato : 15-08-02 16:45

Jeg er godt klar over, at jeg kan bruge en flaske eller en beholder med et
lille hul i - men hvad bruger jeg som lokkemiddel. Jeg har set at Djurs
Sommerland har hvepsefælder ved alle deres skraldespande - hjemmelavede og
effektive. Ideer ønskes.

Hilsen Helle

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 15-08-02 17:34

"Helle Frost Hansen" <hellehansen@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sommerland har hvepsefælder ved alle deres skraldespande - hjemmelavede og

Jeg mangler også opskriften på lokkemiddel.
Eddike dur ikke, heller ikke saftevand.
Jeg har imidlertid i Frankrig set rødvin brugt, men ikke selv testet det.
Af en eller anden grund har vi nemlig næsten ingen hvepse i år.

Jeg kan dog supplere med en god idé til en beholder:

Tag en tom halvanden liters plastflaske. Skær ca. den øverste fjerdedel af,
og vend den om, så den danner en tragt, som sættes over den nederste del,
hvori
lokkemidlet er placeret.
Hvepsene kommer ind, men kan ikke finde ud igen.
Samme princip som en fiskeruse.

Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mari

Dato : 18-08-02 09:01

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler også opskriften på lokkemiddel.
> Eddike dur ikke, heller ikke saftevand.

Jeg hænger 1/2-liters plastik sodavandsflasker op i frugttræerne
i baghaven - og på den måde kan jeg lokke hvepsene til at blive
der, hvor jeg vil ha' dem.
I flaskerne hælder jeg ca. 1 dl. saftevand, lavet af Rynkeby's
den bedste frugtSAFT. Dvs. en saft UDEN kemikalier og tilsætningsstoffer,
som er lavet af frugt.

Jeg blander saften 1:4 og kommer en teskefuld honning i og ryster flasken
indtil honningen er opløst.

Så binder jeg et bånd ombrige flaskehalsen - og med samme bånd binder
jeg onkring en gren, så flasken hænger i grenen.
Det virker her hos mig - og har gjort det i mange år.

Virker det stadig ikke - så tilsæt mere honning.

Mari