Tilladelser i OSX
Fra : Storm

Dato : 15-08-02 16:02

Hvor kontrollerer man sine tilladelser i OSX?
F.eks. tilladelse til at slette filer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper

Dato : 15-08-02 16:10

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvor kontrollerer man sine tilladelser i OSX?
> F.eks. tilladelse til at slette filer.

Tilladelserne følger de enkelte filer, mappe og diske og du finder ud af
det ved at tage info på fil/mappe/disk og under popupmenuen i
infovinduet at vælge Privileges.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jonas Voss

Dato : 15-08-02 16:16

On Thu, 15 Aug 2002 17:02:29 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvor kontrollerer man sine tilladelser i OSX?
> F.eks. tilladelse til at slette filer.

Hvad ønsker du at opnå?

Vis info -> Rettigheder (priviliges). Altså på filbasis, og ikke på
brugerbasis.
Tilladelser til at at slette filer bliver svjv givet på pr.fil basis.
Filer oprettet af mig kan jeg godt slette, men ikke andre. Ligeså med
filer oprettet af root som kun root kan slette (og brugere med
admin-rettigheder) men ikke andre.

Hvis det er helt forkert, håber jeg der er nogen der korrekser det.

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Storm

Dato : 16-08-02 08:44

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Hvad ønsker du at opnå?

Slette mapper som melder:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/delete.gif>

> Vis info -> Rettigheder (priviliges). Altså på filbasis, og ikke på
> brugerbasis.

Her siger mappen, som jeg godt kan tømme for filer:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/privi.gif>

> [...]
> Filer oprettet af mig kan jeg godt slette, men ikke andre. Ligeså med
> filer oprettet af root som kun root kan slette (og brugere med

Filer kan jeg tilsynedladende godt slette.
Men jeg har på fornemmelsen at der kan være usynlige filer i mappen.
Hvordan tjekker jeg det?

Måske er det et serverproblem?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 11:50

On Fri, 16 Aug 2002 09:43:32 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Filer kan jeg tilsynedladende godt slette.
> Men jeg har på fornemmelsen at der kan være usynlige filer i mappen.
> Hvordan tjekker jeg det?

Og du har tjekket at filerne ikke blot er låste, som fejlmeddelelsen
siger kan være problemet?

CLI-metode #1 (peer review):
1. åben terminal.app
2. skriv "cd ", mellemrummet efter cd er vigtigt.
3. træk mappen der indeholder de mystiske filer ind i terminal.app
vinduet.
4. tryk retur.
5. skriv "ls -la > ~/oversigt.txt"
6. post indholdet af filen her i gruppen.

Da det tyder på det er et rettighedsproblem kan du også blot ændre
alle filer i mappen til at være ejet af dig, så skulle du kunne slette
dem. Derfor:

CLI-metode #2 (wipeout):
1. gentag 1-4 fra ovenstående.
2. skriv "sudo chown x *.*" - hvor x er dit brugernavn. Din bruger skal
have admin rettigheder, ellers virker tricket ikke.
3. skriv "rm -rf *.*"

En anden mulighed er at installere Tinkertool, slå visning af usynlige
filer til, og ændre rettigheder på filerne enkeltvis.

> Måske er det et serverproblem?

Serverproblem?

Fra : Storm

Dato : 16-08-02 15:08

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Og du har tjekket at filerne ikke blot er låste, som fejlmeddelelsen
> siger kan være problemet?

Ja, for mapperne er tilsyneladende tomme. Og det antyder vel også at de
er det når metode #1 siger:

> [...]
> 4. tryk retur.
> 5. skriv "ls -la > ~/oversigt.txt"
> 6. post indholdet af filen her i gruppen.

Welcome to Darwin!
[localhost] ninastor% cd /Volumes/KPOWER/Illuer
[localhost:/Volumes/KPOWER/Illuer] ninastor% ls -la > ~/oversigt.txt
[localhost:/Volumes/KPOWER/Illuer] ninastor%

Men når jeg hiver mappen over i min toast myldrer det med Illustrator 10
(skabt i os x filer)

> [...]
> 2. skriv "sudo chown x *.*" - hvor x er dit brugernavn. Din bruger skal
> have admin rettigheder, ellers virker tricket ikke.

Denne kan jeg ikke få til at fungere.
Meldingen er: sudo: No match.
Skal jeg taste retur efter #2 "sudo chown x *.*"?
Mit brugernavn er det name eller shortname? Jeg prøvede begge, men til
en anden gang.

> En anden mulighed er at installere Tinkertool, slå visning af usynlige
> filer til, og ændre rettigheder på filerne enkeltvis.

> Serverproblem?

Som nævt er der teorier om at mine problemer skyldes at vores NT server
ikke kan håndtere OSX native filer?
Jeg har fået et tip om at kigge i:
<www.macwindows.com>
has an exhaustive bit of research on this sort of thing.

Men ærlig talt, her kaster jeg håndklædet.

Nu prøvede jeg at kopiere mappen med spøgelsesfiler over på en anden
server. Her kunne jeg stadig ikke se de usynlige, men godt slette
mappen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 15:39

On Fri, 16 Aug 2002 16:08:04 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, for mapperne er tilsyneladende tomme. Og det antyder vel også at de
> er det når metode #1 siger:

[snip]

> Welcome to Darwin!
> [localhost] ninastor% cd /Volumes/KPOWER/Illuer
> [localhost:/Volumes/KPOWER/Illuer] ninastor% ls -la > ~/oversigt.txt
> [localhost:/Volumes/KPOWER/Illuer] ninastor%

Jeg fik vist ikke forklaret mig så godt, du skulle poste indholdet af
filen "oversigt.txt" der gerne skulle ligge i din home-mappe. Den
indeholder en liste over alle filer i mappen inkl. de usynlige.

> Men når jeg hiver mappen over i min toast myldrer det med Illustrator 10
> (skabt i os x filer)

Laver illustrator filer med . som det første tegn i fil-navnet?

> Denne kan jeg ikke få til at fungere.
> Meldingen er: sudo: No match.
> Skal jeg taste retur efter #2 "sudo chown x *.*"?

Ja

> Mit brugernavn er det name eller shortname? Jeg prøvede begge, men til
> en anden gang.

Dit shortname skulle gå an.

> Som nævt er der teorier om at mine problemer skyldes at vores NT server
> ikke kan håndtere OSX native filer?

OK, så godt har jeg ikke fulgt med. Hvad med en Xserver? :P

> Men ærlig talt, her kaster jeg håndklædet.

Forstås.

> Nu prøvede jeg at kopiere mappen med spøgelsesfiler over på en anden
> server. Her kunne jeg stadig ikke se de usynlige, men godt slette
> mappen.

Problem løst, men noget omstændigt må man sige.

Fra : Storm

Dato : 16-08-02 15:52

> [...]

> filen "oversigt.txt" der gerne skulle ligge i din home-mappe. Den
> indeholder en liste over alle filer i mappen inkl. de usynlige.

Nej, vi snakker below basic her Men tak for ihærdigheden.

Resultat:
total 16
drwxrwxrwx 1 ninastor unknown 264 Aug 16 16:20 .
drwxrwxrwx 1 ninastor unknown 364 Aug 16 16:42 ..
drwxrwxrwx 1 ninastor unknown 432 Aug 15 16:52 Farver juli 2002
-rwxrwxrwx 1 ninastor unknown 0 Aug 16 16:21 Icon

> Laver illustrator filer med . som det første tegn i fil-navnet?

Nej

[klip]

Meldingen er no match.

> Forstås.

> Problem løst, men noget omstændigt må man sige.

Næ, for de ligger jo stadig uslettelige på den oprindelige server.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 16-08-02 16:11

On Fri, 16 Aug 2002 16:52:27 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nej, vi snakker below basic her Men tak for ihærdigheden.

(:

> [...]
> drwxrwxrwx 1 ninastor unknown 432 Aug 15 16:52 Farver juli 2002
> -rwxrwxrwx 1 ninastor unknown 0 Aug 16 16:21 Icon

OK, så der er en mappe i mappen, så skal vi lige have ændret lidt i
proceduren. Se nedenfor.

> Nej

ok. Det kan jeg se.

> [klip]
>
> Meldingen er no match.

Prøv denne i stedet:
sudo chown x -R *

chown er en funktion med hvilken man kan ændre rettigheder på filer og
mapper.

Flaget -R fortæller den at den skal gøre det rekursivt, dvs. møder den
en mappe i mappen, skal den også ændre rettighederne for denne mappe
og de filer og mapper der måtte være indeholdt i den.

Jeg ændrede *.* til * da * er et wildcard og betyder "alle forekomster
i mappen". *.* Betyder alle filer uanset filendelse, men da du ikke
havde nogle filendelser på filerne i det første niveau melder den "no
match".

Håber det løser problemet.

Fra : Storm

Dato : 17-08-02 14:18

> OK, så der er en mappe i mappen, så skal vi lige have ændret lidt i
> proceduren. Se nedenfor.

[Klip]

> [...]
> i mappen". *.* Betyder alle filer uanset filendelse, men da du ikke
> havde nogle filendelser på filerne i det første niveau melder den "no

Jeg burde ha' smidt et skærmdump af filerne som de kom op i
toast-vinduet.

Din forklaring er ihvertfald god og til at forstå.
Jeg regner først med at være på serveren igen torsdag.
Så jeg lader "projekt slet" ligge lidt

Èn ting er jo også at jeg for dem slettet, en anden hvorfor problemet
opstår.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 17-08-02 21:30

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Èn ting er jo også at jeg for dem slettet, en anden hvorfor problemet
> opstår.

Lidt hyggelæsning på:

http://www.macwindows.com/MacOSX.html

kastede lys over sagen, hvor nøjagtig mit problem var beskrevet, samt at
løsningen var en opgradering til 10.0.1

Problem with saving Illustrator 10 files to NT Server fixed with
Illustrator 10.0.1

- og svaret

__"

I noticed that you had a description of the problem of Illustrator 10
files being saved on a Windows NT server. The Illustrator 10.0.1 update
from about a week ago fixes this problem.

The problem is supposedly with the Mac OS X in terms of permissions for
intermediate temp files that Illustrator used. Adobe claims it was
Apple's problem but they fixed it in any event. (The "twist" mentioned
above is not really a twist, that's the source and the result of the
problem, not just "need to resave the file")

____"

Så den stakkels NT server er måske frikendt.

Tak for hjælp, nu kan jeg måske få ryddet op i spøgelsesmapperne.

--
Venlig hilsen Nina Storm