Byggevejledning på gynge/legestativ
Fra : Klaus Jakobsen

Dato : 15-08-02 13:33

Jeg vil gerne lave et gyngestativ evt. udvidet med legetårn og net.

Men sådan ngle er meget dyrer, hvis det skal være af en ordent kvalitet /
dimension.
Måske man kan finde en vejledning i selv at bygge et gyngestativ.

Klaus
Ny erhvervet hus ejer - Randers

Fra : M@rk

Dato : 15-08-02 16:19

Thu, 15 Aug 2002 14:33:12 +0200, berigede "Klaus Jakobsen"
<klaus.jakobsen@email.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men sådan ngle er meget dyrer, hvis det skal være af en ordent kvalitet /
>dimension.

Nu er "dyrt" forskelligt fra person til person - men du har da ret så
langt, at det ikke er noget , som man får kastet i nakken )

Jeg ved jo af naturlige årsager ikke, hvad du allerede har kigget på -
men dette kunne være en mulighed:

   http://www.prodex.dk/dk/produkt/prodex_boern.pdf

>Ny erhvervet hus ejer - Randers

Til lykke med nyerhvervelsen

/Mark

Fra : Jim Andersen

Dato : 16-08-02 14:18

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt, at det ikke er noget , som man får kastet i nakken )
>
> Jeg ved jo af naturlige årsager ikke, hvad du allerede har kigget på -

Ja jeg synes nu at 1000 kr for 5 rafter og en håndfuld skruer er lidt
pebret.

/jim

Fra : SB

Dato : 16-08-02 15:11

gå ind på de hjemmesider fra de firmaer der laver legepladser, og lur dem af
hvordan de har gjort det, så laver du bare et tilsvarende.
Fordi de bruger lærketræ, er ikke ens betydende med at du også skal vælge
den løsning.

Søren

Fra : M@rk

Dato : 17-08-02 09:06

Fri, 16 Aug 2002 15:17:55 +0200, berigede "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ja jeg synes nu at 1000 kr for 5 rafter og en håndfuld skruer er lidt
>pebret.

Det er utrolig pebret!

Omvendt, så er der vel en grund til, at slige ting skal igennem
godkendelse og lignende - og alting koster

/Mark

Fra : Birdy Grosen Hyllebe~

Dato : 18-08-02 12:12

Hvis du ønsker selv at lave det........så vær´lige opmærksom på at alt vedr.
barnets sikkerhed er i orden.......!
F.eks. må der max være to gynger på et stativ........og så er der vinklerne
på samlinger (som vil kunne fange hættesnore) og noget med afstand mellem
tremmer m.m.

Alt det som bare SKAL være i orden, får du jo med i prisen for et godkendt
stativ!

Hilsen
Birdy

Fra : SB

Dato : 18-08-02 20:35

"Birdy Grosen Hylleberg" <Birdy.hylleberg@jellingnet.dk> skrev i en
meddelelse news:ajnv6b$5so$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> tremmer m.m.
>
> Alt det som bare SKAL være i orden, får du jo med i prisen for et godkendt

Sjov nok det er blevet så omstændig. Da jeg var knægt, gyngede vi over
fliser, som dog senere blev til græs.
I dag skal der være 40 cm. faldunderlag, en 2 - 3 meter hele vejen rundt.

Søren

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-02 20:46

"SB" <sfb@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3d5ff67d$0$43912$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Sjov nok det er blevet så omstændig. Da jeg var knægt, gyngede vi over
> fliser, som dog senere blev til græs.
> I dag skal der være 40 cm. faldunderlag, en 2 - 3 meter hele vejen rundt.

Det er nok kommet med de "professionelle" legepladser bl. a. i børnehaver
og vuggestuer, og kommunerne er fulgt med på de (fleste?) offentlige lege-
pladser.

Årsagen er vel at de fleste forældre er helt hysteriske når andre har ansvaret
for deres børn, men ofte tager det knap så tungt når de selv har ansvaret.
Indtil uheldet er ude, naturligvis, så er det jo skidt hvis man ikke kan skyde
skylden på nogle andre ...

Jeg synes dog det er helt fint at man advarer gør-det-selv'ere om farerne ved
hjemme-designede legeredskaber, det er nok de færreste som kan gennem-
skue sammenhængen mellem designet og risikoen for brugerne.

Venlig hilsen
Ërik Olsen

Fra : M@rk

Dato : 18-08-02 22:08

Sun, 18 Aug 2002 21:46:08 +0200, berigede "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>Indtil uheldet er ude, naturligvis, så er det jo skidt hvis man ikke kan skyde

Kunne man forestille sig, at "de fleste forældre" ikke har lyst til,
at der skal ske deres børn noget "slemt"? Det tror jeg nok man kan

/Mark

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-08-02 22:48

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:EwxgPdweaBvJczjSSFP1u5X0nO=0@4ax.com...

> Kunne man forestille sig, at "de fleste forældre" ikke har lyst til,
> at der skal ske deres børn noget "slemt"?

Min pointe gik på legeredskaber. Flikker man selv et legeredskab
sammen, tror jeg mange forældre ikke er opmærksomme på at
udformningen betyder noget for ungernes risiko for at komme til
skade.

Hvorimod hvis der sker noget i børnehaven, skal forældrene nok
hyle op.

Noget andet er at al den professionelle påpasselighed gør det
mindre sjovt at være barn. Der er ikke mange børn som klatrer i
træer mere.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-08-02 14:59

> [...]
> tremmer m.m.
>
> Alt det som bare SKAL være i orden, får du jo med i prisen for et godkendt

Nej. Det er netop det du ikke gør. Har du selv set vejledningen til et
sådant legestativ fra (hvad filen hedder de... Profa.. Prodex.. dem der også
laver hegn) ?

Der er et par "universelle"/"sprog-uafhængige" tegninger (man skulle jo
gerne kunne bruge den samme vejledning til alle lande).

Tegningerne dækker flere forskellige modeller, uden angivelse af hvordan man
bestemmer hvilken model man har.

Vejledningen til hvordan man samler den eventuelt medfølgende gynge er
totalt fraværende. Muligvis fordi de køber den "ude i byen" og vil kunne stå
frit for at kunne skifte til en billigere model.

Der står intet om max antal gynger, vinkler, tremmeafstand eller noget som
helst.

Hvad nytter det at det er noget kvalivare, hvis det ikke bliver samlet
ordentligt ? Og jeg er stensikker på at jeg ikke har gjort det korrekt. Den
gynger skævt ad helvede til, og det kan ikke være rigtigt at de der snore
skal hænge og slaske sådan rundt.

Hvis så blot det var noget billigt lort. Men det er noget dyrt lort. Og hvis
det ikke var fordi det var en gave fra ungernes farmor, havde de fået det
lige i fjæset igen oppe hos Råd&Dåd.

De skulle skamme sig skulle de.

/jim