værkstedsregning
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-08-02 12:04

Hey gruppe

Har lige et kort spørgsmål ang en regning jeg har modtaget fra et aut
bilværksted. Sagen er at jeg har (havde) min bil til salg og en meget
interesseret køber så på bilen og ville have den tjekket på værksted hun
ringede selv til værstedet og aftalte tid bilen blev tjekket osv. Men her
kommer det sjove så, de har så sendt mig regningen da de jo nok bare er gået
ud fra reg. nr men jeg ønsker faktisk ikke at betale for denne undersøgelse
da det jo ikke var mig er bestilte den.

Men kan jeg gøre noget er jo godt nok min bil de har undersøgt men at jeg
derfor skal hæfte for regningen syntes jeg ikke er helt fair. Jeg ønsker
heller ikke at jeg skal opkræve pengene fra en anden privatperson da dette
jo kan blive dejligt kompliceret.

Tak for jeres hjælp..

Mvh

Flemming

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-08-02 12:09

On Thu, 15 Aug 2002 13:03:59 +0200, "Flemming Lynggaard"
<nospam@lynggaard.com> wrote:

> [...]
>heller ikke at jeg skal opkræve pengene fra en anden privatperson da dette

Hvad sagde værkstedet, da du forklarede dem situationen?

Hvis de ikke vil hjælpe dig, må du jo selv betale og så i øvrigt kræve
pengene refunderet af køberen/bestilleren.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 12:38

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis de ikke vil hjælpe dig, må du jo selv betale og så i øvrigt kræve
> pengene refunderet af køberen/bestilleren.

Vores spørger har, så vidt jeg kan forstå, ikke indgået aftale med
værkstedet. Da mangler værkstedet, efter min mening, et grundlag for at
afkræve spørgeren betaling.

/Peter

Fra : TGD

Dato : 15-08-02 14:04

"Flemming Lynggaard" <nospam@lynggaard.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gået
>ud fra reg. nr men jeg ønsker faktisk ikke at betale for denne undersøgelse

Høm hvordan har de fået din adresse? De kan *ikke* få den via reg. nr.

> [...]
> heller ikke at jeg skal opkræve pengene fra en anden privatperson da dette

Er det dig der har indgået aftale med værkstedet om et tjek af din bil?
Hvis du ikke har noget med aftalen at gøre vil det være lidt problematisk
for værkstedet at kræve penge.

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 14:30

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> De kan *ikke* få den via reg. nr.

Jo da.

> Er det dig der har indgået aftale med værkstedet om et tjek af din bil?
> Hvis du ikke har noget med aftalen at gøre vil det være lidt problematisk
> for værkstedet at kræve penge.

Det er vi enige om.

/Peter

Fra : Claus MC

Dato : 15-08-02 16:34

> Jo da.

Så er det du skal skrive hvordan, for i teorien kan man ikke ...

/Claus

Fra : TGD

Dato : 15-08-02 16:38

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så er det du skal skrive hvordan, for i teorien kan man ikke ...

Man kan mistænke at den intereserede køber har givet ejerens navn og adresse
til mekkeren, hvilket ændrer sagen i det at intereserede køber kan hævde at
hun handlede på vejene af ejer, og i det tilfælde at bilen stadig står på
værkstedet bliver det et torvtrækkeri at få udleveret i bilen idet at mange
mekker i dere handelsbetingelser står at man skal betale inden bilen
forlader værkstedet.

Har de fået adressen fra et internt arkiv eller politiet så står Flemming jo
ganske godt.

Derfor *ikke* i mit indlæg.

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-02 08:11

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så er det du skal skrive hvordan, for i teorien kan man ikke ...

Hvis man skriver til CRM-registeret og forklarer sagen, vil det sikkert
afgive information om ejeren/brugeren af bilen.

/Peter

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 12:23

[klip]

> Hvis man skriver til CRM-registeret og forklarer sagen, vil det sikkert
> afgive information om ejeren/brugeren af bilen.

Men så er der også en af damerne der bryder med deres egen regler og sikkert
også loven.

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-02 12:50

[klip]

> Men så er der også en af damerne der bryder med deres egen regler og
sikkert
> også loven.

Hvilken lov?

/Peter

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 15:00

> "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> sikkert
>
> Hvilken lov?

Det ved jeg ikke men du er jo så skarp så det kan du sikkert oplyse.

Men landet ligger sådan at de IKKE må oplyse navn og adresse til f.eks
værkstedet i ovenstående tilfælde.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-08-02 14:23

On Fri, 16 Aug 2002 16:00:23 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Men landet ligger sådan at de IKKE må oplyse navn og adresse til f.eks
>værkstedet i ovenstående tilfælde.

Korrekt - dét stod faktisk nævnt på den indkaldelse til ekstraordinært
værkstedsbesøg, som jeg fik på min Volvo (fabriksfejl)

Mvh...

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-08-02 09:56

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> wrote in message
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så er det du skal skrive hvordan, for i teorien kan man ikke ...

Da det er et aut værksted har de jo min adresse da jeg også har købt bilen
gennem et aut forhandler derfra har de taget min adr.

Mvh

Flemming

Fra : Knud Thomsen

Dato : 16-08-02 14:02

">

Når jeg ringer og bestiller tid hos mit værksted er de faktisk ret ligeglade
med, hvad jeg hedder, men de spørger derimod efter bilens regnr.
Oplysningerne om ejeren og hvor de (normalt) skal sende regningen er
registreret på dette nummer - så det går helt fint.

Forleden fik jeg skiftet nogen pærer uden at melde min ankomst - mekanikeren
spurgte ikke om mit navn, men skrev blot bilnummeret på sin håndflade.
Regningen kom nogen dage senere !

Venlig hilsen
Knud

Fra : TGD

Dato : 16-08-02 15:02

"Knud Thomsen" <knud.thomsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Forleden fik jeg skiftet nogen pærer uden at melde min ankomst -
mekanikeren
> spurgte ikke om mit navn, men skrev blot bilnummeret på sin håndflade.
> Regningen kom nogen dage senere !

Det ændrer ikke på at man ikke burde kunne ringe til nogle politiinstans og
få oplyst ejer udfra reg. nr.

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 16-08-02 16:28

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> påstod i dk.videnskab.jura at:

>Det ændrer ikke på at man ikke burde kunne ringe til nogle politiinstans og
>få oplyst ejer udfra reg. nr.

En lidt mere fascinerende oplevelse:

Da jeg for nyligt kørte ude på motorvejen og en ladvogn, der i øvrigt
kørte mildest talt uforsvarligt, tabte en trillebør ned foran bilen
foran mig ringede jeg senere for at give politiet reg.nr. på
ladvognen. Det kunne jo være at der var sket uheld jeg ikke havde set.

Uden at jeg overhovedet havde spurgt oplyste den vagthavende mig om
hvem der stod registreret som ejer af ladvognen.

--
"Jeg taler ikke med Stina og Stina taler ikke med mig.
Sådan er det og sådan har det altid været!"

Fra : alexbo

Dato : 16-08-02 18:44

Knud Thomsen <knud.thomsen@privat.dk> skrev

> Når jeg ringer og bestiller tid hos mit værksted er de faktisk ret
ligeglade
> med, hvad jeg hedder, men de spørger derimod efter bilens regnr.

Værkstedet bør lige sikre sig at bilen stadig har samme ejer, hvis du sælger
bilen privat eller i det hele taget udenom en aut forhandler, bliver
databasen ikke opdateret.

Nu er det ganske vist ikke noget problem at finde den nye ejer, men der er
jo ingen grund til at sende en regning til en tidligere ejer, man kunne
risikere at han smider den væk, måske flyttet og så har man en masse arbejde
med at få sagen på plads.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-08-02 14:56

[snip]
> Høm hvordan har de fået din adresse? De kan *ikke* få den via reg. nr.

Hmm, det kan de nok godt hvis det er et aut. værksted eller et værksted i en
kæde, og man som ejer tidligere har fået bilen serviceret der.

Michael

Fra : alexbo

Dato : 15-08-02 18:07

Flemming Lynggaard <nospam@lynggaard.com> skrev

> Jeg ønsker heller ikke at jeg skal opkræve pengene fra en anden
privatperson da dette
> jo kan blive dejligt kompliceret.

Ring til værkstedet og fortæl som det er, du har vel "køberens" navn og
adresse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-08-02 09:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Flemming Lynggaard <nospam@lynggaard.com> skrev
>

> Ring til værkstedet og fortæl som det er, du har vel "køberens" navn og
> adresse.

Nej for jeg solgte ikke til denne person, men senere til en anden
forhandler, og modtog først senere regningen fra værkstedet derfor har jeg
ikke vedkommendes adresse desværre. Men som jeg læser jeres svar må det være
værkstedets opgave at finde denne.

Tak

Mvh

Flemming

Fra : alexbo

Dato : 16-08-02 10:38

Flemming Lynggaard <nospam@lynggaard.com> skrev

> Men som jeg læser jeres svar må det være
> værkstedets opgave at finde denne.

Hmm, tja,
I princippet ja, de bør sikre sig at den der bestiller opgaven også har ret
til det,

I virkeligheden foregår det nogenlunde sådan.

En dame kommer ind på værkstedet,
goddag jeg har bestilt tid til et eftersyn,
jeps, AB 12345, op på skærmen kommer Flemming Lynggård,
Flemming Lynggård?, er det korrekt,
Ja, siger damen.
og så kører systemet af sig selv.

Hvis din bil var blevet fotograferet i en fartkontrol, havde du fået bøden,
og hvis du ikke kunne fortælle hvem der havde kørt, havde du måtte betale.

Det er lidt dumt at du ikke ved hvem der kører i din bil.

Gider du holde os orienteret om sagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-08-02 10:53

> [...]
> og hvis du ikke kunne fortælle hvem der havde kørt, havde du måtte betale.
>
> Det er lidt dumt at du ikke ved hvem der kører i din bil.

Hej jeg havde da også hendes navn dengang men gemte det ikke da det ikke
længere var aktuelt

Mht fartbøden så er det ifaik også politiet der skal bevise at det er mig
der har ført bilen hvis jeg nægter at det var mig, der er vidst en bøde for
at ikke ville oplyse hvem det er der fører bilen men jeg har ikke
bevisbyrden - eller husker jeg galt.

Hun har faktisk ikke engang oplyst mig reg nr da hun bestilte tid, det har
de taget da den var inde på værkstedet.

Naturligvis updater jeg gruppen, kontakter værkstedet på mandag.

Mvh

Flemming

Fra : Reino Andersen

Dato : 16-08-02 21:53

"alexbo" skrev:

> Hvis din bil var blevet fotograferet i en fartkontrol, havde du fået
bøden,
> og hvis du ikke kunne fortælle hvem der havde kørt, havde du måtte betale.

Nej. Hvis en anden end Lynggaard har ført bilen, og Lynggaard ikke ønsker at
oplyse, hvem føreren er, får han naturligvis ikke fartbøden. Politiet skal
jo bevise, hvem der har ført bilen.

Lynggaard kan i stedet få en bøde for overtrædelse af § 65, stk. 1 ved ikke
at oplyse, hvem der har ført bilen.

--
Reino

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-08-02 22:42

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Lynggaard kan i stedet få en bøde for overtrædelse af § 65, stk. 1
> ved ikke at oplyse, hvem der har ført bilen.

Så henholder man sig til Retsplejelovens §171. Jeg er godt klar over,
at der har været en domstolsafgørelse eller 2, der har sat denne § ud
af drift, men jeg glæder mig da til resultatet af en evt. sag ved den
europæiske menneskeretsdomstol.

--
Morten

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-02 17:05

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns926CF1229BC21.miljokemi.dk@130.226.1.34

[klip]

> [...]
> at der har været en domstolsafgørelse eller 2, der har sat denne § ud
> af drift, men jeg glæder mig da til resultatet af en evt. sag ved den

Du kommer (forhåbentlig) til at vente længe. Du må nok have fat i din lokale
Folketingspolitiker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-08-02 18:19

> Du kommer (forhåbentlig) til at vente længe.

Hvorfor siger du forhåbentligt? Du er forhåbentligt godt klar over,
hvad det betyder at sætte et sådant grundprincip ud af kraft?

> Du må nok have fat i
> din lokale Folketingspolitiker.

Pladder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-08-02 18:22

KLIP

> Pladder.

Nix .... han har sommerferie......hvilket må betegnes som en meneskeret.

Hr. Bjørn