Hvad må en kommune betale for?
Fra : Jimmie Andersen

Dato : 15-08-02 09:46

Hej

Vi sidder lige her med en diskutuion om hvorvidt vores kommune må betale for
bistansklienters pas.

Det kommer sig af at i fakse kommune er der et aktiveringsted som hedder
Jobkilden. Der har de et projekt kørene omkring en båd til kun 3 millioner
skattekroner,
som de aktiveret bistansklienter kan aktiveres med.

Da de nu åbenbart skal på et "vigtigt" bådkursus i tyskland, og en del af
dem som er på det bådprojekt ikke havde pas, betalte kommune gladelig det
for dem.

Og det er her jeg undre mig, hvorledes kan det være lovligt at vores kommune
betale deres pas med vores skattepenge. Det må da være noget de selv skal
betale. Hvis jeg skal til udlandet så kan jeg da ikke gå op og hæve de 5-600
kr sådan et pas koster.

Det er da også utroligt at de skal på kursus i tyskland, det skulle undre
mig meget hvis der ikke også findes kurser omkring sejllas med både her i
danmark. Til billigere penge. Og hvad har aktivering med sejllas at gøre.

Men til mit spørgsmål:

Er der nogen som er bekendt med om det er almindelig praksisk at kommunen
betaler bistansklienter's pas når de er på aktivering i udlandet?

Hilsen

Jimmie Andersen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-08-02 13:44

Jimmie Andersen <Hawk@teknik.dk> skrev i artiklen
<3d5b6a44$0$27676$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
kommune
> betale deres pas med vores skattepenge. Det må da være noget de selv skal

Hvorfor mener du det?

Der er lovhjemmel til, at kommunen giver bevillinger til eksempelvis
bistandsklienter, der har konkrete udgifter i forbindelse med deres
deltagelse i et aktiveringsprojekt. Den lovbestemmelse, jeg vil gætte på,
dette hidrører, er aktivlovens § 38:

"Kommunen kan beslutte at udbetale op til 1.000 kr. om måneden i hel eller
delvis godtgørelse til anslåede udgifter ved at deltage i tilbud om
aktivering. Godtgørelse kan dog ikke udbetales til personer i jobtræning. I
individuel jobtræning kan godtgørelsen alene udbetales, når udgifterne ved
at deltage kun i meget begrænset omfang er dækket af
beskæftigelsestillægget efter § 36, stk. 2.
Stk. 2. I ganske særlige tilfælde kan kommunen beslutte at udbetale en
højere godtgørelse, dog højst 1.500 kr. om måneden.
Stk. 3. Kommunen fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling af
godtgørelsen. Kommunen giver information til kommunens borgere om indholdet
af retningslinjerne."

> Hvis jeg skal til udlandet så kan jeg da ikke gå op og hæve de 5-600
> kr sådan et pas koster.

Hvornår SKAL du til udlandet? Husk, at de pågældende er sendt dertil som et
led i et aktiveringsprojekt, som de ifølge loven har pligt til at deltage
i. Hvornår havner du i en tilsvarende situation, hvor loven tvinger dig til
at rejse til udlandet, og hvor du ikke selv har penge til et pas?

> Det er da også utroligt at de skal på kursus i tyskland

Det er vist ikke et juridisk spørgsål.

> Er der nogen som er bekendt med om det er almindelig praksisk at kommunen
> betaler bistansklienter's pas når de er på aktivering i udlandet?

Det kan jeg ikke svare så konkret på.