Meld til folkeregisteret eller ej?
Fra : Tourists-are-Money

Dato : 15-08-02 09:13

Jeg vil bare spørge om lidt hjælp...

En kammerat og jeg flytter til England, for at arbejde i 6½ måned (vi
rejser i morgen, d. 16.!), og vi har diskuteret meget omkring skat.
Siden vi er derover i mere en 6 måneder, så tror jeg ikke vi behøver
at frygte at blive beskattet af vores indkomst derover, når vi kommer
hjem – vi betaler skatten derover, også er det dét. Jeg har meld
min flytning til folkeregisteret (som man skal), for at være på at
være fritaget af mit skattepligt. Hvorimod min kammerat har ikke meld
sig, fordi han tror han kan bevare sit fradrag herhjemme og derved få
en del penge tilbage næste år.
....Hvem har ret? Min kammerat "snyder" jo sådan set, idet med at han
er skattepligtig herhjemme, men kun vil betale den engelske skat. Kan
han kom i vanskeligheder over det stor hul han har i sin selvangivelse
næste år, eller kan han bare sige at han var "ude og rejse" i de
måneder vi var væk? Kan jeg træk min melding til folkeregisteret
tilbage – er det overhovedet en god ide?

Jeg vil være meget taknemlige hvis der nogen der havde nogen bud på
det her.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-08-02 11:04

"Tourists-are-Money" <kristoffersen06@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage &#8211; er det overhovedet en god ide?
>
> Jeg vil være meget taknemlige hvis der nogen der havde nogen bud på

Som jeg fik det forklaret da jeg flyttede til England, så er du som
udgangspunkt skattepligtig i Danmark i 4 år efter at du er rejst ud. Men du
kan slippe for at betale skat i danmark hvis du går til De engelske
skattemyndigheder og beder om at få enbestemt formular (de danske
myndigheder kan fortælle dig nøjagtig hvad den hedder) udfyldt og så selv
sender den hjem. Formularen er en attestation på at du betaler skat i
England, hvilket er forudsætningen for at du kan slippe for at blive sat i
skat herhjemme. Mit ophold var dog af flere års varighed, så jeg ved ikke om
der er en forskel i og med at du kun skal være der i 6 mdr.

Mit råd: gå på din lokale skatte forvaltning og forklar at du tager ti
England i 6 måneder og spørg hvad du skal gøre. De er slet ikke så slemme
som nogen vil gøre dem til

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 12:36

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Som jeg fik det forklaret da jeg flyttede til England, så er du som
> udgangspunkt skattepligtig i Danmark i 4 år efter at du er rejst ud.

Det er næppe rigtigt.

> Mit råd: gå på din lokale skatte forvaltning og forklar at du tager ti
> England i 6 måneder og spørg hvad du skal gøre. De er slet ikke så slemme
> som nogen vil gøre dem til

God ide.

/Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 15-08-02 15:08

> "Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det er næppe rigtigt.

Det var det dengang. Det var også forklaringen på hvorfor så mange danskere
med ondt i skatten f.eks. boede 4 år i spanien inden de officielt flyttede
til f.eks Andorra, som jo er helt skattefri. Det var at hvis man ikke i den
4 års periode betalte skat i et system der var "annerkendt" af det danske,
så var man stadig skattepligtig herhjemme

med venlig hilsen

Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 15-08-02 12:45

kristoffersen06@yahoo.dk (Tourists-are-Money) skrev:

> Jeg vil være meget taknemlige hvis der nogen der havde nogen bud på
> det her.

Told og Skat har en vejledning på deres hjemmeside:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=105240&ov_id=74204

--
Morten http://miljokemi.dk