Hjælp - Babygixxer drukner
Fra : Chrille

Dato : 15-08-02 09:26

Jeg skrev for et stykke tid siden om der var nogen med erfaringer med GSX-R
250. Jeg fik nogle gode svar og har efterfølgende købt en. Den er FEEEED!!!

Nå, men til sagen: Den er helt vild nem at drukne, bare man tænker på at
røre chokeren er der ingen chance for at slippe godt fra det - ud og løbe
med svinet....

Når den ikke starter med det samme er det som om at batteriet hurtigt giver
op. Der er ikke mange chancer med elstarteren, før jeg lige så godt kan
finde løbeskoene frem - Godt den ikke er så tung

Er det normalt at den er SÅ nem at drukne, eller kan man tænke sig at det er
dårlige tændrør eller lign. der spiller med?
Kan man tjekke om batteriet er helt på dupperne? Hvis man måler på det, hvad
skal man så måle?

Mvh
Christer
BabyGixxer

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 15-08-02 09:45

Tillykke med den.

"Kan man tjekke om batteriet er helt på dupperne? Hvis man måler på det,
hvad skal man så måle?"

Jep, prøv fx. at måle spændingen med et voltmeter. Det skal ligge på ca. 12V
når MC'en ikke er startet. Hvis du måler lidt mindre en fx. 11V, så er en
celle klappet sammen.

Hvis den er druknet, så giv rigeligt med gas (uden choker) mens du prøver at
få liv i den igen. På den måde får du hurtigere "blæst" den overskydene
benzin ud, alternativt kan man blot vente i et stykke tid, inden man
forsøger igen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 15-08-02 13:21

"Chrille" <chrille@chrille.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op. Der er ikke mange chancer med elstarteren, før jeg lige så godt kan
> finde løbeskoene frem - Godt den ikke er så tung

Mål spændingen over batteriet efter den har stået stille nogen timer. Skal
helst ligge omkring 12.8V'

Start svinet, hvis det lykkedes gas lidt op, spændingen skulle gerne
kommer op til 14.4 volt.

HVis det er ok, burde det ikke være der fejlen ligger. Tror nu dit batteri
er dødt. min babygixxer kan køre MEGET længe med starteren HAr prøvet
SUK *gg*

> Er det normalt at den er SÅ nem at drukne, eller kan man tænke sig at det
er
> dårlige tændrør eller lign. der spiller med?

Nej, slet ikke. Nu må gruppen snart blive træt af mig... JEg snakker
evendeligt om at gixxer250 ejere skal være over deres flydernåle. (eller
ventiler som man siger) Der hsar været meget snak om det i gruppen på det
sidste. søg på google groups efter f.eks. "vil ikke tage omdrejninger"

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250

Fra : Bernhard

Dato : 16-08-02 10:19

" -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> wrote in message news:<ajg6c9$ss$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> helst ligge omkring 12.8V'
>
> Start svinet, hvis det lykkedes gas lidt op, spændingen skulle gerne

Nu skal jeg ikke gøre mig klog, men i fysiktimerne lærte jeg at
strømstyrke måles i ampere og ikke i Volt. Derfor er det ikke
spændingen der er problemet der, når kraften til at turne starteren
rundt aftager så hurtigt

Hos et hvilket som helst værksted kan man få målt sin akkumulator
igennem det tager 30 sek.

Men det er rigtigt at der for en typisk akkumulator falder 2 volt for
hver celle der er død (der er nemlig 6 celler ialt!)...
Det er meget svært (teoretisk set umuligt)at start en 12 volt cykel
med 10 volt...

wheeler 12 volt 5 amp.

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 16-08-02 13:34

"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> strømstyrke måles i ampere og ikke i Volt. Derfor er det ikke
> spændingen der er problemet der, når kraften til at turne starteren

Ok, men efter som du ikke bare lige sådan kan måle ampere på dit
batteri..... så bruger man spændingen.

MNen din laderegulator køre også på spændingen. Da man automatisk begrænser
ladestrømmen, via spændingen, da den skal overvinde den indre modstand i
batteriet. nu er vi så ude i at U=I*R eller omskrevet at I=U/R

> Hos et hvilket som helst værksted kan man få målt sin akkumulator
> igennem det tager 30 sek.

Det de gør er at de smider en kæmpe effektmodstand (læs, stor modstand med
lav ohmsk værdi) og brænder så og så meget energi af, og så måler du
bagefter hvor meget spænding der er til overs... DA spændingen er et udtryk
af hvor meget batteriet er opladet.

> [...]
> hver celle der er død (der er nemlig 6 celler ialt!)...
> Det er meget svært (teoretisk set umuligt)at start en 12 volt cykel

Nu skal man huske at hvis en celle dør, så bestemmer den max ampere som de
andre kan levere da de sidder i serie.... derfor kan man godt starte med 10
volt på batteriet med tæt på flade celler, men hvis det er med gode celler
og en død.. jae.. no go..

> wheeler 12 volt 5 amp.

Nu når vi er lidt pernikken gryn..... Du mener vel 5 Amp/timer

Det var lidt af 3 års HTX og 2 års maskinmester udd...

mvh Tommy Fer