The Royal Tenenbaums
Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-08-02 23:11

Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 14-08-02 23:32

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Ikke helt totalt gab, men en smule laaang Jeg havde været så dum at sætte
mine forventninger op til en komedie ala Zoolander, men det var det bestemt
ikke Synes den indeholder en del spændende problematiker som et eller
andet sted gør den til et drama, men pga. af skuespillervalg og absurdheder
gør det til en komedie. Problemerne filmen skildrer, er som egentligt
alvorlige nok, men med Ben Stiller og Owen Wilson på skuespillerlisten såååå
er den svær at tage alvorlig

VH
Peet
DK

Fra : Mikkel Winther

Dato : 15-08-02 00:32

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Det er du nok ikke, men jeg syntes nu den var god. Morsom uden at være
ha-ha-morsom. Rørende uden at være kvalmende. En god film. Well... Smag &
behag.

m.

Fra : Bo Kristensen

Dato : 15-08-02 06:37

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Nej! Det er 110 minutter jeg aldrig får tilbage... På en eller anden måde
faldt filmen totalt igennem hos mig og mine venner, vi var alle enige om at
den film var spild af god filmrulle...

--
Bo Kristensen
I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up

Fra : Per Kristensen

Dato : 15-08-02 07:28

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?
>

> --
> Niels Søndergaard

Nope! Bortset fra enkelte sjove scener undervejs, så fandt jeg den særdeles
kedelig.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 15-08-02 08:13

Niels Søndergaard wrote:
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Jeg havde hørt en del positive ting om den, men blev ret skuffet. Ideen med
filmen er sådan set ganske god, men den virker bare ikke efter hensigten
IMØ.

/Nikolaj

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-08-02 22:52

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> skrev:

> Ideen med
>filmen er sådan set ganske god, men den virker bare ikke efter hensigten

Gider du så forklare, hvad ideen med filmen er, for jeg fatter det
ikke.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-08-02 17:38

> Gider du så forklare, hvad ideen med filmen er, for jeg fatter det
> ikke.

Hvis du ikke forstår filmen, så forstår du ikke filmen.

Move on og lad være med at tænke mere over det, for du vil alligevel aldrig
gide se filmen igen....right ?

Jeg synes filmen var temmelig god ; Quirky humor når det er bedst.

Thomas

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 15-08-02 09:57

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Sikkert ikke. Men jeg kunne meget godt lide den. Så godt at jeg haar fået
købt en Criterion udgave af den.
Jeg tror det store problem, med denne slags film, som ikke er helt normale
er at de kræver lidt mere af sine seere end en standard komedie. Og hvis det
ikke er noget man har forventet, kan man nemt blive skuffet.

I det danske sprog har ordet komedie stille og roligt kommet til at betyde
en hel række ting. Blandt andet ser man film, som for 30-40 år siden aldrig
ville været kategoriseret som komedier nu blive kaldt komedier, istedet for
farce som i gamle dage.

Men for at komme tilbage til Royal Tennebaums, så må jeg indrømme, at jeg
meget gerne kunne lide de brud der var på hele filmsproget, blandt andet
bruddet med 180-rule (Hvad hedder det på dansk?) i dialog scenerne.

mvh Magnus

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-08-02 10:29

"Magnus Dreyer" <magnusNOSPAM@dkik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
aldrig
> ville været kategoriseret som komedier nu blive kaldt komedier, istedet

En interessant pointe. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at sproget er
blevet en smule fattigere ved at lade de gamle genrebetegnelser uddø (der er
også mine forældres og deres generations skyld, er det så...). Jeg har
oplevet flere være skuffede over film som Rushmore og One Night at McCool's,
fordi beskrivelsen som komedie mere vækker forventning af film i retning af
American Pie. Det samme kan sådan set siges om gysere, hvor
Scream-generationen tilsyneladende har svært ved at forstå berettigelsen af
termen overfor film som Ring og The Others. Jeg har hørt folk udlægge dem
som de dårligste film, de har set - alene fordi de er langsomme,
stemningsopbyggende og lægger knap så meget vægt på chokeffekter.

> Men for at komme tilbage til Royal Tennebaums, så må jeg indrømme, at jeg
> meget gerne kunne lide de brud der var på hele filmsproget, blandt andet
> bruddet med 180-rule (Hvad hedder det på dansk?) i dialog scenerne.

180 graders-reglen? Bruddet kaldes et "overspring" på dansk.

MVH
Jens

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 15-08-02 10:41

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som de dårligste film, de har set - alene fordi de er langsomme,
> stemningsopbyggende og lægger knap så meget vægt på chokeffekter.

Det er lidt anderledes med de mennesker jeg omgås med, der ikke helt forstår
hvad jeg ser i Scream filmene, for de er jo ikke skræmmende. Hvilket jeg kun
kan give dem ret i. Men jeg syntes stadigvæk at Scream 1 og 2 er udemærket
komedier. Ring og The Others kan jeg have svært ved at se, da jeg gerne
ville sove godt om natten. Men det skal jo ikke forhindre mig i at se dem.

> 180 graders-reglen? Bruddet kaldes et "overspring" på dansk.

OK. Tak, man har lidt af et problem, når alle ens filmbøger er på engelsk.

mvh Magnus

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-08-02 11:53

Jens Thomsen skrev:

> En interessant pointe. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at
> sproget er blevet en smule fattigere ved at lade de gamle
> genrebetegnelser uddø (der er også mine forældres og deres
> generations skyld, er det så...).

Men eksisterer genrebetegnelserne ikke stadig i fagsproget, og er der
ikke endda kommet mange flere til (især engelske betegnelser)? Det er
mit indtryk.

Udadtil i almensproget er der ganske rigtigt sket en indsnævring. Man
kunne kalde det Blockbuster-genrer. Når en film som Amélie kan få
klistret mærkatet "actionfilm" på sig, er der et eller andet galt ...

> 180 graders-reglen? Bruddet kaldes et "overspring" på dansk.

Jeg har nu altid hørt den betegnet som "180 graders-reglen".

--
Mvh. Peter
"If you really want something in life you have to work for it. Now

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-08-02 22:55

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

>Jeg har nu altid hørt den betegnet som "180 graders-reglen".

Og hvad går den så ud på?

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 15-08-02 23:10

Niels Søndergaard skrev:

> Og hvad går den så ud på?

Reglen er filmisk temmelig interessant og bliver næsten aldrig
overtrådt. Den handler basalt set om, hvor meget kameraet må skifte
vinkel, før vi som seere falder fra og bliver forvirret over, hvor vi
står. Jeg kunne forestille mig, at man også bruger den i tegneserier,
som du jo har god forstand på. På den anden side har man i tegneserier
bedre tid til at dvæle ved billederne ...

Det er vist lettest at forklare, hvis man forestiller sig en helt normal
dialog med to personer, der er krydsklippet. Man skal så forestille sig
en usynlig linje, trukket mellem de to personer, og denne må ikke
overskrides af kameraet. Personen, der kigger fra venstre mod højre, må
ikke pludselig se ud, som om han kigger fra højre mod venstre. Jeg fandt
lige en hurtig illustration her:
http://www.imperica.com/sofia/editing/images/180.gif

Et andet eksempel er fra fodboldens verden. Det er blevet ret populært
at vise mål fra "reverse angle", dvs. fra et kamera på den anden side af
banen. Det giver helt uvægerligt en underlig følelse af, at det ene hold
pludselig har scoret selvmål, fordi det virker, som om målet blev scoret
i den modsatte ende.

--
Mvh. Peter
"Very clever, Worf. Eaten any good books lately?"

Fra : Michael Skov

Dato : 15-08-02 14:07

:

>Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Jeg elsker alt ved den film.
Jeg elsker den måde den udstiller den amerikanske familie og den
amrikanske drøm på.
Jeg elsker tempoet i den.
Jeg elsker den underfundige humor.
Jeg elsker de dejligt grimme billeder i den (ben stiller i hans
joggingdragt f.x.)

Så jeg falder nok udenfor
Men pyt vi kan jo ikke alle ælske alt her i gruppen

MU! (http://www.mobilixnet.dk/~mob65045/?22/)
PERCHIK "Money is the world's curse"
TEVYE " May the Lord smite me with it! And may I never recover!"
From Fiddler on the Roof (1971)

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 17-08-02 14:31

On Thu, 15 Aug 2002 00:11:19 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Er jeg den eneste, som synes, at den film bare er totalt gaaaab?

Jeg var inde og se den sammen med min bror. Jeg synes den var udemærket,
han synes den var gaaaab.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/