Millitæret
Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 14-08-02 23:12

nu står jeg og skal inde til millitæret den 02./09 og kunne godt tænke mig
at blive MCordunans.
men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 14-08-02 23:36

mikkel (CB 600 F) <silverfox@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajekjt$1b1i$1@news.cybercity.dk...
> nu står jeg og skal inde til millitæret den 02./09 og kunne godt tænke
mig
> at blive MCordunans.
> men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

LAD VÆRE !!!!!

Taler ikke om selvkørt erfaring. Men da jeg var inde ( artilleriet 17
tlibavs ) var det man MINDST ønskede at blive ordonnans.
De stakler ( på Yamaha tror jeg ) kørte fra Herodes til Pilatius i det
grimmeste vejr non stop. De sov stort set aldrig, mad spiste de koldt altid
da de aldrig var i nærheden af et kogeblus ( Beauvais på dåse kold er
SKRÆKKELIG ). 'Vores' ordonnans blev hjemsendt med rygskade før tid på
grund af et styrt i 20 graders frost hen af en glat grusvej.
Så overvej det endnu engang inden du melder dig frivilligt.

MVH Anders AREA51

PS: De kører vist BMW nu til dags.

Fra : Morten Juel

Dato : 14-08-02 23:51

Den historie kan jeg kun bakke op om, vores ordinans fik ikke en skid søvn
og fløjtede altid rundt... og flere væltede på grusveje..
1. pga søvnmangel
2. pga de blev presset f.eks. i en jagt med fjenden til at køre på en måde
de ikke havde erfaring til..

næææhh stræb du hellere efter at blive chauffør i forsyningstropperne, vi
havde det sq godt )
og der var køre/hviletid og det hele, så vi sov når de andre arbejdede vi
skulle jo være friske til at køre om natten, og hvad vi ikke fået søvn som
vi skulle, ja så kørte vi ikke, det var så simpelt som det !

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 14-08-02 23:51

> [...]
> skulle jo være friske til at køre om natten, og hvad vi ikke fået søvn som
> vi skulle, ja så kørte vi ikke, det var så simpelt som det !

BØFFEL!! Så var du en af de fæle fyre der sad i deres Magirus med varmeapp.
og sov mens vi andre frøs vores røv af nede ved haubitseren.

MVH Anders

Fra : Morten Juel

Dato : 15-08-02 09:43

> BØFFEL!! Så var du en af de fæle fyre der sad i deres Magirus med
varmeapp.
> og sov mens vi andre frøs vores røv af nede ved haubitseren.
Det kan du regne med er man chauffør, må man tage chancen for at bliver
sprunget i luften sammen med sin truck )
og uhmm det var varmt

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-08-02 21:54

"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> varmeapp.

Nej man skal være emek'er side i en opvarmet vogn med sit TV, radio, CD,
video, DVD, playstation & parabol... Hvor der altid er en der laver varm mad
til en og ellers drikker man bare en masser kaffe....

Hilsen

Esben

emek ved STKMP/1TGRBTN =)

Fra : Squish

Dato : 16-08-02 01:11

Esben Laursen wrote:
> [...]
> video, DVD, playstation & parabol... Hvor der altid er en der laver varm mad
> til en og ellers drikker man bare en masser kaffe....

Tsk! Tsk! Konser!

Squish

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 15-08-02 10:20

On Thu, 15 Aug 2002 00:35:39 +0200, "Anders Sune Jensen"
<lillejensen.fjerndette@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>grund af et styrt i 20 graders frost hen af en glat grusvej.
>Så overvej det endnu engang inden du melder dig frivilligt.

Det lyder ret grotesk, det du beskriver. Da jeg var ved artilleriet
(NJAR, 3AA, 2BT) i 1987-88, blev ordonnanserne da behandlet rimeligt.
Køretidsregler osv. galdt for dem, som for alle andre kørere, men det
er da tænkeligt, at nogen lod sig presse til at køre, hvor de burde
have sagt fra - både i forbindelse med føret og mht. træthed.
Tilgengæld smadrede de altid bevidst Yamahaerne, når vi var på øvelse,
så de slap for at skulle køre hjem fra Oksbøl.

Personligt ville jeg gerne have været MC-ordonnans, men endte som
K1'er på en 155mm haubits fra 1944, på trods af at jeg var en af de
eneste, der allerede havde MC-kørekort og køreerfaring. Jeg tror dog,
at min erfaring ville have fået mig til at sige fra og det vil jeg da
også anbefale Mikkel at gøre, hvis han bliver ordonnans - det er nok
også lettere i dag, end dengang under den kolde krig, hvor jeg var
inde :)

>PS: De kører vist BMW nu til dags.

De er ved at udskifte deres R65'ere med F650, men jeg ved ikke hvor
langt de er nået.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-08-02 11:18

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> inde :)

> De er ved at udskifte deres R65'ere med F650, men jeg ved ikke hvor

Sådan er der så meget inden for militæret. Alt afhænger normalt af hvor du
havner, hvor godt du bliver behandlet.

mvh Thomas

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 15-08-02 16:00

> [...]
> også anbefale Mikkel at gøre, hvis han bliver ordonnans - det er nok
> også lettere i dag, end dengang under den kolde krig, hvor jeg var
://www.twe.net/

Sjælsmark ( Kongens Artilleriregiment ). Og åh ja en 155mm kan stadig gøre
mig våd i trussen. Blev dog omskolet til en 105mm ved min geninkaldelse for
10 år siden. Legetøj siger jeg bare.

MVH Anders AREA51

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-08-02 20:32

On Thu, 15 Aug 2002 11:20:12 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

Hej

>Det lyder ret grotesk, det du beskriver. Da jeg var ved artilleriet
>(NJAR, 3AA, 2BT) i 1987-88, blev ordonnanserne da behandlet rimeligt.

Bornholm Værn 2AA 2BT 1966-1967

>Køretidsregler osv. galdt for dem, som for alle andre kørere, men det
>er da tænkeligt, at nogen lod sig presse til at køre, hvor de burde
>have sagt fra - både i forbindelse med føret og mht. træthed.

Vi havde batteriets mindste mindste mand på en Nimbus - det var ikke
uden humor.
Sjoveste stunt var en øvelse hvor han kørte skråt foran mig (i jeep
OBO2) og pludselig forsvandt i grøften.
Han var simpelthen faldet i søvn og kørte af vejen.
Der skete ikke noget, ud over, at en Nimbus er helvedes tung at få op
af grøften igen
Udtagelsen til de forskellige jobs var lidt komisk.
Foruden mig, der dengang var aktiv på MC, var der i Batteriet en
hardcore Cross kører.
Jeg, der ikke havde kørekort til bil, blev udtaget til at køre jeep,
og Cross køren blev kanontraktor kører.
Jeg er selvfølgelig stadig taknemmelig for det kørekort jeg fik og den
kanon køretrænig der fulgte med.

>Tilgengæld smadrede de altid bevidst Yamahaerne, når vi var på øvelse,
>så de slap for at skulle køre hjem fra Oksbøl.

En Nimbus ser nu også sølle ud når den har stukket en plejlstang ud
gennem siden på bloken

>De er ved at udskifte deres R65'ere med F650, men jeg ved ikke hvor
>langt de er nået.

Ak ja, det er længe siden Nimbus var populær ved værnet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 15-08-02 21:46

> De er ved at udskifte deres R65'ere med F650, men jeg ved ikke hvor
> langt de er nået.
>
> --
Vi er nået ret langt, faktisk har vi I vores kompagni netop fået udskiftet
alle 10 R65GS'ere med de nye F650GS

Og hvis du gerne vil være ordonans, skal du sørge for at markere dig godt i
fagene "kortlære" og "O-løb" (Orienteringsløb).

Og jeg håber da de "andre" tjenestegrene behandler deres ordonanser
ordentligt, jeg passer ihvertfald godt på min, jeg har jo kun en !

Thore Jensen
Premierløjtnant ved forsyningstropperne

Fra : Squish

Dato : 15-08-02 03:28

mikkel (CB 600 F) wrote:
> nu står jeg og skal inde til millitæret den 02./09 og kunne godt tænke mig
> at blive MCordunans.
> men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

Hej Mikkel,
Hvor skal du starte henne?

Mvh. Squish

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 15-08-02 16:57

jeg skal starte ved Dronningens arteleriregiment på varde kaserne ved 3AA
den 2. september 2002

Fra : Lasse Stolz

Dato : 15-08-02 20:47

"mikkel (CB 600 F)" <silverfox@email.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skal starte ved Dronningens arteleriregiment på varde kaserne ved 3AA
> den 2. september 2002

Mug-baret :-Þ

/Lasse (Tidligere i let opklaring ved Bornholms Værn)
SV650S '01

Fra : Squish

Dato : 16-08-02 01:29

Lasse Stolz wrote:
> "mikkel (CB 600 F)" <silverfox@email.dk> skrev i en meddelelse

> Mug-baret :-Þ
>
> /Lasse (Tidligere i let opklaring ved Bornholms Værn)
> SV650S '01

Hov hov Lasse! Sådan siger man ikke!
...det hedder 'rør-abe'!

Mvh. Squish (Tidligere i motoriseret infanteri ved Livgarden)
CB400F '76

Fra : Bernhard

Dato : 16-08-02 09:45

> Hov hov Lasse! Sådan siger man ikke!
> ..det hedder 'rør-abe'!
>
> Mvh. Squish (Tidligere i motoriseret infanteri ved Livgarden)
> CB400F '76

Hvornår? - før eller efter "Tyrens Røvhul" blev fjernet som et
festligt indslag på rekrutturen

Wheeler - 1. vagthold 1990

Fra : Squish

Dato : 16-08-02 14:11

Bernhard wrote:

> Hvornår? - før eller efter "Tyrens Røvhul" blev fjernet som et
> festligt indslag på rekrutturen
>
> Wheeler - 1. vagthold 1990

"Efter"! Dvs. vi blev alligevel 'klemt' igennem sidst på rex-turen!

Squish - VG/SG 3. vagthold 2001

Fra : Squish

Dato : 16-08-02 01:25

mikkel (CB 600 F) wrote:
> jeg skal starte ved Dronningens arteleriregiment på varde kaserne ved 3AA
> den 2. september 2002

Ok! God fornøjelse! Sørg for at markere tidligt, at du har interesse i
at blive motorordonnans. Især ved den samtale, du har med din
delingsfører inden for de første uger. Bare bliv ved med at følge op på
det- man kan hurtigt føle sig forbigået hvis man ikke får nogen
tilbagemeldinger, så bare vær opsøgende!
Jeg havde en rekrut der gerne ville på MP-skole. Han spurgte hele tiden
til det og jeg (som SG) gik videre til delingsføreren (som tit 'glemte'
det), men det endte med at kompagniet fik skaffet en plads og han kom
afsted til Aalborg.

Mvh. Squish

PS: De MO vi havde i kompagniet, havde det squ godt!

Fra : Jens Jessen

Dato : 15-08-02 07:28

Kører på BMW.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 15-08-02 08:51

> Kører på BMW.

Er det F-serien eller R-serien. I meget gammle dage var det vist en R-80 GS
de tøffede rundt på.

MVH Anders

Fra : Søren Fredenslund

Dato : 15-08-02 10:35

> [...]
mig
> at blive MCordunans.
> men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

Bmw R65gs(droslet ned til 27hk) mener jeg at den hedder, jeg var motor
ordonnans i 91 og ja det var pissekoldt!!!.
mvh Søren.

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 15-08-02 16:34

> men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

MP'erne er begyndt at få nogle satans lækre F650 GS kub'biker bmw'er med
fuldkåbe, til eskorte og vagt-tjeneste!

Hilsen fra Rasmus GS 500E '99

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 15-08-02 21:18

Hej Mikkel..

Jeg har været MC-kører for forsvaret..

Det var som helhed ret fedt - og der var _MANGE_ der misundere os.. Et par
grunde:

1. Lavede ikke andet end at køre MC - _FEDT_ !!
2. Køre/hviletid - ganske som andre kørere 6 timer sammenhængene søvn eller
2x 4.
3. Meget selvstændigt.. Klarer du det godt er de ligeglade med hvad du
laver - bare du kører det du skal.
4. Nem adgang til grillbarer, kiosker osv - jeg spiste _ALDRIG_ dåsemad, men
tog hellere en pizza.
5. Det giver en vis erfaring (de gamle R65GS'er var tunge i terræn).

Det Negative:

1. Kammeraterne kan blive rimeligt misundelige (forståeligt når man
eksempelvis lige kommer fra grillen og de lige var haft en hundevagt).
2. Lidt koldt en gang imellem (dog mindre med de nye maskiner)
3. Måske lidt farligt - man kører i alt slags vejr og alt terræn.

Maskinerne:

Fra 91 til i år er der anvendt BMW R65GS med 27 eller 48 hk - store lokummer
der dog godt kan hvis de skal.

Fra i år - BMW F650 34hk i civil forklædning !! - De nye maskiner er som
civile maskiner og metalsorte (ingen grim grøn forsvarsmaling).. Uden at
have prøvet dem må de være way federe end R65'erne. De har ABS og
håndtagsvarme blandt goderne..

Jeg var ikke en god soldat - og gad egentlig ikke så meget alt det
militærpjat. Derfor passede det mig fint bare at trille rundt og aldrig
skyde, faktisk var mit våben (M96 som mange misundere) altid pakket ind så
det ikke blev beskidt !! Er man mere til krudt og kugler skal man nok ikke
blive ordonans..

MVH
Nikolaj

Fra : Aragorn_DK

Dato : 16-08-02 03:38

"mikkel (CB 600 F)" <silverfox@email.dk> wrote in message
> nu står jeg og skal inde til millitæret den 02./09 og kunne godt tænke
mig
> at blive MCordunans.
> men er der nogen der ved hvad MC millitæret bruger idag???

Nuppet fra BMW DKs nyhedsside:

BMW skal levere nye motorcykler til Hæren

----

Efter EU-udbud med skrappe krav til fremtidens motorcykler - og en barsk
test over to måneder - har Hærens Materielkommando skrevet kontrakt med BMW
Import A/S i Kolding om levering af motorcykler til Forsvaret.
I de kommende måneder og år skal BMW Import A/S levere både den terrængående
F 650 GS og den større R 850 RT.
Endvidere skal Forsvarets fagligt/tekniske personel uddannes hos BMW, så de
kan vedligeholde og reparere motorcyklerne. Forsvarets køreinstruktører vil
ligeledes blive uddannet i BMW-regie som led i ordren, der også omfatter
service på autoriserede BMW MC-værksteder landet over.
- Vi er naturligvis både glade for og stolte over, at det blev vores
motorcykler, der vandt EU-udbudet, siger Claus Poulsen, der er leder af
motorcykelafdelingen hos BMW Import A/S i Kolding.
De første motorcykler vil bliver leveret i løbet af få måneder og kom-mer
til at gøre indsats i alle Forsvarets værn og over hele landet. R 850 RT
kommer til at køre hos Hærens og Søværnets militærpoliti, mens F 650 GS
bliver motorordonansernes køretøj.

Skrappe krav

Det danske Forsvar har tidligere kørt blandt andet Nimbus og BSA. Fra 1988
har det blå-hvide BMW emblem prydet maskinerne, og i dag har Forsvaret cirka
520 BMW 65 GS motorcykler.
De er nu modne til udskiftning, og derfor indledte Forsvaret et EU-udbud for
godt et år siden.
Kravene til en motorcykel i Forsvaret er høje. Blandt andet skal den
terrængående motorcykel kunne medtage 210 kilo, for eksempel svarende til to
mand med kampudrustning. Samtidig skal egenvægten være lav, for når man
kører i terræn, kan motorcyklen vælte og skal forholdsvis nemt kunne rejses
op igen. Terræn-MC'en skal være meget robust, have et højt drejningsmoment,
kunne køre i kolonne en hel time med 3-5 kilometer i timen, køre i en halv
meter vand og meget, meget mere.

Barsk test

Som led i EU-udbudet har Forsvarets brugende enheder testet motorcyklerne på
vegne af Hærens Materielkommando.
Testen varede to måneder. Den terrængående F 650 GS blev blandt andet sendt
på "stroppetur" i sand og svært terræn i Oksbøl, lerede bakker og skråninger
i Finderup Øvelsesterræn, styre og bremseprøver på Flyvestation Karup,
ekstrem kurvekørsel på Ring Djursland, ekstre-me skråninger i en nedlagt og
tilgroet grusgrav ligeledes på Djursland, motorvej mellem Aalborg og
Kolding, småveje mellem Vejle og Kolding, fedtede skovveje og pløjemarker og
så naturligvis Forsvarets egen vandgrav med en halv meter vand. For motoren
skal naturligvis kunne starte og køre næsten helt under vand.
Under og efter testen blev der udarbejdet en omfattende rapport, som valget
af motorcykler til dels er baseret på.

Fra : Aragorn_DK

Dato : 16-08-02 03:42

....øps, glemte lige datoen hvor nyheden blev lanceret:
03.12.01.

MvH Aragorn_DK