Re Splatkartofler
Fra : Hans Raun

Dato : 14-08-02 22:05

Hej K+K
Jeg har problemer med at svare direkte på dit spørgsmål, så derfor kommer
det ikke sammen med spørgsmålet

At kartofler koger ud, kan have flere årsager. For det første, er det
fuldstændig rigtigt, at der er stor forskel på hvor faste kartofler er efter
kogning. De skal selvfølgelig ikke koge for længe. Dernæst er det vigtigt at
de får tildelt den rigtige mængde næringsstoffer. Specielt forholdet mellem
kvælstof og kali er vigtigt. Som tommelfingerregel, kan man regne med, at
der til spisekartofler skal tilføres mindst 2 gange så meget kali i forhold
til kvælstof. Sidst, men ikke mindst er det særdeles vigtigt, at
kartoflernes vækst standses´på det rigtige tidspunkt, hvis ikke de inden det
tidspunkt er gået ned af skimmel. Det rigtige tidspunkt at stoppe væksten
på, er forskellig fra sort til sort, og afhængig af dyrkningsforholdene. Det
bedste du kan gøre, er at lave prøveopgravninger med en 3-4 dages mellemrum,
skrælle og koge dem ved meget svag varme i 18-20 min. Er der hvide
aftegninger på knoldene og uden at de begynder at "skalle" er tidspunktet
rigtigt at standse væksten. Kommer der ingen hvide aftegninger efter kogning
er det for tidligt, og "skaller" de, er du kommet for sent. Som oftest sker
vækststandsningen af sig selv i haver, hvor der ikke bekæmpes skimmel.

Hans Raun

Fra : K+K

Dato : 15-08-02 20:36

Hej Hans Raun.

Tusind tak for dit indlæg. Vi kan se, at der er en masse at lære endnu, men
vi tror, vi er ved at have fat i en masse godt, hvad angår jordtype, næring
og sorter, etc.

Med venlig hilsen K+K.
Hans Raun <raun-fam@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5ac662$0$27668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...