[Drivhus] Ferskenproduktion, er det muligt~
Fra : M@rk

Dato : 14-08-02 20:52

Hej alle,

var lige ude og shoppe i dag og kom hjem med en stor pose ferskner -
senere på dagen sad jeg ude i drivhuset og holdt en (velfortjent?!)
pause og guflede mig en fersken ...................... pludselig
<indsæt tegning af kæmpe el-pære der tænder> slog det mig:

   Sådan nogle må jeg da kunne dyrke i mit drivhus!

Men hvordan?

Indenfor de næste par dage vil jeg have rigeligt med ferskensten, som
jeg ikke aner hvad jeg skal gøre med, andet end at smide ud! Kan disse
mon bruges til projektet?

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-08-02 21:40

On Wed, 14 Aug 2002 21:51:32 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
><indsæt tegning af kæmpe el-pære der tænder> slog det mig:
>
>   Sådan nogle må jeg da kunne dyrke i mit drivhus!

Jamen det kan du da.

Se http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/33/

>Indenfor de næste par dage vil jeg have rigeligt med ferskensten, som
>jeg ikke aner hvad jeg skal gøre med, andet end at smide ud! Kan disse
>mon bruges til projektet?

Principielt kan de godt, i praksis bør du dog købe et ferskentræ i
planteskolen, så er du sikker på hvad du får ud af det. Det kan jo godt
være en industri-sort af fersken som du har købt i brugsen, og som måske
mest er beregnet til at plukke umoden for at blive sendt fra spanien
eller hvor de nu dyrkes, til brugsen i danmark. (Ja, brugsens ferskner
er garanteret ikke spor modne når de bliver plukket, derfor smager de
ikke af noget - i forhold til en hjemmedyrker fersken)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 14-08-02 22:08

On Wed, 14 Aug 2002 22:39:37 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Se http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/33/

Slurpslurp Æv hvor bliver jeg altså lækkersulten af den artikel.

Der er en ting i din artikel - og som jeg også støder på andre steder;
nemlig "espalier". Jeg ved da nogenlunde, hvad det er. Men hvad er
dimensionerne på sådan en "fætter", når vi taler om fersken eller
nektarin?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 16:34

On Wed, 14 Aug 2002 23:07:37 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Slurpslurp Æv hvor bliver jeg altså lækkersulten af den artikel.

De smager også godt Desværre er sæsonen næsten ovre, der er dog
nogle få tilbage.

> [...]
>nemlig "espalier". Jeg ved da nogenlunde, hvad det er. Men hvad er
>dimensionerne på sådan en "fætter", når vi taler om fersken eller

Det kommer an på.... hvis det er op ad en mur, så er en hegnstråd nok,
det er bare til at styre grenene med, lige binde dem fast så de gror den
vej de skal, mens de er unge. Når først de bliver større, så holder de
sig selv oppe.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 15-08-02 16:40

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> det er bare til at styre grenene med, lige binde dem fast så de gror den
> vej de skal, mens de er unge. Når først de bliver større, så holder de

Ja mon ikke! jeg har netop fældet en, der stod ved en sydvendt husmur. 15 år
gammel, stammen 20 cm. i diameter og højde ca. 5 meter.
Den blev hyppigt beskåret og gav masser af frugt, men var efterhånden blevet
så stor, at jeg var bange for at husmuren ville revne.
Hvordan bliver de så ikke i et drivhus?

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 19:55

On Thu, 15 Aug 2002 17:40:05 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

> [...]
>Den blev hyppigt beskåret og gav masser af frugt, men var efterhånden blevet
>så stor, at jeg var bange for at husmuren ville revne.

Min vokser _nemt_ en meter om året. Nok endda også mere. Hård beskæring
hjælper. Bare man husker at de grene den sætter i år er dem som bærer
frugt næste år.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 15-08-02 17:15

Wed, 14 Aug 2002 22:39:37 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jamen det kan du da.

Dejligt!

>Se http://www.gartneriet.dk/landsbladet/artikler/33/

Men æv, mit drivhus er for lille - sølle 10 m2'ere

>Principielt kan de godt, i praksis bør du dog købe et ferskentræ i
>planteskolen, så er du sikker på hvad du får ud af det.

Projektet er desværre droppet igen - drivhuset er for lille og de
lokale planteskoler har "kun" eksotiske træer til omkring en
million-milliard, så jeg må vist "nøjes" med købe-ferskner

Well, tak for indsparket anyways

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-08-02 18:00

M@rk skrev:

> Projektet er desværre droppet igen - drivhuset er for lille og de
> lokale planteskoler har "kun" eksotiske træer til omkring en
> million-milliard, så jeg må vist "nøjes" med købe-ferskner

Der findes en sort til frilandsdyrkning: Frost. Prøv evt. at se på
Havenyt.dk, der står lidt om den:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/397.html

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 19:57

On Thu, 15 Aug 2002 19:00:01 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

>Der findes en sort til frilandsdyrkning: Frost. Prøv evt. at se på
>Havenyt.dk, der står lidt om den:

Thorseng kan også bruges på friland (den er resistent overfor
ferskenbladblæresyge). Hvad forskellen mellem Thorseng og Frost er, er
lidt uklart, udover at den ene blev solgt med kæden 'Grønne Danmark' som
eneforhandler, mens den anden kun kunne fåes gennem 'Planteskoleringen'.
Det har sikkert ændret sig nu, men dengang begge sorterne var nye var
det i hvert fald sådan.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 16-08-02 07:16

Thu, 15 Aug 2002 19:00:01 +0200, berigede Jakob Bock
<jakobb@mail.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Der findes en sort til frilandsdyrkning: Frost. Prøv evt. at se på
>Havenyt.dk, der står lidt om den:

Udemærket - det vil jeg straks rådyrke

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-02 20:02

On Thu, 15 Aug 2002 18:15:18 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Men æv, mit drivhus er for lille - sølle 10 m2'ere

Det er lige lille nok i hvert fald. Men man kan hvad man vil

>Projektet er desværre droppet igen - drivhuset er for lille og de
>lokale planteskoler har "kun" eksotiske træer til omkring en
>million-milliard, så jeg må vist "nøjes" med købe-ferskner

Et købe-ferskentræ koster vel 200 - 250 kr. Og det kan sikkert endda fås
noget billigere end det. Men det kan man selvfølgelig også købe mange
ferskner for i <indsæt butik efter eget valg>

En gang kunne man få dværgfersken/-nektarin. Jeg ved ikke helt om man
kan det mere, men de var nu ret smarte. Selv om det var dværgtræer så
gav de masser af frugt. Jeg har selv en dværgnektarin stående i en stor
balje, men det er ikke noget voldsom succes. Det er dog min egen skyld,
sådan et bæst skal jo have vand, og min står et sted hvor jeg ikek så
voldsomt tit kommer forbi med vandkanden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 16-08-02 07:20

Thu, 15 Aug 2002 21:01:52 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er lige lille nok i hvert fald. Men man kan hvad man vil

Du har helt ret!

I mål er ikke, at gå aarstiderne i bedene, men det kunne da være
sjovt, at kunne producere så meget som muligt, af de grøntsager og
frugter, som husstanden alligevel indtager

Så hvis noget har gode ide'er til vinterafgrøder i drivhus, så råb
endelig højt - jeg har lige sat lidt grøntkål "over" som jeg regner
med, at dele så halvdelen står i drivhuset og den anden halvdel på
friland

>Et købe-ferskentræ koster vel 200 - 250 kr.

Jeg vil gå igang med, at kigge efter en frilandssort - det lyder som
tricket for os

Kan en vestvendt væg mon bruges til dette med succes?

/Mark

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-08-02 09:35

M@rk skrev:

> [...]
> endelig højt - jeg har lige sat lidt grøntkål "over" som jeg regner
> med, at dele så halvdelen står i drivhuset og den anden halvdel på

Nu har jeg godt nok ikke et rigtigt drivhus -- kun en hjemmebygget bænk med
glas mod øst, syd og vest, og så selvfølgelig på topppen. Den er på det
højeste sted kun 60 cm høj, så det udelukker selvfølgelig grønkål. Den
klarer sig dog alligevel glimrende på friland, så når vi engang har høstet
alt vores basilikum, og agurkerne, så skal der plantes salater ud. Mest
'Winter Density', der er en fin lille hårdfør salat. Feldsalat skal der nok
også findes lidt plads til.

Man skulle også kunne have held med at overvintre spidskål, så man har
tidlige spidskål allerede i maj måned. Så det skal også prøves.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-02 20:29

On Fri, 16 Aug 2002 08:19:37 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg vil gå igang med, at kigge efter en frilandssort - det lyder som
>tricket for os
>
>Kan en vestvendt væg mon bruges til dette med succes?

Jeg tror det - hvis der ikke blæser for meget og ellers er lidt lunt
der. En sydvæg frarådes, solen om foråret kan godt varme så meget om
dagen at blomsterne springer ud selv om der stadig kommer hård
nattefrost. Det sker ikke så nemt på en øst- eller vestvæg.

http://www.gartneriet.dk